فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی - سال سوم شماره 5 (پاییز و زمستان 1394)

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال سوم شماره 5 (پاییز و زمستان 1394)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/10/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا باذلی، حسن عبدی صفحه 5
    معیار بداهت تصوری یکی از مباحث جدیدی است که امروزه در معرفت شناسی مطرح شده است. در این بحث، با این مسئله روبه رو هستیم که چرا برخی مفاهیم و تصورات، بدیهی و شمار دیگری غیربدیهی اند. به عبارت دیگر، سر بداهت تصورات بدیهی چیست؟ هریک از اندیشمندان و حکمای مسلمان در این باره دیدگاه خاصی برگزیده اند که در مجموع می توان آنها را در چهار دیدگاه طبقه بندی کرد و عبارت اند از: عمومیت، بساطت، تحویل به علم حضوری و تفصیل. در نوشتار حاضر، هر چهار دیدگاه مطرح شده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. در پایان، دیدگاه تفصیل به رغم برخی اشکال ها، نظریه صحیح دانسته شده است. این نظریه مدعی است به دلیل تعدد مفاهیم بدیهی، ملاک بداهت آنها امر واحدی نیست، بلکه هر دسته معیاری ویژه دارد.
    کلیدواژگان: تصور، بدیهی، معیار بداهت تصوری، بساطت، عمومیت، علم حضوری
  • فاطمه سادات موسوی امیری، محمد مهدی گرجیان عربی صفحه 27
    برهان «اثبات قوه و ماده حامل آن برای حادث زمانی» از جمله براهینی است که فلاسفه در طول تاریخ در بحث های مقدماتی حرکت، به آن استناد می کنند. هرچند با نگاهی اجمالی به بیان های متداول از این برهان، وجود اشتراک لفظی واژه «امکان» در حد وسط استدلال رخ می نماید که این امر سبب اختلال در اعتبار برهان می شود. حل این مسئله بر اساس مبانی حکمت مشاء غیرممکن است؛ ولی اهمیت مطلب باعث شد متفکران اسلامی به خصوص پیروان مکتب حکمت متعالیه، با بازگرداندن آن به اشتراک معنوی و در نهایت توجیه مسئله با توجه به محتوای اصالت وجود و حرکت جوهری، به حل آن بپردازند؛ هرچند با نظر به آرای استاد جوادی آملی در این باره، اشکالات احتمالی دیگری در این برهان رخ می نماید. این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی درصدد رفع اشکالات موجود در مقدمات و در نهایت تثبیت برهان برآمده است.
    کلیدواژگان: قاعده فلسفی، حادث زمانی، امکان ذاتی، امکان استعدادی، اصالت وجود
  • مجتبی افشارپور صفحه 43
    ارتباط میان شناخت خود و شناخت خدا، از مشهورترین تاکیداتی است که در آموزه های دین اسلام بیان شده است. پرسش هایی مانند: «منظور از شناخت خود، کدام گونه از شناخت است؟»، «این نوع شناخت، چگونه معرفتی از خداوند را به ارمغان می آورد؟» و «ملازمه میان این دو معرفت، چگونه قابل تبیین است؟»، مسائلی اند که هر ذهن متفکری را به خود مشغول می سازند. نظریه هایی که در پاسخ به این پرسش ها مطرح شده اند، تفاوت های قابل ملاحظه ای با یکدیگر دارند؛ تفاوت هایی همچون: «محال بودن چنین معرفتی تا واجب بودن شناخت نفس»، «منتهی شدن به معرفت اصل وجود خدا تا وصول به معرفت اسما و صفات او» و «شهود نفس که به معرفت حضوری رب منجر گردد تا شناخت حصولی آن دو، شناخت قبلی خدا تا پی بردن به وحدت شخصی وجود». با توجه به چنین فراز و فرودهایی، تبیین مقصود این گونه روایات و نقد و بررسی نظریه های مقابل، امری لازم در جهت پی بردن به مقصود واقعی این روایات است. در این نوشتار، پس از دسته بندی نوین در مورد نظریه ها و نقد و بررسی آنها، مقصود این احادیث را تحلیل کرده ایم تا گامی موثر درباره مهم ترین فصل خداشناسی یعنی اثبات اصل وجود خداوند برداشته باشیم.
