فهرست مطالب

نشریه مطالعات تاریخی قرآن و حدیث
سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 54، پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سخن سردبیر
    صفحه 7
  • صغری فلاحتی، اسماعیل اشرف صفحه 9
    قبل از عبدالقاهر جرجانی تلاشهایی پبرامون نظم قرآن صورت گرفت از جمله این دانشمندان می توان به جاحظ، ابن قتیبه، مبرد، واسطی، احمد بن سهل، رمانی وابو هلال عسکری اشاره کرد. جرجانی از آراء ونظرات سایر علما به ویژه ابوهلال عسکری استفاده کرد وتوانست نظریه نظم را ابداع کند. وی در تعریف این نظریه می گوید: نظم عبارتند از ایجاد بهترین ارتباط نحوی در بین کلماتی که برای ادای مقصود یا معنی، به کار گرفته می شود. نظریه نظم جرجانی خاستگاه اعجاز کتاب آسمانی است. این نظریه در حوزه زبان شناسی جهانی تاثیر به سزایی داشت تا جایی که سبک شناسان با بهره گیری از نظریه او توانستند نوعی از سبک شناسی به نام سبک شناسی تکوینی یا فردی ابداع کنند که جدا از نظریه این دانشمند برجسته ومتفکر ایرانی نیست چرا که جرجانی در نظریه نظم بیان می دارد که هر نظم وترتیب ویژه زبانی، بینش خاصی را ارائه می دهد که نشان از فکر وروان نویسنده آن دارد.
    کلیدواژگان: عبدالقاهر جرجانی، نظریه نظم، سبک شناسی تکوینی
  • سکینه سعیدی صفحه 27
    بیشتر شهرت عبدالقاهر جرجانی (د 471ق)، نظریه پرداز ادبی مشهور، به سبب نظریه نظم او ست؛ نظریه ای که وی در پرتو آن توانسته است از منظری متفاوت به اعجاز قرآن کریم بنگرد. بنا ست که در مطالعه پیش رو، با تقریر این دیدگاه، عوامل نظری و عملی موثر بر نفوذ و گسترش این نظریه را بکاویم و شواهد اقبال و توجه بدان را در آثار عالمان متاخرتر دنبال کنیم. چنان که خواهیم دید، آرای بلاغی عالمان و نظریه پردازانی بزرگ تا اواخر سده 8 ق به وضوح متاثر از نظریه نظم او ست؛ نظریه پردازانی همچون زمخشری، فخر رازی، سکاکی، زملکانی، یحیی بن حمزه علوی، و تفتازانی. یک احتمال آن است که نظریات عبدالقاهر به سبب پایبندی وی به مذهب اشعری و فقه شافعی در محیط تازه تاسیس مدارس نظامیه از فرصت مناسبی برای گسترش و رواج برخوردار گردیده اند؛ چنان که آرای وی نخست در مدارس نظامیه با استقبال روبه رو شده، و در مرحله بعد، همین گسترش به فراگیری آن در عصرهای متاخرتر نیز دامن زده است. به بیان دیگر، دستکم در بادی امر چنین به نظر می رسد که این اقبال و توجه از یک سو ریشه در کارکرد اجتماعی نظریه وی دارد و از دیگر سو، شاگردان عبدالقاهر در توسعه نظریه وی اثرگذار بوده اند؛ فرضیه ای که کاوش بیشتر درباره آن موضوع همین مطالعه است.
    کلیدواژگان: عبدالقاهر جرجانی، علم بلاغت، مدارس نظامیه، فخر رازی، کمال الدین زملکانی، سعد الدین تفتازانی، فصیحی استرآبادی
  • پروین مزیدی صفحه 51
    تحقیقات فراوانی درباره مفهوم بلاغت، نقد ادبی و همچنین نظریه نظم عبدالقاهر جرجانی انجام شده است اما مطالعات اندکی هستند که مفاهیم بلاغی جرجانی را با اندیشمندان دیگر، به خصوص اندیشمندان غربی مقایسه کرده باشند. هدف از این تحقیق، مقایسه بلاغت از دیدگاه جرجانی با عقاید و نظریه های دو تن از مشهورترین اندیشمندان بلاغی غرب در عصر حاضر، یعنی برک آمریکایی و باختین روس است. اندیشه های این متفکرین با استفاده از منابع داخلی و خارجی مطالعه و به صورت تطبیقی بررسی وموارد اشتراک و تفاوت آنها تبیین شده است. در پایان مشخص گردید که تحولاتی که در بلاغت غرب رخ داده و باعث ایجاد عصر مدرن بلاغت شده، اشتراکات فراوانی با اندیشه های جرجانی دارد که قرنها پیش، آنها را بیان نموده است.
