فهرست مطالب

روش شناسی علوم انسانی - پیاپی 73 (زمستان 1391)

فصلنامه روش شناسی علوم انسانی
پیاپی 73 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی پایا صفحه 7
    مقاله کنونی متکفل بحثی نقادانه از مفهوم تکنولوژی دینی است. کوشش شده است، ظرفیت متنوع معنایی این مفهوم، در ارتباط با شماری از پرسش های بنیادین هر چه بیشتر آشکار شود. استدلال اصلی مقاله این است که تکنولوژی دینی اولا امکان پذیر است و ثانیا، به شرط کاربرد صحیح، واجد مطلوبت ابزاری در جهت تقویت رویکرد های اخلاقی و دین مدارانه افراد است. جایگاه تکنولوژی دینی در نظام دینی، رابطه میان تکنولوژی های دینی و غیر دینی، شیوه های مناسب برای کمک به رشد تکنولوژی های دینی، از جمله مواردی است که در کنار شمار دیگری از پرسش ها در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: دین، تکنولوژی دینی، نظام ارزش ها، عقل گرایی نقاد، علم و تکنولوژی، مولفه های سلبی و ایجابی شناخت
  • مصطفی تقوی صفحه 53
    در این مقاله، بعد از مرور بر سه فهم متفاوت از تکنولوژی، یعنی تکنولوژی به عنوان «ابزار»، به عنوان «بکارگیری ابزار» و به عنوان «گشتل»، آرای فینبرگ به اجمال طرح و نقد شده است. دلیل رجوع به آثار فینبرگ این است که او به طور وسیع و نظام مندی به مقوله تکنولوژی بدیل پرداخته است. در بخش انتهایی این مقاله به این پرسش پرداخته شده است: با چه مستمسکی می توان از مفهوم تکنولوژی بدیل دفاع کرد؟ در این بخش نشان داده شده است که در دو سطح «روش» و «چارچوب شناختی-هنجاری» می توان به تکنولوژی بدیل اندیشید.
    کلیدواژگان: ابزار، به کارگیری ابزار، گشتل، تکنولوژی بدیل، روش، سیاست، چارچوب شناختی، هنجاری
  • سید محمد تقی موحد ابطحی، محسن دنیوی صفحه 85
    میرباقری و پایا درباره چیستی تکنولوژی و امکان متناسب سازی تکنولوژی با فرهنگ، دیدگاه های مشابهی دارند، اما در نحوه مواجهه با تکنولوژی غرب دو دیدگاه متفاوت را مطرح می سازند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی ابتدا نقاط اشتراک این دو دیدگاه را بیان داشته و سپس به این پرسش پاسخ خواهیم داد که با وجود این نقاط اشتراک فراوان چرا در نحوه مواجهه با تکنولوژی غربی این دو مسیرهای متفاوتی را در پیش می گیرند. نتیجه ای که از این تحقیق بدست آمده این است که نوع تفسیر میرباقری و پایا از مقدمات به ظاهر مشترک، منشاء اختلاف آن دو در نتیجه گردیده است.
    کلیدواژگان: تکنولوژی دینی، تکنولوژی بومی، فطرت، هسته مشترک، نیاز مشترک، نظام نیازمندی ها، فلسفه تاریخ
  • رضا علیزاده ممقانی صفحه 111
    این مقاله به بررسی آرای فلسفی مارتین هایدگر متقدم و متاخر در مورد نسبت علم و فناوری می پردازد. ترتیب کار از این قرار است که ابتدا شرحی کلی از دیدگاه های هایدگر در مورد علم و نسبت آن با فناوری ارایه شده و سپس روایت خاص دان آیدی _ فیلسوف فناوری پساهایدگری_ از فلسفه ی هایدگر عرضه می شود که با گریزی بر مطالعات لین وایت مورخ فناوری همراه است. دست آخر رهیافت هایدگر-آیدی در مورد نسبت علم و فناوری مورد تحلیل قرار گرفته و مقاله با نگاهی نقادانه بر آرای ایشان به پایان می رسد.
    کلیدواژگان: هستی شناسی مبنایی، دازاین، امر فناورانه، امر انتیک، امر دم دستی، امر فرادستی، واقع گرایی، عقلانیت نقاد
  • ابوالفضل گایینی، امیر حسین زاده صفحه 137
    مفاهیمی که در خارج ما بازائی ندارد و ذهن به منظور رفع احتیاجات حیاتی، آنها را ساخته است ادراکات اعتباری نامیده می شوند؛ در برابر ادراکات حقیقی که انکشافات و انعکاسات ذهنی واقع و نفس الامر هستند. از سوی دیگر فناوری نرم، فناوری ذهنی است که در اندیشه، اعتقادات، ارزش ها و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان ریشه دارد و مولفه های تشکیل دهنده آن، عوامل انسانی غیر قابل مشاهده هستند. این مفهوم در برابر فناوری سخت قرار دارد که امری خارجی است و عوامل فیزیکی مولفه های آن را شکل می دهند. با توجه به ویژگی های مشابه بسیار و مصادیق مشترک فراوانی که میان این دو مفهوم وجود دارد می توان احکام مربوط به هریک را به مصادیق دیگری تسری داد.
