فهرست مطالب

علوم اجتماعی - سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 66، پاییز 1393)

فصلنامه علوم اجتماعی
سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 66، پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • طاهره قادری*، سپیده رضایی صفحه 1
    هدف این تحقیق شناخت رابطه بین سرمایه فرهنگی و ابعاد آن و گرایش به مد است و این که دختران و پسران از این لحاظ چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال جوانان شهر شیراز به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. در ابتدا با انجام مصاحبه اکتشافی اطلاعاتی به دست آمد، سپس با نمونه گیری سهمیه ای و با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از 435 نفر از جوانان گرفته شد. متغیرهای مستقل این تحقیق از نظریه های فمینیسم رادیکال، بوردیو و وبلن گرفته شد. بنابر نظریه فمینیسم رادیکال، بین زنان و مردان از لحاظ گرایش به مد تفاوت وجود دارد؛ یعنی زنان بیش از مردان به مد گرایش دارند. در نمونه این تحقیق دختران و پسران در میزان گرایش به مد با هم تفاوت معناداری نداشتند و این فرضیه اثبات نشد. بنابر نظریه وبلن، میزان نیاز به کسب منزلت و میزان گرایش به مد با هم رابطه مثبتی دارند. در نمونه این تحقیق نیاز به کسب منزلت و گرایش به مد رابطه ای با هم نداشتند. مطابق با نظریه بوردیو، بین میزان سرمایه فرهنگی و میزان گرایش به مد رابطه معکوسی وجود دارد؛ در این تحقیق، دو بعد از سرمایه فرهنگی یعنی سرمایه فرهنگی تجسم یافته و نهادینه شده با گرایش جوانان به مد رابطه مستقیمی را نشان داد.
    کلیدواژگان: گرایش به مد، سرمایه فرهنگی، نیاز به کسب منزلت، تفاوت گرایش دختران و پسران به مد
  • ابوتراب طالبی*، امیرحسین بحری پور صفحه 37
    هدف این مقاله بررسی میزان جمع گرایی در مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان شهر کاشان در پنج بعد جامعه ای، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی می باشد. تاثیر متغیر های سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و دینداری بر میزان جمع گرایی در مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق، پیمایش بوده است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان بالای 18 سال شهر کاشان در سال 1392 می باشند. در این تحقیق از شیوه نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای استفاده شده و حجم نمونه مورد مطالعه 383 نفر بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که جمع گرایی غالب شهروندان کاشان در مسئولیت پذیری اجتماعی در مجموع ضعیف می باشد. چگونگی جمع گرایی شهروندان در ابعاد جامعه ای، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی متفاوت می باشد. قوی ترین جمع گرایی در میان ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی مربوط به بعد زیست محیطی است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات، معناداری رابطه بین متغیر های سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و دینداری با میزان جمع گرایی در مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان را، تایید و رابطه بین متغیر سرمایه اقتصادی با میزان جمع گرایی در مسئولیت پذیری اجتماعی را رد می کند. در این بین متغیر دینداری، بیشترین قدرت تبیین و اثرگذاری بر مسئولیت پذیری اجتماعی را داشته است.
