فهرست مطالب

حکومت اسلامی - سال بیستم شماره 2 (پیاپی 76، تابستان 1394)

نشریه حکومت اسلامی
سال بیستم شماره 2 (پیاپی 76، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن ملک افضلی اردکانی، سیدمحمدعلی هاشمی صفحه 5
    در حکومت جمهوری اسلامی ایران، دغدغه در چارچوب شرع بودن سیاستگذاری های جمعیتی وجود داشته و دارد. بازخوانی سیاست های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران، موید این مهم است که این سیاست ها سه دوره متفاوت را پشت سر گذاشته اند. نظر به برجستگی بعد کمی در ساختار سیاست های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران و توجه به این واقعیت که بیشتر مناقشات و دغدغه های مطرح شده در باب این سیاست ها در بعد کمی و به ویژه جنبه کنترلی و تحدید نسل بوده است، در این مقاله به مبانی و مستندات این جنبه از سیاست های جمعیتی جمهوری اسلامی پرداخته شده است. بررسی مبانی و مستندات شرعی مرتبط با مقوله جمعیت و سیاست های جمعیتی، موید این مهم است که سیاست های جمعیتی در بعد کمی؛ چه با رویکرد کنترلی و چه با رویکرد ازدیاد موالید، نه تنها محذوری شرعی در پی نداشته، بلکه از جهاتی دارای مبانی و مستندات مورد پذیرش شرع است؛ چنانچه متغیربودن این سیاست ها در ادوار مختلف با توجه به شناوربودن و چندساحتی بودن موضوع، محذوری در پی نداشته و ندارد. مساله ای که همسو با اندیشه های فقهی مقام رهبری، دغدغه ها، منویات و سیاست های کلان ابلاغی از جانب ایشان است. تاکید بر توجه به یافته های کارشناسی در سیاستگذاری های جمعیتی نیز از جمله دغدغه های این پژوهش است.
    کلیدواژگان: سیاست های جمعیتی، کنترل جمعیت، تنظیم خانواده، اسلام و جمعیت، سیاست های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران
  • محمد جواد جاوید*، یاسر احمدوند صفحه 31
    امام خمینی1 در تعیین حاکم، قائل به نصب است و سنهوری قائل به انتخاب. با وجود اختلاف شدید میان دو نظریه نصب و انتخاب به عنوان مبنای تعیین حاکم اسلامی، پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی توصیفی، در گستره فرآیند تعیین، روحی دموکراتیک را حاکم بر دو نظریه خلافت راشده سنهوری و ولایت مطلقه فقیه امام خمینی می یابد که از طریق سازوکارهایی؛ نظیر انتخاب شورایی و دودرجه ای تبلور می یابد و نتیجه آنکه با تمرکز بر زمینه های مورد وفاق انتخابی بودن انتخاب-کنندگان (انتخابات)، شرط دانستن عدالت و تقوا و علم در ناخبین و ماهیت شورایی تصمیم گیری آنان، می توان نسبت به تشکیل مجمع یا شورایی متشکل از خبرگان در فرآیند تعیین حاکم اسلامی مبادرت ورزید. اگر چه نمی-توان از پاره ای از تفاوت ها در آثار و نتایج منبعث از مبانی چشم پوشید، اما به هر صورت، تمهید چنین سازوکاری به تضمین ویژگی دموکراتیک فرآیند تعیین حاکم می انجامد. بدون اینکه تفاوت های این نوع رویکرد دموکراتیک با الگوی غربی دموکراسی نادیده گرفته شود.
