فهرست مطالب

کتاب نقد - پیاپی 59-60 (تابستان و پاییز 1390)

نشریه کتاب نقد
پیاپی 59-60 (تابستان و پاییز 1390)

  • بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سرآغاز
  • محمد جواد رودگر صفحه 5
  • اندیشه
  • سیدسجاد ایزدهی صفحه 9
    فقه سیاسی شیعه مطابق دیدگاه امام خمینی، ضمن به رسمیت شناختن نظارت بر قدرت و ضرورت پاسخ گویی حاکمان نسبت به عملکرد خویش در برابر خداوند و مردم بر محور قانون، نظارت بر قدرت را در دو عرصه درونی و بیرونی و در مراحل کسب، اعمال و توزیع قدرت، به رسمیت می شناسد و راهکارهای خاصی را نیز در این باره ارائه کرده است. براساس این مکانیسم نظارتی، نظام سیاسی مبتنی بر فقه سیاسی شیعه از کارآمدی و کارآیی بیشتری در حوزه نظارت بر قدرت برخوردار بوده، از ظرفیت نظارتی در نظام های موجود سیاسی، فراگیرتر است؛ بنابراین قادر خواهد بود به گونه بهتری قدرت را کنترل و نظارت کند.
    کلیدواژگان: نظارت، قدرت سیاسی، امر به معروف، نهی از منکر، تفکیک قوا، شورا، نصیحت
  • سیدکاظم سیدباقری صفحه 67
    قدرت سیاسی، از کهن ترین مفاهیم در بررسی های سیاسی است. تلاش ما آن است تا ماهیت قدرت، سطوح، مراتب اعمال و مولفه های مادی و معنوی آن را از دیدگاه قرآن کریم بررسی کنیم. قرآن، منبع بنیادین اندیشه سیاسی اسلام است و از آنجا که این آیین، اجتماعی سیاسی و واقع گراست؛ بنابراین قدرت سیاسی را به عنوان یکی از پایه ای ترین مفاهیم سیاست، به رسمیت می شناسد و می توان برخی از مولفه های مادی و معنوی آن را از این کتاب، برداشت کرد.
    در نگره قرآنی، قدرت سیاسی، نعمتی مثبت ارزیابی می شود تا جامعه انسانی به آرمان های متعالی برسد. ضمن تبیین سطوح چهارگانه قدرت و بررسی پشتوانه و پیامدهای هریک، مراتب اعمال آن را به ترتیب قانع سازی عقلی، قانع سازی ساختگی، ایجاد انگیزش، تهدید به مجازات، اجبار و نیروی فیزیکی جسمی بررسی کردیم. در مولفه های قدرت سیاسی، ضمن اشاره به برخی از مولفه های مادی قدرت مانند توان نظامی و اقتصادی، مولفه های معنوی آن را مانند عزت، علم و دانایی، اتحاد، امامت و رهبری و باور به معنویت، کاویدیم.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، قدرت سیاسی، مولفه های قدرت، سطوح قدرت، مراتب قدرت
  • محمدهادی مفتح صفحه 113
    آنچه در کتاب «نظریه قدرت برگرفته از قرآن و سنت» (مفتح، 1388) در ذیل چهار فصل، به گونه ای نسبتا مبسوط دنبال شده است، مجموعه مولفه هایی است که جمع آنها را می توان تشکیل دهنده نظریه مدون قدرت و دولت اسلامی به حساب آورد؛ هرچند به اعتراف مولف، این نظریه ناتمام است و با کتاب حاضر نتوانسته است همه مولفه های تئوری حکومت دینی را تبیین کند.
    کلیدواژگان: علوم قرآنی، فقه سیاسی، حکومت اسلامی، اخلاق قدرت
  • بهرام دلیر صفحه 143
    نوشتار حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا میان عرفان و سیاست، پیوستگی و سازگاری وجود دارد یا گسستگی و ناسازگاری؟ به عبارت دیگر، آیا این دو با یکدیگر تعامل دارند و یا تباین و تنافی؟ در این باره به تعریف سیاست در اصطلاح علوم سیاسی و عرفانی پرداخته ایم و ضرورت بحث از عرفان سیاسی را یادآور شده ایم. پس از آن، دو رویکرد «سلبی» و «ایجابی» را طرح کرده ایم و در مقام نقد دیدگاه سلبی برآمده، سپس به جهت ایجابی پرداخته ایم. علاوه بر این، در ضمن تبیین سفرهای چهارگانه، سفر چهارم را در حوزه سیاست طرح و تحلیل کرده، در نهایت، زبان عرفان سیاسی را بهترین زبان برای همگرایی منطقه ای و جهانی مورد تاکید قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: عرفان، سیاست، عرفان سیاسی، اسفار اربعه، ولایت باطنی
  • مجید وزیری، عزیزه نوری شاولد علیایی صفحه 181
    زن در اسلام دارای حقوق اجتماعی عام و خاص می باشد. اسلام، حقوق گوناگون زن که در طول تاریخ، سنت ها، آداب و رسوم آن را خاص مرد می دانست، به وی برگرداند، مساوات و تعادل بر هم خورده را دوباره برقرار کرد؛ زیرا در طول تاریخ، زن از بخشیء از حقوق بشری خود محروم بوده است. اسلام با انقلاب اجتماعی و فرهنگی طوفانی به پا کرد و جاهلیت زمان خود را برانداخت و برای نخستین بار، همه حقوق واقعی زن را به وی بخشید و بنا بر اصل مساوات در اسلام، حقوق را تعریف کرده اند، مگر آنکه بنا به مصلحت، استثنایی وارد کرده، این اصل از نظر اعطای حقوق زن و به رسمیت شناختن آن، اصل بسیار مهمی است.
    حقوق زن، از نوع حقوق قراردادی نیست، بلکه از نوع حقوق فطری و طبیعی نشات گرفته و از جنسیت و ذات اوست.
    دلیل فقها در ارتباط با تصدی مقام قضاوت زن یا عدم تصدی آن، آیات قرآن، روایات و اجماع می باشد.
    قاضی که در کلام فقها برای وی اشتراط ذکورت شده، فردی است که به اصطلاح حکمت می گوید و فصل خصومت می کند و این منصب جایگاه رفیع و بسیار دقیقی دارد؛ ولی حکم عدم جواز قضاوت زنان از احکام ثابت شرعی محسوب نمی شود، بلکه این مسئله از مسائل تفریعی اجتهادی و استنباطی فقهاست.
    شرط رجولیت در امامت و خلافت اسلامی، مورد اتفاق همه فقهای مذاهب اسلامی است و رهبری زنان پذیرفته نیست؛ ولی زن می تواند خود مرجع تقلید خود باشد و مردان فقیه را پرورش دهد و از سیره عقلا نیز رجوع جاهل به عالم است، بدون اینکه تفاوتی میان مرد یا زن باشد.
    دلیل فقها در ارتباط با تصدی مقام مرجعیت زن یا عدم تصدی آن، آیات قرآن، روایات، سیره عقلا، مذاق شارع و سیره متشرعه می باشد.
    کلیدواژگان: ادوار فقه، حقوق اجتماعی، زن، قضاوت، مرجعیت
|
  • Seyyed Sajjad Eizdehi Page 9
