فهرست مطالب

فقه اهل بیت - پیاپی 65 (بهار 1390)

نشریه فقه اهل بیت
پیاپی 65 (بهار 1390)

  • 276 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1390/03/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی صفحه 5
    در ادامه شروط تعلق زکات، در این بخش به بررسی دو شرط «مالکیت» و «تمکن از تصرف» پرداخته شده است موضوع تعلق زکات «ملک» است نه مطلق مال و مقصود از ملک نیز ملکیت خصوصی افراد است. برخی از فقها برای اثبات این شرط به روایاتی استدلال کرده اند که در این مقاله ضمن نقد استدلالات مذکور، اثبات شد که هیچ یک از روایات یاد شده دلالت بر این شرط ندارد، بلکه این شرط مستفاد از ادله عامه است که در مباحث پیشین گذشت.
    شرط دیگر تعلق زکات، تمکن مالک از تصرف است، در این بحث ابتدا ضمن اثبات استقلال این شرط از شرط مالکیت، به تدقیق در دو مفهوم تصرف و تمکن پرداخته شده و با تحلیل تصرف به تصرف تکوینی و وضعی و تحلیل تمکن به تمکن تکوینی و تمکن شرعی و تحلیل تمکن شرعی به تکلیفی و وضعی و سپس بیان صور مختلف و احتمالات مربوط به هر یک، ضمن اثبات اصل شرطیت تمکن از تصرف استنتاج شده که مستفاد از سه دسته روایات وارد در این باب آن است که مراد از تصرف اعم از تصرف تکوینی و وضعی و مراد از تمکن نیز اعم از تمکن عقلی و تمکن شرعی وضعی است. در خاتمه بحث نیز به اثبات مرجعیت عرف در موارد شک در تمکن پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: زکات، مالکیت، تمکن از تصرف، تصرف تکوینی، تصرف وضعی، تمکن عقلی، تمکن شرعی
  • سیدکاظم حائری صفحه 42
    این مقاله کاوشی است در تبیین مفهوم «بیع» در فقه اسلامی ابتدا ضمن نقل تحلیل شیخ انصاری از تعریف بیع و اینکه آیا مبیع لزوما باید عین عین باشد یا مطلق مال کفایت می کند نتیجه گیری می کنند که حتی بر فرض اینکه عین بودن مبیع را شرط می کدانیم می توان مفهوم تفکیک عین را فراتر از مفهوم اصطلاحی آن شامل تمام درجات مختلف تسلیط اعتباری دانست که بالاترین آنها ملکیت است سپس نظر شیخ انصاری را در مورد ثمن نقل کرده که صرف مالیت داشتن آن کافی است و لازم نیست عین باشد و بر همین اساس، ثمن قرار گرفتن برخی از حقوق مثل حق تحجیر و دیون و اعمال انسان را تحلیل می کند در ادامه با ذکر نظری از شهید صدر در تمییز میان بیع و مبادله به تحلیل آن پرداخته و در پایان با اشاره به آراء عبدالرزاق سنهوری مقایسه ای به اختصار میان تعریف بیع در فقه اسلامی و حقوق وضعی صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: بیع، مال، مشتری، بایع، ثمن
  • خالد غفوری صفحه 56
    این مقاله به بحث پیرامون توارث زوجین براساس آیه 12 سوره نساء که متضمن تشریع قانون توارث میان زوجین است می پردازد. ابتدا پس از ذکر مقدمه، توضیحی کوتاه پیرامون آیه آمده است و پس از آن، به فلسفه تشریع توارث که در آیه ذکر شده و روایات و مربوط به شان نزول آیه اشاره شده و تاملاتی پیرامون برخی از آنها آمده است. سپس مفردات و الفاظ آیه از جهت اعراب، لغت و فن بلاغت، مورد بررسی قرار گرفته. آن گاه، مباحث اصلی مقاله که همان مدلول های تشریعی آیه است، در قالب پانزده بحث ارائه شده است.
    کلیدواژگان: زوج، زوجه، ولد، ارث، موجبات ارث، سهام ارث
  • حیدر بهرمن صفحه 116
    یکی از مسائل مورد اختلاف در کتاب الصوم، حکم شخص روزه داری است که در اثنای روزه ماه رمضان به سفر می رود. نظر مشهور آن است که چنانچه پیش از ظهر به سفر رود، روزه خود را افطار کند و در صورتی که بعد از ظهر به سفر رود، باید روزه را ادامه دهد. در مقابل، گروهی دیگر عقیده دارند که شرط جواز افطار آن است که از شب، نیت سفر بکند و در غیر این صورت، سفر پیش از ظهر همانند سفر بعد از ظهر است و افطار جایز نیست نویسنده در این مقاله با بررسی اقوال مختلف در این زمینه به این نتیجه می رسد که در مطلق سفر پیش از زوال و نیز مسافرت پس از زوال که با تبییت انجام گیرد، افطار لازم است که این نظر موافق با قول صاحب وسائل است.
    کلیدواژگان: ماه رمضان، روزه، سفر، تبییت نیت
  • وحید مهدوی راد صفحه 211
    در مواد 267، 549 و551 قانون مجازات اسلامی، با رویکردی فقه محور، عمل فراری دادن محکومین به قصاص جرم انگاری شده و عامل فرار را به طور مطلق، مسئول دانسته است. با توجه به اینکه مبنای مواد مذکور از فقه سرچشمه گرفته است، با مراجعه به منابع معتبر فقهی، به روشی تحلیلی، مبانی این مسئولیت مورد بررسی و نقد قرار گرفته و در نهایت، نظریه مسئولیت نسبی عامل فرار و قاتل، طرح و تبیین شده است.
    کلیدواژگان: فرار، عامل فرار، قاتل، اولیای دم، جرم فراری دادن، محکومین به قصاص
  • اجبار / همراه با دایره المعارف فقه اسلامی
    صفحه 238
  • الموتلف من المختلف بین ائمه السلف / همراه با دانشنامه آثار فقهی شیعه
    خلیل گریوانی صفحه 252
|
  • The Textbook of Jurisprudence: Book of Alms (Part 4) / The Alms Conditions: the Condition of Ownership
    Sayed Mahmoud Hashemi Shahroudi Page 5