    کلیدواژگان: حاکم اسلامی، ولایت مطلقه فقیه، حقوق عمومی اسلام، نظریه نصب، نظریه انتخاب، امام خمینی(ع)، سنهوری
  • فریبا علاسوند صفحه 53
    قاعده «لاضرر» از قواعد کاربردی در فقه اسلامی است که در دیدگاه امام خمینی1 و شهید صدر(ره)، ابعاد متفاوتی برای آن طرح شده است. این مقاله پس از مرور اجمالی بر سند و دلالت روایاتی که مستند قاعده هستند، به تبیین ابعاد ذیل با توجه به دیدگاه امام خمینی و شهید صدر پرداخته، ایده های متمایز در نگرش دو فقیه را مطرح کرده است:1. سلطانی (حکومتی) بودن قاعده لاضرر؛ 2. مفهوم شناسی، ملاک شناسی و مصداق یابی ضرر؛ 3. استخراج احکام وضعی از قاعده لاضرر. نتایج به دست آمده از این قرار است:1. امام خمینی قاعده لاضرر را حکومتی دانسته و این قاعده در اختیار فقیه حاکم، مبنای احکام وضعی و اجتماعی قرار می گیرد.
    2. شهید صدر با بسط در معنای ضرر؛ به-ویژه در توسعه آن به نقص در کرامت و اعتقاد به ضرورت شناخت محل اصلی ضرر با واکاوی مسائل، راه مهمی را برای حل مشکلات خانوادگی و مسائل عرصه خصوصی باز کرده و با تاکید بر اعتبار شناخت مصداق ضرر به وسیله عرف و قطعیت دلالت روایات بر قوانین وضعی، محدوده و کاربرد قاعده را افزایش دادند. این نوشتار نشان می-دهد با بازخوانی دیدگاه های فقهاء درباره قواعد فقهی می توان ظرفیت قانونگذاری را بر مبنای فقه حکومتی افزایش داد.
    کلیدواژگان: امام خمینی(ره)، شهید صدر، لاضرر، قوانین وضعی، قانونگذاری
  • محمدحسین طالبی* صفحه 75
    خدا انسان را برای رسیدن به کمالات والا آفریده است. راه رسیدن به آن کمالات، حرکت صحیح انسانها در مسیر حق و تکلیف است. حق تعیین سرنوشت، یکی از حقوق طبیعی انسانهاست که خدای متعال به آنها عطا کرده است. استیفای صحیح این حق در پوشش حق تعیین حاکم، یکی از مراحل مهم رشد و تکامل انسانها در جامعه بشری است. دین اسلام به عنوان بهترین راهنما برای سعادتمندی فردی و اجتماعی بشر است. مردم، هم در عصر حضور پیشوای معصوم7 و هم در عصر غیبت نقش موثری در تشکیل حکومت دارند.
    حق تعیین سرنوشت در عصر حضور پیشوای معصوم7 به مردم این حق را می دهد که آنها امر حکومت و تدبیر امور اجتماعی خویش را به دست شخص غیر معصوم نسپارند، بلکه از روی آگاهی و با اختیار، پیشوایان معصوم را انتخاب کرده و آنان را اسوه زندگی خود قرار داده و از آنها به طور کامل پیروی کنند.
    مردم بر اساس حق تعیین سرنوشت خویش در عصر غیبت، با شرکت مستقیم یا غیر مستقیم در انتخابات تعیین رهبری، در صدد استیفای حق خویش برآمده و از میان کسانی که دارای شرایط عمومی رهبری در عصر غیبت هستند را انتخاب می کنند.
    این نوع مردم سالاری در جهان، بهترین نوع مردم سالاری است که امروزه در ادبیات سیاسی به آن مردم سالاری دینی گفته می شود. تنها نمونه عملی این نوع حکومت مردم سالار در جهان معاصر، با عنوان جمهوری اسلامی ایران به طور بالنده به حیات خود ادامه می دهد.