    کلیدواژگان: جمع گرایی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی، دینداری
  • حمید عباداللهی چنذانق، حانیه مددی*، سجاد مرادی صفحه 73
    در جامعه امروز ایران، مسئله هویت از اهمیت و پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و مناقشات متعددی پیرامون آن صورت گرفته است. اما این مناقشات در خصوص هویت زنان وجوه بارزتری دارند؛ چرا که از یک طرف تغییرات ساختاری و فرهنگی رخ داده مانند افزایش فرصت های تحصیلی و شغلی موجب بروز اشکال جدید هویت یابی برای زنان شده است و از طرف دیگر، وجود کلیشه های جنسیتی، زنان را در این زمینه با چالش های بسیاری مواجه می سازد. هویت یابی فرآیند پیچیده ای است و از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد که ساختار خانواده یکی از مهم ترین آنهاست. بنابراین، در این تحقیق به بررسی تاثیر ساختار قدرت در خانواده بر هویت بازاندیشانه زنان پرداخته ایم. در بخش نظری از دیدگاه های گیدنز در باب هویت و بازاندیشی و نیز منتقدان فمینیست و بوردیوگرای وی و همچنین از مباحث کاستلز در خصوص پدرسالاری استفاده شده است. تحقیق به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه در میان دختران دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است که تعداد کل آنها در زمان تحقیق 1600 نفر بوده است. نمونه گیری به شیوه سهمیه ای متناسب صورت گرفته و حجم نمونه 340 نفر بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که پاسخگویان در برابر کلیشه های جنسیتی مقاومت زیادی نشان داده و مدیریت بدن نیز اهمیت بالایی برای آنها دارد. بیشترین نسبت الگوی تصمیم گیری و نیز الگوی تقسیم کار در میان خانواده های پاسخگویان از نوع پدرسالارانه بوده است. بعلاوه، نتایج تحقیق گویای وجود رابطه ای معنی دار میان ساختار قدرت در خانواده و میزان هویت بازاندیشانه زنان است؛ به نحوی که میزان هویت بازاندیشانه زنانی که الگوی تصمیم گیری در خانواده آنها از نوع پدرسالارانه است بیشتر از سایر زنان می باشد. در بعد الگوی تقسیم کار خانوادگی نیز بیشترین میزان هویت بازاندیشانه متعلق به زنانی است که الگوی مشارکتی تقسیم کار در خانواده آنها وجود دارد.
    کلیدواژگان: هویت، بازاندیشی، هویت بازاندیشانه، کلیشه های جنسیتی، ساختار قدرت در خانواده، پدرسالاری
  • معصومه قاراخانی* صفحه 121
    نهاد آموزش عالی ضمن تامین زمینه دستیابی به آموزش دانشگاهی، بخشی از سیاست های اجتماعی را با هدف تامین خدمات رفاهی و حمایتی برای گروه های ذی نفع از جمله دانشجویان، مدیران، کارکنان و اعضای هیات علمی دنبال می کند. این پژوهش به بررسی و تحلیل اسناد (قوانین، آیین نامه ها و مصوبه ها) به عنوان درون داد قانونی سیاست های اجتماعی مرتبط با تامین رفاه اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی ایران طی سال های 1360 – 1390 ش. می پردازد. با کاربرد روش کیفی و استفاده از تکنیک تحلیل محتوا سیاست های رفاهی اعضای هیات علمی، در دوره یاد شده ذیل دو مفهوم «سیاست های رفاه شغلی» و «سیاست های ارتقا و امنیت شغلی» بازنمایی و روند و رویه این سیاست ها مورد بازشناسی قرار گرفت. صرف نظر از برخی سیاست های «پیش بینی کننده» مطابق آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی و عمدتا مرتبط با رفاه شغلی و ارتقای حرفه ای، سایر سیاست ها و به طور مشخص سیاست های رفاهی در چارچوب برنامه های ستاد رفاهی و صندوق حمایت از اعضای هیات علمی، بیشتر خصلتی «واکنشی» دارند. این بدان معنا است که با وجود اعمال برخی سیاست های رفاهی، همچنان درک جامع و روشنی از مفهوم رفاه برای سیاستگذار و حتی مجریان این سیاست ها در ارتباط با اعضای هیات علمی وجود ندارد. در پرتو چنین برداشت نامنسجمی برخی سیاست های رفاه اجتماعی از سوی سیاستگذار مغفول مانده، و اجرای سیاست های نیم بند موجود نیز تحت تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی و نیز رویکرد دولت ها به رفاه اعضای هیات علمی، دستخوش روزمرگی و اعمال سلیقه سیاستگذاران و مجریان می باشد.
