فهرست مطالب

نشریه کتاب نقد
پیاپی 33 (زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/10/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سر آغاز
    صفحه 1
  • علی اکبر رشاد صفحه 3
    فقه، امروز علاوه بر چالش با طیف شش ضلعی فقه ستیزان (ملحدان دین ستیز، عرف گرایان شریعت گریز، اباحی طلبان بی مبالات، سیاسیون لیبرال، متنسکان اقلی گرا، صوفی مابان مسلکی) با دو آفت و عارضه افراطی و تفریطی اساسی مواجه است:1. ظهور بی مبالاتی علمی و رواج اظهارات و افتائات فارغ از دغدغه منطق و مبنا.
    2. فقر جرئت علمی و سیطره نوعی انعطال و انسداد پنهان بر فن و فعل اجتهاد.
    جایگزینی اصطیاد مشرب مدار به جای اجتهاد منطق محور، تلاش برای بومی سازی و شرع اندود کردن نظرات و نظامات وارداتی غربی، اصرار بر اصاله الحذف و اقلی گرایی در قلمرو شریعت، سیاست زدگی و افتائات حزبی، اصاله التجدد، روشنفکرزدگی، شاذگرایی، اصرار بر تکثر و تکثیر آراء، بدعت گذاری به جای بدیع پردازی، رواج فقه ژرنالیستی، مظاهر عارضه نخست است.
    چکیدهفقه، امروز علاوه بر چالش با طیف شش ضلعی فقه ستیزان (ملحدان دین ستیز، عرف گرایان شریعت گریز، اباحی طلبان بی مبالات، سیاسیون لیبرال، متنسکان اقلی گرا، صوفی مابان مسلکی) با دو آفت و عارضه افراطی و تفریطی اساسی مواجه است:1. ظهور بی مبالاتی علمی و رواج اظهارات و افتائات فارغ از دغدغه منطق و مبنا.
    2. فقر جرئت علمی و سیطره نوعی انعطال و انسداد پنهان بر فن و فعل اجتهاد.
    جایگزینی اصطیاد مشرب مدار به جای اجتهاد منطق محور، تلاش برای بومی سازی و شرع اندود کردن نظرات و نظامات وارداتی غربی، اصرار بر اصاله الحذف و اقلی گرایی در قلمرو شریعت، سیاست زدگی و افتائات حزبی، اصاله التجدد، روشنفکرزدگی، شاذگرایی، اصرار بر تکثر و تکثیر آراء، بدعت گذاری به جای بدیع پردازی، رواج فقه ژرنالیستی، مظاهر عارضه نخست است.
  • سعید رجحان صفحه 18
    بی گمان همه مخاطبان این مقاله، نخست از مساله«تحول» جامعه بشری به عنوان یک واقعیت خارجی آگاهند و دوم آن که پاسخگویی علم فقه به نیازهای جدید را بر اساس اجتهاد مستمر فقهای عظام نه تنها امری ممکن، بلکه به سبب سابقه 1400 ساله آن، امری محقق می دانند؛ ولی به نظر می رسد برخلاف این توافقات، مسائل مبهمی در این رابطه وجود دارد که به ویژه پس از تشکیل و استقرار حکومت اسلامی در کشور، باید مورد کاوشگری بیشتری قرار گیرد.
    بنابراین نویسنده در این مقاله نخست درصدد تبیین نکات مهمی در زمینه تحول و رابطه آن با فقه است؛ سپس به تبیین یک مورد اساسی می پردازد که در شرایط امروز کشور- البته با نگاهی فراتر از شرایط امروز جهان باید از دید فقه بدان نگاه جدیدی داشت.
