فهرست مطالب

کتاب نقد - پیاپی 61-62 (زمستان 1390 و بهار 1391)

نشریه کتاب نقد
پیاپی 61-62 (زمستان 1390 و بهار 1391)

  • بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/09/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سرآغاز
  • محمد جواد رودگر صفحه 5
  • اندیشه
  • سیدسجاد ایزدهی صفحه 11
    فقه شیعه به عنوان میراث ماندگار فقی هان سلف، بر بستر مبانی و اصولی تدوین شده که همواره پاسخگوی نیازهای جوامع بوده است و گرچه فقی هان در بسیاری از ادوار به خاطر رعایت ضرورت های زمانه، پاسخگویی به امور دینی و مومنانه شریعتمداران را مورد عنایت قرار داده اند، لکن این به معنای اختصاص فقه به امور فردی مکلفان نبوده و مبانی و اصول ثابت فقه، مفید جایگاه حکومتی فقه در راستای اداره مطلوب جامعه به سوی سعادت مادی و معنوی است که از سوی برخی فقی هان نیز مد نظر قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام سیاسی با محوریت فقه شیعه، بسیاری از ظرفیت های بالقوه و بالفعل فقه مانند فقه حکومتی در سایه مبانی مکتب فقهی امام خمینی، به رشد و توسعه مناسبی دست یافت.
    امام خمینی با «نگرشی فراشمول به فقه»، «احتساب حکومت به عنوان فلسفه عملی فقه»، «ارائه نظریه ولایت مطلقه فقیه» و «تاکید بر مولفه هایی مانند، مصلحت، زمان و مکان، حکم حکومتی»، گستره ای از اختیارات که مفید اداره مطلوب دینی و دنیوی جامعه بوده و مفید کارآمدی نظام دینی در اداره مطلوب جامعه است را برای فقیه در عصر غیبت، اثبات کرده و عملا جایگاه فقه حکومتی را در فقه شیعه استحکام بخشیده و توسعه داده است.
    کلیدواژگان: فقه، فقه حکومتی، فقه سیاسی، ولایت مطلقه فقیه، ولایت عامه فقیه، حسبه
  • فرج الله هدایت نیا صفحه 39
    تئوری «ولایت مطلقه فقیه» که مفهوم و مبانی عقلی و نقلی آن به وسیله امام خمینی تبیین گردید، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، وارد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شد و به یک تاسیس حقوقی تبدیل شد. پرسش مهمی که درباره اصطلاح «ولایت مطلقه» مطرح می شود، نسبت آن با «قانون مندی» است. آیا این دو با یکدیگر سازگارند؟ آیا می توان با تئوری ولایت مطلقه فقیه یک نظم حقوقی دموکراتیک به وجود آورد؟ نوشتار حاضر، این پرسش مهم را مورد تحقیق قرار می دهد.
    کلیدواژگان: قانون، حکومت، ولایت، ولایت فقیه، ولایت مطلقه، قانون مند
  • محمد جداری عالی صفحه 69
    ولایت فی الجمله برای فقیه از مسائل مورد اتفاق فقی هان است. مسئله اصلی مورد اختلاف در بحث ولایت فقیه، حدود و اختیارات فقیه در زمان غیبت است. در این مقاله نظر دو فقیه روشن ضمیر و انقلابی معاصر یعنی امام خمینی و شهید صدر در این مسئله مورد مطالعه و تطبیق قرار گرفته است.
    از آثار علمی و سیره عملی امام خمینی استفاده می شود، ایشان بر خلاف برخی ادعاها، در طول زندگی علمی و سیاسی خود همواره به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد داشته، فقیه را جانشین پیامبر و امامان معصوم در همه عرصه های حکومتی و همسان ایشان در لزوم اطاعت و ولایت و حکومت معرفی می کند.
    از سوی دیگر، از آثار مکتوب شهید صدر برمی آید که ایشان در زمان غیبت، فقیه بماهو فقیه را به عنوان مرجع صالح رشید و مرجع علمی و ناظر بر اجرای صحیح قانون الهی و شریعت اسلامی معرفی می کند.
