فهرست مطالب

پژوهش زبان و ادبیات فارسی - سال سوم شماره 2 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1384)

فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1384)

  • 168 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/11/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهرانگیز اوحدی صفحات 1-20
    درباره الهام های شاعرانه، دست کم دو دیدگاه کلی وجود دارد: نخست، الهام پدیده ای است فرا طبیعی و بیرون از وجود شاعر؛ دوم الهام نیرویی ذهنی و برخاسته از ضمیر ناخود آگاه شاعر است.
    نظریه پردازان و شاعران درباره هر یک از این دو نظریه و تایید یا رد آن بسیار سخن گفته اند. تفاوت ساختار ذهنی افراد انسانی، طبعا دریافت های ذهنی و نیز واکنش های ذهنی متفاوت را در برابر یک تجربه واحد، در پی دارد. یعنی، هر شاعر، گاه در حال و هوا یا لحظاتی خاص، احساس می کند پیام هایی را به گونه ای کم و بیش مبهم، از جایی (بیرون یا درون خویش)، دریافت می کند، بی آنکه بداند خاستگاه این پیام ها کجاست. این پیام های تازه و نامشخص، گاه، با انباشته های ذهنی پیشین شاعر در می آمیزد و این آمیزش به گونه ای است که اغلب جدا سازی بخش هایی از آن، با عنوان «الهام های غیبی» یا «انباشته های ذهنی»، ناممکن می نماید.
    بررسی یا تحلیل این روند پیچیده ذهنی که همواره محل نزاع بسیاری از شاعران و نظریه پردازان هنری بوده، موضوع بحث این گفتار است.
    کلیدواژگان: الهام های شاعرانه، منشاء شعر، نظریه ادبی، وحی، یونگ
  • غلامرضا پیروز، فاطمه زهرا صادقی صفحات 21-40
    تحقیق حاضر در حوزه نقد نقد به مقاله ها، سخنرانی ها و مصاحبه هایی می پردازد که درباره زندگی، آثار و افکار سهراب سپهری شاعر و نقاش ایرانی بر جای مانده است. در این پژوهش سعی شده تا شیوه های انتقادی و رویکرد های نقد ادبی، تبیین ارزش، سلامت نقدها، میزان توفیق یا عدم توفیق منتقدان درباره سپهری، مضامین اصلی نوشته ها و رویکرد به آثار سپهری و... از آغاز تا سال 1376 در نشریه های ادبی فارسی، تحلیل و بررسی شود.
    در عرصه شعر معاصر، پس از نیما یوشیج بیش از هر شاعر دیگری به افراط و تفریط درباره سهراب سپهری سخن گفته شده است. این ستایش ها و نکوهش ها از زمان حیات این شاعر نقاش تا به امروز ادامه دارد. ارتباط شعر و نقاشی سپهری، توجه شاعر به عرفان و فلسفه شرق، طبیعت گرایی، سادگی و صمیمیت در شعر، عدم کارکرد سیاسی اجتماعی، مفاهیم انتزاعی، زبان و سبک بیان از موضوعاتی است که مضامین غالب نقدها را تشکیل می دهد. در این میان منتقدانی که بر اساس اظهار نظر های علمی پژوهشی به شعر و هنر این شاعر معاصر نقاش پرداخته اند، انگشت شمارند. علاوه بر این بسیاری از دیدگاه ها، گرته برداری و تقلید از آثار دیگران است. نگارندگان این مقاله بر این باورند که باید نقدهای منتقدان را نیز به محک نقد زد و عیار آنها را مشخص کرد.
