فهرست مطالب

پژوهش های فلسفی - کلامی - سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 68، تابستان 1395)

فصلنامه پژوهش های فلسفی - کلامی
سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 68، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله پژوهشی
  • مجتبی اعتمادی نیا، علی اصغر مصلح صفحات 7-27
    تلقی های سنتی از هرم بزرگ هستی، هر یک به نحوی در دوران جدید تفکر غربی به ویژه پس از قرن هیجدهم رو به ضعف و اوفول نهاد و موجب شد تا این بنیان وجودشناختی تفکرپیشامدرن، در معرض نسیان، نادیده انگاشتن و یا انکار قرار گیرد. در میان نقض و انکار های ناظر به هرم بزرگ هستی در دوران جدید، نقد بنیادین هایدگر به این نحوه تلقی از هستی و مراتب آن، تفاوتی بنیادین با رویکرد سایر منتقدان داشت. او برخلاف اغلب منتقدان هرم بزرگ هستی که عمدتا با نقدی موضعی، تقریرهای سنتی را در این باره غیرقابل قبول می انگاشتند، به نحوی کلی، این نحوه تلقی از هستی را از آن رو که سبب ساز فراموشی پرسش از معنا و حقیقت وجود شده بود، ناصواب و ناتمام می انگاشت. به زعم هایدگر، مد نظر آوردن وجود به مثابه بنیاد که یکی از اصلی ترین مبانی نظری بسیاری از تقریرهای مدرسی از هرم بزرگ هستی است، نافی مواجهه با حقیقت وجود به مثابه ذات نامستوری است. در این تقریرها، مبدا نخستین در جایگاه حقیقتی که وجود و ماهیت در آن همپوشانی دارد، جای بحث و پرسش از معنا و حقیقت وجود را می گیرد. علاوه بر این، نادیده انگاشتن تمایز هستی شناختی در تقریرهای فلسفی از هرم بزرگ هستی، ماهیت خداشناسانه این تقریرها، ابتنای اغلب آنها بر نظام مقولات ارسطویی و معرفت شناسی بازنمودی و ارائه تصویری ناتمام و غیراصیل از انسان در اغلب آنها، مهمترین محورهای نقد هایدگر به تلقی های سنتی و جدید از هرم بزرگ هستی را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: هرم بزرگ هستی، نسیان وجود، معرفت شناسی بازنمودی
  • سیدنصیراحمد حسینی صفحات 28-48
    جان شلنبرگ، فیلسوف کانادایی تبار «استدلال خفای الاهی» را به طور جدی در سال 1993 برای اولین بار مطرح کرد. چکیده سخن شلنبرگ در این استدلال الحادی این است که خداوند قراین کافی بر وجود خود دست کم در اختیار برخی انسان ها در پاره ای از اوقات نگذاشته و از این رو خداوند در خفاست. شلنبرگ بر پایه این استدلال، که بر وصف حب مطلق خداوند استوار است، معتقد است که اگر خدا محب مطلق می بود، قراین کافی بر وجود خود در اختیار انسان هایی که آفریده و محبوب اوست، قرار می داد و در خفا نمی ماند. لیکن خدا قراین کافی بر وجود خود ارایه نکرده، پس او محب نیست و باور نداشتن به وجود او معقول و سرزنش ناپذیر است. شلنبرگ معتقد است که «استدلال خفا» الحاد را توجیه می کند و او بر اساس این استدلال، وجود خدا را نفی می کند.
    پل موزر فیلسوف معاصر آمریکایی با رویکرد جدید به معرفت شناسی دین، دیدگاه شلنبرگ را رد می کند. او دلایل ناآشارگی خدا را رد کرده، معتقد است که بر وجود خدا دلایل کافی وجود دارد. اما به نظر موزر، این دلایل با آنچه به طور طبیعی انسان ها انتظار دارند، تفاوت بسیار دارد. او بر پایه معرفت ارادی، تعیین کننده مرجع حقیقی برای نوع قراین و ارزیابی آن را خود خدا می داند، نه انسان. به این ترتیب، موزر استدلال خفا را، که بر اساس مرجعیت انسان صورت بندی شده، در توجیه خفای خدا و در نتیجه نفی وجود او موفق ارزیابی نمی کند.
    کلیدواژگان: خفای الاهی، جان شلنبرگ، بت پرستی شناختی، پل موزر، خدای محب مطلق، شواهد موثق، هماهنگی ارادی
  • سلیمان خاکبان صفحات 51-69
  • عصمت نیری، حسین قاسمی، محمد تقی دیاری بیدگلی صفحات 70-90
    یکی از مباحث مهم پیرامون علم غیب این است که علم ائمه(ع) به جهان غیب آیا مطلق و نامحدود است یا محدود؟ نکته مهم این است که در آیات و روایات، تعبیرات به ظاهر متفاوتی دیده می شود. در این بحث علم غیب را طبق دلالت آیات و روایات واز منظر کلامی علامه طباطبایی و شاگردان ایشان بیان می کنیم.
