فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نهج البلاغه
سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 48، بهار 1395)

  • 180 صفحه، بهای روی جلد: 150,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/03/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید جمال الدین دین پرور صفحه 5
  • علی اصغر پورعزت صفحه 9
    اگرچه جهان با حکومت عدل امام علی (ع) چندان نپایید، اما این حکومت به بسیاری از اهداف خود رسید و از جمله آنکه « این حکومت الگو و اسوه حکومت پاک سیرتان در گذر تاریخ شد».
    گویا این حکومت برپا شد تا دلیل و راهنمای همه کسانی باشد که در طول تاریخ به حکومت عدل و پاکیزه می اندیشند؛ حکومتی که در آن حق تفسیر عدل است و عدل تفسیر و معنی حق؛ و این همه مستلزم احیا و توسعه مکارم اخلاقی در میان حکمرانان و مردم است؛ تا منزلت حکمرانی اخلاقی حاصل آید و جلوه های اخلاق در حکومت پدیدار شوند و حکومت حق مدار شکل بگیرد؛ حکومتی که بر مدار اخلاق توسعه می یابد و هربار ابتلاء به خطا، آن را به اصلاح خود برمی انگیزد و به احیای مکارم اخلاقی در حکومت و حکمرانی مشتاق تر و امیدوارتر می سازد و مصمم می نماید. این حکومت اسوه است؛ اسوه ای نیکو برای برای آیندگانی که به بلوغ فهم و درک و توان حفظ و نگهداری از سازه های گوناگون حکومت عدل دست می یابند.
    کلیدواژگان: حکومت حق مدار، مکارم اخلاقی، عدالت اجتماعی، اسوه حکمرانی، نسل های آینده
  • رقیه سادات مومن، نهله غروی نایینی صفحه 19
    با ظهور و گسترش اسلام آنچنان تحول عظیم علمی فرهنگی ای در جامعه و پیرو آن در عرصه بانوان به وجود آمد که ایشان را از حضیض جاهلیت به اوج عالمیت رساند. مسلم است که این تحول فرهنگی بی نظیر نیازمند پیگیری و استدامه جدی از سوی سیستم حکومت اسلامی است. سیره فردی و اجتماعی علوی جلوه بی همتایی از اهمیت بخشی به دانش زنان، و تربیت و استفاده به جا از ظرفیت علمی زنان در عرصه های مختلف بود. . این نوشتار با استفاده از روش تحلیل متن استقرایی- قیاسی در سه مرحله توصیف، تحلیل و مقوله بندی(از طریق کدگذاری باز)، عمدتا به صورت استقرایی به تحلیل محتوای اقوال و سیره عملی حضرت علی در خصوص فرهنگ آموزش عالی زنان در سطوح مختلف پرداخته، و مولفه های کلی حضور فرهنگی علمی زنان در حکومت علوی را استخراج نموده؛ و اثبات کرده که در دیدگاه علوی نه تنها زنان از لحاظ قابلیت علمی و استعداد عقلی متفاوت و مادون نیستند، بلکه حضرت علی علیه السلام به رشد و شکوفایی علمی ایشان توجهی خاص داشته اند. منش و سیره علوی براین اساس استوار است که علاوه بر آموزش جامع زنان خانواده، زنان جامعه را نیز در عرصه های مختلف علمی-معرفتی توانمند سازد، و حسب مورد از این نیروی متعالی در رده های مختلف حکومتی استفاده نماید.
    کلیدواژگان: حضرت علی علیه السلام، زن، علم، آموزش عالی، فرهنگ
  • عبدالله موحدی محب، مهری جهانگیری صفحه 43
    انسان به دلیل ویژگی اختیار و توانایی تمرد، به نظارت نیازمند است؛ منطقا اهمیت نظارت و کنترل کارگزاران و مدیران باید به صورت مضاعف دیده شود، زیرا همواره احتمال سوءاستفاده ی آنان از قدرت وجود دارد. کنترل و نظارت در دستگاه اداری وظیفه ی اجتناب ناپذیر رهبران تلقی می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارکان و وظایف مدیریتی در مفاهیم عمیق و سیره ی عملی اماما علی(ع) در پی پاسخ به این مسئله است که سیستم نظارت بر مدیران در مدیریت علوی چگونه است؟ با بررسی نمود ها و رهنمود های مدیریتی و نظارتی امام علی(ع) نظارت را در مدیریت علوی بر پایه ی عدالت و حق محوری و در قالب ترکیبی نمایان شد. این پژوهش حاضر نشان داد امام علی(ع) علاوه بر این که مدیران را به رعایت تقوای الهی و نظارت و کنترل درونی سفارش می نمود، با ایجاد سیستم های نظارتی و کنترلی با محوریت عدالت، به صورت مستقیم و غیر مستقیم، از عملکرد مدیران آگاهی یافته و به کارگزاران دستور می داد که از وجود مکانیزم نظارت و کنترل بر کارکنان غافل نمانند.
