فهرست مطالب

نشریه آفاق الحضاره الاسلامیه
سال هفدهم شماره 1 (الربیع و الصیف 1435)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمید باقری دهبارز، نصرالله شاملی صفحات 1-18
    الشاعر الآبادانی عبدالعظیم الربیعی من طائفه شعراء رثاء الحسین (ع) وهم لایقرضون الشعر إلا لذکرمناقب اهل البیت (ع) التزاما بما لدیهم من الشعور الدینی، فالبحث هذا یرید ان یعرف هذا الشاعر البارع حیاته وآثاره اولا وهو الذی لایعرفه إلا نزر من العرب الإیرانیین ویلقی الضوء علی اسلوبه فی الرثاء الحسینی ثانیا. من اهم ما حصل علیه هذا البحث هو ان الربیعی اختار القصیده العربیه العمودیه لقول الشعر خلافا للتیار التجدیدی الذی عاصره کما استحسن قول الشعر والبیان عن الافکار العابره اللطیفه فی قالب الرباعیه التی تخصصها الفرس لهذا الغرض. اما اسلوب الربیعی فی القصائد فاسلوب جدید من حیث تقدیم المعانی والافکار فله دائما بدایات ومطالع خلابه لافته للانتباه کما له الهیکل الشعری المنسق المطبوع بطابع المقابله والحوار ونهایات مصبوغه بصبغه الدعاء والاستشفاع هذا ونراه فی الرباعیات یبدی استدلالات شعریه (نوع من حسن التعلیل) تثبت عظمه الحسین (ع) ومجده باسلوب المقابله.
    کلیدواژگان: الشعرالملتزم، الرثاء، الإمام الحسین (ع)، عبدالعظیم الربیعی
  • رسول بلاوی، مرضیه آباد صفحات 19-49
    الشاعر العراقی یحیی السماوی من ابرز شعراء المقاومه فی الادب العربی الحدیث فقد دافع عن وطنه وناهض وناضل غیر مکترث بما تعرض له من عذاب ومحن ونفی وغربه فی سبیل الوطن. بدا مسیرته النضالیه منذ زمن حکومه البعث فی العراق، وقد شارک وساهم بصوره ملفته فی فضح السیاسات الصدامیه الفاشله وحمل السلاح فی الإنتفاضه الشعبیه عام 1991 م، ثم هب لمجابهه الإحتلال الإمریکی فکانت قصائده رده فعل عارمه وصرخه صاخبه تحذر الشعب والحکومه العراقیه من خباثه خنازیر البنتاغون. فهذه الدراسه التی اعتمدت فی خطتها علی المنهج الوصفی التحلیلی، تهدف إلی معالجه مفاهیم المقاومه فی شعر السماوی، ومن اهمها: الحریه والإستقلال، ورفض ظلم الحکام وانتقاد سیاساتهم، ومناهضه الإحتلال الإمریکی، والتندید بالحرب والإرهاب، والدعوه إلی صحوه الشعب، والثوره علی الطغیان والاستبداد فی سبیل نیل حریه الوطن وحق الشعب فی تقریر المصیر فی المجتمع العربی. من اروع قصائده تلک التی یرثی فی ها الشهداء الذین وقفوا فی وجه الظلم والاستبداد؛ وقصائده التی تناولت هذا المشهد الرهیب تتوزع بین الالم والامل، والآهات والصمود.
    کلیدواژگان: الشعر العربی الحدیث، العراق، المقاومه، الشهاده، یحیی السماوی
  • حامد صدقی، حسین جوکار صفحات 51-74
    لکل شاعر فلسفی مدینه فاضله. کان جمیل صدقی الزهاوی شاعرا فلسفیا، یقوم بتحلیل المظاهر الوجودیه تحلیلا فلسفیا، هو اسهم إسهاما شدیدا فی إیقاظ الامه، وتحریک الضمائر، وخلق الحاجه فی النفوس إلی حیاه افضل، یرید باشعاره نشر بعض القیم الإنسانیه فی المجتمع، لهذا قام فی حیاته بوضع اساس مدینه فاضله خاصه به، هناک میزات رئیسه للمدینه الفاضله الزهاویه وهی العلم والتعلم، وإستقلال الوطن، وحریه التعبیر، والعداله، والحث علی التقدم وإراده الحیاه، والإهتمام بشان المراه فی المجتمع.
