فهرست مطالب

فقه اهل بیت - پیاپی 73 (بهار 1392)

نشریه فقه اهل بیت
پیاپی 73 (بهار 1392)

  • 260 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/03/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدمحمود هاشمی شاهرودی صفحه 5
    در این بحث پس از طرح اقوال و بررسی ادله، اثبات می شود که در عصر غیبت ابتدائا پرداخت زکات به حاکم شرع واجب نیست و خود مکلف مجاز است آن را در موارد مقرر مصرف کند. ولی در صورت مطالبه حاکم شرع پرداخت زکات به وی واجب خواهد بود و مصرف آن از سوی مالک مجزی نیست.
    کلیدواژگان: زکات، حاکم شرع، مکلف، عصر غیبت
  • مرتضی فیاض صفحه 23
    هر چند قبل از انقلاب مسئله ضمان خسارات ناشی از دادرسی، جزو قوانین آیین دادرسی مدنی(ماده 712 ق. آ. د. م) بوده و در محاکم، متناسب با این ماده، به ضمان بازنده دعوا نسبت به هزینه های دادرسی، حق الوکاله و... حکم صادر می کردند اما با پیروزی انقلاب و تدوین قانون متناسب با فقه شیعه، این حکم مورد تردید و اشکال فقها قرار گرفت تا اینکه در سال 1379 مجمع تشخیص مصلحت نظام، حکم به ضمان بازنده دعوا نسبت به خسارات دادرسی در کلیه دعواها داد. در این مقاله مبانی فقهی این ماده قانونی و مواد مرتبط با آن، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نهایتا اثبات می شود که حکم به ضمان محکوم علیه، بر اساس هیچ یک از وجوه ذکر شده، قابل توجیه نیست.
    کلیدواژگان: ضمان خسارات دادرسی، لاضرر، سیره عقلا، تسبیب
  • حسینعلی بای صفحه 55
    پس از تصویب لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست»، موضوع ازدواج فرزند خوانده با سرپرست خود به یکی از موضوعات پر بحث در محافل علمی و فضای رسانه ای و مجازی تبدیل شده است. در نوشتار حاضر ادله مشروعیت ازدواج فرزند خوانده با سرپرست خود مورد بررسی قرار گرفته است. در قسمت بعدی مقاله موضوع گیری اسلام نسبت به نهاد فرزندخواندگی تشریع و رویکرد اسلام نسبت به موضوع نگه داری از کودکان بی سرپرست تبیین شده است. در ادامه از عملکرد قانونگذار در ورود به چنین عرصه هایی بحث شده است. در پایان نیز ضمن دفاع از اصل مشروع بودن چنین حکمی و پاسخ به شبهاتی که در این زمینه مطرح می شود، پیشنهادهایی برای برون رفت از برخی دغدغه های به وجود آمده ارائه شده است.
    کلیدواژگان: فرزند خوانده، ازدواج، سرپرست، قانونگذار
  • محمد عشایری منفرد صفحه 115
    مخالفت با مذاق گرایی فقی هان، نخستین بار توسط استاد ابوالقاسم علیدوست در کتاب فقه و عرف به صورت مختصر مطرح شد اما نگارنده با همکاری کریمانه استاد، ادله تفصیلی این مخالفت را در مقاله ای با عنوان «استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد» در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره 22 پاییز 1388) تبیین کرد. در این مقاله ابتدا با کاوش در آثار فقی هان مذاق گرا، معنایی که ایشان از واژه مذاق شریعت قصد می کنند به دست آمد سپس از یک سو دلایل مخالفت با مذاق گرایی مطرح و از سوی دیگر، دستگاه سازی از اسناد گسسته به عنوان جایگزین قابل قبولی برای مذاق گرایی معرفی شد.