    کلیدواژگان: مدیریت علوی، نظارت، روش ترکیبی، عدالت، نهج البلاغه
  • رضا جعفری، محمود کریمی، فتح الله رشیدزاده صفحه 59
    تکریم مردم در تعامل سیاسی از منظر نهج البلاغه در سیره عملی امام علی(ع) امری برجسته است. این پژوهش با هدف چیستی و چرایی و چگونگی موضوع و روش مطالعه داده بنیاد و با گردآوری کتابخانه ای تدوین یافته است. داده ها به روش توصیفی تحلیلی، تجزیه و تحلیل گردیده اند. پژوهش نشان داد که در الگوی حکومتی امام علی(ع) تکریم مردم با نگرش به کرامت ذاتی انسان و به اقتضای تکلیف انسانی او بوده و با کشف 22 شاخص از نهج البلاغه پیرامون تکریم مردم، فرضیه های تحقیق اثبات و این شاخص ها، ذیل چهار مقوله ی «فرهیختگی»، «حق»، «عدل» و «عزت» قرارگرفت. این چهار مقوله پارادایم های نظریه مورد بحث را شکل داد. معنای این نظریه آن است؛ در جامعه ای که مردم در تعامل سیاسی با زمامدار، از عزت برخوردار و حق خود را استیفا نمایند؛ امور متناظر به آنان، بر بستر عدل جاری و زمینه ی فرهیختگی مردم فراهم خواهد گشت؛ چنین تعاملی، بر محور تکریم استوار است.
    کلیدواژگان: امام علی (ع)، نهج البلاغه، تعامل سیاسی، تکریم و کرامت، زمامدار، مردم
  • مهدی عابدی جزینی، فریده دادفر صفحه 87
    قرآن کریم سرچشمه فصاحت، بلاغت و اعجاز و مهمترین میراث دینی، فکری و فرهنگی و وجه مشترک مسلمانان است که همواره در طول قرن های متمادی مورد توجه شخصیت های گوناگون واقع شده و با داشتن ویژگی های خاصی همچون جامعیت، روشنگر راه بشریت به سوی سعادت و امنیت و آرامش بوده است. از جمله مشخصه های خاص قرآن کریم، اسلوب قصه گویی است که در بسیاری از سوره ها به کار رفته است و به همین جهت، ادبا و بزرگان دینی و مذهبی از آن به عنوان مهم ترین منبع در جهت وضوح و رسایی مفاهیم در آثار خود استفاده نموده اند. حضرت علی (ع) نیز زمانی که ناآگاهی مردم را نسبت به مسائل مختلف مشاهده کردند در سخنان خود به بیان موضوعات گوناگون پرداخته، با الهام گرفتن از داستان های قرآنی که برای عامه مردم قابل درک بود، مسائل سیاسی، اجتماعی و دینی و اخلاقی را تبیین نمودند. امام در این راستا با بهره گیری از داستان آفرینش انسان، قدرت بی پایان خداوند را متذکر شده و با بیان داستان زندگی برخی پیامبران مردم را به زهد و دوری از دنیاپرستی دعوت نمود و با یادآوری سرگذشت امت های پیشین همچون قوم سبا، مخاطبان را از شبیه شدن به آنان و سرنوشتشان بر حذر داشت.
    کلیدواژگان: داستان های قرآنی، نهج البلاغه، پیامبران، بینامتنیت
  • حامد پوررستمی، معصومه نظری صفحه 119
    موضوع حاکمیت و مدل سیاسی در اسلام از دو منظر و در دو برهه قابل بررسی و ملاحظه است: 1)عصر حضور امام معصوم و 2)عصر غیبت امام معصوم. در عصر حضور، حاکمیت بر اساس نظام «امامت» (به معنای خاص) استوار است بدین معنا که در یک سازوکار اصطفایی- ماورایی حق حاکمیت به معصومان تفویض می شود. در عصر غیبت این امر با گونه ای ارتباط و پیوند با مدل و نظام جامع امامت ارتباط می یابد. این پژوهش ثابت کرد که آموزه های نهج البلاغه، از جمله خطبه 40 و نامه 62، با بیان برهانی و استدلالی، مدل سیاسی عصر غیبت را نظام دینی (نه فقط نظام دینداران) دانسته و حاکمیت آن را از آن بهترین ها از حیث علم و عدل و کفایت قلمداد می کند.