    روشن است که این دو دیدگاه در عمل، دو روش حکومتی متفاوت ارائه خواهند داد. مهم ترین تفاوت دو نظریه اینکه در نظریه امام خمینی، فقیه حاکمیت و ولایت دارد، بلکه بالاترین مقام اجرایی کشور است؛ ولی در نظریه شهید صدر، فقیه هیچ گونه نقش اجرایی ندارد و حاکمیت با مردم است و وظیفه فقیه، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مطابقت با قوانین شرع است.
    کلیدواژگان: ولایت مطلقه، مرجع صالح رشید، حاکمیت، نظارت، امام خمینی، شهید صدر
  • حمیدرضا شاکرین صفحه 95
    یکی از مسائل اساسی در باب حکومت دینی و ولایت فقیه، کارکردها، نتایج و امتیازات آن بر دیگر الگوهای سیاسی است. این مسئله به رغم اهمیت بسیاری که دارد، متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مقاله حاضر بر آن است تا با در نظرگرفتن ویژگی های حکومت دینی و شرایط و مولفه های ولایت فقیه، برخی نتایج و کارکردهای آن را در عرصه مدیریت جامعه دینی بازکاود و برتری آن را بر الگوهای سکولار و گسسته از دین و معنویت روشن سازد.
    کلیدواژگان: فقه، فقیه، ولایت، ولایت فقیه، حکومت دینی، کارکرد
  • علی ذوعلم صفحه 115
    بررسی و تبیین آثار و نتایج عینی استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و به ویژه نقش های مهم رهبری ولایی در پیشرفت همه جانبه کشور، از موضوعات پژوهشی مورد نیاز امروز ماست که در کنار طرح مباحث نظری درباره ولایت فقیه، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این مقاله با اشاره به حکمت عمیق نهفته در «ولایت فقیه» بمثابه یک حکم مدبرانه الهی، چارچوب جامعی را در قالب دوازده عرصه ارائه می دهد که می تواند کارکرد رهبری ولایی را تبیین نماید.
    اما بحث اصلی این مقاله بر کارکردهای ولایت فقیه در عرصه دین و نهادها و بنیان های دینی جامعه متمرکز می شود و آثار عینی رهبری ولایی را در ترسیم اسلام راستین، پیشگیری از سوء استفاده از مذهب، پیشگیری از دولتی شدن دین، احیای شعائر و نمادهای دینی، سامان یابی حوزه ها و نهاد روحانیت، پاسداری از استقلال حوزه های علمیه، تقویت ارتباط اقشار گوناگون جامعه با روحانیت، تاسیس و تقویت نهادها و تشکل های دینی و احداث و توسعه بناهای مذهبی مورد بررسی قرار می دهد و سپس به برخی چالش ها و کاستی هایی که در این عرصه وجود دارد، می پردازد و با ارائه راهکارهایی برای ارتقای کارآمدی نظام در راستای تقویت و تعمیق بنیان های دینی جامعه، بحث را به پایان می برد.
    کلیدواژگان: کارکرد، ولایت فقیه، اسلام، نهادهای دینی، حوزه های علمیه، شعائر اسلامی
  • قاسم ترخان صفحه 149
    اگرچه نظریه ولایت فقیه از سوی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی احیا گردید؛ اما پیشینه آن را می توان در فرمایش ها و اقدام های عملی پیامبر و امامان معصوم یافت. به رغم اینکه مبانی و کارکردهای ولایت فقیه، کم و بیش از سوی موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار گرفته است؛ ولی بازپژوهی این نظریه با توجه به پرسش ها، شبهات و شرایط جدید ضروری به نظر می رسد. بر این اساس، فصلنامه کتاب نقد در آستانه رحلت امام راحل، برگزاری نشستی را در این باره تدارک دید.
