فهرست مطالب

پژوهش دینی - سال نهم شماره 18 (بهار و تابستان 1388)

نشریه پژوهش دینی
سال نهم شماره 18 (بهار و تابستان 1388)

  • 186 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • گفتار مدیرمسئول
    صفحه 5
  • مجید معارف، حسن رضایی هفتادر صفحه 7
    جان برتن، قرآن پژوه انگلیسی معتقد است که: قرآنی که امروزه در دستان ماست، در عصر پیامبر (ص) و توسط آن حضرت گردآوری شده است. مساله نسخ و مصاحف صحابه علل حذف نقش پیامبر (ص) از عرصه جمع آوری قرآن هستند. موضوعات نسخ تلاوت و حکم، نسخ تلاوت و بقای حکم و اختلاف قرائات مصاحف صحابه فاقد واقعیت خارجی بوده و ساخته اذهان فقی هانی است که در مناظرات خود با دیگر فقی هان، سعی کردند با تمسک به آنها آن دسته از احکام فقهی خود را که مستند آنها درنصوص مصحف فعلی وجود نداشت، مستند به قرآن نمایند. اگر پیامبراسلام، آیات قرآنی را در قالب مصحفی گردآوری کرده باشد، دیگر، فقی هان مذکور نمی توانستند سخن از اختلاف قرائات مصاحف صحابه و حذف نصوصی از مصحف فعلی در قالب دو شکل نسخ تلاوت به میان آورند. آنان چاره کار را در آن دیدند که با جعل روایاتی، نقش پیامبر (ص) را از عرصه جمع آوری قرآن حذف کنند و گردآوری آن را به دوران پس از حیات ایشان منتقل کنند. علی رغم نکات مثبتی که در نظریه برتن وجود دارد، نقدهای اساسی نیز بر برخی از ارکان نظریه او وارد است.
    کلیدواژگان: جان برتن، تدوین قرآن، نسخ، مصاحف صحابه، فقیهان
  • محمد اسحاقی صفحه 33
    قتل و آدمکشی شدیدترین و سنگین ترین جنایتی است که ممکن است بر حیات و جامعه انسانی وارد شود؛ تا بدانجا که قرآن کریم جان یک انسان را به مثابه جان همه انسان ها و قتل یک نفر را به مثابه قتل همگان دانسته است. خویشاوندکشی عموما و فرزندکشی خصوصا بر بزرگی این بزه افزوده و نقش تخریبی آن را در جامعه در ابعاد روانی و اجتماعی دو چندان می نماید. فرزندکشی جرمی است که در طی آن پدر یا مادری اقدام به قتل فرزند یا فرزندان خود می کند. در این مقاله سعی شده از منظر قرآن موضوع فرزندکشی در ابعاد جرم شناسی و کیفرشناسی مورد بررسی قرار گرفته وسیاست جنایی اسلام در این زمینه تبیین شود.
    کلیدواژگان: قتل، فرزندکشی، خویشاوندکشی، مجازات، سیاست جنایی قرآن
  • محسن قاسم پور صفحه 51
    حقائق التفسیر یکی از کهن ترین تفاسیر عرفانی محسوب می شود. این تفسیر مجموعه ای فراهم آمده از تفاسیر امام صادق(ع)، تفسیرابن عطاء، تفسیر ابوالحسین نوری و تفسیر حسین بن منصور حلاج است. انتساب بخش مربوط به تفسیر امام صادق (ع) به امام با بررسی های سندی و محتوایی مورد تردید جدی است. اما در عین حال فرازهایی از تفسیر ایشان در برخی متون معتبر حدیثی شیعی دیده می شود. روایات تفسیری امام صادق (ع) یا اقوال بزرگان صوفی است که به امام(ع) نسبت یافته یا در اصل روایاتی از امام بوده اما درمیان صوفیان اندک اندک چهره دیگری به خود گرفته است. با توجه به اینکه سلمی ازسرآمدان تصوف در قرن چهارم و پنجم هجری است؛ و شاگردانی نظیر قشیری و ثعلبی ازمکتب او بهره ها برده اند، این تفسیر را به قصد تطبیق و تایید اصول و مبانی تصوف سیر و سلوکی ازتفاسیر فوق فراهم آورده است. تاویل های این تفسیر با تاویل های باطنیه متفاوت است و تلاش شده تا تا ویل های آن دست آویزی برای نفی معانی ظاهری قرآن نباشد و لذا نظر کسانی مانند ذهبی و سیوطی دریکسان انگاری این تفسیر با تفاسیر باطنی محض استوار نیست.