    کلیدواژگان: حکومت دینی، مشروعیت سیاسی، عصر غیبت، نهج البلاغه، امام علی (ع)
  • مرضیه محصص صفحه 141
    امروزه عقلانی شدن ساختار جوامع نوین موجب تقلیل کارایی اشکال مستقیم قدرت شده است. در این راستا اتخاذ راهبردهای غیر مستقیم اقناعی و از آن جمله « نفوذ اجتماعی»، به عنوان یکی از اثربخش ترین ابزارها به شمار می آید. این راهبردها با برخورداری از وصف پویندگی، متناسب با مقتضیات هر برهه تنوع می یابد. انتزاع مفهوم نفوذ اجتماعی از رهگذر بازخوانی روش های زمامداری امام علی(ع)، تجلی گر الگوی تاثیرگذاری در حوزه ارزش های انسانی و اجتماعی می باشد. مقاله حاضر پژوهشی میان رشته ای با هدف واکاوی راهبردهای نفوذ اجتماعی در جهت ترویج روابط اجتماعی هم سطح و پرهیز از برتری جویی، بر اساس خطبه قاصعهاست. یافته های این تحقیق نشان داد که در این خطبه از رهگذر ارائه شواهد تاریخی، معرفی گروه های مرجع مثبت و منفی در جهت تغییر، تصویرپردازی هنری، بصیرت افزایی، تولید تعهد اجتماعی و اثرگذاری آوایی به مثابه راهبردهایی در جهت نفوذ اجتماعی استفاده شده است.
    کلیدواژگان: نفوذ اجتماعی، نهج البلاغه، خطبه قاصعه، تکبر، برتری جویی
|
  • Asqar Poorezzat Page 9
    Although the world of Imam Ali’s governing did not last long, however this government have reached many of its goals, among which becoming an example and module for one of the most non-corrupted governments through history was one of them. It seems that this government appeared for those who had the ideology of a clean and justice oriented system; a government in which justice is the interpretation of rights and rights are interpretation and meaning of justice; manifesting all of these requires the resurrection and development of moral values among governors and people; so the status of moral governing is established and the effects of morality within governing appears and forms a justice oriented governing module. A government that is developed based on morality, will encourage and motivate itself to modification every time it faces risk of error, therefore will be more hopeful and enthusiastic to restore moral values within government and governing. This kind of government is a role model; a valuable role model for future generations who will reach the maturity, an understanding and capability to protect the structures of justice oriented government.
    Keywords: Justice oriented government, moral values, social justice, governing role model, Future generations
  • Nahla Qaravi Naiini, Roghayeh Sadat Momen Page 19
    With NahlaQaraviNaithe start of a massive transformation and expansion of Islam scientific and Culturalwomen in society and culture that arose from ignorance to self-deliver them. It is obvious that this cultural change need to keep track of the Islamic governmentPersonal and social life of Imam Ali manifestation of the importance of women's knowledge, and training and proper use of the scientific capacity of women in various metod. This article uses inductive content analysis Astqrayydescribed in three stages, analysis and categorization and more for inductive. Word of content analysis and practical life of Imam Ali in the culture of higher education of women in various levelsAnd cultural and scientific indicators of the presence of women in government and Alawi extrac, And proved that the Imam Ali women from different intellectual talent and less of a science and not menBut Imam Ali to the growth and prosperity of women noted.
    Keywords: imam ali, Women, Science, Education, Culture
  • Abdollah Movahedi Moheb, Mehri Jahangiri Page 43
    Because human have the characteristic of free will and ability of defiance, they need supervision; logically, the importance of supervision and control on agents and managers should be doubly seen, because there is always the opportunity of them abusing their position; therefore control and supervision in the system of government is an inevitable responsibility of the leaders. The current research with the title of “the supervision system for managers in the “Alawite” management emphasizing “nahjol balaqe” with the goal of researching the management principals and responsibilities in profound concepts and Amir-almomenin’s measures, is seeking the answer to this important question that how is supervision in “Alawite” management? This literature with studying Imam Ali’s management and supervision aspects and suggestions, has manifested its supervision in “Alawite” management which is based on justice and fairness. The method of research is based on content analyzation which was done by linked religious resources and current scientifically finding. The discovery of the existing survey shows that amir-al momenin (Imam Ali), not only always encouraged managers to be observant of divine virtue, supervision and inner control, but also by creating supervising and controlling systems based on justice, directly and indirectly, would be aware of these managers performance and would order governing agents to not be oblivious to benefits of supervision and control mechanisms.