    کلیدواژگان: معرفت نفس، معرفت رب، علم حصولی و حضوری، صفات کمالی، صفات عدمی، برهان نفس
  • سیدمجید میردامادی صفحه 63
    موضوع این تحقیق، بررسی نسبت مراتب تشکیکی وجود و معقول ثانی فلسفی در فلسفه ملاصدرا می باشد. آیا در فلسفه ملاصدرا، میان حقیقیت ذومراتب وجود و منشا انتزاع مفاهیم فلسفی، رابطه وجود دارد؟ آیا مطابق یا محکی عنه معقول های فلسفی از حیث وجود، دارای واقعیت مراتبی است؟ در پاسخ به پرسش های مزبور بر مبنای تفاضل وجود، این فرضیه که محکی عنه معقول های ثانی فلسفی، دارای یک نوع وجودند، به ثبوت می رسد. روش این تحقیق، توصیفی تحلیلی از راه تحلیل مفهومی و گزاره ای است. مهم ترین نتایجی که این تحقیق به آنها دست یافته است، عبارت اند از: 1. از نظر ملاصدرا، در مفهوم وجود و نیز وجوب وجود، نسبت مفهوم به منشا انتزاع آنها، مانند نسبت مفهوم ذاتی ایساغوجی و محکی عنه آن است؛ 2. ملاصدرا در معقول های فلسفی به مفاد هلیه مرکبه، علاوه بر ظرف اتصاف، ظرف عروض را در خارج اعم از ذهن و عین می داند و معقول ثانی فلسفی در فلسفه ملاصدرا چهره وجودی دارد؛ 3. به وزان مراتب تشکیکی وجود، محکی عنه معقول های فلسفی دارای یک نوع وجودند.
    کلیدواژگان: فلسفه ملاصدرا، اصالت وجود، تشکیک مراتبی وجود، منشا انتزاع، معقول ثانی فلسفی
  • محمدعلی رستمیان صفحه 83
    موضوع تحقیق حاضر، بررسی دیدگاه فارابی در تاثیر فطرت و جامعه در نیل به فضایل اخلاقی است. چگونگی نیل به فضایل اخلاقی، یکی از مسائل مهم فلسفه اخلاق می باشد. پس از بررسی سخنان فارابی، مشخص شد که فطرت در هر دو کاربردش نزد ایشان یعنی بعد عقلانی و بعد استعداد و توانایی ها در نیل به فضایل اخلاقی، نقش زیربنایی دارد. هر دو بعد فطرت، در هر فرد، حد معینی دارد. از این رو، فیلسوفان و رهبران جامعه باید به طور فطری شایستگی این مقام را داشته باشند؛ ولی فطرت فقط در مدینه فاضله به فعلیت می رسد، و در غیر این صورت، از میان می رود و رذایل اخلاقی جای آن را می گیرد. مدینه فاضله، جامعه ای است که در آن افراد با رهبری انسان افضل یا فاضلی که قدرت تربیت دارد، همکاری می کنند و اگر هرکس به وظیفه خود عمل کند، ملکات فاضله در وجودش شکل می گیرد و به کمال اخلاقی خود می رسد.
