فهرست مطالب

کتاب نقد - پیاپی 54 (بهار 1389)

نشریه کتاب نقد
پیاپی 54 (بهار 1389)

  • 258 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/12/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سرآغاز
  • علی اصغر فیضی پور صفحه 5
  • اندیشه
  • ابوالقاسم رحیمی بالویی صفحه 11
    یکی از پرسش های بنیادین در فلسفه فقه، این است که، با وجود ادعای خاتمیت و ثبات دین، احکام شرعی در مواجهه با نیازهای متغیر و مقتضیات متحول زمان و مکان، چگونه می توانند موثر و کارامد باشند؟
    فهم درست چگونگی تاثیر زمان و مکان در اجتهاد، خود نوعی اجتهاد ویژه را می طلبد و طریقی خاص برای دستیابی به برخی احکام شرعی است. آگاهی کافی از مسائل روز و اهتمام درست و منطقی به مقتضیات زمان و مکان، هم در خود احکام و هم در نحوه اجتهاد و استنباط، موثر است.
    بررسی این مسئله که متصدیان استنباط و مدعیان فهم شریعت تا چه مقدار توانسته اند در مواجهه با این مقتضیات شناور و متغیر زمان و مکان موفق باشند، نیازمند آسیب شناسی استنباط در مواجهه با این امور است.
    در این نوشتار سعی بر آن است تا پاسخی صحیح و مستند به مسئله یادشده داده شود؛ البته با در نظر گرفتن این پیش فرض که نیازهای بشر به دو بخش ثابت و متغیر تقسیم شده و بخش ثابت دارای وصف جاودانگی (همه زمانی) و جهانی (همه مکانی) است و بخش متغیر آن با تغییر عوامل و زمینه ها، متغیر و متحول می شود و به تناسب، احکام هر بخش متفاوت خواهند بود.
    کلیدواژگان: زمان و مکان، مقتضیات، استنباط، احکام شرعی، آسیب ها
  • محمدرضا بهاری صفحه 45
    اجتهاد پویا در دو مسیر بازاندیشی روش های موجود و طرح روش های نو به پیش می رود، اما تجربه نشان داده است که سیستم پویا آسیب پذیر است. ازاین رو، آسیب های فرارو در دو مسیر پیش رونده اجتهاد بررسی می شود. در باز اندیشی، به آسیب هایی از قبیل «ایستایی»، «تورم اصول» و «تخصصی نبودن و ناکارامدی» توجه شده است و در طرح روش های نو، به آسیب هایی از قبیل «فقدان نظریه پردازی»، «التقاط»، «بی مهری به تجربیات ارزشمند دیگران» و «عصری گری» پرداخته شده است. در پایان مقاله، نتایج مباحث پیش گفته، مطرح شده است.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، روش شناختی، اجتهاد پویا، ایستایی، التقاط
  • محمد عرب صالحی صفحه 71
    مقاله حاضر، نظریه تاریخ مندی فقه و شریعت را نقد کرده است. این نظریه که برخی روشنفکران از آن حمایت و آن را ترویج کرده اند، نقدهای برون دینی و درون دینی دارد؛ نوشتار پیش رو از جنبه های گوناگون به این نظریه پرداخته و از جهات متعدد، نقدهایی مبنایی و بنایی را متوجه آن دانسته است. از نگاه نویسنده، تاریخ مند دانستن احکام فقهی، نه به پویایی فقه می انجامد و نه نوآوری در فقه است؛ بلکه به بنای فقهی جدید و ابداع احکامی نو، متاثر از زمان و تاریخ، بدون استناد آن به شارع مقدس منجر خواهد شد.
    کلیدواژگان: شریعت، نوآوری، تاریخ مندی، حلال، حرام، احکام فقهی
  • عبدالحسین خسروپناه صفحه 107
    فلسفه های مضاف شامل دو دسته فلسفه های مضاف به علوم و امور می شوند. فلسفه فقه یکی از فلسفه های مضاف به علوم است؛ همان گونه که فلسفه حکم و حق، از سنخ فلسفه های مضاف به امور است. فلسفه مضاف به علوم، دانش های درجه دومی هستند که با بهره گیری از تاریخ علم مضاف الیه، به پرسش های بیرونی دانش پاسخ می دهند و پس از توصیف با روش منطقی به تحلیل آن می پردازند. فلسفه فقه یا علم شناسی فقه، دانشی است که در مقام علم ناظر، به فقه نظر می کند و به تحقیق موضوع، محمول، مسائل، مبادی، مقدمات، غایات، طرق روش شناختی فقه و ارتباط های آن با علوم و پدیده های دیگر می پردازد. مهم ترین پرسش فلسفه فقه مربوط به چیستی فقه است. برخی از نویسندگان با تعریف محدودی از فقه، قلمرو حداقلی برای فقه مطرح کرده اند. این مقاله ضمن بیان این دیدگاه، به تعریف جامع فقه می پردازد و به شبهات جریان روشنفکری در باب چیستی فقه، پاسخ می دهد.
    کلیدواژگان: فلسفه مضاعف، فلسفه فقه، تعریف فقه
  • نوگرایی در فقه شیعه / با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی و آیت الله خامنه ای
    سیدسجاد ایزدهی صفحه 141
    فقه شیعه که همواره در فرایند روزآمدی و نوگرایی قرار داشته و به نیازهای زمانه خویش پاسخ گفته است، در پسامد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ضرورت تحول جدی همراه نیازهای نوپدید، در بررسی موضوعات حکومت دینی و پاسخ گویی به مسائل گوناگون در گستره مدیریت نظام سیاسی، گام های اساسی برداشته و همچنان در این مسیر حرکت می کند. توفیق در این مسیر در گرو تحول در عرصه های متفاوت فقه است که از آن میان می توان به اموری چون: «ضرورت بازخوانی اهداف و غایات فقه»، «تحول در روش اجتهاد»، «توسعه در منابع فقه»، «عنایت به موضوع شناسی تخصصی در استنباط» و «تخصصی شدن عرصه های متفاوت فقه» اشاره کرد. این تحقیق با عنایت به مقولات یاد شده، نوگرایی فقه در عصر حاضر و مقتضیات آن را بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: فقه، نوگرایی، استنباط، زمان و مکان، موضوع شناسی، مصلحت، عقل
  • هاشم هاشم زاده هریسی صفحه 227
|
  • Abolghasem Rahimi Balui Page 11