    کلیدواژگان: تاویل، تفسیرعرفانی، حقائق التفسیر، روش شناسی
  • عباس گوهری صفحه 83
    امروزه بشر از دو طریق سعی نموده تا نسبت به مرگ به عنوان اسرارآمیزترین حادثه، آنقدر آگاهی کسب نماید تا بتواند نسبت به دل نگرانی های خویش از پدیده ای که روزی قطعا برای او واقع خواهد شد فائق آید. راه اول شناخت پدیده احتضار با استفاده از تبیین های الهی و دینی مبتنی بر وحی است. راه دوم که به خصوص در جوامع غیر مسلمان بسیار مورد توجه قرار گرفته، عبارت است از «تجربیات نزدیک مرگ». هدف اصلی این نگارش آن است که خواننده بتواند پس از مطالعه مقاله، وجوه تشابه و تفاوت تجربیات نزدیک به مرگ نسبت به گزارش های آیات و روایات از پدیده احتضار را دریابد.
    کلیدواژگان: مرگ، احتضار، تجربیات لحظات نزدیک به مرگ، NDE
  • مهدی مطیع، احمد پاکتچی، بهمن نامور مطلق صفحه 105
    منبع لایزال قرآن دارای سطوح و لایه های متنوع عرضی و طولی است. معارف اسلامی همواره بر بهره گیری از همه سطوح و لایه های معنایی قرآن تاکید دارد. در هر دوره ابزار و وسایلی در دست دانشمندان و پژوهشگران مطالعات قرآنی وجود داشته است که با کمک آن فضا های جدیدی کشف و استخراج می شده اند.
    دوره معاصر با آغاز روش های نقد ادبی، زبان شناسی و معنا شناسی، ابزارهاییجدید، متفاوت، باکاربری های نو در اکتشاف گوهرهای دریای بی کران قرآن فراروی ما قرارگرفته است. هرچند نشانه شناسی، روش های مطالعات تاریخی، روش های مطالعه و پژوهش های جدید و بسیاری دیگر از این ابزار در ادامه دوره معاصرکشف و مورد استفاده قرارگرفته اند از این میان معنا شناسی جایگاهی خاص دارد و شاید بیش از همه به کار مطالعات قرآنی بیاید، اما آنچه مهم است متناسب سازی و بومی سازی این روش ها با مطالعات قرآنی و فرهنگی اسلامی است.
    این پژوهش تلاشی است برای معرفی و دست یابی به چگونگی استفاده از این روش ها در حوزه تخصصی معناشناسی با معرفی معنا شناسی مکتب بن، معنا شناسی شناختی، معنا شناسی لایه ای و معنا شناسی فلسفی درمطالعات قرآنی.
    کلیدواژگان: قرآن، معنا شناسی، مکتب بن، معناشناسی شناختی، معنا شناسی لایه ای و معناشناسی فلسفی
  • محمود واعظی صفحه 133
    گرچه سابقه ترجمه قرآن کریم به چند قرن می رسد، اما به دلائل متعددی از جمله: ترجمه ازمتن غیراصلی، عدم تسلط به زبان عربی، عدم آشنایی بامفاهیم و تفاسیرآیات، و... ترجمه های انجام شده ازاشکالات متنوعی برخوردارند. این نوشتار چهار نسخه از ترجمه های انگلیسی را بر اساس تفاسیر اصیل، از سوره مبارکه انسان مورد بررسی و ارزیابی قرارداده و نقاط ضعف و قوت هرترجمه را به گونه تطبیقی تحلیل نموده است.