    کلیدواژگان: اعتباریات، حقایق، فناوری نرم، فناوری سخت
  • علی چاپرک صفحه 153
    هدف این نوشتار بررسی و سنجش دیدگاه دکتر سروش درباره مساله تکنولوژی در مقاله صناعت و قناعت ایشان و بررسی امکان یا امتناع تکنولوژی دینی در نگاه وی است. در ابتدا به بررسی اجمالی مقاله خواهیم پرداخت و در گام بعد تلاش می شود استدلال اصلی نوشته مشخص و مورد ارزیابی و نقد قرار گیرد. سپس براساس بررسی های انجام شده و با توجه به نظریات حوزه فلسفه و جامعه شناسی تکنولوژی می کوشیم چارچوبی جدید برای مساله تکنولوژی به دست دهیم. و نهایتا به دنبال فهم این موضوع خواهیم بود که آیا در چارچوب جدید ارائه شده برای تکنولوژی امکان تکنولوژی دینی وجود دارد یانه.
    کلیدواژگان: تکنولوژی، خودمختاری، ابزارگرایی، پیوستگی، ذات گرایی، قناعت
|
  • Page 7
    The aim of this paper is to critically explore the rich network of meaning of ‘religious technology’. The exploration is developed in the light of a number of fundamental questions with regard to the nature and functions of ‘religious technology’. The main argument of the paper is that ‘religious technology’ is not only possible, but also if applied in appropriate ways, highly desirable as a tool for enhancing one’s moral and religious outlook. The place of religious technology in the conceptual scheme of religion in general, the relationship between religious technologies and non-religious technologies, and most effective methods for developing appropriate religious technologies are among the issues discussed at some length in the paper
    Keywords: Religion, Religious technology, Value systems, critical rationalism, Science, technology, Negative, positive components of knowledge
  • Page 53
    In this article, the three different conceptions of technology (technology as a tool; as manipulation of a tool; and as Gestell) are reviewed, and then the viewpoint of Feenberg, in this regard is studied. Feenberg's perspective is studied since he has greatly and systematically studied the concept of alternative technology in his works. Finally, the article attends to the question: how can the concept of alternative technology be supported? In this section, it is shown that alternative technology can be viewed in two levels of method and cognitive–normative framework.
    Keywords: tool_manipulation of a tool_Gestell_alternative technology_method_policy_cognitive–normative framework
  • Page 85
    Mirbagheri and Paya have the same viewpoints about meaning of technology and the possibility of technology and culture coordination, although, they have different ideas about how we must encounter with the Western technology. At first, we express the similarities in their points of view. Then, we attempt to answer this question: "Why do the same foundations conclude different results in the viewpoints of Paya and Mirbaghri?" At the end, it is depicted that the different understandings of the same apparently obvious antecedents cause the variation of consequences
    Keywords: religious technology, native technology, human nature, common needs, philosophy of history
  • Page 111
    Philosophical attitudes of early and later Martin Heidegger regards to the relation of science and technology is the case study of this article. The order of work is as follows, first of all there is a general review of Heidegger’s ideas about the relation of science and technology and then interpretation of Ihde _ a post Heideggerian philosopher of technology_ regards to the Heidegger’s philosophy is presented which is completed by Lyn White’s story of middle ages technology. At last the approach of Heidegger-Ihde is analyzed and article is concluded by a critical point to them.
    Keywords: Foundational Ontology, Technological thing, Dasein, ontic, ready to hand, present in hand, realism, critical rationalism
  • Page 137
    The concepts which have no external correlates and mind, in order to fulfill its vital needs, has minted them are called mental construct perceptions which contradict real perceptions which are discoveries and the mental reflection of the reality and fact itself. On the other hand, soft technology is mental technology which originates from man's thinking, beliefs, values and individual and social behaviors. Their components are invisible human elements. This concept contradicts hard technology which is an external matter the components of which include physical matters. As the two concepts include too many common features and extensions, the rules governing each of them are applicable to the extension of the other.
    Keywords: imaginary mental matters, realities, soft technology, hard technology
  • Page 153
    In this essay, we are going to investigate viewpoint of Dr. Soroush about technology, especially in his article Industry and Contentment. For this, first we introduce the main structure of Soroush article and then are going to investigate and critique the article argument. Based on this survey and according to philosophy and sociology of technology we aim to introduce new approach to technology studies. Finally, according to new framework about technology, we try to investigate, the possibility or impossibility of religious technology.
    Keywords: Technology, Autonomy, Instrumentalism, Continuity, Essentialism, Contentment