    کلیدواژگان: بلاغت، عبدالقاهر جرجانی، برک، باختین
  • حسین عبدالحسینی صفحه 73
    استعاره که بخش مهمی از ارتباط کلامی ما را تشکیل می دهد از مباحثی است که از دیرباز ذهن اندیشمندان حوزه های مختلف علوم بشری را در سراسر هستی به خود مشغول داشته است. از زمان های قدیم، در ادبیات سعی شده که استعاره ها مورد تعریف و طبقه بندی قرار گیرد و به عنوان موضوعی ادبی در شعر و خطابه و بلاغت جایگاهی به خود اختصاص دهند. در این پژوهش ها از زمینه ها و مفاهیمی سخن به میان آمده که یقینا امروزه می تواند در تبیین و سازوکار استعاره موثر واقع شوند. ازجمله ناقدان و بلاغت دانان برجسته اسلامی که در سایه اثبات اعجاز بیانی قرآن با تلاش روشمند خود موفق شد به افق های بی سابقه ای در مطالعات ادبی و زبانی ازجمله استعاره دست یابد که تا آن زمان سابقه نداشت عبدالقاهر جرجانی (د 471ق) است او دیدگاهی را در خصوص ساختار تولید و درک استعاره ارائه نمود که علاوه بر جنبه های ادبی استعاره، جنبه های روان شناختی و تلاش ذهنی آفریننده و شنونده استعاره ها را نیز مورد مداقه قرار داده است. مبانی و اصولی که او دراین باره برشمرده است امروزه نیز می تواند راهگشا و الهام بخش باشند. در این مقاله سعی بر آن است هر چند مختصر به تبیین این مبانی پرداخته شود.
    کلیدواژگان: بلاغت، استعاره، عبدالقاهر جرجانی
  • سیدعلی اکبر عباسپور صفحه 103
    استعاره به مثابه به کنش تخیلی که دو هستی را در ضمیر آگاه شاعر با هم یگانه می کند و آن دسته از صفات آنها را که به موقعیت شعری و به بافت صور خیالی مرتبط است در هم می آمیزد. از دیر زمان مورد توجه و مداقه ناقدان و بلاغت دانان اسلامی بوده است: اندیشمندانی که بسیاری از بنیان گذاران ان ایرانی بوده اند که زبان عرب را در آغاز به درس اموخته بودند از جمله ناقدان و بلاغت دانان برجسته اسلامی که با تلاش روشمند خود توانست به افقهای بی سابقه ای در مطالعات ادبی و زبانی از جمله استعاره دست یابد که تا ان زمان سابقه نداشت عبدالقاهر جرجانی (د. 471 ق) است. در این مقاله سعی بر آن است که به یکی از ظریفترین و هنری ترین انواع استعاره که جنجال بر انگیزترین پژوهشهای بلاغی را به خود اختصاص داده یعنی استعاره مکنیه و تخییلیه از دیدگاه عبدالقاهر جرجانی و برجسته ترین چهره های بلاغت بعد از او (زمخشری، سکاکی، خطیب قزوینی و تفتازانی) پرداخته شود.
    کلیدواژگان: بلاغت دانان، عبدالقاهر جرجانی، استعاره مکنیه، استعاره تخییلیه، استعاره مصرحه
  • مهدی محمدی نژاد صفحه 133
    مجاز اگر چه به صورت فطری در ادبیات عرب پیشینه دیرینی دارد اما ظاهرا به صورت علمی بعد از قرن سوم در کتابهای علمای لغت و ادب ظاهر شد و با گذشت زمان شاخ و برگهای زیادی پیدا کرد. از جمله کسانی که باعث تدوین بلاغی این لفظ شد و به صورت ریشه ای آن را بررسی کرد عبد القاهر جرجانی بود. به طور کلی عبد القاهر را می توان نقطه عطفی در تاریخ بلاغت عربی و خصوصا مسائل معانی و بیان دانست در این مقاله به بررسی نظریات عبد القاهر درباره مجاز پرداخته شده و معنی مجاز و شمول آن و مجاز اسنادی و مباحث دیگر در ارتباط با مجاز با تکیه بر کتاب مشهور دلائل الإعجاز عرضه گردیده است.
    کلیدواژگان: مجاز، دلائل الاعجاز، عبدالقاهر جرجانی
|
  • Sughra Falahati, Esmail Ashraf Page 9
    Prior to 'Abdulqāhir al-Jurjānī, some attempts were made to elaborate the coherency (al Nazm) of Qurān. Some of the scholars involved in these attempts include: al-Jāhiz, Ibn Qutayba, al-Mubarrad, al-Wāsiṭī, Ahmad b. Sahl, al-Rummāni, and Abū Hillāl al 'Askarī. Al Jurjānī utilizing the views of other scholars especially those of Abū Hillāl managed to develop the theory of Quranic coherence. In defining his theory, al-Jurjānī says: by coherency I mean the best possible syntax relation among the words made for expressing an intention. Al-Jurjānī's theory of coherency can be a base for proving the inimitability of the Quran. His theory has had great impact in linguistics in a way that great ctitiques applied his theory and created a new literary style called Formative or Individual style which is similar to the theory expressed by this Iranian scientist. It is because, in his theory, al-Jurjānī says that every style or arrangement of speech is based on a specific attitude indicating the thought and mentality of its writer.
