فهرست مطالب

دین و ارتباطات - سال دوازدهم شماره 2 (تابستان 1384)

نشریه دین و ارتباطات
سال دوازدهم شماره 2 (تابستان 1384)

  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/05/18
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مقالات
  • علی اکبر کمالی اردکانی صفحه 7
    بحث از «هویت ملی» در چند سال اخیر در کانون توجه پژوهشگران رشته های گوناگون علوم اجتماعی در ایران بوده است و با رویکردهای مختلف بررسی شده است. بیشتر پژوهشگرانی که با رویکرد فلسفی و کلان به این بحث پرداخته اند، معتقدند مؤلفه های هویت ملی در ایران در عصر حاضر از سه حوزه «ایران»، «اسلام» و «غرب» متاثرند. این مؤلفه ها در دو حوزه اول سازگاری زیادی یافته اند و مشکل هویت ایرانی در حال حاضر به ارزشهای مدرن غربی باز می گردد. بررسی ریشه های این مسئله نشان می دهد که مشکل اساسی در این روند، نحوه آشنایی ایرانیان با ارزشها و اصول مدرنیته است...
    کلیدواژگان: هویت ملی، انقلاب اسلامی، مدرنیته، مدرنیته ایرانی
  • محمد پزشکی صفحه 23
    پرسش از توسعه، سؤالی با قدمت زمانی بالا ارزیابی می شود و به همین دلیل، شاهد تحریر متون بسیاری در این ارتباط هستیم، اما آنچه که پرسش از توسعه را در حال حاضر ضروری و بداعت می بخشد، توجه به ابعاد ذهنی و ملاحظات نرم افزارانه آن است. رهیافت اجتهادگرای مطرح در این نوشتار با همین رویکرد طرح شده است. نویسنده در نوشتار حاضر رهیافت اجتهادگرا را در باب مسئله توسعه سیاسی بررسی می کند و ضمن اشاره به ریشه های فرهنگی - ایدئولوژیک این مقوله در صدد است بنیادهای معرفت شناختی آن را بیان کند...
    کلیدواژگان: شناخت شناسی، توسعه سیاسی، رهیافت اجتهادگرا، دین و سیاست، عقل و شرع، حق تعیین سرنوشت
  • علی اکبر علیخانی صفحه 51
    در این مقاله، نحوه پاسخگویی در حقوق اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است. امروزه با پیچیده شدن نظامهای سیاسی و اداری از یک سو و گستردگی آنها از سوی دیگر، وجود یک سازوکار پاسخگویی درونی یا بیرونی، اهمیتی زیادی یافته است. پاسخگویی دولت به شهروندان و شیوه های مؤثر بر این پاسخگویی از جمله مباحث مهم در این زمینه است. تعامل رهبری با مجلس خبرگان از یک سو و با قوای سه گانه و سایر نهادهای موجود در حاکمیت از سوی دیگر، از دیگر مباحث مطرح شده از حیطه پاسخگویی است...
    کلیدواژگان: جمهوری اسلامی، قانون اساسی، حقوق اساسی، پاسخگویی، قوای سه گانه، نهادهای مدنی، شوراها
  • اصغر افتخاری صفحه 83
    در این نوشتار نویسنده ضمن ارائه تصویری از انقلاب اسلامی به مثابه یک گفتمان، هویتی مستقل و عملیاتی را برای انقلاب اسلامی مستند به اصول و مبانی مکتب امام خمینی (ره) شناسایی و معرفی می کند که بر سه رکن اصلی «ایمان»، «مردم سالاری دینی» و «کارآمدی» استوار است. در حالی که رکن اول فلسفه وجودی و شان اعتقادی انقلاب اسلامی را شکل می دهد، ارکان دوم و سوم ناظر بر الگوی عملیاتی طراحی شده توسط گفتمان انقلاب اسلامی متناسب با جهان معاصر است...
    کلیدواژگان: امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی، سیاست اسلامی، بحران، مشروعیت، مقبولیت، رضایت مندی، ایدئولوژی، فرهنگ
  • خسرو قبادی صفحه 109
    در متون علمی و کلاسیک روابط بین الملل مفهوم منافع ملی ابتدا توسط واقع گرایانی چون مورگنتا به معنای تنها عامل تعیین کننده رفتار خارجی دولتها در صحنه بین المللی استفاده شد. با ظهور رفتارگرایی در حوزه روابط بین الملل، آنان در سایه نظریه های تصمیم گیری به ارجحیتهای ذهنی تصمیم گیرندگان در تعیین منافع، مهمتر از الزامات محیط عملیاتی توجه کرده اند. در این میان اندیشمندانی از هر دو رویکرد، از اساس منکر اثربخشی و کارایی این مفهوم در تحلیل و ارزیابی رفتار خارجی دولتها شده اند. در چنین فضایی همزمان با تغییرات محیط بین المللی، برخی از طرفداران مفهوم منافع ملی به بازتعریف این مفهوم در فضای جدید پرداخته و از ضرورت وجودی آن دفاع کرده اند، به گونه ای که حتی در عرصه جهانی شدن نیز گریز و گزیری از مفهوم منافع ملی نیست...
    کلیدواژگان: منافع ملی، واقع گرایی، عینی گرایی، رفتارگرایی و ذهنی گرایی
  • مرتضی بحرانی صفحه 129
    به رغم وجوه اساسی متفاوت در اندیشه سیاسی شیعه و اهل سنت، در روش و موضوع، شباهتهایی نیز میان آنها وجود دارد. در مقاله حاضر تلاش شده است تا خوانش اهل سنت از نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) در اندیشه توفیق الشاوی ارائه شود. براساس این خوانش، نظریه ولایت فقیه با عنایت به عناصر مهمی چون نقش مردم و حضور عنصر شورا در تصمیم گیری ها معرفی شده است. به زعم الشاوی عناصر مذکور دلالت بر همگرایی اندیشه سیاسی جدید اهل سنت با مبادی سیاست اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) دارند؛ چراکه در اندیشه سیاسی اهل سنت شاهد فاصله گرفتن از تغلب و در اندیشه سیاسی شیعی شاهد جداسازی نصب خاص از نصب عام می باشیم...
    کلیدواژگان: ولایت فقیه، امام خمینی (ره)، توفیق الشاوی، شورا، دموکراسی، سیاست اسلامی
  • معرفی و نقد کتاب
  • صفحه 195
|
  • Dr. Ali Akbar Kamali Ardakani Page 7
    National Identity" has recently been a major topic of discussion among Iranian scholars who deal with various fields of social sciences. There have been different approaches towards the issue. Most of those who adopt a philosophical approach believe that the identifying elements of Iranian national identity are influenced by three domains: Iran, Islam and the West. Those elements have conformed to the circumstances existing in the first two domains whereas when confronted with modern western values some problems have arisen. A survey of the roots of the problem shows the insufficiency of an acquaintance with the values and principles of modernity especially in the pre – revolutionary era. The Islamic Republic has for the first time in Iranian history paved the way for restoring the Iranian national identity.
  • Mohammad Pezeshki Page 23