    کلیدواژگان: فارابی، فضایل اخلاقی، فطرت، مدینه فاضله، جامعه، سعادت
  • سیداحمد حسینی، ابوالفضل کیاشمشکی صفحه 103
    «معرفت شناسی عرفانی» اصطلاح جدیدی است که اخیرا در علم عرفان مطرح شده است. به نظر امام خمینی، عارف پس از مجاهده جسمی و روانی، می تواند به معرفت حق نایل شود و با رفع حجاب علم به مقام انسانیت گام نهد. ایشان مشاهده را جلوه وحدانیت حق به خلق توصیف و به دو وجه غیبی و قلبی تقسیم می کند. با پذیرش برهان عقلی و روش حسی متکی به عقل در معرفت حق، معرفت قلبی را ترجیح می دهد. تجربه عرفانی را مقام روحانی عارف می خواند که از نقص ذاتی خود و موجودات ممکن به کمال حق معرفت می یابد؛ ولی در مقام بیان، چه بسا هضم قول عارف برای مخاطب دشوار است. ایشان معرفت را به چهار وجه تقسیم کرده است؛ شهود و تجربه عرفانی را در صورتی معرفت بخش و واقع نما می داند که در تضاد با آموزه های قرآن و شریعت نباشد. از آنان که سخنان عرفا را بی مبنا و برداشت های درویشی می دانند، انتقاد می کند. معرفت و شهود حقیقی را براساس آیات قرآن و روایات ویژه اصحاب قلوبی می داند که معرفت خویش را از مشکات خاتم نبوت و خاتم ولایت دریافت کرده باشند.
    کلیدواژگان: عرفان، معرفت شناسی، امام خمینی، کشف، شهود و تجربه عرفانی
|
  • Reza Bazeli, Hasan Abdi Page 5
    The criterion of how some concepts can be self-evident is one of the latest issues introduced in Epistomology. There is the question of why and how some concepts are self-evident, but others are not. As it were, what is the secret how some concepts are self-evident? As to this issue, Muslim thinkers have suggested their own views categorized into four theories: generality, simplicity, reduction to intuitive knowledge and differentiation. In what follows, the author has proposed the four above theories for his examination using the analytic-descriptive method. In the end and despite some objections, the differentiation theory is assumed as the sound theory. This theory suggests that because there are many different categories of self-evident concepts, each category has its own criterion different from that of other categories. Thus, there cannot be one single criterion.
    Keywords: concept, self, evident, the criterion for self, evident concepts, simplicity, generality, intuitive knowledge
  • Fatimah Sadat Musawi Amiri, Muhammad Mahdi Gorjiyan Arabi Page 27
    Dependence of temporality on potentiality and matter Fatimah Sadat Musawi Amiri* Muhammad Mahdi Gorjiyan Arabi** The argument from "potentiality and the matter carrying it for temporal beings" has since long been referred to by the philosophers in their preparatory discussions of the concept of motion. A glance at the typical version of the argument draws our attention to the equivocal use of the word "contingent" as the middle term of the argument diminishing its value. It is impossible to amend the argument according to the principles of the peripatetic philosophy. Later and due to the significance of the issue, Muslim thinkers particularly the followers of Mulla Sadra's metaphysics have introduced a univocal use of that term giving a sound solution to the problem according to Mulla Sadra's theories of primacy of existence and transubstantial motion. As one celebrated commentator of Mulla Sadra, however, Ayatullah Javadi Amoli's views on the issue generate other problems. Having made use of an analytic-descriptive method, the author has come to rectify those problems therein reviving the argument anew.
    Keywords: temporally contingent, essential possibility, dispositional possibility, primacy of existence, poverty of contingency
  • Mujtaba Afsharpur Page 43
    The relation between knowing one's Self and knowing Allah is one of the most familiar issues highlighted in the Islamic doctrines. There are questions to be answered such as, "What kind of knowledge is meant by this Self-knowledge?", "What kind of Knowing Allah can be brought about by Self-Knowledge?", and "How can we explain the implication between these two pieces of knowledge?" Theories proposed to those questions differ considerably from one another. For example, "Some say that Self-knowledge is impossible, but others say that not only it is possible but also it is an obligation to acquire such knowledge." "Some say that Self-Knowledge leads us merely to the knowledge that Allah exists, but others claim that it brings about the knowledge of divine names and attributes, too." "Some say that self-intuition leads to the intuition of Lord Almighty in order to provide for the conceptual knowledge of both." "Some say that it leads to our prior knowledge of Allah and others argue that it helps acquire the knowledge of personal oneness of existence (panentheism)." Viewing such ups and downs in this hadith, it goes necessary to examine those opposing theories in order to be able to explain the real meaning of it. In what follows, the author has categorized and examined those theories in order to take a decisive measure on the issue of Allah's existence.