    کلیدواژگان: ترجمه، قرآن کریم، انسان، مجمع، آربری، پیکتال، یوسف علی، شاکر
  • علیرضا صالحی صفحه 163
    سلام یکی از واژه های قرآنی با گستره ای از معانی متنوع و عمیق و دارای ابعاد و جلوه های کاربردی گوناگون است. این واژه آسمانی نامی از نامهای خداوند کریم است که احادیث بسیاری در بیان معنی و مراتب و مواضع آن از زبان پیامبر (ص) و ائمه معصومین نقل گردیده و نمودهای آن در بسیاری از متون دینی و از جمله دعاها و زیارت نامه ها و نیز در عرصه مراودات اجتماعی به گستردگی دیده می شود.
    نماز به عنوان برترین اعمال و عبادت ها و زیباترین جلوه گاه عبودیت و بنده گی بر آستان حضرت معبود، دارای ارکانی است که از جمله آنها سلام است. در این مقاله برپایه برجسته ترین کتابهای لغت عربی و فارسی ابتدا مهمترین معانی و مفاهیم سلام شناسایی و جمع بندی گردیده است. در مرحله بعدی بر اساس معانی به دست آمده مهمترین معناها و پیامدها و به عبارت دیگر فلسفه سلام نماز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: سلام، صلوه، قرآن، معنا
|
  • Majid Mo, Auml, Ref, Hasan Rez, Auml, Ee Page 7
    John Burton، a researcher of the Quran، believes: The Quran to which we have access today was compiled by the Prophet (p. b. u. h.) during his lifetime. Existence of different copies and versions of the Quran in the Companions hands led to the exclusion of the Prophet’s role in the attempts aimed at compiling the Quran. Nullification of recitation and judgment، nullification of recitation and preservation of judgment، and differences of the readings of the Companions’ copies of the Quran did not really exist and they have been fabricated by those jurisprudents who have used them in their debates with other jurisprudents to support those judgments of themselves which were not supported by the nas (text) of the existing Quran. If the Prophet (p. b. u. h.) had compiled the Quranic verses in a single volume، these jurisprudents could never speak of the differences of the readings of the Companions’ copies of the Quran and exclusion of parts of the present day Quran in two forms of nullification of recitation. They had no choice but to forge narrations and exclude the Prophet’s role in compiling the Quran and thus they declared that the compilation of the Quran had taken place after the life of the Prophet (p. b. u. h). Although Burton’s views include some positive aspects، some serious criticisms have been leveled against some of the foundations of his views.
    Keywords: John Burton, compilation of the Quran, the Companion's copies of the Quran, jurisprudents.
  • Mohammad Eshaghi Page 33
    Murder and homicide is the worst and heaviest crime which may take place in a human society. The Holy Quran considers the soul of a typical human being equal to the soul of all human beings and looks upon the murder of an individual as the murder of all human beings. Murdering kinspeople، in general، and filicide، in particular، add to the enormity of this crime and psychologically and socially doubles its destructive role in society. Filicide is a kind of crime through which a father or mother kills his or her child or children. In this article، an attempt has been made to examine the criminological and retributional aspects of filicide and to explain the respective criminal policy of Islam.
    Keywords: murder, filicide, murdering kinspeople, punishment, criminal policy of the Quran.
