فهرست مطالب

پژوهشنامه متین - پیاپی 30 (بهار 1385)

پژوهشنامه متین
پیاپی 30 (بهار 1385)

  • 186 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/03/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحه 1
  • مقالات
  • سید محمد موسوی بجنوردی صفحه 3
    در این مقاله، ابتدا، درباره میراث زوجات متعدد از زوج و میراث زوجه ای که تنها وارث زوج است به سه قول استناد می شود. در ادامه، متعلقات ارث زوجه که در سه موضوع می گنجد مورد ارزیابی قرار می گیرد: این سه موضوع عبارتند از: (1) محرومیت فی الجمله زن مخصوص کدام زوجه است؟ (2) زوجه از چه نوع اموالی از ترکه زوج متوفی ارث می برد و از کدام محروم است؟ (3) کیفیت و طرق قیمت گذاری اموالی که زوجه از قیمت آنها حصه ای به عنوان ارث می برد، چگونه است؟ در پایان مقاله، نیز ده عنوان از روایات بررسی شده و با توجه به موارد یاد شده نتیجه گیری ارائه می گردد.
  • محسن بهشتی سرشت صفحه 41
    امام خمینی به عنوان رهبر کاریزما در انقلاب اسلامی ایران دارای شخصیت ذو وجوهی است: مرجعیت، فقاهت، عرفان، حکمت و فلسفه و سیاستمداری ابعاد شخصیت مردی است که انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند. از دیگر سو، در طول زندگانی وی که یکصد سال تاریخ اخیر ایران را دربرمی گیرد، مراجع و رهبران مذهبی دیگری نیز می زیستند که از نظر «فکر سیاسی» رویکردی متفاوت داشتند.
    پرسش اساسی این نوشتار آن است که چگونه یک عارف و نهایتا یک مرجع دینی این چنین به فعالیت و مبارزات گسترده سیاسی روآورد؟ آیا این رویکرد در تعاملات و مواجهه سیاسی ایشان در تاریخ گذشته ریشه دارد یا خیر؟ در این نوشتار تلاش شده است که زندگانی امام از دوران کودکی تا سقوط پهلوی اول و از مشروطیت تا کودتای سوم اسفند مورد توجه و مداقه قرار گیرد. چالش های سیاسی و گفتمانی بر سر مفهوم و محتوای انقلاب مشروطیت، احیای استبداد، تهدیدات خارجی، هرج و مرج داخلی و سرانجام کودتای سوم اسفند و حوادث پس از آن تا شهریور 20 بر تفکر و تعامل سیاسی امام تاثیر بسزایی داشته اند.
    کلیدواژگان: امام خمینی، پهلوی اول، علما، استبداد، قانون
  • غفور خویینی صفحه 71
    خلاءهای عمیق فکری، فرهنگی و سیاسی قرن حاضر و ضرورت پاسخگویی به آنها اقتضای آن را دارد که حقیقت هستی را بر اساس رهیافت عقلانی به انسان معاصر نشان دهند تا او بتواند در سایه سار آن نیازهای روحی و روانی خود را تامین کند. همچنین بتواند دولتی را تشکیل دهد که انسان را مظهر عالیترین جلوه خداوندی،که دارای روح کرامت و بزرگواری است، بداند. در چنین حکومتی، روح معنویت و عدالت و صلح و مساوات در کالبد همه جامعه دمیده می شود، آحاد اجتماعی در آن نقش اساسی و سازنده ای برعهده دارند و رای آنان در سرنوشت خویش تاثیرگذار است. در چنین دولتی که منبعث از مردم است کارگزاران دولت بر اساس مهر و محبت عمل می کنند و خود را نماینده مردمی می دانند که آنان را برگزیده اند تا منویات و مقاصد آنها را به انجام برساند. در عصر ما، امام خمینی(س) چنین هویتی را احیا کرد و نظریه های برگرفته از روح دین را به جهان تشنه چنین فرهنگی ارائه داد. در نوشتار حاضر کوشش شده است تا به مقدار مجال، تاثیر امام خمینی(س) بر احیای چنین هویت فرهنگی سیاسی بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت مسلمانان تبیین گردد.
    کلیدواژگان: هویت، فرهنگ، سیستم فرهنگی، نظام سیاسی، عزت، کرامت، مصلحت، مصلحت عمومی
  • سید محمد موسوی بجنوردی، مهسا سلیمانیان صفحه 83
    فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران طی 24 اصل بر حقوق ملت تاکید ورزیده است. در تقسیم بندی این حقوق، شیوه های مختلفی به کار می رود که با توجه به ترتیب اصول و زیربنای عقیدتی و فکری هر اصل می توان آنها را در سه محور مساوات، امنیت و آزادی مورد مطالعه و تحقیق قرار داد.
    نگارندگان در این مقاله، ابتدا، مفهوم این سه محور را ارائه نموده و سپس آنها را از نظر فقهی و حقوقی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار داده اند.
    کلیدواژگان: حقوق ملت، مساوات، امنیت، آزادی، قانون اساسی
  • رضا عیسی نیا صفحه 121
    ادبیات یعنی فرهنگی که با وضع موجود در ستیز است و ادبیات پایداری یعنی فکر و فرهنگی که به دفاع از حق و نفی باطل می پردازد. پرسش اصلی این نوشتار آن است که مقومات ادبیات پایداری امام چیست؟ این پرسش در چهار عنوان دنبال می گردد: 1) «دگر»؛2) «مبانی»؛ 3) «مولفه ها» و 4) «موانع» ادبیات پایداری امام چه هستند؟
    در عنوان اول، ادبیات پایداری امام خمینی در تقابل با ادبیات شرق و غرب قرار می گیرد. عنوان دوم، به مبانی ادبیات قیام و مقاومت دنیوی که صرفا بر عقل معاش ابتنا دارد، با ادبیات قیام و مقاومت الهی که بر اقتضای عقل و دستورات الهی پایه گذاری شده، اختصاص یافته است. در عنوان سوم، ادبیات پایداری امام بامولفه هایی چون خداباوری، خودباوری، بیداری، الگو داشتن و... شناخته می شود. در عنوان چهارم، بر همراهی ادبیات پایداری با ادبیات قیام تاکید شده است. ادبیات قیام، نافی ادبیات موجود است و ادبیات موجود موانعی را بر ادبیات قیام و به تبع آن برای ادبیات پایداری ایجاد می کند. در این مقاله، اساسی ترین مانع، عدم همراهی پیروان و رهبران قیام دانسته شده است.
    کلیدواژگان: ادبیات، پایداری، قیام، دشمن
  • نورالله قیصری صفحه 145