    One of the fundamental questions in the philosophy of jurisprudence (fiqh) is the following one: "Faced by the changing needs and requirements of time and place, and in spite of the claim that with the Holy Prophet (pbuh) prophethood has been sealed and religion has been established, how may religious rules be efficient?" To understand the way time and place influence ijtihad, a particular ijtihad is required; and this is a particular way to access some religious rules. Adequate knowledge of the contemporary affairs as well as correct and reasonable attention paid to the requirements of time and place are of influence both on rules and the way of ijtihad and inference. To find that how those who infer rules and those who claim for understanding shariah (religious law) are able to be successful when faced by such changing and floating requirements of time and place, one needs to find harms in the way of inference while facing such affairs. In the present writing, the author tries to provide a correct and documented reply for the above question; of course, if we take into account the presumption that man's needs are divided into two parts (fixed and changing) and needs included in the fixed part are of a permanent and universal nature while those in the changing part will change if factors and backgrounds change, rules for each part will be, accordingly, different.
    Keywords: time, place, requirements, inference, religious rules, harms
  • Muhammd Reza Bahari Page 45
    Dynamic ijtihad goes in two directions: rethinking of the existing methodologies and introducing new ones; but, experiences show that a dynamic system is vulnerable. That is why coming harms in the proceeding motion of ijtihad are, here, discussed. In rethinking, harms such as "stagnation", "inflation of principles", and that "studies are not professional and efficient" are paid attention to; and in introducing new methodologies, harms such as "absence of theorization", "eclecticism", "unkindness to other's valuable experiences" as well as "temporality" are discussed. In conclusion, results of the above discussions will be introduced.
    Keywords: pathology, methodology, dynamic ijtihad, stagnation, eclecticism
  • Muhammad Arabsalehi Page 71
    In the present article, the theory of historicity of jurisprudence (fiqh) and Shariah (religious law) has been criticized. [Though] supported and promoted by some intellectuals, this theory has been criticized intrareligiously and extra-religiously. The present article discusses and criticizes this theory in various respects in a fundamental manner. According to the author, to take juridical rules as some historical ones will lead neither to dynamism of jurisprudence nor to its modernization; but rather, it will lead to construction of a new jurisprudence and innovation of new rules which are influenced by the time and place, and cannot be referred back to the Sacred Legislator.
    Keywords: shariah, modernization, historicity, lawful (halal), unlawful (haram), juridical rules
  • Abdolhossein Khosropanah Page 107
    "Philosophies of" include two groups: philosophies of sciences and philosophies of affairs; and philosophy of rules and rights is of the latter kind. Philosophies of sciences are disciplines of second order which, employing the history of the sciences added to them, provide replies for external questions of those disciplines; and, after description, go to analyze them in a logical way. Philosophy of jurisprudence or epistemology of jurisprudence is a discipline which, as an observing discipline, refers to jurisprudence and studies its subject, predicate, problems, premises, ends, methodological ways, and relations to other disciplines and phenomena. The most important question in the philosophy of jurisprudence concerns the essence of jurisprudence. Introducing a limited definition for jurisprudence, some authors have considered a minimal scope for jurisprudence. While describing this view, this article goes to introduce a comprehensive definition for jurisprudence, and provides replies for suspicions posed by the intellectual movement against the essence of jurisprudence.
    Keywords: philosophy of, philosophy of jurisprudence, definition of jurisprudence
  • Seyyed Sajjad Izadehi Page 141
    Shii jurisprudence has been always updating and modernized, and provided replies for the needs of time. After victory of the Islamic Revolution of Iran and because of necessity of serious developments required by emergent needs, it has taken essential steps to study issues concerning religious government, and provided replies for various problems in the scope of management of political system, and it is still going in this way. Success in this way depends upon development in various fields of jurisprudence among which issues such as "necessity of rereading ends and objectives of jurisprudence", "development in methodology of ijtihad", "development of juridical resources", "attention to professional study of subjects in inference", and "professionalization of various fields of jurisprudence" may be mentioned. Taking into account the above issues, the present article has discussed modernization in jurisprudence in the present time and its requirements.
    Keywords: jurisprudence, modernization, place, time, study of subjects, interest, reason