    تنوع مباحث مطرح شده از ویژگی های این نشست بود؛ مباحثی از جمله:1. مبانی قرآنی، کلامی و فقهی ولایت فقیه: ولایت فقیه بیش از آنکه بحثی فقهی باشد، بحثی کلامی است. ولایت فقیه به سان ولایت امام و پیامبر مستند به ولایت خداوند و مقتضای حکمت باریتعالی بوده، با اذن وی حکومت بر دیگران مشروعیت می یابد. پذیرش این نظریه فرع بر پذیرش قلمرو حداکثری دین اسلام است.
    2. کارکردها و کارآمدی ولایت فقیه از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است. از منظر جامعه شناسی سیاسی می توان انسجام اجتماعی جامعه دینی، جلوگیری از جریان های خودسر در جامعه شیعی، گذر از بحران های سنگین با هزینه پایین، حفظ تمامیت ارضی و عاملی برای برطرف ساختن موانع پیشرفت کشور از کارکردها و نیز از منظر فقهی می توان تامین مشروعیت نظام سیاسی، تنفیذ و تنجیز احکام اجتماعی و سیاسی شرعی، حفظ مصالح عالیه شرعی در عرصه سیاست و اجرای سیاست های کلان شرعی را از کارویژه های ولایت فقیه دانست.
    کلیدواژگان: ولایت فقیه، مبانی ولایت فقیه، کارکردهای ولایت فقیه، کارآمدی ولایت فقیه، قلمرو دین، مشروعیت حکومت، ولایت مطلقه
|
  • Seyyed, Sajjad Izdehi Page 11
    Siite's jurisprudence, the lasting heritage of the previous jurists, is organized based on some principles and basis which are always responsive for the needs of different societies. Although the jurists have answered the religious matters of the pious during many periods, considering the necessities of the time, but this does not mean religion is restricted to personal matters; rather, as considered by some jurists, the proven principles of jurisprudence lead to its governmental position in order to properly govern the society and reach the material and spiritual felicity. After the victory of the Islamic revolution of Iran and the formation of a political system based on Shiite's jurisprudence, many potential and actual capacities of jurisprudence has been developed; such as the governmental jurisprudence which is based on the jurisprudential school of Imam Khomeini. Having a comprehensive view of the jurisprudence, considering government as the practical philosophy of jurisprudence, presenting the theory of 'Jurist's gurandianship' and emphasizing on the factors of expediency, time and physical location, and the governmental orders, Imam Khomeini proves a range of authority for the jurist during the period of absence. This authority helps the jurist to properly govern the society, based on religious commands and the worldly needs, and have a competent religious system to properly govern the society. Imam Khomeini has in fact expanded and strengthened the position of the governmental jurisprudence in Shiite's jurisprudence.
    Keywords: Jurisprudence, governmental jurisprudence, political jurisprudence, the absolute authority of the jurist, the common authority of the jurist, hesbeh
  • Faraj, Ollah Hedayat, Nia Page 39
    The theory of 'jurisconsult's absolute guardianship' has been inserted in the constitution of the Islamic Republic of Iran after the victory of the Islamic revolution of Iran and has become a juristic law. Imam Khomeini has explained the concepts of this theory and its rational and narrational bases. An important question posed regarding the concept of 'the absolute guardianship' is its relation with 'lawfulness'. Are they consistent with each other? Is it possible to create a democratic legal order with the theory of jurisconsult's absolute guardianship? This article will research for an answer to this important question.
    Keywords: law, government, guardianship, jurisconsult's guardianship, the absolute guardianship, lawfulness
  • Mohammad Jedari Ali Page 69
    All jurisconsults believe that the jurisconsult has guardianship to some extent. The main question disagreed among the jurisconsults is the restrictions and authorities of the 'jurisconsult's guardianship' during the absence [of infallible Imams]. The theories of two contemporary broadminded and revolutionary jurisconsults in this regard, i.e. Imam Khomeini and the Martyred Sadr, and studied and compared in this article. Observing Imam Khomeini's writings and his practical manner, it is deduced that he has always believed in 'jurisconsult's absolute guardianship' during his scientific and social life; he believes that the jurisconsult is the successor of the Prophet and the Imams (PBUT) in all governmental fields and that there is no difference in the necessity of obeying them and their guardianship and government. On the other hand, it is deduced from the writings of the Martyred Sadr that he believes the jurisconsult per se is the righteous mature authority and the scientific authority in the period of absence and supervises the correct fulfillment of the Divine law and the Islamic rules. It is clear that these two perspectives present two different methods of government. The main difference is that according to Imam Khomeini's view, jurisconsult is the guardian and the ruler and has the highest executive position in the country, while according to the Martyred Sadr's view, jurisconsult has no executive role; the public is responsible of governing and the jurisconsult is responsible of supervising the complete fulfillment of rules and their correspondence with religious rules.
