فهرست مطالب

کتاب نقد - پیاپی 55-56 (تابستان و پاییز 1389)

نشریه کتاب نقد
پیاپی 55-56 (تابستان و پاییز 1389)

  • 334 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/04/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سرآغاز
  • محمد جواد رودگر صفحه 5
  • اندیشه
  • بررسی انتقادی مبادی پژوهی اصولیون / مطالعه موردی «مفهوم شناسی» و «جایگاه شناسی» مبادی علم
    علی اکبر رشاد صفحه 13
    مبادی پژوهی بخش قابل توجهی از مباحث بسیاری از علوم از جمله اصول فقه را تشکیل می دهد. به رغم مساعی شگرف و مداقه های شگفت سلف صالح در زمینه مبادی پژوهی اصول، ایرادهای بسیاری برآرا و انظارآنان در این باب وارد است که موارد ذیل از جمله این ایرادهاست:1. اضطراب و تشویش در مفهوم شناسی و تعریف مبادی و تعیین مولفه های آن؛2. تشویش در جایگاه شناسی مبادی و اندراج مبانی در مسائل علم اصول؛3. عدم تفطن یا تفوه به بسیاری از انواع مبادی؛4. مبانی بعیده را در زمره مبادی علم انگاشتن؛5. خلط انواع مبادی با یکدیگر، تشتت در طبقه بندی و نحوه تقسیم انواع مبادی؛6. ابهام و اهمال در کاربردشناسی مبادی.
    نویسنده در این مقاله به مطالعه انتقادی مبادی پژوهی ارباب اصول از زاویه «مفهوم شناسی» مبادی (ماهیت و مولفه های مبادی علم) و «جایگاه شناسی» مبادی (مسئله جزئیت و عدم جزئیت مبادی در علم) پرداخته است و در ذیل مسئله دوم، دو نظریه معروف و رایج (مبنی بر جزئیت مطلق مبادی و عدم جزئیت) را نقد کرده، در این باره به تفصیل قائل شده است. قول به تفصیل مبتنی بر نظریه جدیدی در طبقه بندی مبادی علم به «ممتزجه» و «غیرممتزجه» است که از سوی مولف ارائه شده و در پایان مقاله به تبیین آن پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: مبادی، مبادی علم، مبادی علم اصول، اصولیون
  • محمد جواد رودگر صفحه 73
    فهم معنا و مقصود از مفاهیم بنیادین و کلیدی در تولید علوم انسانی اسلامی، امری روشن از جهت عقلی و علمی است؛ بنابراین در نوشتار حاضر به تبیین مفاهیمی همچون: تحول، علم، تولید علم، علوم انسانی و... پرداخته شده است تا مقصود از گفتمان تحول و تولید علوم انسانی اسلامی شفاف و آشکار شود و از تفسیرهای نادرست و مغالطات گوناگون پیشگیری شود و زمینه های لازم علمی معرفتی درباره گفتمان یادشده فراهم شود.
    کلیدواژگان: تحول، علم، تولید علم، علوم انسانی
  • قاسم ترخان صفحه 131
    سکولاریزم به سطوحی از علوم تجربی مانند موضوع، روش، نظریه پردازی و گزاره ها، رویکردها و ارزشیابی راه یافته و تاثیراتی را از خود بر جای گذارده است.
    این نوشتار بر آن است تا مشخص کند که این آثار در علوم طبیعی و انسانی یکسان نیست، و نیز به این سئوال اساسی پاسخ گوید که اساسا در چه حوزه ای از علوم تجربی باید تلاش مضاعفی را برای رهایی از دام سکولاریزم سامان داد؟
    در علوم انسانی، ورود سکولاریزم به هریک از حوزه های پنج گانه مذکور، آثار منفی زیادی از خود بر جای گذاشته است. گزاره های سکولار علوم انسانی موجود، نه تنها توصیف درستی از پدیده های انسانی و اجتماعی جامعه سکولار ارائه نکرده اند، بلکه با ورود و اجرا در جامعه دینی آثار منفی و مضری را باعث شده اند.
    در علوم طبیعی، آثار برجای مانده از نفوذ سکولاریزم، همسان با علوم انسانی نیست. انتخاب موضوع مادی و روش تجربی، اگرچه در تبیین یا تفسیر پدیده های طبیعی آثار فراوانی داشته است؛ ولی به دلیل محدودشدن این انتخاب، به ظاهر طبیعت، علم ناقصی را در اختیار پژوهشگران قرار داده است.