  • حمیدرضا مظاهری سیف صفحه 27
    فهم روشمند اخلاق از منابع و مآخذ معتبر دینی، از جمله ضرورت های حوزه دانش های اسلامی است چرا که انتساب دانش اخلاق به اسلام، اقتضای آن دارد که این دانش برگرفته از اسلام باشد و بدیهی است که اخذ هر دانشی از دین در گام نخست، محتاج روش و منطق اتخاذ است. این مقال بر آن است تا با طرح، توضیح و تفصیل این پرسش، گامی در مسیر پاسخ به آن بردارد، باشد که در پیدایش فقه الاخلاق موثر افتد
  • بهمن شریف زاده صفحه 74
    دینی بودن فلسفه منوط به چیست؟ و اصولا با چه مناطی می توان فلسفه را دینی یا اسلامی نامید؟ آیا مراد از فلسفه اسلامی، فلسفه برگرفته از منابع و مدارک اسلام یعنی کتاب و سنت است یا منظور از آن فقط فلسفه رایج و متداول بین مسلمانان است که با کوشش ایشان هماهنگ با معتقدات دین شان رشد یافته و رنگ دین را به خود گرفته است و در این صورت آیا کوشش ایشان معطوف به تطبیق تفکر فلسفی خود بر دین بوده یا آموزه های دینی را طبق یافته های فلسفی خویش به تاویل برده اند؟ آیا باورهای دینی فیلسوفان مسلمان، در حرکت فلسفی ایشان موثر نبوده و به فکر فلسفی ایشان جهت دینی نداده است؟ این ها و پرسش هایی از این دست است که هر اندیشمند دین پژوهی را به تعمق و تامل در رابطه بین دین و فلسفه وا می دارد، تاملی که دشوار و در عین حال مهم و ضرور است، چرا که سرنوشت فلسفه اسلامی در گرو نتیجه آن است.
    کلیدواژگان: فلسفه اسلامی، فلسفه مسلمانان، تعبد نظری، تعبد عملی، بدیهیات و برهان
  • عبدالحسین خسروپناه صفحه 85
    فلسفه اسلامی با گرایش ها و رویکردهای گوناگون از بالندگی و قوت فراوانی برخوردار است؛ ولی نمی توان آسیب های روش شناختی، محتوایی و ساختاری آن را نادیده گرفت. در این مقاله علاوه بر توصیف روش فلسفه به آسیب شناسی آن نیز اشاره شده است. روش پیشنهادی این است که فلسفه به معنای دانش هستی شناسی با روش عقلی و عقلایی به حل مسائل فلسفی می پردازد. این نگاشته در ادامه به آسیب شناسی مسائل فلسفه اسلامی از منظر درون و برون دینی پرداخته است.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، روش شناسی، فلسفه اسلامی
  • عبدالحمید واسطی صفحه 105
    موضوع این مقاله بررسی هویت سیستمی و استراتژیک دین و علت توجه به این موضوع فعال نشدن کارآمدی دین در زندگی امروز است. هدفی که این مقاله دنبال می کند، دستیابی به راهبرد فعال سازی کارآمدی دین است. نوع تحقیق در این نوشتار، بنیادی با رویکرد تعلیلی و روش تحقیق، کتابخانه ای با ابزار تحلیل تطبیقی است؛ به این ترتیب که شاخصه ها و خصلت های گزاره های دین از طرفی و شاخصه ها و خصلت های گزاره های استراتژیک و خصوصیات سیستم از سوی دیگر بررسی و هم پوشانی آن ها تعلیل شده است. فرضیه این تحقیق، ضرورت نگرش کلان و سیستمی به دین و استفاده از گزاره های دین در عرصه تدوین استراتژی ها است. مدل نهایی و نتیجه ای که از این تحقیق به دست آمد، عبارت است از این که دین، شبکه ای از استراتژی های لازم برای برنامه ریزی در جوانب به هم پیوسته زندگی را عرضه کرده است که اگر با دید استراتژیک به گزاره های دین توجه شود، ساختار لازم برای برنامه ریزی های اجرایی به دست می آید. راهکار اجرایی اولیه برای رسیدن به مدل بالا تدوین واحدهای درسی برای طلاب حوزه در مقوله «روش تحقیق خلاق»، «روش تحصیل خلاق» و «روش تدریس خلاق» برای ایجاد مهارت کلان نگری و پیدایش دید سیستمی به موضوعات و تحقق قابلیت تولید علم و نظریه است.حوزه های علمیه در صورتی موفق به تولید علم و نظریه پردازی بر اساس معادلات دین خواهند شد که طلاب حوزه بر اساس روش کاربردی و خلاق تحصیل و روش تحقیق کاربردی و خلاق را اجرا کنند و اساتید حوزه بر اساس روش کاربردی و خلاق تدریس کنند؛ همچنین حرکت تلخیص و ساده سازی متون درسی متوقف شده و متون به حداقل سطح فهم کاربردی تحلیلی از سطوح فهم و ادراک ارتقا یابد وحرکت «فقه پویا»از تلاش برای انطباق دین با وضعیت موجود، به «فقه شبکه ای استراتژی ساز» برای تغییر وضعیت موجود به سوی انطباق با دین، تغییر جهت داده، هویت آینده ساز و نه چاره ساز به خود بگیرد و الگوهای جایگزین ارائه کند.