    کلیدواژگان: سیاست اجتماعی، رفاه اجتماعی، آموزش عالی، اعضای هیات علمی، رفاه شغلی، ارتقا و امنیت شغلی، ستاد رفاهی
  • امید قادرزاده*، هیرش قادرزاده صفحه 165
    به باور بسیاری از صاحبنظران، دوره نوجوانی مرحله حساس شکل گیری هویت است. نوجوانان در این دوره سنی پایه و اساس تعهد تعمیم یافته و احساس تعلق عاطفی به جامعه خود را کسب می کنند. تحقیق حاضر با بهره گیری از ادبیات نظری و تجربی مرتبط به بررسی تجربی نقش و تاثیر عوامل فرهنگی – اجتماعی در پیش بینی هویت ملی نوجوانان پرداخته است. این تحقیق از نوع پیمایشی است که در طی آن با 480 نفر از نوجوانان 15-18ساله شهر بانه مصاحبه بعمل آمده است. یافته ها نشان می دهد که میانگین هویت ملی در میان نوجوانان معادل 77 درصد بود که بر مبنای یک مقیاس از صفر تا 100 بالا ارزیابی می شود. در میان ابعاد سه گانه هویت ملی، بعد جذب درون گروهی جایگاه محوری و اولیه ای داشته و ابعاد اشتراک درون گروهی و تعهد به گروه در مراتب بعدی اهمیت جای دارند. تحلیل رگرسیونی چند متغیره نشان می دهد که هویت ملی نوجوانان به ترتیب شدت رابطه با متغیرهای هویت دینی، جهت گیری ملی همسالان، جهت گیری ملی والدین، مصرف رسانه های داخلی، مصرف رسانه های خارجی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و جنسیت مرتبط است. متغیرهای یاد شده در مجموع 60 درصد از تغییرات هویت ملی نوجوانان را تبیین می کنند.
    کلیدواژگان: هویت ملی، رسانه های جمعی، پایگاه اقتصای، اجتماعی، جهت گیری ملی والدین و همسالان، هویت دینی، بانه
  • سمیه سادات شفیعی* صفحه 201
    امروزه مطالعات اوقات فراغت بخش مهمیاز دانش میان رشتهای مطالعات فرهنگی، سبک زندگی، جامعهشناسی اوقات فراغت، روانشناسی اجتماعی و مواردی از این دست است. در این راستا تحلیل تاریخی فرهنگ و سبک زندگی زنان، بعنوان نیمه مورد غفلت واقع شده پژوهشهای عصر حاضر بویژه در کشوری چون ایران دارای فرهنگی کهن است و تغییرات فرهنگی آن با پیدایش مدرنیته سرعت بیشتری به خود گرفته، نیازمند تامل بیشتری است. در این میان عصر قاجار، دورانی طولانی است که منابع قابل توجهی از آن در دسترس است. در مقالهای که در پیش رو دارید محقق به کمک روش اسنادی به مطالعه سفرنامه ها و خاطرات مرتبط با این دوره پرداخته تا بتواند تصویری کلی از چگونگی گذران اوقات فراغت زنان در این دوره را رصد کند. چنین اهتمامی سرنخهای مهمی درباره فرهنگ جنسیتی و سبک زندگی زنان این دوره فراهم میآورد و از این رو راهگشای ما در تبیین الگوهای گذران اوقات فراغت و سبک زندگی زنان در ایران معاصر خواهد بود. در این تحقیق پایگاه اجتماعی، تفکیک جنسیتی و برخورداری مادی از جمله مهمترین عوامل مرتبط با گذران اوقات فراغت زنان شناخته شده اند. همچنین باید گفت گذران اوقات فراغت به شکلی جمعی، الگوی غالب گذران اوقات فراغت زنان بوده است.
    کلیدواژگان: اوقات فراغت، پایگاه اجتماعی اقتصادی، برخورداری مادی، الگوهای فراغتی زنان، دوران قاجار
  • ترانه بوربور* صفحه 249
    یکی از دغدغه های مردم مهاجر که به اجبار یا اختیار میهن خود را ترک کرده اند احساس تبعید و دور افتادن از ریشه ها می باشد. اندیشمندان حوزه های گوناگون علوم انسانی، مطالعات پسا استعماری و علوم اجتماعی بخشی از کار خود را به یافتن رهیافتی برای گذار مهاجران از احساس تبعید و پاسخ به این معطوف کرده اند که مهاجرانی که به هر دلیل از سرزمین خود رانده شده و جای دیگری سکنی گزیده اند چگونه می توانند به احساس استقرار یا تعادلی میان مکان و هویت و فرهنگ برسند. در این مطالعات برای این مسئله عمدتا دو راهکار متفاوت ارائه شده است: رهیافت اول، نظریه تکثرگرایی است که بر پایه راهکار «ناخانگی» و رسیدن به فرهنگ ترکیبی استوار است. این نظریه مفهوم فرهنگ و خانه (یا میهن) را تغییر یافته می داند و در دنیای جهانی شده بر لزوم رها کردن احساس تعلق به سرزمین تاکید می کند. نظریه دوم، با گرایش به مارکسیسم و نظریات پسا استعماری بر پایه مقاومت استوار است و به راهکار پاسخگویی قدرت، تاکید بر بازگشت به ریشه ها و «سکنی گزینی» به منزله تاکید بر حق تعلق بر سرزمین (مبدا یا میزبان) تاکید دارد. ضمن تبیین و بررسی این دو رویکرد و محدودیت های آنها، مقاله حاضر بحث می کند که ارائه چاره ای برای گذار از احساس عدم تعلق تنها با درنظر گرفتن «پیچیدگی موقعیتی» و شرایط انسانی و اجتماعی مردم و سرزمین مورد بحث میسر است و لازم است راهکارها را بر اساس شرایط اجتماعی مردم مهاجر و یا جامعه میزبان اولویت بندی کرد.