    Continuing the previous topic in the last volume, the author discusses two conditions in paying alms for the property: ownership and possibility of possessing. He mentions that the alms should be paid for the owned possession of individuals. Thus, he examines the Hadiths mentioned by some scholars to prove the condition of ownership. However, he notes that none of those Hadith refers to the subject and this condition is to be understood by some common reasons. The essay continues with the possibility of ownership and its difference with the previous condition. The author thoroughly differentiates between possessing and possibility of possessing, dividing ownership into using the owned possession and transmitting that. He also notes that there are two possibilities for possessing something; possessing that, and knowing the possibility or impossibility of possessing that. He highlights the ownership as the major condition and concludes that referring to three groups of narrations on this subject, using and possibility of using are major concepts and common behavior shows the range of each.
    Keywords: Alms, Ownership, Possession, Possibility of Possessing, Rational Possibility of Using
  • Sayed Kazem Haeri Page 42
    This paper tries to elaborate the concept of sale contract in Islamic Fiqh. Presenting Sheik Ansari's analysis about the definition of sale contract, the author discusses that whether the subject of selling should be an object or just any kind of property one owns. He concludes that even if the condition for selling is the objectivity, through differentiating types of objectivity we can consider a wider range of meaning than just its common concept; a range of meaning including all types of possessing, above all ownership. The author then mentions Sheik Ansari's opinion about the price, which notes that the price should not necessarily be objective but can be considered as owning subjective matters as rights, debts and acts. The difference between selling and exchanging, according to Ayatollah Shahid Sadr, is the next part. The last topic is the comparison between selling in Islamic Fiqh and conventional law, referring to the opinions of Abd-al-Razzagh Sanhouri.
    Keywords: Sale Contract, Property, Customer, Seller, Cost, Price
  • Khaled Ghafouri Page 56
    The essay discusses the husband and wife inheriting each other, based on Quranic proof, verse 12, sura 4. The verse categorizes some different conditions which note that the widow or widower may inherit certain portion of the inheritance. The author first brings an introduction and explanation on the verse and then mentions the philosophy of legislating the inheritance being discussed in the verse. He also highlights the condition in which the verse had been revealed and the morphology and literary aspects of the verse. The main body consists of fifteen topics being discussed as the significances of the verse.
    Keywords: Husband, Wife, Children, Inheritance, Causes of Inheritance, Share of Inheritance
  • Heydar Bahreman Page 116
    This essay examines one of challenging topics in Book of Fasting, i.e. travel of the one who fasts in Ramadan. The famous decree is that one should break his/her fast if traveling before noon, and keep fasting if travels after noon. The author mentions the other opinion that highlights one should keep fasting if one has not intended to travel from the previous night. In other word, if one intends to travel the next day before noon, one is allowed to break the fast the other day. However, traveling without the previous night intention to travel does not permit him/her break the fast. The author examines different opinions on the subject and concludes that in general, traveling before sunrise and after that, if intended beforehand, one should break the fast; this is as the opinion of Sheik Hor Ameli.
    Keywords: Ramadan, Fasting, Travel, Intention, Tabyit
  • Vahid Mahdavi Rad Page 211
    According to acts number 267, 549 and 551 of Islamic penal Law of Iran, helping the person who is sentenced to death as the retaliation for the crime of murdering has been considered as a crime, and based on Fiqh, the assistant is introduced as the absolute responsible one and hence to be necessarily punished. The author refers to authentic jurisprudential references and analyzes the basis of this crime, concluding that the assistant to escape is relatively responsible.
    Keywords: Escape, Assistant in the Escapee, Blood Avenger, Murderer, Crime, Sentenced to Death, Retaliation