    کلیدواژگان: علم دینی، علم سکولار، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم طبیعی، سکولاریسم، مبانی متافیزیکی دینی
  • عبدالحسین خسروپناه صفحه 179
    علوم انسانی، نامی است که امروزه به یک رشته از معارف بشری اطلاق می شود و می خواهد با روش تجربی به مطالعه انسان بپردازد. مترادف با انسان شناسی تجربی است. موضوع آن انسان متعرف است، نه انسان کلی و نامعین.
    علوم انسانی تحقق یافته، مجموعه گزاره های نظام مندی است که با بهره گیری از روش تجربی و مبانی غیرتجربی، به تبیین و تفسیر رفتارهای فردی و اجتماعی انسان تحقق یافته می پردازد و با بیان توصیه های اخلاقی و حقوقی، انسان تحقق یافته را به انسان مطلوب و ایده آل در نظر گرفته شده، راهنمایی می کند. دیدگاه های گوناگون علوم انسانی در حوزه های مختلف، بر مبنای نسبی گرایی معرفتی استوار است. نسبیت معرفتی نیز به کشف معرفت انسانی منجر نمی شود.
    معرفت صادق و حقیقی در علوم انسانی باید با مبنای رئالیسم معرفتی و با وجود معیارشناخت باشد تا به شناخت انسان شایسته، بایسته و تحقق یافته رهنمون شود.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، نسبی گرایی، معرفت، علوم انسانی
  • عبدالوهاب فراتی صفحه 203
    از زاویه مذهب به زندگی نگریستن، مهم ترین ویژگی نظام دانایی روحانیت است. روحانیت به حسب رابطه ای که با وحی اسلامی دارد، همواره می کوشد معرفت و زندگی مومنان را براساس نشانه های نص اسلامی، بازتفسیر کند. این دغدغه که در سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تعمیق و بسط بیشتری یافته، آنان را در اسلامی سازی همه عرصه های زندگی مصمم تر از گذشته ساخته است. از جمله موضوعاتی که همواره روحانیت در سامان زندگی جدید بر بازسازی آن بر محور دیانت، حساسیت نشان داده، مسئله علم و معرفت است که موضوع آن در پنج رویکرد عمده مورد مطالعه قرار گرفته است: «رویکرد سنتی»، «رویکرد تهذیبی»، «رویکرد بنیان گرایانه»، «رویکرد مجددگرایی» و «رویکردنواندیشی دینی».
    کلیدواژگان: علم، علوم توقیفی، رویکرد بنیانی، رویکرد مجدد، رویکرد نواندیشی
  • رمضان علی تبار فیروزجایی صفحه 241
    سکولاریسم، جریانی فکری بوده که نقش دین و باورهای دینی را در حوزه های گوناگون زندگی اجتماعی، کمرنگ کرده است. از جمله حوزه هایی که این فرایند در آن رسوخ کرده و در آن تاثیر گذاشته است، حوزه علم و دانش می باشد که امروزه از آن به علم سکولار یاد می شود. علم سکولار بر نگاه خاصی به جهان، انسان و طبیعت مبتنی است؛ نگاهی که فاقد دین مداری، دین باوری و دین محوری است. این موضوع برایند مبانی و اصول گوناگونی است که حذف خدا و دین از زندگی بشری، نقطه مشترک آن می باشد. سکولاریسم در جهان مسیحیت رشد کرده و بر مبانی فکری و نظری گوناگونی استوار است؛ مانند: مبانی هستی شناختی، دین شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی.
    مقاله حاضر می کوشد ضمن اشاره به ویژگی های علم سکولار و تفاوت آن با علم دینی، مبانی و زیرساخت های سکولاری آن را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: علم سکولار، علم دینی، مبانی هستی شناختی، مبانی انسان شناختی، مبانی معرفت شناختی، مبانی دین شناختی
  • مهدی جبرئیلی جلودار صفحه 273
|
  • A Critical Investigation of How the Reseachers of the Principles of JurisprudenceStudy the Bases of Science / (A case study in understanding concepts and positions of the bases of science)
    Ali, Akhbar Rashad Page 13
    Studying the principles of science is one of the main discussions of many sciences including the 'principles of jurisprudence'. Despite the great efforts and considerations of our predecessor in studying the principles of 'principles of jurisprudence', there are many faults in their views including: Faults in understanding concepts and defining bases and determining its components; Faults in identifying the position of bases and incorporating the bases of 'principles of jurisprudence' inside its matters; Regarding less-related bases as the bases of this science; Confusion of the different kinds of bases with each other; discursive classification and discursive division of the different kinds of bases; Ambiguity and negligence in identifying the application of bases. The author of this article has a critical look at the researcher's method of studying the bases of 'principles of jurisprudence' from two perspectives: identifying the concepts of bases (the essence and components of the bases of science) and identifying the position of bases (are bases part of the science or not); within the second discussion, he has criticized the two famous and common theories (bases are totally part of science and are totally outside science) and believes some bases are part of science and some are not.
