فهرست مطالب

روش شناسی علوم انسانی - پیاپی 38 (بهار 1383)

فصلنامه روش شناسی علوم انسانی
پیاپی 38 (بهار 1383)

  • 216 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/03/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سخن آغازین
  • ماجرای تجربه دینی
    محمدحسین شریفی نیا صفحه 4
  • مقالات
  • پرفسور محمد لگنهاوزن صفحه 8
  • حجت الاسلام والمسلمین علی شیروانی صفحه 40
    یکی از اقسام مهم تجربه دینی، تجربه تفسیری است. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی، این قسم از تجارب دینی را با نگرش اسلامی بررسی، و محورهای اساسی بینش قرآنی درباره این قسم از تجارب را تحلیل و تبیین می کند. ابتدا تجربه تفسیری را تبیین مفهومی کرده، سپس ارتباط آن را با تبیین دینی بارز گفته و آنگاه با تقسیم تبیین، به عقلانی و غیر عقلانی، عقلانیت تفسیرهای دینی را نشان داده است. در این مقاله تاثیر و تاثر دو جانبه تجربه تفسیری و احوال و عواطف آدمی، ارتباط تجربه تفسیری با برخی از آموزه های اصلی اسلام، از جمله توحید افعالی و اسمای الهی و نیز، عوامل دخیل و منشاء خطا و عینیت تجربه تفسیری مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، تجربه تفسیری، تبیین دینی، توحید افعالی، احوال ایمانی، فعل خدا
  • بابک عباسی صفحه 61
    مقاله حاضر دیدگاه یکی از فیلسوفان دین، ویلیام آلستون، را در دفاع از منزلت معرفتی تجربه دینی بررسی می کند. توجیه و توجیه معرفتی در معرفت شناسی آلستون از جمله مباحث مقدمی در این مقاله است. نویسنده برای بررسی رویه ای که به تکوین باورهای دینی منجر می گردد، رشته استدلال هایی را پی می گیرد که در آن آلستون به مقایسه رویه ادراک حسی و رویه ادراک دینی از منظر توجیه معرفتی می پردازد. وی پس از طرح دو تلقی از توجیه معرفتی (تلقی سنجش گرانه و تلقی دستوری) نشان می دهد که رویه ادراک حسی تنها بر اساس تلقی حداقلی از توجیه دستوری می تواند موجه باشد؛ سپس رویه ادراک دینی (مسیحی) را به محک این تلقی از توجیه معرفتی زده و نتیجه میگیرد که این رویه معرفتی نیز، مانند دیگری، واجد چنین توجیهی است و تجربه دینی می تواند تحت شرایطی، پاره ای از باورهای دینی را موجه کند؛ با این قید که چنین توجیهی در بادی نظر ممکن است با دلایل معاض قوی تر، ملغی یا تضعیف گردد.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، باورهای تجلی بنیاد، توجیه، توجیه معرفتی، توجیه دستوری، رویه ادراکی (حسی) رویه معرفتی دینی (مسیحی)
  • ولی الله عباسی صفحه 79
    «تجربه دینی» یکی از مباحث مهم فلسفه دین معاصر است که رویکردهای متعددی نسبت به آن وجود دارد. تحویل و فروکاستن وحی به تجربه دینی یکی از این رویکردهاست. بر اساس این دیدگاه، وحی نه از سنخ گزاره، بلکه مواجهه و تجربه ای دینی است که برای شخص پیامبر رخ می دهد. نوشتار حاضر که به نقد و بررسی این دیدگاه اختصاص یافته است، پس از اشاره ای اجمالی به تجربه دینی، تعریف و ماهیت آن، به توصیف و تحلیل وحی تجربی در سنت الهیات لیبرال مسیحی و همچنین در میان روشنفکران مسلمان پرداخته، سپس این دیدگاه را مورد نقد و بررسی قرار می دهد و در پایان، پس از ذکر تفاوتهای وحی و تجربه دینی، به تاثیر این دیدگاه بر ایمان دینی می پردازد.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، وحی، سرشت تجربه دینی، وحی گزاره ای، وحی تجربی، ایمان دینی
  • محمد فتحعلی خانی صفحه 109
    مطالعات هیوم در فلسفه دین، در پی سنجش دلایل اقامه شده بر درستی عقاید دینی و بررسی علل پدیده ای به نام دین، در تاریخ و اجتماع است. وی برای انجام این دو کار، در اغلب مواقع، روش تحقیق واحدی را به کار گرفته، آن را «استدلال آزمایشی» و یا «استنتاج علی» نامیده است. علت استفاده هیوم از این روش، تجربه باوری اوست. وی معتقد است داوری درباره همه امور واقع، از جمله مولفه های باور دینی، همانند باور به وجود خدا یا به وقوع معجزات، باید به روش استنتاج علی صورت گیرد...
    کلیدواژگان: دین، علت، دلیل، استدلال احتمالی، استدلال آزمایشی، استنتاج علی، تجربه باوری، امور واقع، دین طبیعی یا عقلانی، برهان نظم، معجزه
  • ترجمه
  • ویلیام آلستون ترجمه: حسین فقیه صفحه 138
  • آر. جی. سولینبرن ترجمه: دکتر حسینعلی شیدان شید صفحه 155
  • یک کتاب در یک مقاله
  • سیدعطاء الله انزلی صفحه 180
  • در آیینه معنویت
  • طریق وصال
    صفحه 197
  • با مخاطبان
  • معرفی گروه فلسفه و کلام
    صفحه 203
  • خلاصه مقالات به عربی
    صفحه 209
  • خلاصه مقالات به انگلیسی
    صفحه 1
|
  • Ali Shirvani Page 40