    According to the Shiite's political jurisprudence and Imam Khomeini's view, supervising the political power is an accepted principle and it is necessary for the rulers to be accountable to God and people with respect to their deeds on the basis of law. This supervision includes internal and external supervision and also takes into account the three levels of achieving, exercising and dispersing the power. Some special solutions are presented in this regard as well. Due to this system of control, the political system based on the Shiite's political jurisprudence is more competent and the potentiality of controlling this system is more extensive than other existing political systems; thus it will be able to better control and supervise the political power.
    Keywords: supervision, political power, command for the good, forbid to do evil, separation of forces, council, advice
  • Seyyed, Kazem Seyyed, Baqeri Page 67
    One of the oldest concepts in political investigations is political power. My attempt is to investigate the essence of power, the levels and estates of its application and its substantial and abstract parameters from the perspective of Quran. Quran is the basic source of Islam's political thought and since this religion is a social-political religion and is realist, it recognizes political power as one of the most fundamental concepts of politics; and some of its substantial and abstract parameters may be extracted from the Holy Quran. Political power is considered a positive blessing, in the view of Quran, which helps the society to achieve transcendental goals. The four levels of power are explained in this article and the reason and result of each one is investigated; then the estates of applying it are investigated as follows: rational persuasion, unreal persuasion, creating motivation, threatening to punishment, compulsion and physical-corporeal force. Discussing the parameters of the political power, some substantial parameters of power such as military and political authority are mentioned and some abstract parameters such as glory, knowledge and awareness, unity, leadership and believing spirituality are investigated.
    Keywords: power, political, the Holy Quran, the substantial parameters of power, the abstract parameters of power
  • Mohammad, Hadi Mofatteh Page 113
    A collection of parameters has been almost elaborately traced in the book "the theory of power deduced from the holy Quran and narrations" in four chapters; the sum of these parameters constitute the collected theory of "Islamic power and government". But the author of this book admits that this theory is incomplete and this book has not been able to collect all parameters of the theory of religious government.
    Keywords: Quranic sciences, political jurisprudence, Islamic government, ethics of power
  • Bahram Dalir Naqadei Page 143
    This article will try to answer this question: are mystics and politics associated with each other and consistent or they are inconsistent and separated? In other words do they cooperate with each other or they are incongruent? Thus politics is first defined according to the terminology of mystical and political sciences and the necessity of discussing political mystics is explained. Then two "negative" and "affirmative" approaches are mentioned, the negative perspective is criticized and the affirmative view is discussed. Explaining the four mystical journeys, the fourth one is analyzed in political fields and finally it is emphasized that the language of political mystics is the best language for regional and international convergence.
    Keywords: Vancomycin Resistant Entrococci, Hemodialysis, Risk Factor, Iran
  • Majid Waziri, Azizeh Nuri Shawald Olyaei Page 181
    Woman owns particular and general social rights in Islam. Islam gave back those rights of woman that have been confiscated by the man with the support of masculinist traditions in the course of history, and in doing somade the scales even again; since woman has been deprived from some of her rights as a human being throughout the history. Islam overturned Arabian paganism through its social and cultural revolution and granted the woman her true rights for the first time according to the principle of equality which is founded upon divine discretion and plays and indispensible role in the issue of woman's rights. Woman's rights are not among conventional rights, but have their origin in the primordial nature of woman and her sexual necessities. The position of jurisprudents on woman's judgment case is substantiated with Quranic verses, prophetic traditions and consensus of Islamic community. The judgment which in jurisprudential terms is conditioned by masculinity requires wisdom and is an exalted position; however woman judgment ban is not counted as the principal divine rules but this issue is among secondary jurisprudential inferences