    قد اعتمدنا فی کتابه هذه الدراسه المنهج التوصیفی والتحلیلی، وتهدف الدراسه الحالیه إلی تحقیق الاهداف التالیه:تقدیم نبذه موجزه عن نشاه فکره المدینه الفاضله عند الفلاسفه؛
    معرفه شعر الزهاوی وصلته بالعلم والفلسفه؛
    تحدید اهم المیزات الرئیسه لاهل المدینه الفاضله فی اشعار الزهاوی؛
    تحدید کیفیه الحصول علی هذه المیزات وفقا لاشعار الزهاوی.
    کلیدواژگان: الشعر الحدیث، الادب العراقی، المدینه الفاضله، جمیل صدقی الزهاوی
  • نعیم عموری صفحات 75-89
    تطرق العلماء قدیما إلی قضایا هامه فی البلاغه العربیه ومن هذه القضایا مبحث اللفظ والمعنی حیث نتج عنه بحث الصوره او کما عبر عنها المحدثون الصوره الفنیه ودخل النقد الادبی بمنهجه الفنی فی دراسه الصوره او التصویر الفنی کما ودرس النقاد والبلاغیون الصوره او التصویر الفنی کآلیه من آلیات النقد الفنی ودراسه هولاء النقاد اتت بثمارها لمعرفه الآیه القرآنیه او القصه القرآنیه من حیث الدراسه الادبیه؛ فی هذه المقاله درست الصوره الفنیه القرآنیه وذلک فی قصه نبی الله سلیمان (ع) وتطرقت إلی قوه العرض والإیحاء فی هذه القصه وتخییل العواطف والانفعالات لدی متلقی هذه القصه القرآنیه، ولاحظت ان موسیقاها الخارجیه هی المکونه للموسیقی الداخلیه للنص القرآنی کما تتناغم ونفسیه المتلقی؛ هذا وقد شکلت الصوره الفنیه ملمحا هاما، ودورا فاعلا فی بنیه القصه القرآنیه، وقد تحدثت عن نماذج مختلفه للصوره الفنیه فی آیات کثیره ورکزت علی تطبیق الصوره الفنیه فی هذه القصه وذلک بمنهج وصفی تحلیلی.
    کلیدواژگان: النقد، الصوره الفنیه، القصه، القصه القرآنیه، سلیمان (ع)
  • حسین مهتدی صفحات 91-117
    العلامه محمدحسین فضل الله شاعر الفقهاء وفقیه الشعراء، هو الذی تحدث فی دواوینه عن موضوعات مختلفه؛ ومنها هی شخصیه الرسول الاعظم، إن الشاعر لم یعتقد ان الرسول یکون عبد الله فحسب، بل رای فیه الداعیه والمبلغ الذی اراد ربط الامه ب الله لا بالفرد. والابعاد التی رآها الشاعر فی هذه الشخصیه الرسالیه العظیمه هی: رسول السلام، رسول الاخلاق، الرسول الرحمه، الرسول القدوه، الرسول الإنسان، وهذا المقال یحاول تحلیل شخصیه الرسول الاعظم فی اشعار السید وتاثیر القرآن الکریم فی اشعاره، ویتحدث عن اثر الشخصیه العظیمه لرسول الله (ص) فی الواقع المعاش. والشاعر یعتقد ان الامه والاجیال القادمه جدیرا بهم ان یختاروا الرسول کقدوه فی الکمال الإنسانی، والشاعر حاول من خلال اشعاره ان یدعو الجیل نحو التواصل مع الله تعالی ورسوله الاعظم، وهو یعتقد ان اخوه الانبیاء تودی إلی عقد الاخوه بین اتباع الانبیاء والشاعر یقول: لیس لخلق الرسول حدودا بل خلقه عظیم یقتدی به وهو یشکل منهاجا یجب الرجوع إلیه فی کل زمان ومکان. إننا نجد ان الشاعر قد لخص کل الابعاد الإنسانیه فی حیاه الرسول، الذی عاش فی الصحراء، لکنه بسیرته واخلاقه وسموه الإنسانی حول هذه الصحراء القاحله إلی جنه ینعم الشاعر بفیئها، وآلائها الدائمه. فقد اعتمد الباحث فی دراسته علی المنهج الوصفی وستسیر هذه المقاله علی المنهج الوصفی والتحلیلی، حیث تقوم علی استقراء الابیات التی تدل علی شخصیه الرسول الاعظم ومن ثم تحلیلها من الناحیه الادبیه والبلاغیه ودراستها ومراجعتها فی القرآن الکریم.