    کلیدواژگان: دین، سیستم، نگرش سیستمی، استراتژی، هویت استراتژیک، مدل های دینی، کارآمدی دین، راهبرد تولید الگوی دینی
  • علیرضا قائمی نیا صفحه 139
    نشانه شناسی یکی از دانش های نوپا است که تاثیرات عمیقی در بررسی نصوص دینی و ادبی نهاده است. تاثیر این دانش به حوزه های ادبی و دینی محدود نمی شود؛ بلکه حوزه های بسیاری مانند: هرمنوتیک، زبانشناسی، فلسفه، هوش مصنوعی و...، رنگ مباحث آن را به خودگرفته است.
    در این مقاله، نخست توصیفی از خود دانش نشانه شناسی به میان آمده، سپس فعالیت های نشانه شناختی علمای دین بیان شده و ارتباط آن با معرفت دینی تشریح شده است. معرفت دینی، معرفتی نص محور است و فعالیت های نشانه شناختی بر روی نص، هسته اصلی معرفت دینی را فراهم می آورد. نشانه شناسی دربسیاری از دستاوردهایش با معرفت دینی ارتباط می یابد. دراین مقاله از چهاربحث عمده سخن به میان آمده است که تاثیرات نشانه شناسی بر معرفت شناسی دینی را نشان می دهد
  • زاهد ویسی صفحه 154
    دین، به عنوان یک روش یا منش، همواره به شکل های گوناگون مورد توجه و دقت پیروان و مخالفان خود قرار گرفته است و هر یک از آنان براساس الگو یا دیدگاه خاصی که درباره آن داشته، در اوصاف و خصایل یا حسنات و آفات آن نظری افکنده و در حد توان و امکان خود، لایه ها و زوایایی از آن را بررسی کرده اند.
    به طور قطع منظور از بررسی و نظرافکنی در جوانب و جلوه های مختلف دین، همیشه و در مورد همه افراد، به معنای یک پژوهش دانشگاهی منظم و دارای روش و چارچوب خاص و مشخصی نیست؛ بلکه تقریبا می توان گفت که میزان درک از دین و معارف آن از یک سو و قدرت این معرفت در ساماندهی نحوه تعامل با دین، هرچند به صورت اجمالی و مختصر مورد نظر است. به این معنا، دین پژوهی یا تامل و تفکر درباره ارکان و زوایای دین، امری است که قدمتی همپای خود دین و معارف دینی دارد و از این لحاظ نمی توان آن را نوپیدا و مربوط به دوران جدید تلقی کرد. با این حال انقلاب سرسام آوری که در چند قرن اخیر در سراسر جهان، به ویژه در جغرافیا و اقلیمی که غرب خوانده می شود، رخ داد، در این حوزه نیز مانند بیشتر قلمروهای دانش و معرفت وحتی رفتار و سلوک و به طریق اولی در جهان بینی و دیدگاه بشری تاثیر نهاد
  • صفحه 189
    متن ذیل، گزیده ای از گفت وگو با تعدادی از اساتید معظم حوزه و دانشگاه درباره موانع نقد و نوآوری در حوزه دین پژوهی است.
    اساتیدی که در این گفت وگو شرکت داشتند عبارتند از:آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی، آیت الله هادی معرفت، دکتر بهاءالدین خرمشاهی، دکتر سید یحیی یثربی، دکتر احدفرامرز قراملکی، دکتر فنایی اشکوری، دکتر حسین کچویان، حجت الاسلام و المسلمین سعید رجحان، حجت الاسلام و المسلمین مهریزی، حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد، آیت الله تسخیری، دکتر ابوالقاسم گرجی.
