فهرست مطالب

پژوهش دینی - سال سیزدهم شماره 27 (پاییز و زمستان 1392)

نشریه پژوهش دینی
سال سیزدهم شماره 27 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی محمد موذنی صفحه 5
    سید امیر محمود انوار از شاعران معاصر ذواللسانین فارسی و عربی ایران است. ذهن وقاد و اشتیاق فراوان او به شعر و ادب باعث شد که از اوان کودکی آثار برجسته فارسی و عربی را به خوبی فرا گیرد و به حافظه قوی خود بسپارد. اشعار مشهور عربی و فارسی و ترجمه و تفسیر قرآن مجید و معارف اسلامی و بهره گیری از استادان برجسته به ویژه استاد عبدالله انوار و عبدالحمید بدیع الزمانی کردستانی به حدی ذهن و زبان او را در سیطره خود گرفت که در ایام نوجوانی به سرودن اشعار فارسی و عربی روی آورد. ارادت او به خاندان پیامبر (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام، مضامین اشعار او را به سوی اشعار آیینی کشاند و از این رو گفتمان دینی و مذهبی را برای اشعارش برگزید.در میان اشعار او، مدح و منقبت امام حسین(ع) و اصحاب و یاران او که با مضامین عرفانی در هم آمیخته، بارزتر است.
    کلیدواژگان: سید امیرمحمود انوار، اشعار آیینی، برده بوصیری، کعب بن زهیر، امام حسین(ع)، امام سجاد (ع)، استقبال، معارضه
  • عزیزالله افشار کرمانی صفحه 27
    انسان از حیث بدن در زمان است و از وجه اندیشه و عمل فرهنگ دوران زندگی اش بر وی محیط است. آدمیان در محدوده زمانی خود و متناسب با آن می زیند و ذهن، زبان و اعمال آن ها پاسخی است به محیط فرهنگی آنها. اما آحادی از انسان ها از فرهنگ روزگار خود فرا می روند و چون همانند دیگران نمی اندیشند احساس تنهایی می کنند و این تنهایی آن ها را به طلب همدرد برمی انگیزد و این تنهایی و طلب سبب ارتقاء ذهن، زبان و جان آدمیان می شود و افق های نوینی بر آدمیان می گشاید. دیدار مولانا و شمس و تحولی که در هر دو پدید آمد و آثاری که آن ها ابداع کردند پیامد این تنهایی و طلب بود ولی اغلب این غربت و تنهایی مجهول می ماند و سوء تعبیر می شود زیرا با افکار، نیازها و رسوم زمانه نمی شود افکار و رفتار آن ها را تفسیر کرد.
    کلیدواژگان: زمان، زمانه، غربت، تنهایی، مولانا، شمس
  • احسان پوراسماعیل* صفحه 45
    «قصیده فاطمیه» در کتاب انوار عشق در مدح حضرت فاطمه (سلام الله علی ها) سروده شده است که در آن بعد از بزرگداشت مقام مادر، استاد دکتر سید امیر محمود انوار به تبیین جایگاه حضرت زهرا(سلام الله علی ها) پرداخته است. نورالانوار بودن این بانو، کفویت انحصاری او در ازدواج با امیرالمومنین(علیه السلام) که مورد استناد شیعه و اهل تسنن است، جایگاه ایشان در آیتی از آیات قرآن، و معرفی امامان اهل بیت(علیهم السلام) از نسل ایشان از نکاتی است که نظر استاد را در این سروده به خود جلب کرده است. وی هم چنین عنایتی خاص به امام عصر(عیه السلام) داشته است و این که مصلح جهان از ذریه اوست را نتیجه تاثیر حضرت زهرا(سلام الله علی ها) در خلقت ترسیم می-کند. یافتن شواهد مختلف فضائل برترین بانو بر اساس سروده استاد انوار در منابع مختلف شیعه و اهل تسنن، خود گویای برتری ایشان نسبت به سایر مخلوقات است.