    کلیدواژگان: دیاسپورا، مهاجرت، فرهنگ ترکیبی، تبعید، نظریه مقاومت، هومی بابا
|
  • Tahereh Ghaderi*, Sepideh Rezaie Page 1
    This research explores the relationship between cultural capital and its different aspects and youth’s tendency to fashion. This study also tries to answer if there is any difference between female and male youth in their tendency towards fashion. To answer these questions, 415 young adults - between 18 to 29 years old- of Shiraz were selected as the sample of the study. The theories of Radical Feminists, Veblen and Bourdieu were used as the theoretical framework of the research. Regarding Radical feminists analyses, there was a difference between young male and female adults in their tendency towards fashion. This hypothesis was rejected by the results of the research. From Veblen's analysis, the independent variable of “need for prestige “was drawn. The results of the research showed no correlation between “need for prestige “and "tendency towards fashion“. From Bourdieu's analysis, the independent variable of “cultural capital " was drawn. The results of the research showed a positive correlation between the institutionalized and the embodied forms of cultural capital and tendency to fashion.
    Keywords: tendency to fashion, cultural capital, need to prestige, tendency of girls, boys to fashion
  • Abutorab Talebi*, Amir Bahri Poor Page 37
    The purpose of this paper is to examine the level of collectivism in social responsibility among Kashan’s Citizens in five dimensions of community, cultural, political, economic and environmental. Effects of variables as economic, social and cultural capital and religiosity on citizen’s collectivism in the social responsibility were studied. The method for the research is survey and statistical society in this research includes adults, 18 years and older of Kashan in 2013. In this research, 383 people have been selected as the sample volume and for sample selection, multistep cluster method was used. Findings show that collectivism in social responsibility is weak among most of citizens. In social, cultural, political, economic and environmental dimensions, the levels of collectivism are different. The strongest collectivism among dimensions of social responsibility is for the dimension of environmental. The consequences of the research hypotheses, confirmed meaningful correlations between social capital, cultural capital and religiosity with citizen’s collectivism in the social responsibility. The relation between the economic capital and social responsibility was rejected. Religiosity has the most power to affect on social responsibility.
    Keywords: Collectivism, social capital, cultural capital, economic capital, Religiosity
  • Hamid Ebadollahi Chanzanagh, Haniyeh Madadii*, Sajad Moradi Page 73
    Nowadays in Iranian's society, the problem of identity hold specific importance and complexity and several arguments have presented about it. But these arguments have more obvious aspects about women's identity. From one side, structural and cultural changes which occurred increased opportunities in education and employment for women, causing new forms of identification. On the other side, the existence of gender stereotypes, faced women with many challenges in this area. Identity is a complex process influenced by many factors among which family structure is the most important one. Therefore, in this study, we have discussed the effect of family structure on women's reflexive identity. In the theoretical part, perspectives of Giddens on identity and reflexivity, his feminist critics and also Castell's perspectives of patriarchy are used. The present study is a survey. Data is collected through questionnaires.384 female university students of Allameh TabatabaI University were selected out of 1,600 through proportional quota sampling. Results indicate that the respondent show strong resistance against gender stereotypes and body management is also very important for them. The highest rate of "decision making" pattern and "division of housework" pattern was among the respondents of the patriarchal family. In addition, research results evidence a significant correlation between "power structures in family” and "rate of women's reflexive identity"; So that the rate of women's reflexive identity in families with patriarchal decision-making pattern is more than other women. In" division of housework” dimension, the high rate of women's reflexive identity belongs to women whose decision-making pattern in their family is participatory.