    This article dicusses the jurisprudential approach towards the political progress and while indicating the ideological and cultural roots of the issue, tries to clarify its epistemological foundations. There are also references to the ideological stances to political progress and an examination of concepts, principles and method of studies of political progress in Iran. Concepts and variables in epistemology are other issues mentioned here.
  • Dr. Aliakbar Alikhani Page 51
    The subject of this article is accountability in the constitution of the Islamic Republic of Iran. Today, due to the expansion of political and administrative systems and their ensuing sophistication, a need for an internal and external accountability has become prominent. The duty of government towards the citizens and the efficient means adopted by it in this regard are some of the remarkable issues involved. One should also refer to the interaction between the leadership and the assembly of experts and the three main powers and other existing institutions. Each of the three powers, besides their specific internal mechanisms for accountability in various administrative, political, and social dimensions, have methods of supervision over over one another. The judiciary stands out as one which is endowed with a specific role due to its encompassing agencies like the General Inspection Organization and the Court for Administrative Justice. The legislative power comes next due to its role in ascertaining the correct performance of other branches of government, though it lacks sufficient sanction.
  • Dr. Asghar Eftekhari Page 83
    The article offers a picture of the Islamic Revolution as a discourse and introduces an independent and practical identity of it founded upon those bases set by Imam Khomeini,s school namely the three pillars of faith, religious democracy and efficiency. While the raison d,etre of the Islamic Revolution is due to its confrontion with atheistic beliefs, its other functions rely on the functional pattern shaped by its specific discourse in proportion to the exigencies of modern times and its capacity in the management of the problems. Thus one can get to a ground for understanding possible crises which can be summed up under the three above – mentioned categories. The second part of the article discusses the possible triple crises for the Islamic Rovolution discourse which are: crisis of meaning, crisis of structure, and crisis of management. To this end, it identifies and introduces those political and social phenomena which paved the way for those crises. In the view of Imam Khomeini those are events such as cultural domination, cultural frustration, the weakening of republicanism and Islamism, costs of ideology and strategic restrictions of the country.
  • Khosrow Ghobadi Page 109
    The concept of national interest was first used by realists such as Morgenta as the only factor which determines the behavior of governments in the international arena. With the emergence of behaviorism as a discipline in international relations and in the wake of decision - making theories, the mental priorities held by decision makers were considered to be more important than environmental exigencies in regulating national interests. Meanwhile, a group of experts from both sides, denied the efficiency of this concept in the analysis of the international behavior of governments. On the other hand, side by side with the changes occurring in the international relations, some proponents of the concept of national interst have endeavored to render a new definition of the concept and defend its necessity to the extent that even under globalization one cannot neglect its effect. The article gives a brief account of the history of the development of this concept and discusses favorably of its necessity and implications in the Islamic Republic of Iran under such titles as the conceptual ripeness of national interest, solving ideological conflicts, environmental and regional exigencies, the international order and American hegemony, and finally the democratic aspect of this identity.
  • Morteza Bahrani Page 129
    Despite substantial differences in the Shiite and Sunni political thought, one can also detect similarities in their subjects and methods. This article tries to give a Sunni interpretation of Imam Khomeini, s Velayat – e – Faqih doctrine as viewed by Towfigh al.Shavi. This view points out significant elements like the role of people and consultation in decision - making. Al- Shavi believes that these elements demonstrate a convergence of views of the two Islamic sects as regards fundamentals of Islamic politics. This is because one can discern a distance from the notion of full domination in the thought of the Sunnis and a distinction between democratic appointment and the divine one in the thought of Shiites, a condition which can lead to a combination of the role of people and the appointment of God. Besides, a rational necessity for the establishment of a government and the union of Islamic law (Shari, a) and politics can act as a unifying force behind the two above - mentioned doctrines in the post - colonialist era.