فهرست مطالب

متن پژوهی ادبی - پیاپی 27 (بهار 1385)

فصلنامه متن پژوهی ادبی
پیاپی 27 (بهار 1385)

  • 264 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1385/01/22
  • تعداد عناوین: 14
|
  • اسماعیل تاج بخش صفحات 1-14
    رساله الطیر عنوان رساله نمادین از ابن سینا است که در اصل به عربی است. در این مقاله نخست گردانیده ی دقیق آن به فارسی معیار آمده است و سپس تحلیل و بررسی درون مایه و محتوای آن. آنچه در پی می آید ترجمه یی است فشرده و امروزین. از زندگی نامه ی خود نوشت پرندگان ابن سینا.
    کلیدواژگان: رساله الطیر، ابن سینا
  • سید صدرالدین طاهری صفحات 15-32
    تفسیر و تاویل، دو گونه متفاوت از فهم متن هستند که در متونی که برحسب موضوع و مولف و شیوه نگارش از عمق خاصی برخوردارند جریان می یابند و متون دینی، از جمله قرآن کریم از این گونه هستند. تفسیر عمومیت دارد و با شرایطی در اختیار همه است اما تاویل از عمومیت کیفری، برحسب متن و مخاطب، برخوردار است ولی به همان نسبت اهمیت و خطر بیشتری دارد. در فهم قرآن کریم به طور سنتی بحث تاویل و تفسیر در میان مفسران و دانشمندان علوم قرآن مطرح بوده و درباره آن دو و تفاوت هایشان سخن گفته و به ویژه درباره تاویل اختلاف نظرهایی داشته اند، ...
    کلیدواژگان: تفسیر، تاویل، فهم، محکم، متشابه، ارجاع، راجع، مرجع و قرآن کریم
  • سعید واعظ صفحات 33-46
    عین القضاه همدانی در نامه شصت و پنجم از نامه های خود در مکتوبات در بحث از واجب و مستحب و حرام... گوید: «... و بعضی (کارها) بود که نه واجب ضروری بود، اما کردنش به نسبت با مقصود، او به از ناکردن بود. چون اشعار تازی بسیار یاد گرفتن، چه اگر اشعار یاد نگیرد، از نامه نوشتن به تازی باز نماند. اما آن به بود که یاد گیرد تا مکتوب او موشح بود به اشعار عربی، و این قسم را در زبان شرع مستحب خوانند یا مندوب»...
  • پروانه سیدالماسی صفحات 47-60
    لوح تعلیم که با نامهای مختلف از جمله لوح الف، تخته مشق و... در لابه لای متون ادبی به چشم می خورد، یکی از اقسام لوح است که در لغتنامه ها و کتابهای فرهنگی نمی توان تعریف بسزایی برای یافت؛ ولی به دلیل استفاده شعرا و نویسندگان صاحب ذوق و چیره دست فارسی از این عنصر در خلق مضامین بدیع و تعبیرات زیبا می توان به شواهد ارزنده ای دست یافت و اطلاعات مفیدی در خصوص طریقه کاربرد، جنس و سایر مسائل مرتبط با آن کسب نمود. ...
    کلیدواژگان: لوح تعلیم، تخته مشق، لوح سیمین، لوح فلزی، شکستن لوح، شستن لوح
  • ابوالفضل حری صفحات 61-75
    این مقاله یکی از اشعار سهراب را از دیدگاه نقد فرمالیستی مورد سنجش قرار می دهد. در نقد فرمالیستی، شکل تجسم محتوای شعر است. این شعر چهار بند نامساوی دارد و اندیشه محوری آن - «وجود زندگی دیگر» - در شکل صوری شعر نیز بلورسته شده است. زمان شعر از شب شروع شده و تا اوایل صبح ادامه پیدا می کند. افعال همگی از نوع حرکتی و جنبشی هستند. ضرباهنگ شعر با کاهش تعداد مصراعها تندتر می شود. در نهایت، شکل کلی شعر شبیه پیچک است که ریشه، ساقه و نوک آن به ترتیب بند اول دوم و سوم شعر را تشکیل می دهند...