    کلیدواژگان: سپهری، نقد نقد، عرفان، طبیعت گرایی، مفاهیم انتزاعی
  • فروغ صهبا صفحات 41-64
    پیوند شعر اخوان با زبان و ادب کهنسال فارسی و استفاده از واژه ها و ترکیبات و عبارات آن زبان که به صورت متنوع و پراکنده در اشعار او مشهود است، یکی از تمهیدات شاعرانه او است که به زبانش شکل و نمایی حماسی و با صلابت بخشیده است. این تمهید که یکی از شیوه های آشنایی زدایی با عناصر گذشته (آرکاییک) زبان و معروف به باستان گرایی یا کهن گرایی است، از ویژگی های مهم شعر اخوان است. در مقاله حاضر در محدوده واژگان به بررسی و توصیف عناصری از اشعار اخوان می پردازیم که رنگ و بوی کهن دارد و موجب برجستگی زبان شعر او شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که کهن گرایی واژگانی اخوان به دو بخش عمده قابل تقسیم است: بخش اول مربوط به واژگانی است که امروزه کاربرد ندارد یا به ندرت به کار می رود و شامل واژگان عام، اصطلاحات اساطیری و اصطلاحات مربوط به علوم و فنون مختلف از قبیل اصطلاحات علم طب، موسیقی و غیره است. بخش دوم واژگانی است که به شیوه کهن تغییرات آوایی همچون تخفیف، تشدید، ابدال و قلب در آنها ایجاد شده است.
    کلیدواژگان: اخوان ثالت، باستان گرایی، شعر معاصر، شعر نیمایی
  • مصطفی گرجی صفحات 65-84
    یکی از انواع ادبی در حوزه متون دینی، به ویژه کتب مقدس، ادبیات آپوکالیپتیک است. آپوکالیپس به نوعی مکاشفه پیش گویانه اطلاق می شود که مکاشف با توجه به فرهنگ غالب جامعه و باورهای خویش، حوادث آینده و گذشته را با ابزارهای مختلف، رویت و در قالب هنر و ادب و با زبان رمزی و سمبلیک بیان می کند. نمونه بارز این نوع در کتاب مقدس، «مکاشفه یوحنا» و در ادبیات جهانی مکاشفه های نوسترآداموس و در ادبیات فارسی برخی از اشعار شاه نعمت الله ولی است. این مساله در هر دوره از تاریخ هنر و ادب، به ویژه در ادبیات معاصر فارسی نیز جریان داشته است. در این مقاله ضمن نقد و تحلیل این نوع ادبی در گذشته و عوامل پیدایش آن، هشت کتاب سپهری، از این دیدگاه بررسی و بارزترین تجلیات مکاشفه های پیش گویانه در چند زمینه نظیر رویا، تفال و تطیر و... بررسی و تحلیل می شود. نکته مهم این است که سهراب در هشت کتاب علاوه بر معنی نخستین مکاشفه به معنی ثانویه آن یعنی آپوکالیپس نیز نظر دارد و بیش از آنکه به خود پیش گویی و حوادث مربوط به آخرالزمان بپردازد، بیشتر به ابزارهای تجلی آن عنایت دارد.
    کلیدواژگان: ادبیات آپوکالیپتیک، پیش گویی، سهراب سپهری، هشت کتاب
  • احمد رضایی جمکرانی صفحات 85-100
    سبک، نمودار گزینش و ترکیب شاعر و نویسنده از امکانات متعدد زبانی است. همچنین بیانگر تقلید یا نوآوری در دستگاه های مختلف زبان مانند دستگاه آوایی، دستگاه واژگانی و نحوی است. از جمله مهم ترین دستگاه های زبان، دستگاه بلاغی است که شامل همه تزئینات بیانی و بدیعی و به تعبیری همه عناصر جمالی متن می شود. دستگاه بلاغی برجسته ترین و مهم ترین دستگاه زبان ادبی است که می توان روند آفرینش ادبی را در آن ملاحظه نمود. زیرا به نظر می رسد نخستین دگرگونی های سبکی در این دستگاه روی می دهد. اساسی ترین رکن این دستگاه تشبیه است که سایر اجزای دستگاه مانند استعاره، تشخیص و حتی کنایه از آن ناشی می شود. با بررسی ساختار تشبیه به صورت دقیق می توان تحولات سبکی دستگاه بلاغی را نشان داد.