    کلیدواژگان: الشعر الدینی، الرسول الاعظم (ص)، محمدحسین فضل الله
  • علیرضا میرزامحمد صفحات 119-137
    الوحده فی دین الإسلام المقدس من اهم الامور الإجتماعیه التی تیسر التخلص من انواع التبعیه و النجاح فی إصلاح شوون المجتمع، وتسهل للمسلمین المقاومه امام ای نوع من موامرات الاعداء و هجماتهم. و بما ان الإسلام دین المحبه و الاخوه، یدعو الناس إلی الوحده الشامله التی لایمکن الحصول علی ها إلا برفع التنازع و الشقاق، وترک العصبیات و الخلافات، و إزاله الاوهام، و الإبتعاد عن إثاره ما مضی فی اعماق التاریخ من ضغائن وعداوات. وفضلا عن ذلک فإن للوحده مع اهداف عالیه اهمیه کثیره بحیث ان المصلحین الکبار طوال تاریخ الإسلام خطوا فی هذا الطریق الخطیر متابعین للقرآن الکریم والسیره النبویه، و حاولوا لتشکیل الصلات الدینیه الوثیقه و الاخوه العاطفیه العمیقه بین المسلمین. هذه المقاله تقوم بدراسه الوحده الإسلامیه و تقییمها من الجوانب المختلفه. بدایه نتحدث عن العلاقه الثنائیه بین الإسلام والامه، ثم نستمر البحث فی مواصفات الوحده وآفات الفرقه من وجهه نظر الشارع المقدس. وتنتهی المقاله إلی بیان عناصر الوحده الحاسمه و الدور الکبیر للقائد الذی یسبب الحیاه و النشاط فی بناء المجتمع المتقدم.
    کلیدواژگان: الوحده، الفرقه، الامه الواحده، التعاون الإجتماعی، الوعی الذات، ی، و التق، ریب بین المذاهب
|
  • Hamid Bagheri Dehbarez, Nasrollah Shameli Pages 1-18
    Abdulazimal-Rabii is a contemporary Arab poet, nurtured in the literary tradition of Najaf, Iraq, who wrote many poems on the virtues of Ahl al-Bayt and how they were wronged. Life and poetry of Al-Rabi’i is not much known to Iranian researchers. This study therefore intends to focus on him using an analytical-descriptive methodology. The findings show that al-Rabi’i, neglecting the New Poetry style, chooses the ode (Qasida) and quatrain (Rubai) forms for writing his poems, each of which provides him with different poetic capacities. He uses odes for presenting themes in greater details, often mixed with supplications and pleading intercession. His quatrains, on the other hand, often quickly touch on a philosophical subtle theme, mostly to present an argument or poetic opposition.
    Keywords: Abdulazim al-Rabii, Imam Hussein, elegy, poetry form
  • Rasool Ballawy, Marziyeh Abad Pages 19-49
    Yahyaal-Samawi, Iraqi poet, is one of the most prominent figures of resistance literature and contemporary Arabic poetry. Al-Samawi defended his motherland with his poems, and in this course he went through torture, adversary, and moving out of his land. He started writing his resistance poems during Ba’athist rule in Iraq under Saddam. He played an important role in opposing Saddamists’ misguided policies and also in the 1991 uprisings. He lateropposed the American occupation of Iraq, writing impassioned odes to warn his nation and government against wicked policies of the USA. This paper employs a descriptive-analytical methodology to study al-Samawi’s ideas of resistance presented in his poetry through concepts like freedom, rejecting oppression, criticizing the rulers, opposingthe country’s occupation, condemning war and terrorism, inviting to awareness, and standing against repression and despotism to restore the country’s freedom and the people’s rights. Among al-Samawi’s best poems are his odes in grief of martyrs who fought against repression and despotism. These odes describe heart breaking scenes of martyrdom and portray sorrow and pain, hope and resistance.