  • Mohsen Gh, Auml, Sempoor Page 51
    Haghäegh al-Tafsir is believed to be one of the oldest works of interpretation in Islamic gnosis. This work of interpretation is a compilation made up of Imam Sädegh’s (a. s.) interpretations، ibn-Atä’s interpretation، abol-Hossein Noori’s interpretation and Hossein ibn-Mansoor Halläj’s interpretation. The documentary and content analyses on Haghäegh al-Tafsir reveal serious doubts about the part of this work attributed to Imam Sädegh (a. s.). However، some statements of his interpretation are seen in other authentic Shiite texts. The interpretive narrations of Imam Sädegh (a. s.) are either the statements of great Sufis attributed to him or they are real narrations from Imam Sädegh (a. s.) which have gradually assumed a different character among Sufis. Since Solami is among the outstanding Sufi figures of the fourth and fifth century (AH) and he has trained scholars such as Goshairy and Sa’labi، he has created his work of interpretation out of those works of interpretation in order to collate and verify the principles and fundamentals of the Sufism based on seir-o-solook (spiritual journey). The ta’vils of this work of interpretation are different from esoteric ta’vils and an attempt has been made not to let its ta’vils become a pretext for denial of the literal meanings of the Quran. Thus، the opinions of scholars such as Siyooti and Zahabi who have considered this work of interpretation and esoteric interpretations identical are not reliable.
    Keywords: tavil, gnostic interpretation, Haghägh al Tafsir, methodology.
  • Abbas Gohari Page 83
    Today، man has tried to develop his awareness about death as the most mysterious occurrence in two ways so that he can overcome his anxieties about the event he will definitely experience sooner or later. The first way is the cognizance of ehtezär (death agony) by making use of the revealed religious and divine explanations. The second way which is prevalent in non-Muslim communities is «near-death experiences». The main objective of this article is to help readers understand the similarities and differences between near-death experiences and the accounts of ehtezär provided by the Quranic verses and narrations.
    Keywords: death, ehtezär (death agony), experiences of near, death moments, NDE
  • Mehdi Moti, Ahmad Pakatchi, Bahman Namvar Motlagh Page 105
    The Quran as an everlasting source includes various cross-sectional and longitudinal levels and layers. Islamic sciences have always emphasized making use of all the layers of meanings of the Quran. The scholars and researchers of Quranic studies of each era have benefitted from a particular set of instruments and approaches to explore and exploit some new horizons of this holy book. The modern era gave rise to literary criticism، linguistics and semantics and provided new instruments with novel functions for exploring the infinite meanings of the Quran. Although semiotics، historical methods and some other modern methods and instruments have commonly been used during the modern era، semantics is of particular importance in Quranic studies. What we need to consider in using these methods and instruments is their adaptation and making them well-suit the Quranic studies and Islamic culture. The present study examines how these methods can be employed in the specialized field of semantics introducing semantics of Ben’s school، cognitive semantics، stratified semantics and philosophical semantics in Quranic studies.
    Keywords: semantics, Ben's school, cognitive semantics, stratified semantics, philosophical semantics.
  • Mahmood V., Auml, Ezi Page 133
    Although translating the Holy Quran dates back a few centuries، for some reasons including translation from inauthentic texts، lack of mastery of Arabic language، lack of familiarity with the concepts and interpretations of the Quranic verses، etc، the translated versions of the Quran contain various defects. This article examines and evaluates four different English translations of the al-Ensän surah of the Holy Quran on the basis of the authentic interpretations of this surah and comparatively analyses the strong and weak points of each translation.
    Keywords: translation, the Holy Quran, ensän(man), Arberry, Pickthall, Yousef Ali, Shaker
  • Alireza S., Auml, Lehi Page 163
    Saläm is one of the Quranic terms which has a wide array of meanings and various functional features and manifestations. This heavenly term is one of the names of God، the Generous. A lot of hadiths from the Prophet (p. b. u. h.) and infallible Imams have been reported about the meanings and features of saläm and its manifestations are widely seen in many religious texts including prayers and also in social interactions. Namäz (ritual prayers) as the most highly valued act of worship and the most beauteous manifestation of man’s servitude to God has a number of pillars one of which is saläm. In this article، the most salient meanings and concepts of saläm have been identified and compiled using the most outstanding Arabic and Persian dictionaries.. Then، the most important meanings and consequences of saläm، in other words، the philosophy of saläm in namäz have been analyzed on the basis of the existing meanings.
    Keywords: saläm (salutation), namäz (ritual prayers), the Quran, meaning.