    غیب دارای مراتب و مراحلی است مثل غیب از حواس مانند گذشته و آینده، علم کتاب، علم لدنی، علم به لوح محو و اثبات، لوح محفوظ، علوم خاص به خدا مثل زمان قیامت، علم ذات به ذات.
    ادله دو قسم اند: اول: ادله عقلی و فلسفی که مبتنی بر قدرت و کمال نفس در اتصال به مبدا عالی هستند. دوم: ادله نقلی که برخی علم به غیب را به طور کلی از غیر خدا نفی کرده و برخی علم را با شرایطی برای انبیاء و اولیاء ثابت می نمایند. در جمع بین این دو دسته راه کارهایی ارائه شده است از جمله: تقسیم علم به استقلالی و تبعی، لوح محفوظ و محو و اثبات، تفکیک بین معانی غیب و مانند آن.
    کلیدواژگان: ائمه(ع)، علم غیب، غلو، متکلمان اسلامی، وهابیت، قرآن کریم، روایات
  • معصومه موحدنیا صفحات 91-111
  • اکرم عسکرزاده مزرعه صفحات 112-122
    لیندا زاگزبسکی با طرح نظریه معرفت شناختی اعتمادگرایی مبتنی بر فضیلت سعی نموده مناقشه میان نظریه های معرفت شناختی درون گرایانه و برون گرایانه را حل نماید. او برای حل مناقشه از مولفه های اصلی نظریه اخلاقی فضیلت گرایانه ارسطو مانند فضایل و رذایل عقلانی و اخلاقی، وجدان و عاطفه استفاده کرده است. نظریه اعتمادگرایی مبتنی بر فضیلت با نظریه های درون گرایانه در اخذ مولفه های وظیفه گروی، اراده گروی و آگاهی فاعل شناسا در معرفت شباهت دارد و وجه اشتراکش با نظریه های برون گرایانه در توجه به تاثیر علی عوامل بیرون از باور بر نحوه شکل گیری باور می باشد و در حل مناقشه تا حدودی موفق بوده است.
    کلیدواژگان: معرفت، اعتمادگرایی، مبتنی بر فضیلت، لیندا زاگزبسکی، فضایل و رذایل اخلاقی و عقلانی، باور
  • حمیدرضا خادمی، سلمان شریعتی صفحات 123-143
    پیرامون صفات ذاتی خداوند دو دیدگاه عمده وجود دارد. فلاسفه اسلامی قبل از صدرا و متکلمان امامیه عینیت صفات و ذات را برگزیدند. دسته ای از متکلمان غیر امامیه مانند اشاعره و کرامیه قائل به زیادت صفات بر ذات شدند ملاصدرا با رد کردن دیدگاه متکلمین غیر امامیه ادعای فلاسفه و متکلمان امامیه قبل از خود را که تنها با مبنا قرار دادن بساطت ذات، کثرت صفات را از ذات واجب نفی کردند؛ برگزید و ادعای عینیت صفات و ذات در تحقق خارجی را مطرح کرد. وی ضمن تشبیه رابطه صفات و ذات به رابطه معقولات ثانی فلسفی و وجود، و با استفاده از حیثیت تقییدیه کیفیت عینیت صفات و ذات را بیان کرد. ملاصدرا در مقام تصدیق و اثبات علاوه بر بیان محذورات زیادت صفات بر ذات و شکل دادن آنها در قالب قیاس استثنائی؛ استدلال های دیگری را اقامه کرد که با استفاده از مبانی خاص فلسفی خود نظیر اصالت و تشکیک وجود به اثبات مدعای خویش نائل آمد. به مناسبت طرح بحث صفات ذات؛ صفات اضافی، سلبی و فعلی هم بررسی شد که با تحلیل صدرا صفات اضافی و سلبی عین ذات واجب هستند و صفات فعل هم به اعتبار ارجاع به صفت قدرت عین واجب شدند.
    کلیدواژگان: صفات ذات، وحدت ذات، کثرت صفات، بساطت
|
  • Pages 7-27
    In the aesthetic perspective of the early Wittgenstein, aesthetics is a way of "expressing" the mystical and factuality of the facts. Accordingly, a work of art is an object that viewed from sub space aetenitutis. Sub space aetenitutis viewing means seeing the world as a finite whole. Therefore propositions concerning empirical realities are in the world, metaphysical subject is in the boundary and unspeakable things and ultimate values such as religion, ethics and aesthetics are out of it . When we see the things from this perspective, forget all of the everyday profits and losses of them and elevate them from the facts in the world. Hence, we see the things with wonder and finite laudatory amazing in the finite whole framework. A work of art shows the wholeness of the world therefore illustrates the meaning of it. Similarly ethics as an and showable truth, represents high values outside the world. unspeakable
    Based on early Wittgenstein, if the moral propositions are nonsensical and moral education materializes only by examples and typical specimens, so art is a best example.