    در این مقاله، با استفاده از آماری که از تحلیل کامل تشبی هات اشعار نیما، اخوان و سهراب سپهری در دست است، سعی می شود تحولات سبکی ناشی از تشبیه در شعر نو به اجمال بررسی شود.
    کلیدواژگان: تشبیه، ساختار تشبیهی، سبک شناسی بلاغی، سبک
  • سعید دامنی صفحات 101-120
    درباره زبان فارسی دستورهای متفاوتی نوشته شده است و نظریه های مختلفی در خصوص اجزا و خصوصیات «جمله» و «واژه» مطرح شده است. گوناگونی مطالب، غالبا این مساله را به ذهن دانشجویان و فراگیران دستور زبان القا کرده است که دستور زبان قاعده و قانون مشخصی ندارد و اختلاف نظر در آن امری بدیهی و ناچار است و همه در جست و جوی منبعی هستند که مطالب آن شیوه علمی دقیق تری داشته باشد. این مقاله به همین منظور نوشته شده است تا خوانندگان محترم هم با دستور زبان آشنا شوند و هم آگاهی اجمالی از تمام دستورهای نوشته شده، داشته باشند. در این مقاله به تعریف دستور زبان بر مبنای علمی اشاره شده و ویژگی های دستورهایی که تا به حال تالیف شده اند و نیز معایب و محاسن آنها بیان گردیده است. در واقع با نقد دستور زبان فارسی 2 به صورت کاربردی معایب و محاسن نظریات سنت گرایان و زبان شناسان مطرح شده است.
    در نقد تمام مطالب کتاب شیوه های علمی زبان شناسی در مد نظر است.
    کلیدواژگان: دستور زبان، رابطه جانشینی، رابطه همنشینی، روش ساختاری، روش سنتی، روش گشتاری
  • محمدرضا عمرانپور صفحات 121-146
    استفاده از ساخت های همپایه در کلیله و دمنه یکی از تمهیدات زبانی نصراله منشی در پدید آوردن نثر فنی است. منظور از ساخت های همپایه، تشکیل گروه های واژگانی یا جمله از طریق ساختار همپایگی با ادات همپایه ساز است. ساخت های همپایه در کلیله و دمنه با توجه به تعداد سازه ها، از ساخت های دو سازه ای تا ساخت های همپایه زنجیره ای را شامل می شود. سازه های سازنده ساخت های همپایه نیز از یک واژه تا یک عبارت چند جمله ای را در بر می گیرد که از لحاظ معنایی دارای روابطی از قبیل ترادف، تضاد، تقابل، تجانس و غیره هستند. ساخت های همپایه در کلیله و دمنه از نظر توزیع نحوی در محور همنشینی زبان در جایگاه همه نقش های نحوی قرار می گیرد. مهم ترین بهره نصراله منشی از ساخت های همپایه، نقش زیبا شناختی آنها در ساختار کلام است که سخن او را به مرز شعر نزدیک کرده است. مقاله حاضر نتیجه پژوهشی است که به منظور بررسی و تحلیل ساخت های همپایه در کلیله و دمنه انجام شده است
    کلیدواژگان: ساخت های همپایه، کلیله و دمنه، نقد زیباشناختی
  • فردوس آقاگل زاده، حسین داوری صفحات 147-158
    واژگان زبان فارسی در کنار واژگان بسیاری از زبان های دیگردر ادوار مختلف به روش های متنوع و یا دلایل گوناگون به حوزه زبان انگلیسی وارد شده اند و در فرهنگ های واژگان یا لغت نامه های مختلف به فراخور دامنه واژگان، به آنها نیز پرداخته شده است. فرهنگ ریشه شناختی آکسفورد که به عنوان یکی از معتبرترین فرهنگ های اختصاصی ریشه شناسی زبان انگلیسی شناخته می شود، به برخی از واژگان دخیل از زبان فارسی نیز پرداخته است. در این فرهنگ، تعدادی از واژگان فارسی که به عربی رفته، صورتی معرب یافته اند و سپس به زبان انگلیسی وارد شده اند، به اشتباه به عنوان واژه عربی ریشه یابی شده اند. امروزه مراجعه کنندگان به این فرهنگ معتبر واژگانی، تحت تاثیر معرفی نادرست ریشه این واژگان در این فرهنگ معتبر چنین می پندارند که این دسته از واژگان در اصل عربی بوده اند، در حالی که مقاله حاضر نشان خواهد داد که این تلقی از ریشه شناسی این گونه واژگان درست نیست. در انجام این تحقیق مجموعه سی و هشت هزار واژه فرهنگ مذکور بررسی شده و مجموعا حدود نود واژه با ریشه فارسی و حدود یکصد و شصت واژه با ریشه عربی معرفی شده است. با بررسی واژگانی که در این فرهنگ به عنوان واژگانی با ریشه عربی معرفی شده اند در می یابیم که حدود بیست واژه از این مجموعه نه واژگانی با ریشه عربی که واژگانی معرب با ریشه فارسی اند. برای تایید این ادعا، ده فقره از این واژگان به شیوه تحلیلی توصیفی بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: فرهنگ ریشه شناختی آکسفورد، واژگان معرب فارسی