    1. از محضر آیت الله صادقی تهرانی در خصوص نگاه قرآن به موضوع نوآوری نخستین پرسش را طرح می کنیم نوآوری در قرآن به چه معنا یا معانی مورد تایید است؟
    به نام خدا. نظریه پردازی گاه مطلق است که شامل علم، دین، روش، اخلاق و کردار است و گاه نوآوری در علم است؛ البته نوآوری در علم در زمره دستورات الاهی در قرآن است و ازجمله آیات آن: «قل انظروا ماذا فی السماوات و الارض و ما تغنی الایات و النظور عن قوم لا یمونون» می باشد. بنده کتابی به نام «العلوم التجویدیه فی القرآن و السنه» در ضمن سی کتاب تفسیر موضوعی نوشته ام و به علومی می پردازد که بر اثر تکامل علم نوآوری شده است. برمبنای این نوآوری ها، آیاتی از قرآن که 1400 سال پیش تبیین شده
  • صفحه 227
    متن ذیل، گزیده ای از گفت وگو با تعدادی از اساتید معظم حوزه و دانشگاه درباره موانع نقد و نوآوری در حوزه دین پژوهی است.
    اساتیدی که در این گفت وگو شرکت داشتند عبارتند از:آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی، آیت الله هادی معرفت، دکتر بهاءالدین خرمشاهی، دکتر سید یحیی یثربی، دکتر احدفرامرز قراملکی، دکتر فنایی اشکوری، دکتر حسین کچویان، حجت الاسلام و المسلمین سعید رجحان، حجت الاسلام و المسلمین مهریزی، حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد، آیت الله تسخیری، دکتر ابوالقاسم گرجی.
    1. از محضر آیت الله صادقی تهرانی در خصوص نگاه قرآن به موضوع نوآوری نخستین پرسش را طرح می کنیم نوآوری در قرآن به چه معنا یا معانی مورد تایید است؟
    به نام خدا. نظریه پردازی گاه مطلق است که شامل علم، دین، روش، اخلاق و کردار است و گاه نوآوری در علم است؛ البته نوآوری در علم در زمره دستورات الاهی در قرآن است و ازجمله آیات آن: «قل انظروا ماذا فی السماوات و الارض و ما تغنی الایات و النظور عن قوم لا یمونون» می باشد. بنده کتابی به نام «العلوم التجویدیه فی القرآن و السنه» در ضمن سی کتاب تفسیر موضوعی نوشته ام و به علومی می پردازد که بر اثر تکامل علم نوآوری شده است. برمبنای این نوآوری ها، آیاتی از قرآن که 1400 سال پیش تبیین شده
  • داود مهدوی زادگان صفحه 250
    بدون تردید تلاش فکری معنوی استاد شهید مرتضی مطهری(ره) درشکل گیری مطالعات دینی خاصی که سازنده انقلاب بود، بسیار چشمگیر و تعیین کننده است. مطالعه آثار استادمطهری خواننده را به سادگی با متن انقلاب آشنا می کند و در فضای انقلاب اسلامی قرار می دهد. بی جهت نیست که امام خمینی(ره) به دانشجویان و طبقه روشنفکر متعهد چنین سفارش می کند:«کتاب های این استاد عزیز را نگذارید با دسیسه های غیراسلامی فراموش شود».
    از این رو ارائه تحلیلی از مطالعات دینی استادمطهری، نه فقط اقدامی ناچیز در بزرگداشت و ارج گذاری بر تلاش فکری معنوی ایشان که آسیب شناسی انقلاب اسلامی نیز می باشد که موانع تداوم پویایی این نوع رویکرد دینی را بازشناسی و مرتفع می کند.
    در این گفتار می کوشیم تا با مطالعه موردی یکی از آثارعلمی استادمطهری، توجه خوانندگان را به ضرورت های یاد شده معطوف نماییم.
  • سید یحیی یثربی صفحه 269
    نقد چیست؟ رابطه آن با ارزش چگونه است؟ جایگاه آن، کدام است؟ و ده ها پرسش دیگر در حوزه «نقد» از مسائل مهمی است که برای توسعه علم و نوآوری در دانش، ضرور و لازم به نظر می آید آن چه در این مقاله خواهید خواند، توضیح نکاتی چند درباره مقوله «نقد» است. این مقاله ناظر بر کتابی نوشته شده که به تازگی درباره نقد چاپ و منتشر شده است که به ظاهر از ذک ر برخی نکات مهم در آن غفلت شده است. مسائل مورد بحث در این مقاله عبارتند از:1. رابطه نقد و ارزش.