    کلیدواژگان: مذاق شریعت، فقه، تجمیع شواهد، دستگاه دلالت کننده شبکه ای
  • سیدسجاد موسوی کرمانشاهی صفحه 140
    مشهور فقهای ما قائل به تخییر فرد جانی در انتخاب هریک از اصناف ششگانه دیه هستند. با توجه به اینکه در عصر کنونی، بین مالیت و ارزش اقتصادی اصناف دیه تفاوت بسیاری است، حکم به این تخییر خصوصا در مقام قانونگذاری، بی وجه و بیهوده به نظر می رسد؛ چرا که جانی، همیشه در مقام انتخاب، مقدار کمتر را انتخاب می کند و در نتیجه حکم به تخییر لغو خواهد بود. در این نوشتار پس از بیان نظریات موجود و بررسی آنها، به این نتیجه رسیده ایم که هیچ یک از عناوین ذکر شده در روایات به عنوان دیه موضوعیت نداشته و همگی طریقی برای تشخیص ارزش معینی هستند که به قدرت خرید آن کالا تعبیر می شود.
    کلیدواژگان: اصناف دیه، تغلیظ، مالیت، درهم و دینار، احتکار
  • ابوالفتح خالقی، داود سیفی قره یتاق صفحه 164
    سحر از جمله جرایمی است که حدی برای آن در قرآن مشخص نشده است و نظر اهل لغت، فقها و مفسران در رابطه با مفهوم، اقسام کیفر و استثنائات وارد بر آن مختلف است.
    مشهور فقها به نحو مطلق قائل به قتل ساحر مسلمان و تعزیر ساحر کافر شده اند. از نظر عده ای کسی که آن را حلال بداند یا همراه با مقدماتی انجام دهد که موجب کفر او باشد کشته می شود و برخی دیگر نیز تنها کسی که سحر را حرفه خودش قرار داده مستحق اعدام دانسته اند. در خصوص استثنائات وارد بر جرم سحر مشهور فقها دفع سحر به سحر را جایز می دانند که این امر مورد تایید برخی قرار نگرفته است. در این مقاله به بررسی این نظریات و ادله آنها می پردازیم.
    کلیدواژگان: سحر، ساحر، نظام کیفری اسلام، حد
  • کمال اکبری صفحه 211
    پس از واقعه عظیم پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام دینی سوالات و مسائل مهم زیادی در حکومت مطرح گردید که فقه سیاسی لزوما باید به آنها می پرداخت و برای حل مشکلات، سوالها و گره ها جواب ارائه می نمود. مهمترین تاثیر این تحولات تاثیر در نحوه نگاه فقها به مسائل نو پدید بود و مسائل اتفاق افتاده موجب شد افق های جدیدی پیش روی فقها گشوده شود. تخصصی شدن فقه سیاسی و به وجود آمدن شاخه های جدیدی مثل فقه امنیت، فقه مصلحت، فقه اطلاعات و... از جمله نتایج این تحول است. همچنین اصل نگاه به مسائل حکومت و اجتماعی دیدن مسائل فقه و معطوف به حل مسائل جامعه دیدن آن نیز تحول دیگری در این خصوص محسوب می گردد. پویایی و تحول در فقه، تغییرنگاه به رابطه مردم و حکومت، تلاش در جهت سازگار کردن میان احکام فقهی و واقعیت های اجتماعی سیاسی و فراهم شدن زمینه های تتبع فقهی، افقهای جدیدی فرا روی فقها در نوع نگاه به مسائل فقه سیاسی گشود.
    کلیدواژگان: فقه سیاسی، پویایی، تحول، افق های جدید، انقلاب اسلامی، حکومت دینی
|
  • Seyyed Mahmoud Hashemi Shahroudi Page 5
    Having introduced different viewpoints, this article proves that during the occultation of twelfth Imam (may Allah Hasten his reappearance) it is not primarily obligatory to pay zakat to the ruler of shari’a and a legally commanded Muslim is free to spend it for specific purposes mentioned by shari’a. However, if the ruler of shari’a demands, it will be obligatory to pay him zakat and it is not permissible for the legally commanded person to spend it.