    Keywords: absolute guardianship, righteous mature authority, governing, supervision, Imam Khomeini, the Martyred Sadr
  • Hamid Reza Shakerin Page 95
    One of the main questions regarding religious government and jurisconsult's guardianship is of its functions, consequences and advantages compared with other political patterns. Despite its importance, this point is unfortunately less noticed. Considering the characteristics of religious government and the conditions and parameters of jurisconsult's guardianship, some of its consequences and functions regarding the management of religious society are researched in this article; and its priority over secular patterns which are separated from religion and spirituality will be clarified.
    Keywords: jurisprudence, jurisconsult, guardianship, jurisconsult's guardianship, religious government, function
  • Ali Zoo Ilm Page 115
    Along with the theoretical discussions of jurisconsult's guardianship, it is necessary to research the actual effects and consequences of the establishment of the Islamic Republic of Iran and more specifically, the important roles of the guardian –as a leader – in the full-scale development of the country. Mentioning the deep philosophy of this wise Divine command, i.e. the jurisconsult's guardianship, this article will present a comprehensive frame, in twelve parts, which will explain the functions of the guardian. The main topic of this article is focused on the functions of the jurisconsult's guardianship for religion and religious foundations and institutions. This article will examine the actual effects of having a guardian – as a leader – on the structure of the real Islam, preventing from misuse of religion, preventing from a nationalized religion, revival of religious slogans and symbols, settlement of Hawzah and the institutions of the clergymen, preserving the independence of Hawzah, reinforcing the relationship between the different sections of society with the clergymen, establishment and reinforcement of religious constitutions and extension of religious constructions. Then some of the existing challenges and faults are studied and some solutions are presented to increase the system's efficiency and reinforce the religious bases of the society.
    Keywords: function, jurisconsult's guardianship, Islam, religious institutions, Hawzah Ilmiah, Islamic slogans
  • Qasem Tarkhan Page 149
    Although the theory of jurisconsult's guardianship is revived by the establisher of the Islamic Republic of Iran, Imam Khomeini, but is rooted in the sayings and practical deeds of the infallible Prophet and Imams (PBUT). Although the bases and functions of jurisconsult's guardianship are mostly investigated by the pros and cons, but due to the new questions and doubts posed, it is still necessary to research this theory. Thus Ketab Naqd quarterly has provided a session on this subject at the anniversary of Imam Khomeini's decease. One of the characteristics of this session was the variety of discussions mentioned; such as: Quranic, theological and juristic bases of jurisconsult's guardianship: the discussion of jurisconsult's guardianship is more theological rather than juristic. Similar to the Prophet and Imam's guardianship (PBUT), jurisconsult's guardianship is also connected to God's guardianship and is the requirement of God's wisdom. Government is legitimized for others only by God's permission. The validity of this theory is based on accepting the maximal domain of religion of Islam. The functions and efficiency of jurisconsult's guardianship may be investigated from various perspectives; from the political-sociological perspective the specific functions of jurisconsult's guardianship are: the sociological coherence of the religious society, preventing arbitrary processes in the Shiite society, passing great crisis with low expenses, protecting the borders of the Islamic country, and a factor to remove the obstacles of the country's development; from the juristic perspective the functions are: legitimizing the political system, affirmation and performanceof legal social and political commands, maintaining the great goals of religion in politics, and practicing the major strategies of religion.
    Keywords: jurisconsult's guardianship, the bases of jurisconsult's guardianship, the functions of jurisconsult's guardianship, efficiency of jurisconsult's guardianship, the domain of religion, legitimacy of government, absolute guardianship