    2. تعریف درست نقد مورد توجه محافل علمی.
    3. جایگاه نقد.
    4. ضرورت نقد.
    5. کارآئی نقد.
    ضمنا کوشیده ام تا در موارد یاد شده از تعالیم قرآن کریم بهره جویم.
    اخیرا که بازار و در حقیقت آشفته بازار بحث از نقد و نوآوری گرم شده است، هر روز با مقاله، کتاب، نمایش و همایش دیگری روبه رو هستیم. چندی پیش کتابی با عنوان «اخلاق نقد» به دستم رسید که این نوشته را به قصد تکمله و استدراک در ارتباط با آن کتاب می نویسم. امیدوارم چندان هم دور از اخلاق نقد نباشد. گفتم تکمله و استدراک، یعنی هدفم آن نیست که در مطالب کتاب چون و چرا داشته باشم؛ بلکه می خواهم یکی دو نکته را که به گمان بنده چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است، بر مطالب این کتاب بیفزایم. کتاب، قلمی خوب و مطالب سودمند دارد. مولف و اثر شایسته تقدیر هستند.
|
  • Ali Akbar Rashad Page 3
    Today, apart from challenges posed by six main groups opposing Islamic jurisprudence (fiqh) (that is, anti-religion heathens, anti-religious elements advocating custom, liberal politicians, extremist religious elements, and mystics), fiqh is faced with two main challenges:Emergence of scientific imprudence and prevalence of viewpoints that have nothing to do with logic and basis. Shortage of scientific courage, and dominance of a kind of covert obstruction to technique of ijtihad.Replacement of personal tastes for logical religious inferences (ijtihad), efforts made to indigenize imported western theories and to give them a religious façade, insisting on priority of omission and minimalism in the realm of religion, politicization and issuing fatwas by political parties, originality of modernism, intellectualism, persistence on pluralism, as well as prevalence of a journalistic line of thought are major manifestations of the first challenge.Ignoring new inferences in the field of scientific jurisprudence and with regard to practical fiqh (political and social commands and ethics), sufficing to personal jurisprudence, limiting application of Quran, current tradition and ration, and lack of due attention to the principle of justice as well as ignoring comprehensiveness of the religion of Islam are major signs of obstruction in ijtihad (religious inference).This paper discusses shortcomings and capabilities of contemporary jurisprudence, while proving the necessity of taking extensive scientific and basic steps on the basis of all-out study of pathology and requirements to pave the way for developing and updating the Islamic jurisprudence and increasing its efficiency.
  • Saeed Rojhan Page 18
    Undoubtedly, all addressees of this article are first aware of the issue of development in human society as an outside reality and then know that responding to new questions by the Islamic jurisprudence (fiqh) on the basis of continued inferences by esteemed jurists, is not only possible, but due to a background of 1400 years of incessant jurisprudential efforts, quite achievable.However, it seems that despite these agreements, there are uncertainties that need more research, especially after establishment of an Islamic government in the country.Therefore, the author first tries to elucidate important points regarding developments and their relationship to the Islamic jurisprudence. Then, he focuses on an essential point which calls for more attention from jurists under current conditions of the country (with an eye on global situation).
  • Hamid Reza Mazaheri Seif Page 27
    Methodical understanding of ethics from religious sources is among necessities of Islamic science because attributing ethical science to Islam requires that ethical science must be derived from Islam and obviously, deriving any kind of science from religion needs a correct method and logic, in the first place. This article will try to explain this question in order to take a step for responding to it; so as to be effective in evolution of ethical jurisprudence (fiqh).
  • Abdolhossein Khosropanah Page 85
    The Islamic philosophy enjoys a lot of power due to various schools of thought and approaches it has fostered. However, some methodological, contextual and structural pathologies of the Islamic philosophy cannot be overlooked.In this paper, the author has described method of philosophy while explaining about its pathology. The proposed method is that philosophy, as the knowledge of the world, tries to solve philosophical issues through a logical and rational method. Then, pathology of the Islamic philosophical issues will be discussed from various standpoints both within and without religion.
