فهرست مطالب

جستارهای نوین ادبی - سال سی و هفتم شماره 4 (پیاپی 147، زمستان 1383)

نشریه جستارهای نوین ادبی
سال سی و هفتم شماره 4 (پیاپی 147، زمستان 1383)

  • 218 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/05/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • تحقیقی پیرامون «نامه های ایرانی» اثر مونتسکیو
    سوسن بیضاوی صفحات 1-17
    نامه های ایرانی در سال 1721 در کشور فرانسه منتشر گردید و با موفقیت چشمگیری روبرو شد. در این کتاب مونتسکیو، نویسنده روشنفکر دوره روشنگری، روش گفتگو میان دو تمدن ایران و فرانسه را جهت انتقادی موشکافانه از شرایط موجود زندگی در آن کشور برگزیده است و رمان را به عنوان وسیله ای کارآمد برای انتقال نظریات خود به خواننده در نظر گرفته است. در این مقاله که به روش تحلیلی - اسنادی - تطبیقی تهیه گردیده است، ابتدا به شرایط تاریخی و اجتماعی زمان انتشار این کتاب خواهیم پرداخت، سپس ساختار کتاب، شرایط و لزوم گفتگو میان دو تمدن را مورد بررسی قرار می دهیم و در ادامه، به مطالعه شخصیتهای داستان و ویژگی های ادبی آن می پردازیم...
    کلیدواژگان: مونتسکیو، نامه های ایرانی، رمان، مکاتبه، گفتگو، تمدن، ادبیات
  • خواب و خوابگزاری در شاهنامه
    محمدرضا صرفی صفحات 19-41
    مقاله حاضر به منظور تبیین ارزشها و کارکردهای اسطوره شناختی خواب و خوابگزاری در شاهنامه فردوسی نوشته شده است. بر اساس بررسی انجام شده در شاهنامه مجموعا 33 خواب مطرح، بیان و تعبیر شده است. نگارنده پس از بحث درباره ماهیت و انواع خواب، خوابهای شاهنامه را در 7 گروه جای داده و پس از بحث درباره آنها به بررسی خوابگزاران، ویژگی های مشترک خوابها، شیوه های خوابگزاری و نقشهای داستانی خواب در شاهنامه پرداخته است. تکنیک و روش مطالعه در گفتار حاضر عبارت است از تحلیل محتوا، توصیف و طبقه بندی انواع رویا، مطالب و شواهد مورد نظر به شیوه کتابخانه ای و سند کاوی جمع آوری شده است.
    کلیدواژگان: شاهنامه فردوسی، خواب، خوابگزاری، نماد، تاویل، نشانه پیشگویی
  • بررسی توالی ابیات در شاهنامه فردوسی (داستان رستم و اسفندیار)
    ممدحسین کرمی صفحات 43-62
    با عنایت به اینکه از دیرباز شاهنامه تقریبا یگانه اثری بود که به شیوه ای مطلوب می توانست هم ایرانیان را از گذشته خودشان آگاه کند و هم آنها را سرگرم نماید، مورد توجه و اقبالی همگانی واقع گردید. ازن اثر سترگ گویی آینه ای بود که هر گس چهره گذشته خود را در آن مشاهده می کرد. به همین روی علاوه بر افزودن، کاستن و جا به جایی هایی که حکیمی فردوسی شخصا در متن شاهنامه اعمال کرد. بویژه فاصله سالهای 384 ه - ق که نظم نخستین شاهنامه به پایان رسید تا سال 400 ه. ق که نسخه نهایی آن آماده شد - خوانندگان و کاتبان شاهنامه نیز که مختصر ذوقی داشتند به عمد یا سهو دخالتهایی متناسب ذوق و اندیشه خود در شاهنامه به عمل آوردند و بدین ترتیب دشواری هایی در یافتن متن صحیح شاهنامه به وجود آمد...
    کلیدواژگان: فردوسی، شاهنامه، گستستگی معنایی، جابه جایی ابیات و ابیات الحاقی
  • آرش کمانگیر؛ مژده آور باران
    صفدر اکبری مفاخر صفحات 63-90
    ریشه اسطوره ای حماسه آرش، گاو معجزه آمیزی بوده که مرز بین ایران و توران را نمایان می کرده و پس از مرگ، روان او از تنش بیرون آمده و به بارگاه اهورایی راه برده است. آرمان آرش از پرتاب نیزه مرزنمایی برای بارش باران پس از خشکسالی دیرسال است. پس از آنکه افراسیاب، دیو خشکسالی به ایران می تازد، مرزهای ایران و توران را در هم می نوردد، چشمه ها را ویران و رودخانه ها را خشک می کند، دشمنی آسمان و زمین برانگیخته می گردد و فرجام آن خشکسالی است...
    کلیدواژگان: آرش کمانگیر، مرزنمایی، بارش باران، روان آرش، تن آرش
  • مروری بر تحقیقات مربوط به رودکی در زبان انگلیسی
    پروین دخت مشهور صفحات 91-110
    اگرچه تحقیقات راجع به رودکی و کندوکاو در شعر و اندیشه اش در زبانهای اروپایی - بویژه انگلیسی نسبت به شایستگی او، انجام نگرفته است، اما در میان آنچه هست، بعضا به مواردی بر می خوریم که در خور توجه و تحسین است و نشان از ژرف نگری محقق دارد. در این مقاله، نگارنده با مطالعه و بررسی تطبیقی پژوهشهای خاورشناسان انگلیسی و آمریکایی - که عمدتا به زبان اصلی یعنی انگلیسی است، پرداخته و با حفظ و رعایت تقدم و تاخر زمانی پژوهشها، نکات برجسته هر مورد را بازگو و در صورت نیاز نقد کرده است...