  • Mohammad, Javad Roodqar Page 73
    It is rationally and scientifically obvious that the meaning of the key and basic concepts should be understood to produce Islamic sciences and humanities. Therefore the following concepts will be explained in this article: reformation, science, producing science, humanities, and …. This will clarify the meaning of the discourse of reformation and production of Islamic sciences and humanities, will prevent incorrect interpretations and sophistries, and will provide the sufficient scientific background for the mentioned discourse.
    Keywords: reformation, science, production of science, humanities
  • Qasem Tarkhan Page 131
    In this article we will try to determine to what extent secularism has influenced experimental sciences and what effects it has had on it; and in which fields of experimental sciences we should make a great effort to neutralize the effects of secularism. Secularism has influenced the following fields in experimental sciences: subject, method, theorization and statements, approaches and evaluation. Yet the effects of secularism on experimental sciences and on humanities are not alike. Secularism has had many negative effects on humanities in the five mentioned fields. Not only does not present a correct description of the human and social events of the secular society, rather the entrance of the secular statements in the existent humanities and their execution has created negative effects on the religious society. Although choosing a substantial subject and an experimental method has a great effect on our explanation and interpretation of natural events, but the influence of secularism on experimental sciences is not similar with its influence on humanities. Yet since this choice is restricted to natural matters, an incomplete science is provided for the researchers. On the other hand having a religious perspective to experimental science does not essentially change its secular rules; rather using religious methods, bases and presuppositions and having a deistic interpretation and a divinely approach makes these sciences religious and has a great bounty for them.
    Keywords: religious science, secular science, experimental science, humanities, experimental science, secularism, religious metaphysical bases
  • Abd Al Hosein Khosropanah Page 179
    A section of human-made sciences are called humanities nowadays which studies human through experimental methods. It is also called experimental anthropology and its subject is definite human not general and indefinite human. The existing humanities is a collection of systematic statements which explain and interpret the existing human's personal and social attitudes using experimental methods and non-experimental bases. It guides the existing human to the ideal and desirable human by ethical and legal recommendations. The perspective of humanities in various fields is based on epistemic relativism which does not result the discovery of human understanding. The real and true knowledge of humanities should be based on epistemic realism and should have a criterion for knowledge to be able to recognize the characteristics of an eminent person.
    Keywords: pathology, relativism, knowledge, humanities
  • Abd Al Vahhab Forati Page 203
    One of the main characteristics of the knowledge system of the clergymen is that they look at life from the perspective of religion. Due to their relation with the Islamic revelation, the clergymen always try to reinterpret the believer's knowledge and life according to Islamic traditions. This motivation has been increased and deepened after the Islamic revolution of Iran and the clergymen have become more determined to Islamize all aspects of human's life. Knowledge and episteme is one of the subjects that they have always been sensitive to reconstruct based on religious norms in this new life which is studied in five main approaches: "traditional approach", "purificational approach", "foundational approach", "modernism approach", "religious modernism approach".
    Keywords: science, revelational sciences, revelational sciences, purificational approach, foundational approach, modernism approach
  • Ramezan Alitabar Firoozji Page 241
    Secularism is an intellectual flow which has reduced the role of religion and religious beliefs in different fields of human's social life. Knowledge is one ofthe fields that is affected by secularism and is called secular science. Secular science is based on a special look at the world, human and nature which is not based on religion and lacks religious beliefs. It is the outcome of different bases and principles which their common point is elimination of God and religion from human's life. Secularism has been developed in the world of Christianity and is based on different theoretical bases such as: religious studie's bases, ontological, epistemological and anthropological bases. Mentioning the characteristics of secular science and its differences with religious science in this article, I will investigate and analyze its secular bases and foundations.
    Keywords: secular science, religious science, ontological bases, anthropological bases, epistemological bases, religious studie's bases