    Keywords: Arabic contemporary poetry, Iraq, Yahyaal-Samawi, Resistance, martyrdom
  • Hamed Sedghi, Hossein Jowkar Pages 51-74
    Any philosophical poet has a utopia. Jamil Sidqi al-Zahawi was a philosophical poet, who analyzed phenomena of the universe from a philosophical perspective. He played a great role in awakening and motivating the nation and in developing in them the need for a better life. His intention was to promotecertain humanistic values in the society with his poems, and he therefore set out to build foundations of a utopia in his own life. The main characteristics of al-Zahawi’s utopia are: knowledge and education, homeland’s independence, freedom of speech, justice, fondness of development, interest in life, and caring for woman’s status in the society.
    This paper employed adescriptive and analytical methodology, and aimed the following: 1. Present a historical background of emergence of the idea of utopia among philosophers.
    2. Introducing al-Zahawi’s poetry and its connections with science and philosophy.
    3. Exploring the main characteristics of inhabitants of the utopia in al-Zahawi poetry.
    4. Investigating how to acquire these characteristics based on al-Zahawi poetry.
    Keywords: New Poetry, Iraq literature, utopia, Jamil Sedqial-Zahawi
  • Naim Amouri Pages 75-89
    Scholars of the past have address important topics in the field of Arabic rhetoric, including discussions of the word and the sense, a topic from which discussions of the image, or as modern critics would call, the artistic image, emerges. Thus, critics and rhetoric experts consider the artistic image (or the image) as a valid tool in literary criticism. A useful result this is the possibility of studying the Quran stories from a literary point of view. This research focused on artistic images in the story of Sulayman (Solomon) the Prophet in the Quran and addressed various aspects of the images, including powerfulness and effectiveness of presentation of the story, imagination, emotions and impression on the reader. The research adopted a descriptive-analytical approach and studied a number of different images in various verses of the Quran. The results reveal that the external music of the story orchestrates the internal music of the text and that this is in harmony with the reader’s mood. It also demonstrates that artistic images have a powerful impact on creating the structure of the story.
    Keywords: criticism, artistic image, Story, the Quran, Sulayman (Solomon)
  • Hossein Mohtadi Pages 91-117
    Allameh Fadlullah is known as the poet of the jurists and the jurist of the poets. In his Diwan (collection of poems), he has addressed a variety of themes, including the Prophet’s character. He believes that Prophet Muhammad was not a mere servant of Allah. He was a transmitter of the massage and a connector of God and Ummah (the Islamic nation), rather than simply a connector of God and an individual. The characteristics of the Prophet as mentioned by Fadlullah include: the Prophet of peace and friendship, the Prophet of morality, the Prophet of grace and mercy, the Prophet as the example and role-model, and the Prophet of humanity. This paper explores the character of Prophet Mohammad in the poetry of Allamah Fadlullah and the influence of the Quran on his poetry to investigate the influence of the Prophet’s character on the society and people’s lives. Fadlullah believes that people and the future generations need to set the Prophet as their role-model and the example of human perfection. In his poems, he also tries to invite people to be engaged in a relationship with Allah and the Prophet. He further believes that the idea of brotherhood of all prophets Allah encourages unity and a spirit of brotherhood among their followers. The paper employs a descriptive, analytical and investigative approach in selecting poetry lines about the Prophet’s character, analyzing their literary and rhetorical qualities and their implications, and examining the influence of the Quran on them.
    Keywords: Religious poetry, Prophet Mohammad, Mohammad Hussein Fadlullah
  • Alireza Mirzamohammad Pages 119-137
    Unity is one of the most important social issues in the holy religion of Islam. Unity makes possible entanglement from dependencies, success in settling social issues, and firmness in confronting conspiracies and invasions. Since Islam is a religion of kindness and brotherhood, it invites its followers to engage in being united, which will, however, never be achieved without resolving conflicts and tensions, putting aside prejudices and disputes, renouncing misguided beliefs, and refraining from perpetuating longstanding hostilities rooted in history. In addition, unity for noble causes is so central and critical in Islam that, throughout the history, many great reformers emerged, following the teachings of the Holy Quran and the tradition of the Prophet, to go down the uneasy path toward unity and to strive for creating a strong religious connectedness and emotional attachment among all Muslims. This article ventures to investigate various aspects of Islamic unity. First, the mutual relationship between the religion and the nation is discussed. Second, benefits of unity and disadvantages of dispersion as viewed by the Law-Giver are addressed. Finally, critical elements of unity and the vital role of leadership in the formation of a sublime society are explored.
    Keywords: Unity, dispersion, Single Nation, social cooperation, self-consciousness, proximity of religions