    کلیدواژگان: نقد فرمالیسیتی، باطل نما، انواع تصاویر، آشنایی زدایی، برنهاد، برابر نهاد، همنهاد
  • امیر نصری صفحات 76-91
    نقاشی ایرانی بر خلاف دیگر سنن به دلیل شرایط خاص رشد و نمو آن از داشتن رساله های نظری در باب در حد انگشتان یک دست نیز نیستند. از این جهت رساله «قانون الصور» منبع مهمی به شمار می آید. چرا که توسط یک نقاش اهل ادب تالیف شده است. این مقاله درصدد است که در درجه نخست به ذکر گزارشی در باب اهمیت و محتوای این رساله بپردازد اما برای ورود به بحث نخست به منبع شناسی و سوانح احوال مولف می پردازد تا با استفاده از آن به رمزگشایی برخی موارد مطرح شده در متن بپردازد...
    کلیدواژگان: نقاشی ایرانی، صادق بیک افشار، قانون الصور، صورت گری، طبیعت گرایی، تاریخ نقاشی ایران
  • مهران مرادی، احمد امین صفحات 92-113
    هر داستان یک تجربه ی عینی یا ذهنی از زندگی انسان است. کندو کاو در لایه های درونی داستانها و حوادث و شخصیت ها و انگیزه ها و اندیشه هایشان همیشه از دغدغه های ذهن جستجوگر و پویای خوانندگان حرفه ای داستان هاست. بررسی زمینه ی روان شناختی اعمال و وقایع داستان بر پایه ی روح و روان شخصیت ها یکی از شیوه های علمی در شناخت و دریافت عمیق تر داستان است. اگر بپذیریم که شخصیت هر فردی ریشه در دوران رشد و تکامل شخصیت او در کودکی و نوجوانی دارد، بنابراین علل بسیاری از وقایع و حوادث هر داستان را باید در محیط رشد و...
    کلیدواژگان: ناخودآگاه فردی، فریدون، لیبیدو، عقده ی ادیپ، بازگشت، تثبیت، واپس زدگی
  • باقری صدری نیا، ابراهیم رنجبر صفحات 114-138
    حاجی آقا نوشته ی صادق هدایت (چاپ اول 1324 ش) رمانی است در دو سطح با عناصر خاص که تحول استبداد رضاشاهی به استبداد پنهان پس از فرار وی را به شکل خاص افشا می کند. در این مقاله ضمن تحلیل فرم و محتوای رمان، آرای منتقدان را نیز نقد می کنیم. در تحلیل فرم با استناد به عناصر موجود، نشان می دهیم که این اثر در شکل رمان ارائه شده است اما شرایطی دارد که می تواند به آسانی به نمایش درآید. خاصیتهای موجود را که منتقدان را رهزنی کرده اند و سطوح حقیقی و تمثیلی را نشان می دهیم...
    کلیدواژگان: رمان Novel، جدال Conflict، شخصیت charcter و طنز Satire
  • محمدرضا کمالی بانیانی، یوسف نیری صفحات 139-170
  • مهدی رحیمی صفحات 171-190
    در این مقاله نگارنده ابتدا به بررسی تاریخچه ی پلورالیزم در غرب و در جهان اسلام پرداخته است؛ آنگاه ضمن بررسی حوزه ها و کاربردهای مختلف پلورالیزم و ارائه ی یک تقسیم بندی جدید از آن تحت عناوین: 1- پلورالیزم رفتاری 2- پلورالیزم معرفتیدر ماهیت صرفا فلسفی آن متوقف نمانده و از منظری نوین و زاویه ای دیگر بدین مبحث و موضوع نگریسته است؛ در این مقاله ریشه های این تفکر و اندیشه در گونه ها و نمودهای مختلف آن در «ادبیات کلاسیک» مورد بررسی قرار گرفته و...
