فهرست مطالب
نشریه فقه اهل بیت
پیاپی 39-40 (پاییز و زمستان 1383)
- 396 صفحه،
- تاریخ انتشار: 1384/01/29
- تعداد عناوین: 17
-
تطفیفصفحه 3
-
تشریع اذان و فصول آنصفحه 16نویسنده در این مقاله دو موضوع اساسی را درباره اذان بررسی می کند: یکی جایگاه اذان در تشریع اسلامی و دیگری تاریخ ورود تثویب در اذان نماز صبح. درباره موضوع اول به این نتیجه می رسد که هیچ انسانی در تشریع اذان دخالتی نداشته و روایاتی در منابع اهل سنت که نشان می دهد اذان به «عبدالله بن زید» در خواب الهام شده و پیامبر (ص) آن را از او گرفته، از نظر دلالت و سند ضعیف و بی پایه است. در موضوع دوم به این نتیجه می رسد که به اعتراف صحابه و تابعین «تثویب» بدعت است و پیامبر در این زمینه دستوری صادر نکرده، بلکه این مساله پس از رحلت حضرت و در زمان خلیفه دوم اتفاق افتاده است. در خاتمه بدعت بودن اذان دوم در نماز جمعه و حذف «حیعله» از اذان اثبات می شود.
-
آداب قضاوت (1)صفحه 56
-
مصالح مرسله و امکان حجیت آنصفحه 97
-
شرط قبول در وقفصفحه 109
-
عیوب موجب فسخ نکاحصفحه 136
-
رؤیت هلال با چشم مسلحصفحه 148
-
قواعد فقهی نبویصفحه 163در این نوشته به بررسی قواعد نبوی که بخش مهمی از قواعد منصوص را تشکیل می دهند خواهیم پرداخت. این بررسی بیشتر جنبه ای تاریخی دارد و می کوشد به آنچه در کتابهای شیعه و سنی در این زمینه ارایه شده بپردازد. طبیعی است که پذیرش بسیاری از این قواعد، در گرو بررسی سند و یا تلقی و نوع تعامل اصحاب با آنها می باشد. ...
-
روشنفکران دینی و مدرنیزاسیون فقه (1)صفحه 180سلسله مقالات حاضر با هدف ارائه گزارشی تفصیلی، جامع و مستند از شبهات و انتقاداتی تدوین یافته که در دو دهه اخیر عمدتا از سوی محافل روشنفکری دینی متوجه فقه و اندیشه فقهی شده است، تا تصویری گویا از آراء فقه شناسی این طیف از روشنفکران، برای فقه پژوهان عرضه شود و در حد توان، در زمینه سازی فرآیند آسیب شناسی فقه، گامی برداشته شود. در این مرحله، از نقد و تحلیل دقیق این اندیشه ها، خودداری شده و تنها به این نکته اکتفا شده است که جنبش فکری این گروه از روشنفکران در نگاهی کلان و فارغ از داوری پیرامون صحت و سقم آن با اندیشه مدرنیته در جهان امروز. هماهنگ و همسوست. ...
-
عبور از مقابل نمازگزارصفحه 236موضوعی که در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته، عبور از مقابل نمازگزار و احکام مرتبط با آن است، امری که از زمان پیامبر (ص) مورد کج فهمی قرار گرفته و در طول زمان مورد اختلاف واقع شده و افراطهایی پیرامون آن صورت گرفته، گاه زیباترین جلوه عبودیت را به زشت ترین مناظر مبدل ساخته، اوهام و پیرایه هایی برگرد آن نشانده، تا جایی که عبور از مقابل نمازگزار گناهی کبیره و موجب استحقاق عذاب الهی دانسته شده، برای نمازگزار حق مقاتله قرار داده شده، خون عابر و رهگذر هدر شمرده شده است! ...
-
قوانین کیفری اسلام و عقلانی بودن آن از دیدگاه شهید مطهریصفحه 304
-
نکته ها (7)صفحه 329
-
رسالة فی الکرصفحه 343
-
مدرسه تخصصی فقه و اصولصفحه 357
-
نمایه سال دهمصفحه 364
- بخش عربی
-
المصالح المرسلة و مجال حجیتهاصفحه 369
-
شرط القبول فی الوقفصفحه 377