    کلیدواژگان: مردم سالاری دینی، حق تعیین سرنوشت، هدف آفرینش انسان، پیشوای معصوم(ع)، نقش مردم در تعیین رهبر، جمهوری اسلامی ایران
  • سیدبهزاد لسانی* صفحه 103
    بر اساس تصریح اصل چهارم قانون اساسی، کلیه قوانین و مقررات حاکم در جمهوری اسلامی باید مطابق با موازین اسلامی باشد. عموم و اطلاق بیان شده در اصل چهارم در مقام بیان قلمرو شمول اسلامی بودن قوانین و مقررات می-باشد که علاوه بر اصول قانون اساسی، تمامی مقررات، شامل کلیه قوانین مصوب مجلس قبل و بعد از انقلاب، کلیه آیین نامه ها و بخشنامه های صادره از هر سه قوه، مصوبات مجامع و کمیسیون هایی؛ مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آراء وحدت رویه و... را در بر می گیرد و مرجع تشخیص انطباق قوانین و مقررات با احکام و موازین اسلامی، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی می باشند. در قوانین اساسی دو کشور عراق و افغانستان نیز اصولی به این مساله مهم اختصاص پیدا کرده است. قانون اساسی افغانستان در اصول متعدد و به طور مفصل به این مساله پرداخته و دو مرجع نظارتی خاص شامل ستره محکمه (دیوان عالی) و کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی را برای این امر در نظر گرفته است؛ در حالی که قانون اساسی عراق زیاد به این موضوع مهم نپرداخته و در بحث نظارت و تطبیق قوانین و مقررات، نظامات و... با موازین اسلامی، دیوان عالی فدرال را که زیر نظر قوه قضاییه است، به این امر اختصاص داده است.
    کلیدواژگان: اصل چهارم، فقهای شورای نگهبان، عموم و اطلاق، موازین اسلامی، دیوان عالی فدرال، ستره محکمه
  • علی رضاییان صفحه 127
    مشروعیت از اساسی ترین پرسش های حوزه سیاسی و اجتماعی است که در واقع به چرایی و مجوز ساختار سیاسی برای اعمال حاکمیت و علت تبعیت مردم از آن می پردازد. این در حالی است که در عصر جدید، این سوال به اهمیت خاصی ارتقاء پیدا نموده و ساخت های اجتماعی را دچار چالش کرده است.
    در رویکرد فقهی، این سوال این گونه بیان می شود که آیا ولایت اجتماعی و تصدی سیاسی نزد فقهاء، مشروط به خواست اکثریت است یا خیر؟ از این جهت که این پرسش در نزد فقهای متقدم مطرح نبوده کمتر می توان به بیان صریح دست پیدا کرد. با این حال، از آن رو که ایشان در بیان جزئیات مختلف احکام بوده و از قواعد عام در موضوعات گوناگون بهره می گیرند، می توان به پاسخ هایی در این میان تمسک جست.
    با این همه باید این نکته را خاطرنشان نمود که ایشان حکومت را به فرد حاکم و والی می شناخته، بنابراین، اگر از احکام والی و ولایت با هم سخنی بیان داشته اند به یک دید بوده است. در هر حال، با نگاهی اجمالی در آثار این اندیشمندان، تصدی این مهم را مشروط به رضایت عموم مردم ننموده، بلکه در برخی آثار، فرض مخالفت را نیز مانع تصدی ندانسته اند.