  • Abdolhamid Vaseti Page 105
    This paper studies systematic and strategic identity of religion and the reason for this discussion is that efficiency of religion in managing affairs of everyday life has been largely ignored. The goal of this paper is achieving a strategy for activating efficiency of religion. The method of research is a basic method with an analytic approach and a library method of study using comparative analysis as the main tool. In this way, the indexes and characteristics of religious variables, on the one hand, and indexes and characteristics of strategic variables as well as systems characteristics, on the other hand, have been studies and their overlapping has been analyzed. The main assumption for this study is the necessity of a large-scale and systematic approach to religion and taking advantage of religious variables to draw up strategies. The final model and conclusion of this study is that religion has presented a network of needed strategies for planning in all interrelated aspects of life. If religious variables are looked upon from a strategic viewpoint, the needed structure for executive planning will ensue. Primary executive solution to attain the abovementioned model is compiling curricula for students of religious seminaries in such fields as “a creative study method”, “a creative educational method”, and “a creative teaching method” to establish needed skill for large-scale analysis and a systematic approach to various subjects as well as realization of potential capabilities for production of science and theory.Religious seminaries will be successful in producing science and theories according to religious tenets only when students use creative methods for study and research and instructors teach through a creative teaching method. Also, summarizing and simplification of textbooks should be stopped and studied texts should be promoted to the minimal applied and analytical level of understanding. At the same time, ‘dynamic fiqh (Islamic jurisprudence)’ must change course from efforts made to adapt religion to the status quo to ‘strategy-making network jurisprudence’ so as to change the current situation toward adaptation with religion. In this way, it will assume a new identity that would allow it to form the future and not solely seek solutions and to present alternative models.
  • Alireza Qaeminia Page 139
    Semiology is a nascent science that has had great impact on religious and literary studies. The impact of this science is not limited to literary and religious realms, but it compasses many fields including hermeneutics, linguistics, philosophy, artificial intelligence and many other fields. In this paper, first the science of semiology has been described and then semiotic activities of religious ulema have been explained as well as the relationship between Semiology and the religious knowledge. Religious knowledge is command-oriented and semiotic studies on religious commands shape the main core of religious knowledge. Semiology is linked to religious knowledge through many of its achievements. In this paper, four main topics are discussed to show impact of semiology on religious knowledge. Those topics include:- Major activities in the field of semiology or semiotics by religious ulema;- Understanding the logic of religious commands;- The principle that any understanding can be given up (viewpoint of Umberto Eco);- Limitlessness of semiotic process.Any of those topics open a new chapter in religious knowledge and give a specific direction to it. What is offered to readers is a summary of a detailed written piece.Although the science of semiology or semiotics is one of the most expanded scientific fields that affects many other fields such as linguistics, hermeneutics, philosophy, religious studies…, its nature and main duty is still largely unknown and has not found its rightful status among academic circles. Semiology is a science that studies signs including linguistic and non-linguistic signs and their denotations and relationships with their subjects. Umberto Eco, one of the most renowned semiologists of the 20th century says, “Semiology deals with everything that can be called a ‘sign’”.That sign could be a word, a specific phoneme or a picture. Signs denote certain meanings, on the one hand, and try to indicate a reality, on the other hand. Semiology delves into the way a meaning is created and also studies the way signs indicate realities.Thomas Seebeck is another prominent contemporary semiologist that believed semiology to deal with the method of exchanging any kind of information or any kind of relationship. It is obvious that signs are used to make contact and, in practice, any kind of contact is established by using signs. Sometime it is said that semiology is a main branch of communications.
  • Seyed Yahya Yathrebi Page 269
    What is criticism? What is its relationship with value? Where does it stand? These questions in addition to tens of other questions related to criticism are important issues that seem to be necessary for development of science and innovation in knowledge. What you will read here is an explanation about the issue of criticism. In writing this paper, the author has had an eye on a recent book about criticism where several important points have been obviously ignored. The main topics discussed here include:Relation of criticism and value; Correct definition of criticism as purported by scientific circles; Status of criticism; Necessity of criticism; Efficiency of criticism.Meanwhile, I have tried to use the teachings of the Holy Quran to elucidate the above topics.