|
  • Mehrangiz Awhady Pages 1-20
    There are at least two viewpoints upon the poetry inspiration: 1- inspiration is a phenomenon beyond the nature and outside the poet existence, 2- inspiration is a power originated from the poet unconscious self. Theorisians and poets have spoken a lot on these two theories to accept for and against them. As the human being mind structures are not the same, naturally their treatments toward and conceptions about the same experience, be it objective or abstract, will be different. In other words, each poet, in special situation, understand the message more or less ambiguous. He does not know the origin of it. These new and to some extend ambiguous messages are mixed with the poets presuppositions in such a way that separation of “God given inspirations” or “mind made ones” is generally impossible. In this article tries to study this mind complex procedure which was generally subject of a lot of poets and art theorists’ discussion.
  • Gholamreza Pirooz , Fatemehzahra Sadeghi Pages 21-40
    This study is an attempt to deal with the critics, made in form of speeches and papers, on the life, thoughts and works left by Sohrab Sepehri (1928-1978), the Iranian poet and painter. The study tries to examine and analyze the critical method and literature critics value clear making, critics health, failure and success of the criticisms made by critics on Sepehri, contents of the works by Sepehri, treatment with Sepehri’s works and the likes as of the first time made till 1997 in Farsi literature publications.In the contemporary Farsi poetry extensive speaking has been made on Sohrab Sepehri after Nima Yushij. These parses and blames have continued from the time of the poet life till now. Most of the critics have been made on the links between Sepehri’s poem and painting, hit attention on the East Philosophy and Gnosticism, naturalism, simple style and sincerity of the poems, non dealing with politics-social issues, abstract concepts, language and style of expression. Among the critics, those dealt with Sepehri’s poems and arts on scientific-research viewpoints are handful. Moreover, some viewpoints are imitation and calques from the others’ works. The writers of the present article maintain that the criticisms made by the critics should be criticized aimed at evaluating their correctness.
  • Forogh Sahba Pages 41-64
    Akhavan Saleth poetry link to ancient persian language and literature. Using its words, combinations and expressions in a various way and scattered is clear cut to any one. It is one of his poetic arts giving his language epic and fixed form and appearance. This feature is one of the ways toward defamiliarization with the past archaic element of the language called archaism as one of the most important feature of Akhavan’s poetry. This article tries to study and describe Akhavan’s poetry word related elements having ancient form and style and make his poetry prominent. The result of the study shows that Akhavan’s poetry archaism can be divided into two groups: A-The first one concerns the words not used today or used rarely including general, B-epic science related words such as the words used in medicine, musician and the like. The second one concerns the words experienced in archaic way some changes such as aphesis, heightening, mutation and inversion.