    کلیدواژگان: مشروعیت، حکومت اسلامی، آرای فقهاء، رای مردم و خواست اکثریت
  • محسن فتاحی اردکانی* صفحه 151
    گسترش و ترویج تشیع را می توان به عنوان بزرگترین دستاورد صفویه تحت عنوان رسمی کردن مذهب تشیع، قلمداد نمود. این تحول مهم در اندیشه سیاسی حکومت صفوی و زمامداران آن با بیش دو قرن زمامداری (907-1135ق) بی-تاثیر نبود و به ناچار، پیوندی بین دیانت و سیاست فراهم ساخت؛ به طوری که حمایت از روحانیت شیعی، ایجاد مناصب و ساختارهای دیوانی دینی را به دنبال داشت که تا پیش از این وجود نداشت. بدیهی است که این پیوند و رویکرد مذهبی، بدون درنظرگرفتن نهادها و مراکز آموزشی تاثیرگذار در تثبیت و ترویج آموزه های شیعی، غیر ممکن بود. در این دوره، ساخت و ساز مساجد و مدارس، مورد توجه قرار گرفت و اوقاف و بودجه هایی بدین منظور به آنها اختصاص یافت. نوشتار حاضر که به مطالعه موردی ارتباط سیاست و دیانت در عصر صفویه می-پردازد، با روشی تحلیلی تاریخی، می کوشد داده های لازم را از منابع مختلف تاریخی، حول محور بودجه مراکز و مدارس علوم دینی در صفویه جمع نماید. نتایج به دست-آمده بیانگر آن است که محل تامین بودجه این مراکز از وجوهات، موقوفاف، مستمری و بودجه های حکومتی، هدایا و کمک های خیرین و درآمدهای شخصی بوده، اما در کنار اوقاف و بودجه های دیگر، تامین هزینه های این مراکز توسط حکومت صفوی به این کیفیت و گستردگی، امری جدید و در خور توجه، محسوب می شود.
    کلیدواژگان: مراکز آموزشی، حوزه های علوم دینی، بودجه، وجوهات، موقوفات، هدایا
  • صفحه 175
|
  • Mohsin MalekafḌali Ardakani, Sayyed Muhammad Ali Hashemi Page 5
    In the Islamic Republic of Iran, there has been and there is a concern for demographical policies within the framework of the Law. A review of demographical policies of the Islamic Republic of Iran support the fact that these policies have passed through three stages. Regarding the importance of the quantitative aspect of the structure of demographical policies of the Islamic Republic of Iran, and the fact that most of the debates over and concerns for these policies in terms of quantity, particularly of birth or population control, this article has dealt with the legal foundations and documents related to this aspect of demographical policies of the Islamic Republic of Iran. The study of legal foundations and available documents related to the idea of population and demographic policies provides support to the fact that demographic policies in its quantitative aspect, whether one takes the high birth rate approach or birth control approach into consideration, do not pose any legal obstacle, but rather they provide foundations and ample documents which are accepted by the Law, just as the variability of the policies in different phases have not posed and do not pose any obstacles given the subject being in the state of fluidity or multi-dimensional. This is in line with Supreme leader Ayatollah Khamenei’s jurisprudential thoughts and views, concerns, intentions as well as his adopted and proclaimed main policies. The emphasis on paying attention to the experts’ findings of demographic policies is among the article’s objects of interests.
    Keywords: demographic policies, population control, family planning, Islam, population, demographic policies of the Islamic Republic of Iran
  • Muhammad Jawad Jawid*, Yasir AḤmadwand Page 31
    In determining a Muslim ruler, Imam Khomeini maintains that a Muslim ruler must be appointed while Sinhuri holds the view that he must be elected. Despite the sharp differences of opinion among those who take the “appointment theory” and those who take the “election theory”, the article in hand, while taking an analytical- descriptive approach to the problem, finds a democratic spirit as governing the theory of “Rightly-Guided (RÁshidah) Caliphate” by Sinhuri and that of Imam Khomeini’s “WilÁyat-e Mutlaqah-ye Faqih” or “the Absolute Guardianship of a Muslim Jurist”, which can be crystalize through some such mechanisms as conciliar and two-degree election, and as a consequence, by focusing on the common and agreed-upon grounds of election as such, taking justice, piety, and knowledge as conditions for the election of the experts (khobrigÁn) and the conciliar nature of their decisions, one can embark on the establishment of a council composed of the experts who can play a significant role in designating a Muslim ruler. Though one cannot ignore certain differences in the consequences of the fundamentals, providing a mechanism of this kind may result in securing the democratic feature of the process through which a Muslim ruler is designated, without ignoring the difference between this sort of democratic approach and western model of democracy.