    کلیدواژگان: حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، حدیث، شعر، قصیده فاطمیه، امیرمحمود انوار، نورالانوار
  • ابراهیم فلاح صفحه 63
    استاد بیان دکتر سید امیر محمود انوار از مفاخر قرآنی علمی، ادبی و عرفانی معاصر ایران و از جایگاهی رفیع در جامعه علمی دانشگاهی برخوردار بود.. وی از زمره پژوهشگرانی بود که عمری طولانی را در کار درس، مطالعه، نگارش و تدریس ادبیات عربی و فارسی و علوم قرآنی و اسلامی گذاشت. انوار در عرصه دانشگاهی کم نظیر و ممتاز در حوزه عرفان و علوم قرآنی و شاعری ذولسانین محسوب می گشت. معرفی آثاراین شخصیت بزرگ و دانشمند ارجمند بی تردید خدمتی به جامعه علمی کشور است، لذا این مقاله با عنوان «بازتاب قرآن و حدیث در اشعار دکتر انوار» در صدد است که اثرپذیری وی را از قرآن و حدیث نشان دهد. پس از بررسی اشعار دکتر انوار این نتیجه به دست آمد که او از این «مائده آسمانی» و احادیث، کلام خود را مزین نموده و بدین سبب برغنای سخن خویش افزوده است. و ترکیبات قرآنی و روایی در اشعارش از بسامد بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: قرآن، علوم قرآنی، حدیث، سید محمود انوار، شعر
  • حسین قدمی* صفحه 81
    مقایسه انواع ادبی و قالب های شعری و نیز صور خیال در ادبیات جهانی از رویکردهای ادبیات تطبیقی محسوب می شود. موازنه میان دو شاعر از دو قرن متفاوت و دو محیط مختلف و دو فرهنگ ناهم جنس و با موضوعی واحد، مدح حضرت رسول (ص) در سویی کعب بن زهیر شاعر مخضرم و دیگر سوی شاعر ذولسانین استاد فقید سید امیرمحمود انوار، معین و مبین بازتاب تفاوتهای عناصر فرهنگی و اجتماعی و ادبی ملل اسلامی و غیراسلامی است. در این مقال گونه ای از پیوند میان ادبیات و یاری جستن از میراث اندیشه های مشترک دو ملت بیان می شود و گونه ای از تاثیرپذیری استاد انوار از فرهنگ اسلامی و عرفانی و مجاهدت در سیر و سلوک بیان می شود.
    کلیدواژگان: انوار، کعب، مدح، پیامبر اعظم، قیاس، بانت سعاد، الدره الانواریه
  • فاطمه گلی*، اکبر گلی صفحه 95
    سید امیر محمود انوار استاد برجسته ادب فارسی، عربی و علوم اسلامی و دارای منزلت علمی حوزوی - دانشگاهی است. شهرت ایشان به خوش ذوقی و بداهه سرائی مرهون توانایی زائد الوصف در سرودن اشعار فارسی و عربی بسیاری در مدح اهل بیت و نیز شرح منظوم بر آیات قرآن و...است. آثار ایشان پیوند ادبیات با حکمت و عرفان و نمونه های زیبایی از ترجمه کلام خدا به فارسی را به تصویر کشیده است، ادب شاعرانه وی آن چنان عاشقانه و حکیمانه در هم تنیده که تا معراج عرفانی و خداپرستی و حق دوستی بال می گشاید؛ اما راز نهفته این جاودانگی، قرآن مجید است که دل ایشان را جذب کرد و در آغوش خود پروراند. ساحت آثار ایشان که هرگز از مفاهیم قرآنی تهی نیست، نشان دهنده روح حقیقت جویی است که شدیدا تحت تاثیر کتاب آسمانی بوده و تقریبا در تمامی آثارش به نحوی به بیان میزان تاثیر قرآن کریم در ادبیات فارسی پرداخته است. در پژوهش حاضر آثار ایشان در چهار محور «اشعار، آثار منثور ادبی، دینی، عرفانی» بررسی شده و به ارائه نمودهای استمداد ایشان از قرآن کریم پرداخته شده است. ضمن این که شرح و ترجمه ایشان بر برخی از آیات قرآن مورد واکاوی ویژه قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: تاثیر قرآن کریم، محمود انوار، آثار ادبی، دینی، عرفانی، اشعار، ترجمه
|
  • Ali Mohammad Moazzeni* Page 5
    Seyyed Amir Mahmud Anvar is among the contemporary bilingual (Persian and Arabic) Iranian poets. His brilliant mind and ample enthusiasm for poetry and literature made him gain knowledge of the outstanding Persian and Arabic works from his early childhood. The well-known Arabic and Persian poems, translation and interpretation of the Holy Quran and Islamic teachings, as well as gaining benefits from eminent professors, particularly Professor Abdullah Anvar and Abdulhamid Badiozzamani Kordestani, influenced his mind and language to such an extent that, during his adolescence, he took to composing Arabic and Persian poems. His devotion to the family of the Prophet (p.b.u.h.) and the infallible Imams (a.s.) brought religious themes upon his poems and, hence, it can be said that his poems have a religious orientation. Among his poems, the praise and eulogy for Imam Hussein (a.s.) and his companions, mixed with gnostic themes, is more prominent.
    Keywords: Seyyed Mahmud Anvar_religious poetry_Bordeh Busiry_Kab ibn e Zuhair_Imam Hussein (a.s.)_Imam Sajjad (a.s.)_reception_conflict
  • Azizollah Afshar Kermani* Page 27
    Man is governed by time as regards his body but he is governed by the culture of his age with respect to thought and action. Human beings live within their own temporal boundary and act in accordance with it and their minds, languages and actions are a response to their cultural environment. However, some individuals go beyond the culture of their time and since they do not think like others, they feel lonely and solitude makes them seek sympathizers and this solitude and quest promotes their mind, language and soul and, hence, their horizons are broadened. The meeting between Molana and Shams and the transformation that occurred in both of them and the effects this brought about are the outcome of the same solitude and quest. Nonetheless, this loneliness is often misunderstood since it is not compatible with the current ways of thinking, needs and conventions.
