فهرست مطالب
نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 22، بهار 1379)
- 124 صفحه، بهای روی جلد: 2,000ريال
- تاریخ انتشار: 1379/02/15
- تعداد عناوین: 9
-
اقتراحصفحه 2
-
صفات شهر اسلامی از نگاه قرآن کریمصفحه 4
خدای تعالی برای حل تمام مشکلات زندگی در قرآن کریم راهنمایی هایی را معمول کرده است. از آن جمله ویژیگی های یک شهر اسلامی را به لحاظ معماری و شهرسازی نمایانده است. در این مقاله سعی شده است، این ویژگی ها از آیات قرآن استخراج و معرفی شود. عناوینی که در آن ها مورد بحث قرار گرفته است، عبارت است از: اصول و ارزش ها، صفات فعل الهی، طبیعت و عناصر طبیعی، تنظیم روابط اجتماعی، صفات محیط مصنوع، عناصر شهری و معماری.
کلیدواژگان: صفات شهر اسلامی، معماری اسلامی، شهرسازی اسلامی -
مبانی روش شناسی علوم قرآنیصفحه 41این مقاله در صدد تبیین مبانی و زیر ساخت های کلان روش شناسی علوم قرآنی است که در چهار محور به بحث و برررسی فشرده درباره آن می پردازد: هویت شناسی علوم قرآنی، جایگاه روش شناسی علوم قرآنی، روش شناسی علوم قرآنی در پرتو نگرش شناسی و تمایز و تشابه روش های علوم قرآنی. نخست، مفهوم علوم قرآنی در فرهنگ کلاسیک مطرح می شود و سه علم مورد تعریف و شناسایی قرار می گیرد: فلسفه علوم قرآنی، فلسفه قرآن شناسی و علم تفسیر.کلیدواژگان: روش شناسی علوم قرآنی، هویت شناسی علوم قرآنی، جایگاه روش شناسی علوم قرآنی، تمایز و تشابه روش های علوم قرآنی
-
عشق الهی در منظر قرآن کریمصفحه 54عشق رابطه ای قلبی میان دو موجود است که چون به نحو اتم بر قرار شود، عاشق را در معشوق فانی می سازد و در قرآن اگر چه لفظ عشق نیامده، ولی از معنای آن با الفاظ دیگر مانند حب و ود سخن رفته است. از لوازم عشق آن است که عاشق را تابع و تسلیم اراده و فرمان معشوق می گرداند؛ به طوری که جز وصل به او کسب خشنودی او هیچ هم و غمی ندارد.کلیدواژگان: عشق الهی، حب الهی، نماز عارفانه، عبادت عاشقانه
-
علامه شعرانی و جمع قرآنصفحه 68
علامه شعرانی تعلیقات فراوانی بر کتب دینی نظیر تفسیر ابوالفتوح و منهج الصادقین نوشته است. در لابلای این تعلیقات نظریات نادری در زمینه جمع و نگارش قران و نظم و ترتیب آیات و سوره های آن اظهار کرده است. حاصل نظریات او این است که نزول دفعی قرآن بر فرشته وحی و نزول تدریجی آیات بر قلب پیامبر اسلام بوده است و آن حضرت چنان قرآن را در حافظه داشت که هیچگاه فراموش نمی کرد یا در خواندنش به اشتباه نمی افتاد.
کلیدواژگان: نزول تدریجی، نزول دفعی، جمع قرآن، حافظه پیامبر اسلام، ترتیب آیات، ترتیب سور، توقیف و اجتهاد -
نظریه متعالی بودن زبان قرآنصفحه 84فهم کتاب الهی می طلبد که زبان آن را بشناسیم. درباره زبان قرآن اختلاف نظر وجود دارد: زبان قرآن را برخی علمی و ادبی و برخی رمزی و برخی دیگر عرفی دانسته اند؛ اما هیچ یک از آنها درست به نظر نمی رسد؛ زیرا قرآن برای همه انسانها و همه زبانها آمده است؛ حال آنکه زبان علم و ادب و رمز به گروه خاصی تعلق دارد. زبان عرف نیز از مسامحه و مبالغه خالی نیست.کلیدواژگان: زبان قرآن ؤ متعالی بودن زبان قرآن، عرفی بودن زبان قرآن، علمی بودن زبان قرآن، رمزی بودن زبان قرآن
-
نقش قوه سامعه در آموزش قرآن کریمصفحه 102در بسیاری از آیات قرآن «سمع» بر «بصر» مقدم شده و در پاره ای از ایات و روایات سمع به معنای فهم آمده است. این نکات حاکیاز برتری سمع بر بصر و نقش ممتاز آن در فهم و یادگیری است. یادگیری قرآن به طریق سمعی از دیرباز در میان صحابه و طبقات بعدی تا کنون کمابیش رواج دارد. برخی از مهمترین امتیازات این روش بر روخوانی فراگیری آن در عموم مردم اعم از کودک و جوان و پیر، و با سواد و بی سواد و نیز سهولت یادگیری و پایداری آن است. نتایج پژوهش ها نیز همین نکات را تایید می کند.کلیدواژگان: قوه سامعه، سمع و بصر، آموزش قرآن، حفظ قرآن
-
چکیده پایان نامه های قرآنیصفحه 114
-
چکیده مقالات به انگلیسیصفحه 119