    Keywords: Muslim ruler_absolute guardianship of a Muslim jurist_Islamic public law_the “appointment” theory_the “election” theory_Imam Khomeini_Sinhuri
  • Fariba Alaswand Page 53
    The rule “no harm shall be inflicted or reciprocated in Islam” is one of the widely used rules in the Islamic jurisprudence which is thought to be of various dimensions. The article at hand has a cursory glance over the evidence and significations of the hadiths or narrations upon which the rule in question is based, and goes on to discuss and explicate the following aspects as viewed by Imam Khomeini and Shahid Ñadr, making clear the distinctions between the views of these two Muslim jurists: 1. Taking the rule of “no harm shall be inflicted or reciprocated in Islam” as a governmental rule;2. A study of the concept, criteria and referents of the rule in question;3. Deduction of positive prescripts from the rule in question; The results obtained are as follows:a.According to Imam Khomeini, the rule “no harm…” is governmental and at the disposal of the faqih-ruler and can serve as the basis for positive and social prescripts (rulings).b.By way of extension of the concept ‘harm’, particularly in relation to the concept of ‘defect in dignity’ and the belief in the necessity of the main locus and occasion of harm, Shahid Ñadr explores the problems to pave the ground for finding solutions for family problems and the problems in private areas, laying emphasis on the validity of common-sense knowledge of referents of harm and the certainty of what is signified by traditions as applied to the positive laws, thereby extending the domain and application of the principle at issue. The present article seeks to show that the review of the faqihs’ views on jurisprudential laws can add to the legislation capacity on the basis of governmental jurisprudence.
    Keywords: Imam Khomeini, Shahid Ñadr, “no harm shall be inflicted or reciprocated in Islam…', positive laws, legislature
  • Muhammad Husayn Talebi* Page 75
    God has created man and His purpose of creating man was to give him opportunity to attain sublime perfections. The path to the perfections intended by God requires men to move in the direction of truth and divine obligation. The right to determine one’s destiny is a human natural right which is given to human beings by God, the Almighty. To demand this right in a proper way in the form of the right to designate a ruler is taken to be an important stage in the growth and perfections of human beings in a human society. Islam, as the best religion and divine guidance, has been bestowed upon humans for their personal and social happiness. People, either when the Infallible Imams are present or when they are absent (as the case with the last Infallible Imam in the period of Major Occultation) have decisive role in the establishment of an Islamic government.In accordance to the right to determine one’s own destiny at the time when the Infallible Imam is present (alive), people are entitled not to entrust the task of ruling and of running the social affairs to someone other than infallible Imams. Rather, they are entitled to elect, consciously and out of their free will, one of Infallible Imams of their time, as their leader, follow him as a good leading exemplar (oswatun Îasanah) and obey him without question. On the other hand, again according to the same right, this time in the period of occultation, people are entitled to demand their own rights by direct or indirect participation in the election of their leader, trying to elect from among the candidates the one who has the necessary and general qualifications of a leader.This kind of democracy in the contemporary world is the best of its kind which is nowadays termed as ‘religious democracy’ in the political literature of the world. The only practical example of this system of democratic government in this contemporary world under the name of Islamic Republic of Iran continues to exist in a lively manner.