  • میرجلیل اکرمی صفحات 191-213
    میان شعر حافظ و کلام غیبی قرآن پیوستگی وجود دارد و این پیوستگی تنها در پیوندهای لفظی و معنایی خلاصه نمی گردد بلکه فراتر از آنها اسلوب بیانی و ساختار زبانی را نیز در بر می گیرد. نوشتار حاضر سعی دارد آثار و نشانه های ساختار زبانی و فنون بلاغی قرآن کریم را در صورت و ساختمان غزل حافظ بررسی نماید. موضوعات عمده بحث عبارتند از: شیوه بیان و ترکیب کلام، تنوع موضوع در محور افقی تعدد وجوه معانی، صحنه های حیاتمند، ایجاز هماهنگی حروف و آهنگ بیان و آرایش عناصر متضاد در برابر هم در قرآن و زبان حافظ، تصویرسازی بیانی در شعر حافظ از قبیل: تشبیه، ...
  • منصور پیرانی صفحات 214-226
    نزدیک به دو قرن است که از پیدایش دانش «ادبیات تطبیقی» در جهان دانش و اندیشه می گذرد. در این مدت منتقدان موافق و مخالف زیادی را در دامن خود پرورده است، در دانشگاه های بسیاری از کشورها کرسی ادبیات تطبیقی بنیاد نهاده شده است و با وجود آنکه اندیشمندان و صاحب نظران از همان آغاز پیدایش و شکل گیری این دانش برای تعریف و تبیین مفهوم ادبیات تطبیقی وقت و نیروی فراوان صرف کردند اما بحث و مجادله ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و هنوز هم مفهوم واحدی از ادبیات تطبیقی که آگاهان و علاقه مندان را خرسند کند، به دست نیامده است، ...
    کلیدواژگان: ادبیات، ادبیات تطبیقی، روابط ادبی، فرهنگ، ملت، هویت ملی، ملی گرایی
  • محسن رایی صفحات 227-249
    مطالعه و تحقیق در زبان و فرهنگ و تاریخ ملتها به منظور استفاده از ثمرات عقول و افکار و آثار و نقد و مقایسه آنها یکی از اهداف و زمینه پژوهش ادبیات تطبیقی است که می تواند در جهت انتقال ذوق و احساس و عواطف و خرد انسانها و ملتها به یکدیگر به منظور ایجاد ارتباط و پیوند میان اندیشه ها و ذوقها و درک و فهم و تاثیر متقابل فرهنگها نقش آفرین و بالنده باشد. مطالعه دیوان مسعود سعد که سراینده دلنشین ترین و سوزناک ترین حبسیات در زبان پارسی و ابوفراس حمدان گوینده و سراینده رومیات در زبان عربی و کوشش در مقایسه مضامین و موضوعات مشترک و همانندی و شباهت زندگانی این دو شاعر گرفتار و در بند امکان و احتمال تاثر مسعود سعد را از دیوان ابوفراس قطعی و قویتر ساخته است...
  • صفحه 250
|
  • Esmail Tajbakhsh Pages 1-14
    "Resalatottair" is a symbolic treatise by Ave cina that is originally in Arabic. The paper presents a precise translation of this work into Persian and also offers an analysis of its content.
  • Sadrodin Taheri Pages 15-32
    interpretation and explanation are two different types of analytic methods that are employed for specific texts whose subject, author and text are of particular significance. Religious texts, including koran, is considered such a text. Explanation, based on the text and its addressee, is a more complicated and specialized use, as compared to interpretation. Traditionally, an understanding koran, scholars have regularly discussed about the importance and differences of these two method, but have not reached an agreement yet. This paper touches upon the necessary back-ground on the issue, and lays out the views of three contemporary theologians, Allameh Mohammad Hossein Tabatabai,, Mohammad Hadi Marefat and Jafar Sobhani.
    Keywords: interpretation, explanation, understanding koran, reference, referent
  • Saeed Vaez Pages 33-46
    Einolghozzat Hamedani discusses about obligatory (vajeb) and recommended (mostahab) deeds in his sixty fifth letter. He believes that recommended deeds are those that we can avoid doing them, but it would be recommended to do them. In this regard, he provides different examples, such as using Arabic poetry in the texts. According to him, although one can write a letter without using Arabic poetry, it would be much preferred to use it. This is called a recommended deed in Islamic law. Einolghozzat himself has applied this method in the best possible form in his writings. In this paper, attempts have been made to translate, analyze and interpret the Arabic poems referred to by him. In addition, the sources of these poems have also been mentioned.