    فضاهای سیاسی همواره آکنده از دالهای شناور است. عموما گفتمانهای سیاسی، با هدف تثبیت و معنابخشی و چهارچوب دهی، پیرامون این دالها، شکل می گیرد. بنابراین، ما همواره شاهد گفتمانهای سیاسی رقیب در جامعه هستیم. گفتمانهایی که در آنها تلاش می شود تا دالهای شناور را با چهارچوب دهی به هویت خود درآورند. حاصل این تلاشها رقابت گفتمانی است که چندان دوامی ندارد و سرانجام یک گفتمان بر گفتمانهای دیگر مسلط می شود. ایران بعد از شهریور 1320 شاهد رقابت گفتمانی میان چند گفتار سیاسی رقیب بود. گفتمانهایی که تلاش می کردند دالهای شناوری چون ترقی و پیشرفت، آزادی و دموکراسی، عدالت اجتماعی و نفی سلطه و استعمار را چهارچوب دهی نموده به هویت خود درآورند. گفتمانهای سیاسی مارکسیسم لنینیسم را حزب توده، ناسیونال لیبرالیسم را جبهه ملی، و باستان گرایی تجددخواه را نهاد سلطنت نمایندگی می کردند. یکی از گفتمانهای سیاسی رقیب در این دوره، گفتمان سیاسی حکومت اسلامی بود که توسط شخص حضرت امام(س) هدایت می شد. در این رقابت، سرانجام، گفتمان سیاسی حضرت امام(س) به دلیل ویژگی های خاص آن بر دیگر گفتمانها مسلط شد. موضوع این مقاله، بررسی علل این تسلط است.
    کلیدواژگان: گفتمان، گفتمان سیاسی، گفتمان رقیب، ترقی، استعمار، آزادی، حقوق بشر
|
  • Ayatollah Seyed Mohammad Moosavi Bojnourdi Page 3
    The present paper divides inheritance into two categories: inheritance by purpose; and inheritance by affinity. The inheritance of spouses from each other belongs to the first category.Also the inheritance of the wives from a single husband as well as the inheritance of the wife who is the only inheritor of the husband are discussed in the present study. Also other three issues related to the inheritance of wife are discussed. These issues are: which category of wives are deprived of inheritance? What heritages of husband are inherited by wife and which not? How to set the prices for the heritage which is inherited by wife?
  • Mohsen Behesthisersht Page 41
    Imam Khomeini, as the charismatic leader of Islamic Revolution, had a multifarious personality. He was the religious authority, a jurisprudent, Gnostic, philosopher, theosophist and politician who led the Islamic Revolution to victory. During the lifetime of Imam Khomeini, which covers about one century of Iran's contemporary history, there were a number of other religious authorities and scholars who had a different political approach.The main question of the present paper is: How a Gnostic or a religious authority engages in such large-scale political activities? Has his approach any root in the past interactions and developments? The present paper is an attempt to study the biography of Imam Khomeini from his childhood to the 1941 coup. Also the impact of major political developments on the formation of Imam's political thought will be studied.
  • Ghafur Khoein Page 71
    The intellectual, cultural and political lacunas of the present century and the necessity of filing them up entails that the truth of the creation is shown to mankind on the basis of a rational approach so that they will be able to fulfill their spiritual and metal needs in the light of this knowledge. Also it should enable human beings to form a government in which man is the highest manifestation of God who has dignity and honor. In such a government the spirit of spirituality, justice, peace, and equality is breathed into the body of society. The citizens pay a significant constructive role and their votes play a decisive role in the determination of their fate. In our time, Imam Khomeini revived such an identity. The present paper is an attempt to study the role of Imam Khomeini in the revival of such a cultural identity.
  • Seyed Mohammad Moosavi Bojnourdi, Mahsa Suleimanian Page 83
    The Chapter 3 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran discusses the fundamental rights of the nation in 24 articles. These rights can be categorized on the basis of the following three pivots: equality, security and freedom. In the present paper the three said concepts are discussed conceptually and then they are analyzed from jurisprudential and legal points of view as given in the Constitution of the Islamic Republic of Iran.
  • Nourullah Qeisari Page 145
    The political atmospheres are always replete with fluid signifiers. Generally the political discourses are formed to signify these signifiers. Hence we always observe rival discourses. These discourses try to articulate the fluid signifiers within their own identity. The outcome is discursive rivalry which will not last long and finally one discourse will becom the hegemonic one. After 1941 Iran witnessed a discursive rivalry between few political discourses. These discourses were trying to articulate such fluid signifiers as progress, development, freedom and democracy, social justice, and rejection of colonial domination within the framework of their identity. One of these discourses was that of the Islamic government which was led by Imam Khomeini. In this rivalry the discourse of Imam Khomeini finally became the hegemonic discourse. The present article is an attempt to discuss the reasons for this discourse to become hegemonic.