    Keywords: Identity, Reflexivity, Reflexive Identity, Gender stereotypes, Power structures in family, Patriarchy
  • Masoumeh Qarakhani* Page 121
    While paving the way for access to university education, the higher education institution pursues some social policies with the aim of securing welfare services for interested groups such as students, managers, university office workers and faculty members. The present research deals with the study and analysis of documents (laws, bylaws and decrees) as the legal input of social policies. These are related to securing welfare for faculty members of public universities in Iran during 1981-2011. Using qualitative method and content analysis technique, welfare policies for faculty members in this period have been represented under the two concepts of “occupational well-being policies” and “promotional and job security policies”, and the process and procedure of these policies have been recognized. Apart from some “predictive policies”, which are based on Faculty Member Employment Bylaw and mainly concerned with occupational welfare services and promotion policies, other policies especially welfare policies in the framework of programs of Welfare and Organization and Fund for Faculty Members Support, have a “reactive” characteristic. This means that in spite of the enforcement of some welfare policies, the policymakers and even official executives have no clear and comprehensive understanding of the concept of welfare concerning faculty members in Iran. In the light of such an incoherent perception, some social welfare policies have been neglected by policymaker, and the enforcement of the existing half-done policies, due to political and economic policies and also governments’ approaches to the welfare of faculty members, has been affected by the tastes of policymakers and official executives.
    Keywords: social policy, social welfare, higher education, faculty members, occupational well, being policies, promotional, job security policies
  • Omid Ghaderzadeh*, Hiresh Ghaderzadeh Page 165
    Most of experts believe that adolescence period is a critical stage in formation of identity. In this age, they are acquired the basis of a generalized commitment and sense of emotional belonging to their community. The present research, by using theoretical and empirical related literature discusses the empirical study of role and influence of religiosity, national interests of parents and peers and the media consumption in the anticipation of national identity of adolescents. To study the relations, a sample of 480 teenagers -15 to 18 years old- of Baneh city was selected. The research methodology was conducted by survey and by using questionnaire. The results of this study showed that socio-economic base, level of religiosity, media consumption, national orientation of parents and peers and age have direct meaningful correlations with national identity of adolescents. Among the independent variables: “socio – economic base” has most meaningful and positive power for predicting national identity. As a whole, mentioned variables explained 60 percent of changes of adolescents’ national identity.
    Keywords: national identity, mass media, economic base, social, degree of religiosity, Bane
  • Somayeh Sadat Shafiei* Page 201
    These days, studying leisure is at the heart of science in various subjects such as cultural studies, life style, sociology of leisure, social psychology and etc. So, historical analysis of women’s culture and lifestyles as an ignored object in recent researches in a country like Iran with ancient history should be contemplated. Regarding rapid cultural changes of recent eras, Qajar is one which has plenty of staggering sources. In this article by using documentary method, researcher studies itineraries and memories to portray women’s leisure. Such attempts give some critical clues about gender culture and life style of women in this era. Besides, this has eligible hints for explanation of models of women’s leisure in contemporary society. Social statues, gender separation and affordability are among significant related factors of women’s leisure. Also it should be said that women mostly participated in collective activities.
    Keywords: Leisure time, social status, models of women leisure, Qajarera
  • Taraneh Borbor* Page 249
    The sense of displacement and exile which is the result of forced or voluntary dispersal of people from their homeland is an important issue in the lives of diaspora. A wide range of scholars of different disciplines in humanities attempt to answer how diaspora who are evicted from their homeland as a result of war, colonization, or socio-political upheavals, can overcome their sense of exile and develop a balanced relationship with the environment, culture and language of their home and host societies. This article is a study of the two main approaches to the issue. The first approach is poststructuralist and advocates acceptance and appreciation of “unhomeliness” and “hybridity” in the age globalization. The second approach, which is advocated by scholars of Marxism and Postcolonial studies, insists on resistance to social inequality and reinforces the idea of “habitation” and insistence on belonging. While discussing the two approaches and their limits in relation to recent case and experimental researches, this article argues that any intellectual solution for a move towards emplacement would be valid only if it addresses and shows awareness of what Edward Said calls “situational complexity”, meaning the historical, cultural and geographical complexity of a particular case. Given the complexity and varietyof different groups of diaspora and their needs, it is their right of return to their homeland and the right of freedom of religious, social and cultural activities in the host country that determine and prioritise the strategies of emplacement.
    Keywords: hybridity, habitation, diaspora, unhomeliness, situational complexity