  • Parvaneh Seyed Almasi Pages 47-60
    Table of education which is known as different names of Table of Alef, metal and the like, could be found in various literary texts. It is a certain type of table for which there is no appropriate definition in the dictionaries and books. However, due to its frequent use by prominent authors and poets, we can find numerous evidence of its usage, quality and other related issues in the literature.
  • Abolfazl Herri Pages 61-75
    This article examme one of sohrab Sepehri's poems from a Formalistic View. In this view, the form of the poem is the crystallization of its content. which consists of four unequal stanzas, and begins from the "night" and end in the "morning". In this poem, The verbs-images are all kinesthetic and life and death are paradoxically intermingled with each other.
    Keywords: Formalistic criticism, paradox, Kinds of imagery, Defamiliarization, Thesis, Antithesis, Synthesis
  • Amir Nasri Pages 76-91
    Due to Particular conditions of development, Iranian Painting, unlike other Eastern traditions, does not have extensive theoretical literature, the principles and history of this art. The existing literature, in fact, very limited. For this reason, the treatise Ghanounassovar is considered a significant source, as it has been written by an outstanding painter. This paper aims to shed light on the importance and content of this treatise, and also offers the biography of the author in order to clarify the complicated points of the lext.
  • Mehran Moradi, Ahmad Amin Pages 92-113
    Each novel could be an objective and subjective experience of the human life. That is why, Searching into the internal layers of the events and characters in a novel has always been one of the main concerns of the readers. Psychological examinations of different aspects in a story based on the personality of its figures is a scientific method in the recognition and perception of it.
    Keywords: libido, Oedipus complex, regression, repression, fixation
  • Bagher Sadri Nia, Ebrahim Ranjbar Pages 114-138
    Haji Agha written by Sadegh Hedayet is a novel in Two levels with specific elements which reveals in a particular way the change of Reza Shah's autocracy to a hidden autocracy following his exile. This paper deals with the form and content of this novel besides analyzing the previous researchers outlooks.
    Keywords: novel, conflict, character, satire
  • Mohammadreza Kamali Baniani, Yousef Nayeri Pages 139-170
    Mohiyeddin Arabi is one of the greatest religious figures who has been called the father of Islamic mysticism. He died in b 3 8 A. H. and had a tremendous influence on the mystics of his time. Although he was Sunni, his works reflect his Shiite outlooks, for instance, he has frequently referred to Shiite Imams and their leadership (Imamate) in his book "F otouhat-e Makkiyah".
  • Mehdi Rahimi Pages 171-190
    In this article, the author studies the history of Pluralism in the west and Islamic world. Then he has a look on the scopes and applications of Pluralism and gives a new classification for it: 1- Behavioral Pluralism 2- Cognitive Pluralism He extends his philosophical thoughts and offers a novel point of view on this topic.
  • Mir Jalil Akrami Pages 191-213
    There is an relationship between Hafez poems and Quran. This relationship is not limited to literal and semantic aspects. Going beyond these links, it also includes method of expression and linguistic structure. The present article attempts to explore traces and signs of linguistic structure and rhetoric of holy Quran in the form and structure of Hafez lyrics. The main issues discussed here consist of the frame of discourse, method of expression, variety of topics in horizontal axis, multiplicity in meaning aspects, images of life, and harmony in letters and tone of expression, arrangement of opposite elements viz-versa. Quran and Hafez discourse, expression image making in Hafez poems such as simile, metaphor, allegory, parables drawing on Quranic verses.
    Keywords: Quran, Hafez, method, similarity, rhetoric
  • Mansour Pirani Pages 214-226
    Research on compartive literature dates back to around two centuries ago, and has led to extensive debates among scholars and critics. Despite tremendous efforts there is no consensus between researchers as to the definition of this field. However, different nations have succeeded to introduce the literary heritage of their own to the world. In this paper, we do not intend to give a precise definition, but try to highlight the trend of comparative literature development in the light of two distinctive approaches in the area.
  • Mohsen Rai Pages 227-249
    One of the goals of comparative literature is to investigate the common and different aspects of cultural and historical background of people to better discover the connection between nations and civilizations. This paper compares the similarities in life and Poetry of the two Iranian & Arbic poets Sa' d Salman & Abu F oras Hamdan both imprisoned for long period of time.