    Keywords: “alawite” management, supervision, combinatorial method, justice, Nahjol Balaqe
  • Reza Jafari, Mahmoud Karimi, Dr Fathollah Rashidzadeh Page 59
    This study aimed to design a model for political engagement from the perspective of reverence in Nahj al-Balagha has been developed. The need for research but studies is that narrow and scattered references, research codified in this regard, be seen in the scientific community of the country. While the Islamic Republic, as a center of Shiite, in dire need of having patterns in all areas of your Alevi and Shiite countries that homosexual tendencies, especially in the political field; Therefore, this study was small, but as a step forward in this direction is important. Accordingly, the main question of the study, discovered why and what and how to respect people's political engagement indicators in Nahj al- Balagha that positive hypothesis corresponding to it, looking for it. This study collected data library foundation with a descriptive analysis of the data analysis are sent. The results indicate that reverence of People with an attitude of respect for the inherent dignity of the human person and the nature of his task and with the discovery of 22 indicators of Nahj of reverence, proving hypotheses and indicators, the following four categories of "civilization", "right", "justice" and "dignity" were discussed theory paradigms have shaped. This theory is meant, in a society where People engage in political governance, of their dignity and their rights advocated, corresponding to their affairs, in the context of the current and the field of literacy for people to justice is such an interactive, based on respect Based.
    Keywords: Imam Ali (p.u), Nahj al Balagha, political intraction, respect, dignity, governance, People
  • Mehdi Abedi Jazini, Farideh Dadfar Page 87
    The Holy Quran is the source of eloquence , rhetoric, and miracle; and the most important religious, intellectual, and cultural legacy; and a commonality among all Moslems. It has been the focus of different historical figures’ attention; and with its particular features such as comprehensiveness, it has always illuminated the humanity’s road to happiness, security and serenity. Among other features, The Quran has its unique story-telling style which is used in many of its suras; and thus has been used as the most important source by scholars as well as religious leaders in order to introduce clarity and adequacy into their works. His Holiness, Imam Ali Ibn AbiTalib, as the leader of Moslems and The Prophet’s successor, tried to explain in His speech whenever He observed the people’s ignorance towards certain topics, clarifying the political, social, religious and moral issues using the inspirations from quranic stories, which were intelligible by the public. In doing so, His Holiness reminded His audience of God Almighty’s endless power using the story of human creation. He also urged them to asceticism and avoiding the veneration of the mundane by telling the modest life of prophets such as Jesus Christ. And by referring to the story of past nations such as the Sabeans, He warned the audience not to act like them and have the same bitter destiny.
    Keywords: Quranic Stories, NahjoalBalaghah, Prophets, Intertextuality
  • Hamed Pourrostami Page 119
    The subject of government and political module in Islam can be categorized into two subjects: 1) the presence era of immaculate imam 2) the absence era of immaculate imam. In the presence era, governing is based on the “Imamat” system (in the proper sense) which means in a divine-chosen mechanism, the right of governing is submitted to the immaculate ones. However how is this in the absence era and what relationships and attachment does it have with the general “Imamat Regim” Module? Basically can this matter be seen skeptical? This columns hypothesis has gone in the direction that the teachings of “Nahjol balaqe” such as verse(khotbeh) number 40 and letter number 62, with demonstrative arguments, has known the political module of absence era to be the religious regime (not just religion owners regime) and governing of it should be reserved for those who are the best in knowledge, justice, adequacy.
    Keywords: religious regime, political legitimacy, absence era, Nahjol Balaqe, Imam Ali (A.S)
  • Marzieh Mohasess Page 141
    The rationalization of the structure of modern societies leads to less direct forms of power is efficiency. In this regard particularly persuasive indirect strategies such as "social influence", one of the ways effective. The strategies with a characteristic dynamism, variety is suitable for any time. The formation of the concept of social influence through research methods Imam Ali's rule reflects the pattern of human values and social influence. This article interdisciplinary research with the aim of achieving social influence strategies to promote equitable social relations and the avoidance of hegemony, Qassa sermon is based. This study showed that in this context by showing the historical evidence, the introduction of positive and negative reference groups in the change, artistic imagery, insight synergies, social commitment and sound effects are used as guidelines for social influence.
    Keywords: Social influence, Nahj al Balagha, Sermon Qasaa, arrogance, superiority