    Among the important kinds of religious experiences one can refer to the interpretational experience.Using a descriptive and analytic procedure, this article seeks to study this sort of religious experience from the Islamic point of view, explaining and analysing the essential Quranic insights into these kinds of religious experience. The article first gives conceptual explanation for the interpretational experience and goes on to mention its reliation to religious explanation and then divides the explanations into rational and irrational ones, showing that religious interpreatations are rational.In addition to the above issues, the article seeks to cast light on the interaction between the interpretational experience and human states and emotins, the relation between the interpretational experience and certain essential Islamic doctrines, including Unity of Divine Acts and Divine Names, and gives some curious remarks on the erroneous character of interpretational experience and its objectivity.
  • Babak Abbasi Page 61
    The present article addresses the epistemic value of religious experience as espoused by William Alston, one of the eminent figures in philosophy of religion. The discussion on the epistemic justification in Alston's epistemology comes first in this article. In order to examine the procedure which leads to the formation of religious beliefs, the writer of the article seeks to cast light on the chain of arguments Alston follows to provide a distinction between the idea of sense perception and religious perception from the perspective of epistemic justification. Putting forward two approaches to the epitemic justification, i. e., evaluative and normative approaches, he shows that the epistemic pretension of sense perception can be justified only on the basis of minimum approach to the normative justification, and then examines the religious (Christian) perception approach against this attitude towards epistemic justification, concluding that this epistemic approach, like the other one, is justifiable and religious experience can justify certain religious beliefs under certain conditions with the stipulation that such a prima facie justification may be undermined or confuted by other strong counter-arguments.
  • Waliollah Abbasi Page 79
    Religious experience'' is one of the very important issues in the contemporary philosophy of religion to which there are various approaches. In accordance to this view, revelation is not to be considered as a proposition, but a kind of religious or mystical experience which comes to the divine prophets.Having given a preliminary glimpse of the religious experience, the present article which is devoted to the study of this view seeks to provide the definition of religious experience and its nature and comes to deal with it in the tradition of Christian liberal theology and in that of the Muslim thinkers and goes on to give some critical remarks on the aforementioned view. The article is concluded by mentioning the differences between revelation and religious experience and the effects of such a view on religious faith.
  • Muhammad Fathalikhani Page 109
    Hume's study in the realm of philosophy of religion was motivated after he had carefully verified the truth of the religious beliefs and examined the causes of such a phenomenon as religion in history and various societes. In his studies of religion, Hume often applied the same method which was termed ``experimental reasoning'' or ``causal inference'' by him. His application of this method was due to the fact that he was an empiricist, holding that our judgments on all things around, including what constitutes religion like belief in the existence of God or the occurrence of miracles, are acceptable on the condition that they are proved by casual inference. The issues examined by Hume in philosophy of religion were influenced by this methodological approach on the one hand, and were slected under certain historical condition of his time on the other. For, in his time, scholars and men of science were mainly interested in ``the argument from miracles'' and so on. Accordingly, these issues were given priority in the realm of his studies in philosophy of religion.