  • Mostafa Gorji Pages 65-84
    Apocalyptic literature is one of the genre in the area of Sacred Books and religious-faith texts. Apocalyptic literature foresee past and future events by tools of various types based on the culture dominating the society and its opinions and express it in form of art, literature and by codified and symbolic language. Top and complete type of this, exists in Hannah Sacred Book, Nostrdamous universal apocalyptic and Farsi Shah Nemat-U Allah Vali literature. (Divan Ashaar, 1373:228). This issue have been circulated in any period of art and literature specially in Farsi contemporary literature. Among these we can mention Sohrab Sepehri’s, Forokh Farrokhzad and the likes ones poetries. This article tries to criticize and analyze its type of literature in the past and its origins and then criticize Sepehri’s Hasht Ketan from this view point and analyze the apocalyptic singled out in the ten areas such as dream and the likes. The major points is that pointing the first apocalyptic (poetic revelation and apocalyptic), Sohrab points to its second meaning namely apocalyptic while pointing the manifestation related tools proior to deal with the prediction itself and the event concerning the Last Time.
  • Ahmad Rezaee Jamkarani Pages 85-100
    Style reflects selection and combination of the language capabilities applied by the poet. On the other hand, it reflects the imitation and innovation in the language various aspects like phonology, words and grammar. Rhetoric system is one of the language systems. Rhetoric system includes all the language decorative tools such as expressive, rhetorical and, in other word, all the language decorative elements. Rhetoric system is the most important and major language system in which literature creation process can be observed. The reason includes that style related changes are occurred in this system. Simile, from which the other systems such as metaphor, personification and even irony are originated, is the basic element in this system. Rhetoric language system change can be simply shown by studying the simile structure. This article tries to have a glance at the style related changes in Modern Poem simile by the statistics available on the full analysis of the similes used in the poetries by Nima, Akhavan and Sohrab Sepehri.
  • Saeed Damani Pages 101-120
    Various types of grammar have been written on Farsi language and different viewpoints have also been put forward on the “sentence” and “word” elements and features. Variety of the materials generally leads students and those learning Farsi language to the fact that there is no fixed rules and regulations for Farsi language and disagreements on the issue is a must. All are looking for a source in which they can find the scientific procedures in this regards. This article tries to make the readers familiarized with Farsi grammar and to have a look at all the grammars written in this area. Definition of the grammar from a scientific viewpoint and up-to-now written grammars on Farsi also their merits and demerits have been scattered throughout the article. In fact, strong-points and weak-points of the traditionalists and linguists have been dealt with by criticizing the grammar 2 in applied way. All the critics are made based on the scientific linguistic viewpoint.
  • Mohammad Reza Omranpour Pages 121-146
    This paper is the result of a reasearch which has been done for studying and analysis of the coordinate structures in Kalila - o - Demna. Applying coordinate structures in Kalila - o - Demna is one of the techniques by Abolmaali for creating dignified prose which is imitated by other writers in the periods after him not only in literary prose but also in writing historical and scientific books. What we mean by "coordinate structures" is two words, two phrases or two sentences which are connected by conjunction particularly ''and''. The coordinate structures may have been made of two parts or more. These parts which may be synonymous, antonym, cause and effect, etc. occupy the place of subject, object, complement, adjective and adverb in sentence structure. The most important using of the coordinate structures in Kalila-o-Demna is for aesthetic techniques.
  • Ferdows Aghagolzadeh , Hossein Davari Pages 147-158
    Farsi words along with more other languages words has entered into English language in various ways or for different reasons. These words have been dealt with in different dictionaries as the case may be. Oxford Etymoloical dictionary, known as one of the most reliable English language expertise etymology dictionary, has dealt with some of the Farsi words entered into English. The important point is that some of the Farsi words entered into Arabic language and changed into Arabicized have been regarded as the Arabic words in etymology. Today those referr to Oxford dictionary think that these words are Arabic. As the article will show, this is not correct. 38000 words have been studied in this research and some 90 words with Farsi origin and some 160 words with Arabic origin have been introduced. Studying the words regarded as the Arabic scattered throughout this survey will show that 20 of the words regarded as the Arabic ones are Farsi. To approve this claim, 10 words of the group have been studied in analytic-descriptive way.