    Keywords: the great pyramid of being, forgottness of Being, representational epistemology
  • Seyyed Nassirahmad Hossaini Pages 28-48
    Canadian Philosopher, John L. Schellenberg proposed and formulated “Hiddenness Argument” in 1993 for the first time. He states in this atheistic argument that God did not provide sufficient evidence for His existence at least to some people for some times, and therefor He is hidden. Schellenberg, according to his argument that based on God’s perfect love, believes that if He was loving people as his creatures, then He would provide sufficient evidence for his existence to them and therefore He wasn’t hidden. But God didn’t provide any evidence to them, therefor He doesn’t perfect lover and disbelieving in His existence is rational and inculpable. Schellenberg believes that Divine Argument justifies atheism and he, based on it, refutes the existence of God. Paul K. Moser, contemporary American philosopher in his reorientation to religious epistemology, rejects the Schellenberg’s View. Rejecting the evidence for hiddenness, Moser believes that there are sufficient evidence for the existence of God. But these evidence, according to Moser, differ very much with what the people naturally expects. He, based on volitional knowledge, believes that it is the God, but not human, who determine the genuine authority and resource for kinds of evidence and its evaluation. So Moser doesn’t consider divine argument, which formulated based on human authority, successful in justification of divine hiddenness and in refutation of God’s existence.
    Keywords: Divine Hiddenness, John L. Schellenberg, Cognitive Idolatry, Paul K. Moser, Volitional Attunement, Authoritative Evidence, Perfectly Loving God
  • E. Neary, Hossein Ghasemi, Mt Diari Bidgoli Pages 70-90
    One of the main issues on the foreknowledge that the Imams (AS) to unseen world is absolute or limited? The important thing is that the verses and hadiths, there apparently different interpretations. The verses and hadiths from the perspective of the unseen and the words we speak, Tabatabai and his students.
    The unseen features and steps such as unseen levels of attention as in the past and the future, science books, knowledge, science and proven to fade tablet, Decrees, certain of God, like the resurrection, of the nature of the substance.
    The reasons are twofold: First, rational and philosophical arguments based on the power and perfection of the soul in connection origin are excellent. Second, anecdotal evidence that some general knowledge of the unseen except Allah rejected and some knowledge of the conditions for prophets and saints demonstrate. The sum of these two categories of solutions have been proposed, including: the division of independence and consequential, Decrees and fade-proof, the distinction between the meanings of the unseen and the like.
    Keywords: Imams, unseen, extremism, Islamic theologians, Wahhabism, Quran
  • Akram Akram, Asgarzadeh Pages 112-122
    Bringing up Epistemological reliabilism theory based on virtue, Linda Zagzbsky has tried to solve conflict among Introspective and external epistemological theories. She has used the main elements of Aristotle's moral theory of virtue oriented as moral and intellectual virtues and vices, conscience and affection to solve the conflict. Reliabilism theory based on virtue resembles Introspective theories in obtaining the components of the task orientation, determination orientation and awareness Of subject in knowledge. Its abonnement with Introspective theories is attention to causal effect of external factors out of belief on the formation of the belief. And has been successful to some extent in conflict resolution.
    Keywords: knowledge, Reliabilism, Depend on virtue, Linda Zagzbsky, Moral, intellectual Virtues, Vices, Beliefs
  • Pages 123-143
    Regarding the attributes of essence which encompasses seven attributes i.e. knowledge, power, life, will, speech, hearing and seeing, there are three main viewpoints; Islamic philosophers prior to Mollasadra and Imamietheologists have chosen the identity between attributes and essence.A group of non-imamietheologists like Asha’are and Keramie believed attributes to be additional to the essence and other groups like Mo’tazele preferred the idea of essence to be the representative of attributes. Having refuted the viewpoint of non-imamietheologists, Mollasadra believed in the identity between attributes and identity between them and essence. Establishing the principles such as simplicity of essence, originality of existence, grading in existence and so forth in every corner of his works, he presented numerous reasons to back up his claim. In some reasons, with disproving the attributes to be additional to the essence, he proved his claim and in some others directly believed the attributes to be identical to essence. In line with the discussion, the issue of attributes of essence, additional attributes, negative attributes and action attributes were discussed and resulted that with Sadra analysis, additional and negative attributes are identical to the essence of necessary; and action attributes as referring to the power attributes became identical to the necessary. In the end, we sought the viewpoint of religious texts regarding the relation between prime attributes. It was concluded that religious teaching supports the identity between attributes and essence.
    Keywords: attributes of essence, unity, Multiplicity of attributes, simplicity