    کلیدواژگان: شعر فارسی، رودکی، ترجمه اشعار، دایره المعارف بریتانیکا
  • تاثیر فرهنگ اسلامی بر امثال فارسی
    لطف الله یارمحمدی، سیداحمد پارسا صفحات 111-133
    هدف این پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ اسلامی بر امثال و حکم فارسی است؛ در این مقاله کوشش شده تاثیر ابعاد مختلف فرهنگ اسلامی بر امثال فارسی در سه هزار مثل فارسی که به روش نظام مند انتخاب شده اند، نشان داده شود. منبع مورد استفاده، کتاب دوازده هزار مثل فارسی و سی و پنج هزار معادل آنها است که دلیل انتخاب آن جامعیت این کتاب نسبت به کتابهای دیگر از این نوع از جمله امثال و حکم دهخدا می باشد. نتیجه کار نشان می دهد این پژوهش می تواند به درک تازه ای از شناخت ردپای فرهنگ اسلامی در امثال و حکم فارسی به عنوان بخشی از فرهنگ عامیانه کمک کند.
    کلیدواژگان: امثال، فرهنگ اسلامی و امثال، تصوف و امثال
  • متنبی در دربار سیف الدوله
    مسلم زمانی صفحات 135-146
    متنبی از مشهورترین شاعران عرب است که از سده چهارم هجری به بعد آوازه اش در میان مردم همه گیر شد. وی علم و ادب را در عراق و شام نزد بزرگان آن دیار فرا گرفت و سپس به برخی شهرهای عمده شام رفت و به دربار امیران آن مناطق پیوست و مدحشان گفت ولی از نزد هیچ کدام طرفی نیست تا اینکه در حلب به سیف الدوله می پیوندد که امیری شاعر، ادیبی شجاع، ناقدی شعر شناس و کریمی گشاده دست است. متنبی که آرزوهای دست نیافته خود را در این امیر می بیند، زبان توانمند خود را به مدح وی می گشاید و سیف الدوله با سرازیر کردن دینارهای طلا و با بالا بردن شان و منزلت این شاعر، او را در جایگاهی قرار می دهد که وی مدتها آرزوی آن را می داشت...
    کلیدواژگان: سیف الدوله، متنبی، حمدانیان
  • نمادپردازی در شعر صلاح عبدالصبور (1931 - 1981 م)
    سید حسین سیدی، علی اکبر شجاعی صفحات 147-174
    یکی از ویژگی های شعر معاصر عرب، نماد پردازی است. شاعران با توجه به موقعیت سیاسی و اجتماعی عصری که در آن به سر می برند، زبان ویژه آن روزگار را انتخاب می کنند. صلاح عبدالصبور، از شاعران برجسته مصر است که تجربه های متعددی در عرصه نویسندگی، دوام منظور، شعر و سیاست داشته است. گرچه شهرت وی در درام منظوم است، اما در شعرش به وفور از نمادهای سیاسی، اجتماعی و دینی بهره برده است. در این مقاله به بررسی چند نماد عمده در دیوان وی می پردازد که مهمترین آنها عبارتند از: طبیعت، تاریخ، بر، شب، حلاج، یعقوب و...
    کلیدواژگان: شعر معاصر عرب، صلاح عبدالصبور، نماد
  • نگاهی به شاعر «موید به روح القدس» از زاویه ای دیگر
    محمدباقر حسینی صفحات 175-188
    یکی از مهمترین و مشهورترین شاعران آغازین عهد اسلام، که سهم بزرگی در حمایت و پشتیبانی مسلمانان در برابر مشرکان بر عهده داشت، حسان بن ثابت است، که پیامبر بزرگ اسلام (ص) وی را مؤید به روح القدس می دانست و اشعار او را در هجو مخافان خویش، برنده تر و زیانبارتر از شمشیر به شمار می آورد. موضع گیری های او، پس از وفات رسول خدا (ص)، در برابر علی (ع) که منابع کمتر بدان پرداخته اند، و اهل تحقیق نیز به جهت آن که او را یکی از صحابه نبی اکرم (ص) می دانند، کمتر به بررسی دقیق و موشکافانه ابعاد دیگر شخصیتی او نظر محقانه افکنده اند، سبب شده است تا دیدگاه عوام نسبت به او، مثبت و همراه با احترام باشد و جنبه های منفی حیات و شخصیت وی، از نگاه نقد و بررسی، به دور ماند...
    کلیدواژگان: حسان بن ثابت، مدح پیامبر
  • مقامات بدیع الزمان همدانی و حریری در نقد و تطبیق
    محمد شیخ سیاه صفحات 189-204
    بدیع الزمان همدانی در قرن چهارم با بهره گیری از اندیشه پیشینیان و فضای سیاسی - اجتماعی زمان، فن جدیدی از نثر در قالب داستان کوتاه به اسم «مقامه» ابداع کرد. مقامات او مورد توجه بسیاری از علمای زمان خودش و دوره های بعد از او واقع شد و برخی به تقلید از او «مقامه» نوشتند. حریری یکی از این مقلدین است که بیشتر از سایرین جوانب تقلید را رعایت کرده است و مقامات او شباهت زیادی به مقامان همدانی دارد. این گفتار به تطبیق مقامات حریری و همدانی می پردازد.
    کلیدواژگان: مقامه، مجلس، سجع