    Keywords: knowing the Self, knowing Lord Almighty, conceptual knowledge, intuitive knowledge, attributes of perfection, negative attributes, argument from Self
  • Sayyid Majid Mirdamadi Page 63
    In what follows, the author has dealt with the relation of graded stages of existence to the secondary philosophical concepts in Mulla Sadra's metaphysics. Is there any relation between the graded stages of existence and the source of abstraction for the philosophical concepts? Do the corresponding objects to those philosophical concepts share any portion of that graded reality? As an answer to the above questions and according to the ranking degrees of existence, it can be proved that the corresponding objects to those philosophical concepts share some sort of reality. In his research, the author has followed a descriptive-analytic method, i.e. he has analyzed the related concepts and propositions. The most noteworthy outcomes are: 1- in Mulla Sadra's concept of existence and its necessity, the source of abstraction stands to the philosophical concepts exactly as the corresponding objects do to the essential concepts in the Isagogue chapter. 2- Taken the meaning of composite whetherness, Mulla Sadra holds that philosophical concepts have their two worlds of abstraction and application in reality- reality in its broad sense here that includes both the mind and the external world. For Mulla Sadra, secondary philosophical concepts have a face of existence. 3- The corresponding objects to the philosophical concepts share some sort of existence parallel to the graded stages of external existence.
    Keywords: Mulla Sadra's Metaphysics_the primacy of existence_the graded stages of existence_the source of abstraction_the corresponding object to a concept_secondary philosophical concepts.
  • Muhammad Ali Rostamiyan Page 83
    In what follows, the author has examined Alfarabiu's views on the roles of innate nature and society in acquiring ethical values. How to acquire ethical values is one of the important issues of the philosophy of ethics. Studying Alfarabius words shows that human innate nature in its two applications -those of intellect and capacity- plays a fundamental role in acquiring ethical values. There is a limit for an individual's innate nature in its two applications. Accordingly, the philosophers and social leaders must be naturally qualified for their positions. However, the ethical innate nature can only be actualized in a utopia; or else those values would disappear living the room for the vices. Utopia is a state whose members of society cooperate with the leadership of their good or best one who is able to train others. Did every member of that society do his duties, good characteristics would develop in his soul and would reach his moral perfection.
    Keywords: Alfarabius, ethical values, innate nature, utopia, perfect man, happiness
  • Sayyid Ahmad Huseini, Abulfadl Kiashemshaki Page 103
    "Mystical epistemology" is a new term coined in the Islamic mysticism. After his physical and spiritual struggles, In Imam Khomeini's point of view, a mystic goes able to remove the veil of knowledge becoming a real human being and comes to know the Divine Truth. Describing mystic vision as the manifestation of the One Truth in the creatures, Imam Khomeini categorizes that vision into two aspects: unseen and of heart. Having embraced the arguments from intellect and intellect depending method of the senses for knowing the Divinity, Imam Khomeini goes to prefer the knowledge from the heart. He considers mystical experience as the spiritual status of a mystic who comes to acquire such knowledge through the imperfection of both himself and all contingent creatures from one side and through the perfection of the Divinity from another side. In the position of articulation, however, it is very difficult for the addressed [non mystics] to digest the mystic's meaning. Imam Khomeini has divided the knowledge into four aspects. He argues that mystical knowledge can be sound and realistic only when it does not contradict the Quran and Shariat. He then goes to criticize those who repudiate the mystical knowledge as ill-founded or as words of ignorant derawish (Sufis). The knowledge and true vision of Allah based on the Quran and sound traditions, Imam Khomeini argues, are peculiar to those people of heart who have acquired their knowledge from the light of the Last Prophet and from the ring of the Last Saint.
    Keywords: mysticism, epistemology, Imam Khomeini, vision, mystical experience, observation.