    Keywords: 'Abdulqāhir al Jurjānī Theory of coherency, Formative Stylistics
  • Sakina Saidi Page 27
    Abdulqāhir al-Jurjānī (d. 471 AH), the famous grammarian is mostly popular for his theory of coherency, a theory by which he managed to view Quranic inimitability from a different angle. This study aims to elaborate on this view, investigates the practical and theoretical factors causing the expansion of it and indicates a few cases of later scholar's attentions to this theory. As it will be shown, the rhetorical views of great scholars up to the 8th century were greatly influenced by al-Jurjānī's views. The theorists like al Zamakhsharī, Fakhrud-dīn al-RāzĪ, al-Sakākī, al-ZamlakānĪ, Yahyā b. Ḥamza al-'Alavī and al-Taftāzānī are among some who were deeply influenced by him. His great fame and popularity might have been due to his devotion to the Asharī theological school and his support of al-Shāfi'ī legal school in the newly established al-Nizāmīyya schools. These two affiliations let his views to spread and develop among later scholars. His early views were welcomed in al-Nizāmiyya school during his lifetime and later in coming eras other scholars pursued his theory as well. In other words, the popularity of his theory seems to have been resulted from the social functions of his theory and the attempts of his students, a theory about which the present study has been formed.
    Keywords: Abdulqahir al Jurjani, Rhetorical, Nizamiyya Schools, al Fakhr al Razi, Kamal al Din al Zamlakani, al, Taftazani, al, Fasihi, al Astarabadi
  • Parvin Mazidi Page 51
    Various researches have been carried out regarding the concept of rhetoric, literary criticism and the orderly theory developed by 'Abdulqāhir al-Jurjānī. Little work has been done however, concerning the comparison of the rhetorical elements developed by 'Abdulqāhir al-Jurjānī with those of others especially the western thinkers. The purpose of this paper is to make a comparison between the rhetoric as suggested by al-Jurjānī and the views of two famous western rhetoric specialists, i.e. Burke and Bakhtin. Using Persian and foreign sources, the views of these two thinkers were first analyzed and then compared with al-Jurjānī's and the similar and different points were later determined. It was concluded that the developments happening in western rhetoric which has caused a new era in rhetoric has a lot in common with al-Jurjānī's views which were suggested many centuries ago.
    Keywords: Rhetoric, Abdulqāhir al Jurjānī Burke, Bakhtin
  • Huseyn Abdulhuseyni Page 73
    Metaphor which forms a very important part of our verbal communication has always been an important issue for scientists in various branches of knowledge all over the world. Since ancient time, many attempts have been made to define and classify different kinds of metaphor and determine their status in concepts such as poetry, rhetoric and eloquence. In this paper, the concepts and elements which are surely useful in defining and elaborating the structure of metaphor have been presented. One of the prominent Muslim rhetoric specialists who has managed in the light of proving the Inimitability of the Quran to reach unprecedented horizons of literary studies like metaphor is Abdulqāhir al-Jurjānī (d. 471 AH). He offered a special method for producing and perceiving the metaphor in which in addition to the literary aspects, the psychological aspects and the mental attempts of the creator and hearer of the metaphors are taken into account as well. The bases which he offers for his method can be helpful and inspiring even today. In this paper, these bases have been tried to be briefly explained.
    Keywords: Rhetoric, Metaphor, Abdulqahir al Jurjani
  • Sayyed Ali Akbar Abaspour Page 103
    Metaphor is like an imaginary act which unifies two existences in the poet's conscious mind and merges the qualities which are required for creating a poem and weaving imageries. Metaphor has long been studied by the literary critics and Muslim rhetoricians many of whom have had Iranian origin. These Iranian scientists, who had first learned Arabic language, later became prominent Muslim rhetoricians and managed to reach the unprecedented peaks in literary studies. One of these figures is Abdulqāhir al-Jurjānī (d. 471 AH). This article aims to discuss about one of the finest and most artistic kind of metaphors which has received the most controversial rhetorical studies, i.e. the metaphor of Makniyeh and Takhliiyeh from the perspective of Abdulqāhir al-Jurjānī and later famous rhetoricians: Zamakhshari, Khatīb Ghazvīvnī and Taftāzānī.
    Keywords: Rhetoricians, Abdulqahir al Jurjani, Makniyeh metaphor, Takhliiyeh metaphor, Musarahe Metaphor
  • Mahdi Muhamadinejad Page 133
    Although the concept of Majāz has naturally a long history in Arabic literature and goes back to the ancient time, its scientific appearance can be tracked to the third century when this term was extensively used in dictionaries and literary books and as time passed it was expanded to a more sophisticated concept. Among those who has great part in establishing the rhetorical structure of the term and had a profound discussion about it, is Abdulqāhir al-Jurjānī. Generally speaking, Abdulqāhir al-Jurjānī can be counted as a turning point in the history of Arabic rhetoric especially in issues related to "Maānī". The present paper aims to investigate about Abdulqāhir al-Jurjānī's views regarding Majāz. Here the meaning of Majāz and its inclusion to what is known as Majāz Isnād and other related issues will be discussed, based on his book, Dalāil al-Ijāz.
    Keywords: Majāz (metaphor), Dalail al Ijaz, Abdulqahir al Jurjani