    Keywords: zakat, ruler of sharia, legally commanded, the age of occultation
  • Morteza Fayyaz Page 23
    Before the Islamic revolution, in Act no.712 of former Civil Legal Procedure Code liability caused by prosecution was stipulated in the law and the courts would hold the loser of the case liable to the prosecution costs, attorney cost etc. However, with the victory of the revolution and compilation of a law complying with Shiite laws this Act was questioned by jurisprudents. It was ratified by the expediency council in 2000 that the loser of the case is liable to losses in the prosecution in all types of legitimate claims. In this article jurisprudential foundations of this Act and related Acts have been investigated and criticized. It is finally demonstrated that to keep the loser of the case unconditionally liable to the losses of the prosecution is not jurisprudentially justifiable according to reasons mentioned.
    Keywords: liability of the prosecution losses, la zarar principle, intellectual's norms, preparations for the crime
  • Husseinali Bay Page 55
    After the ratification of “Protection of children and adolescent without a guardian or with an unqualified guardian” bill the issue of marriage of the adopted child with his/her adopter has become a controversial issue in scientific sessions, media and cyberspace. The current article studies the reasons of legitimacy of an adopter’s marriage with the adopted child. Then the article explains the Islam’s stance about the institution of adoption and Islam’s stance about care giving to children without a guardian has been clarified. Then lawmaker’s performance to deal with such issues has been discussed. Finally the legitimacy of this ruling has been defended, questions have been answered and some suggestions have been offered to relieve some concerns in this regard.
    Keywords: adopted child, marriage, guardian, lawmaker
  • Muhammad Ashayerie Monfared Page 115
    In this article, to criticize the jurisprudential reasoning called “mezaqe shari’at”, first its background has been introduced and then works by mezaq-oriented jurisprudents have been investigated and the meaning they intend by mezaq was obtained. Then, on one hand, reasons against orientation toward mezaq were mentioned and on the other hand, making a system out of discrete documents has been introduced as an acceptable alternative for orientation toward mezaq.
    Keywords: mezaqe shariat, jurisprudence, collection of proofs, network of denoting system
  • Seyyed Sajjad Mousavi Kermanshahi Page 140
    Famous jurisprudents believe that criminals can freely choose one of the six alternatives for blood money. Since nowadays there is a remarkable difference between the economic value of different alternatives of blood money, it is unjustifiable to let the criminal choose the blood money because the criminal would certainly choose the least valuable alternative. Therefore the ruling to choose will be meaningless. Having mentioned the existing viewpoints and their investigation, this article concludes that none of these alternatives mentioned in traditions as the blood money are subject matters and they all play the role of a benchmark for a specific value which is called the purchasing power.
    Keywords: alternatives of blood money, intensification, economic value, dirham, dinar, hoarding
  • Abolfath Khalegi, Davood Seifi Qare Yataq Page 164
    Sorcery is among the crimes with no specific punishment mentioned in the Quran. Lexicographers, jurisprudents and interpreters of Quran havedifferent views on its concept, types of punishment and its exceptions. Famous jurisprudents believe in the capital punishment for a Muslim sorcerer unconditionally and a penalty [decided by the judge] for a pagan sorcerer. Some jurisprudents believe in the capital punishment only for people who consider sorcery as halal or perform sorcery with someprovisions that may lead to one’s loss of faith while some other jurisprudents only have this verdict for those who perform sorcery as an occupation. Regarding the exceptions, famous jurisprudents believe that it is permissible to unbind a sorcerer’s spell through sorcery. However some jurisprudents oppose this opinion. This article studies these viewpoints and their reasoning and proofs.
    Keywords: sorcery, sorcerer, Islam's criminal law, punishment
  • Kamal Akbari Page 211
    After the outstanding event of the victory of Islamic revolution in Iran, many important issues arose in the society that political jurisprudence should have dealt with and provide a solution. Putting forth these issues opened up new horizons before the jurisprudents. Specialization ofpolitical jurisprudence and the establishment of new branches such as jurisprudence of security, jurisprudence of expediency, jurisprudence of intelligence etc. and generally large scale social observation of jurisprudential issues are some of the results of this transformation.
    Keywords: Islamic republic of Iran, religious system, government, political jurisprudence