    Keywords: religious democracy_right to determine one's destiny_the purpose of creating man_Infallible Imams_people's role in designating a leader_the Islamic Republic of Iran
  • Sayyed Bihzad Lisani* Page 103
    As stipulated in the article 4 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, all the laws and regulations governing in the Islamic Republic of Iran should be based on and in accord with the Islamic criteria. By the terms ‘generality’ and ‘application’ stated in the article 4 of the constitution is meant the area covered by the Islamic laws and regulations, extending to cover not only the articles of the constitution and all regulations but also all the laws and statutes passed in the Iranian Parliament (parliamentary statutes) before and after the Islamic Revolution, all the bylaws, circular letters issued by the three powers, ratified bills (decrees) of certain institutions and commissions such as the Expediency Discernment Council of the System, Supreme Council of the Cultural Revolution (also known as the Supreme Cultural Revolution Council or SCRC). In the meantime, the authority for discerning the constitutionality of laws and regulations [the extent to which the laws and regulations are in accord with the Islamic precepts and criteria] has been entrusted with the Muslim jurists of the Guardian Council of the Constitution. Likewise, in the constitutions of Iraq and Afghanistan, certain articles have been dedicated to this important issue. Many articles of the constitution of Afghanistan have dealt with the issue at hand in detail and the two supervising authorities: Stera Mahkama or the Afghan Supreme Court and the Independent Commission for Overseeing the Implementation of Constitution (ICOIC) have been entrusted with this task, while the constitution of Iraq has nothing to do with this issue and the Federal Supreme Court of Iraq, acting as an independent judicial body, interprets the constitution and determines the constitutionality of laws and regulations.
    Keywords: article 4 (of the constitution)_the Muslim jurists of the Guardian Council_generality_application_Islamic criteria_Federal Supreme Court_Stera Mahkama
  • Ali RiḌaiyan Page 127
    Legitimacy (of a government) is the most fundamental issue in the political and social realm which is, in fact, concerned with the idea that how a political structure is permitted to exert its rule and why people find it necessary to obey that rule. The same issue has gained tremendous importance to the extent that it subjects social structures to challenge.As far as the jurisprudential (fiqhi) approach is concerned, the question is raised whether the Muslim jurists or faqihs take social authority or guardianship (wilÁyat) and being in political office subject to the will and demands of the majority or not. Due to the fact that such a question has not been raised by the early Muslim jurists, no clear and explicit statement of the matter has been made thus far. However, since faqihs has sought to make the Islamic precepts and judgements clear with considerable degrees of detail and to make use of the general rules in dealing with various subjects, one can make references to the answers given in this regard.However, it should be noted that Muslim jurists have known a government (a rule or reign) by its ruler or governor, thus if they have spoken of rulings about a ruler or governor and his authority, they have actually taken one and the same approach to the question at hand. However, having a cursory glance over the works of these religious scholars makes it clear that they have not considered a ruler’s coming to power as subject to the common consent, but rather, as evidenced by certain works of faqihs, they have not taken people’s disapproval of a ruler coming to power as an obstacle to his reign.
    Keywords: legitimacy, Islamic government, Muslim jurist's opinions, people's votes, the demand of the majority
  • Muhsin FattaḤi Ardakani* Page 151
    The spread and promotion of ShiÝism can be taken as the greatest achievement of the Safavids as they proclaimed ShiÝism as their official religion. This important change has had its impacts on the political thoughts of the Safavids during their reign over two centuries (907-1135 AH), thereby establishing ties between religion and politics. It was such that the Safavids began to support the ShiÝa clerics and establish religious governmental offices which had not already existed. It goes without saying that this tie between politics and scholars’ religious approaches was not possible without taking into consideration the influence of the educational institutions and centers in establishing and promoting ShiÝa doctrines. In this period, the construction of mosques and religious schools was taken into serious consideration and endowments and charities were received to construct them. Drawing upon a historical-analytical method, the article at hand which provides a case study of the relations between politics and religion in Safavids’ time seeks to collect necessary data from various historical sources around the budget allocated for centers for religious sciences and schools. The obtained results show that these institutions would provide their budget from sources like endowments, charities, legal alms (religious taxes), pensions, government budgets, money gifts from benefactors, and personal incomes. However, in addition to endowments, charities and other budgets, a large amount of budget allocated for the expenditure for these educational institutions by the Safavid government is considered to be something new and worth noticing.
    Keywords: educational centers, Seminaries (religious schools), budget, legal alms, endowments, money gifts