    Keywords: time, age, solitude, loneliness, Molana, Shams
  • Ehsan Puresmaeel* Page 45
    ‘Fatemiyyeh Ode’, in the book Anvar-e Eshq, has been composed in praise of Hazrat-e Fatemeh (a.s.). Honoring the high status of mother, Professor Seyyed Amir Mahmud Anvar explicates the position of Hazrat-e Fatemeh (a.s.) in this poem. Her being ‘the Light of all Lights’, her exclusive aptness for marrying the Commander of the Faithful (a.s.) which has been cited by both Sunnis and Shiites, her standing in one of the verses of the Quran and nomination of Imams of Ahl al-Bayt (a.s.) as her descendants are some of the issues tackled in this piece of poetry. Professor Anvar has bestowed special honors on the Imam of the Age (a.s.) and he illustrates the world's ultimate savior’s being her twelfth child as an outcome of Hazrat-e Zahra’s influence (a.s.) on the creation. Finding evidence for Hazrat-e Zahra’s virtues in various Sunni and Shiite resources, on the basis of Professor Anvar’s poem, signifies her superiority over other creatures.
    Keywords: Hazrat, e Fatemeh (a.s.), hadith, poetry, Fatemiyyeh Ode, Amir Mahmud Anvar
  • Ebrahim Fallah* Page 63
    Dr. Syyed Amir Mahmoud Anvar, the master of eloquence, was among the contemporary and outstanding scientific, Quranic, literary and gnostic Iranian figures and was of high standing in the academic community. He was among the researchers who spent a long life on studying and writing and teaching Arabic and Persian literature and Islamic and Quranic Sciences. Anvar was exceptional in the academic community, distinguished in the fields of gnosis and Quranic sciences and bilingual in poetry. Introducing the works of this great character and eminent scholar is, undoubtedly, a valuable service to the community. Thus, the present paper, entitled “Reflection of the Quran and Hadith on Dr. Anvar’s Poetry”, seeks to demonstrate how he has been influenced by the Quran and Hadith. Examination of Dr. Anvar's poems indicated that he has embellished his words and statements with concepts from the Holy Quran and hadiths, and, hence, has added to the richness of his language. It was also found out that there is a high frequency of phrases from the Quran and tradition in his poetry.
    Keywords: the Quran, Quranic Sciences, hadith, Dr. Anvar, poetry
  • Dr. Hussein Qadami* Page 81
    Comparison of literary genres, forms of poetry and imagery in world literature is said to be one of the approaches to comparative literature. Comparison of two poets, Kab ibn-e Zuhair, who composed poems before Islam and during the Islamic era, and the bilingual poet, late Professor Seyyed Amir Mahmud Anvar, from two different centuries and different environments and cultures on an identical theme, praise of the Prophet (p.b.u.h), reflects the cultural, social and literary differences between Islamic and non-Islamic nations. This paper attempts to explore a kind of link between literature and seeking assistance from the common thought heritage of the two nations and discusses how Professor Anvar was influenced by the Islamic culture and gnosis in pursuing his spiritual journey.
    Keywords: lights, Kab, praise, the Grand Prophet, analogy, Bānat So'ād, Addorratol Anvariyah
  • Fatemeh Goli*, Akbar Goli Page 95
    Seyyed Amir Mahmud Anvar is an outstanding expert of Persian and Arabic literature and Islamic sciences and is of high scientific standing in both seminary and academic circles. He is famous for giftedness and improvisational poetry composing, which is the result of his gigantic ability to compose a lot of Arabic and Persian poems in praise of Ahl al-Bayt, a rhymed explanation of the Quran, etc. His works depict the link between literature, philosophy and religious gnosticism and offer some beautifullytranslated samples of the Quran into Persian language. His poetic knowledge is so replete with passion and wisdom that it rises to gnostic ascension, worship of God and love of the truth. The secret of this eternity lies in the Holy Quran which has attracted his heart and nourished it. The atmosphere of his works, which are never devoid of Quranic concepts, designates his truth-seeking mentality which has been influenced by the Heavenly Book and nearly all his works, one way or another, signify the influence of the Quran on Persian literature. In this paper, his works have been evaluated in four areas (poetry, literary prose works and religious and gnostic works) and instances of his seeking assistance from the Quran have been cited. Besides, his explanation and translation of some Quranic verses have been securitized.
    Keywords: the impact of the Holy Quran, Mahmud Anvar, literary works, religious works, gnostic works, poems, translation