فهرست مطالب

مطالعات فرهنگ - ارتباطات - پیاپی 27 (پاییز 1393)

فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
پیاپی 27 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حسین شرف الدین*، سید عبدالرسول علم الهدی، محمد جواد نوروزی صفحه 7
    شبکه های اجتماعی سایبری شرایط جدیدی را در زندگی انسان به وجود آورده اند و از آنجایی که دین در همه ابعاد زندگی افراد جاری می شود، لازم است قواعد رفتاری و اخلاقی فعالیت در شبکه های اجتماعی از منظری دینی بازتولید شود. در این مقاله با تمرکز بر ارزش اسلامی عفاف، به عنوان یکی از نمودهای ارزش های اسلامی و واکاوی ابعاد آن در آموزه های دینی در دو بعد فقهی و اخلاقی، نظریه های ارتباطی مربوط به روابط انسانی و واسطه گری رایانه (جاذبه، مدیریت ادراک و نفوذ اجتماعی) را مورد بررسی قرار داده و سپس در سنت پژوهش کیفی با تلفیق سه روش گروه متمرکز، مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی به کشف چگونگی ارتباط عفیفانه سایبری در شبکه های اجتماعی پرداخته شده است. هویت مجازی، ارتباط صمیمانه در فضای عمومی، ارتباط مداوم با غیرهمجنس و... ازجمله چالش هایی است که چگونگی ارتباط عفیفانه در آن بررسی شده است.
    کلیدواژگان: عفاف، ارتباطات انسانی، ارتباط عفیفانه، شبکه های اجتماعی، فضای سایبر
  • محمد رحمان پور*، محمد جواد لیاقتدار، ابراهیم افشار صفحه 37
    این نوشتار، ضمن بررسی وضعیت توسعه فناوری اطلاعات در نظام های آموزش عالی جهان، هدف اصلی خود را تشریح چالش های فراروی توسعه فناوری اطلاعات در آموزش عالی ایران در دو بعد فرهنگی اجتماعی و نیروی انسانی قرار داده است. جامعه آماری، استادان شاغل در دانشگاه های دولتی کشور است. شش دانشگاه کردستان، شیراز، علامه طباطبائی، تهران، صنعتی شریف و اصفهان به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. ابزار جمع آوری داده نیز پرسش نامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد در بعد فرهنگی اجتماعی، بالا بودن نسبت دانشجو به رایانه های موجود، ضعف روحیه جستجوگری دانشجویان، ضعف زبان انگلیسی دانشجویان و استادان، ازجمله چالش های مهم بود. در بعد نیروی انسانی نیز ناتوانی دانشجویان و استادان در چگونگی دسترسی به اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی یک چالش مهم عنوان شد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، آموزش عالی، ایران، جهان
  • محمدرضا رسولی*، سعیده بندگی منفرد صفحه 67
    این نوشتار با هدف بررسی ساختار و مضامین فرهنگی و اجتماعی صفحه های فیس بوک جوانان شهر تهران انجام گرفته است و این مسئله را بررسی می کند که در شبکه اجتماعی (فیس بوک) مضامین فرهنگی و اجتماعی به چه شکلی نمایان شده است؟
    بررسی حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و روش انجام آن تحلیل محتواست که بر اساس نمونه گیری هدفمند30 نفر از کاربران ایرانی فیس بوک که بین سنین 15 تا 29 سال قرار داشتند برگزیده شدند. شیوه گردآوری اطلاعات، پرسش نامه معکوس بوده که پردازش آنها از طریق نرم افزار SPSS 21 صورت گرفته است. روایی این بررسی از نوع صوری و پایایی آن برحسب ضریب اسکات با مقدار 85 درصد مورد تایید قرار گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که در جامعه مورد بررسی، زنان بیشتر از مردان عضو فیس بوک بوده و بیشتر در سن 25 سال و از افراد تحصیلکرده هستند.
    کلیدواژگان: مضامین فرهنگی و اجتماعی، شبکه های اجتماعی، فیس بوک، جوانان
  • محمد معین الدینی*، احمد نادعلیان، محسن مراثی صفحه 87
    این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی ضمن تعریف و برشمردن مهم ترین ویژگی های هنر عامه، به بررسی نقش و جایگاه سبک در آن می پردازد. هدف این مقاله، بازشناسی جایگاه سبک و هویت فردی هنرمند در آثار هنری عامه است. پرسش اصلی مقاله این است: هنرمند عامه که اثرش تابع مستقیم سلیقه مخاطبان انبوه خود و مولفه های عمیق اجتماعی و فرهنگی جامعه قرار دارد، تا چه اندازه می تواند جهان بینی شخصی خود را در قالب سبک هنری بیان کند؟ نتیجه بررسی پس از مقایسه سه اثر از نقاشی خیالی نگاری به عنوان یکی از اصیل ترین آثار هنری عامه ایران نشان می دهد که هرچند آثار هنری عامه تابع خاستگاه ها و مولفه های عمیق اجتماعی و فرهنگ تاریخی خود هستند اما هنرمند عامه می تواند تا آنجا که مبانی اصلی فرهنگی و زیبایی شناختی جامعه به او اجازه می دهد، سبک شخصی و هویت هنری منحصر به فرد خود را در اثر هنری به جا گذارد.
    کلیدواژگان: هنر عامه، سبک، فرهنگ، زیبایی شناسی، خیالی نگاری
  • کریم خان محمدی*، سیدعباس حسینی صفحه 111
    بر اساس اندیشه های آیت الله جوادی آملی، با استفاده از روش تحلیلی، یعنی تحلیل به مولفه های معنایی در ارتباطات انسانی، سه الگوی ارتباطی؛ «متدانی»، «متعارف» و «متعالی» قابل تصویر است. بنابراین، در این مقاله، الگوی مطلوب روحانیت با نسل جوان در قالب «ارتباط متعالی»، مورد واکاوی قرار گرفته است. ایشان در این الگو، با توجه به ساختار شخصیت روحانی و ویژگی های دوران جوانی، بر این باورند که روحانیت با مراعات دو عنصر محوری «عقلانیت» و «صداقت» می تواند با نسل جوان ارتباط مطلوب برقرار کند. در این الگو، عقلانیت اقتضا می کند روحانی در ارتباط با نسل جوان، به مولفه هایی همچون: شناساندن هویت جوان، آموزه های دینی، ترغیب به عقل مداری، علم آموزی، مراقبت از نفس، توجه به شبهه های ذهنی و ارائه الگوهای سازنده توجه کند. همچنین با توجه به مفهوم «صداقت»، شایسته است روحانی، در تعامل با نسل جوان، فصاحت بیان، ادب در گفتار، عطوفت و مهربانی در ارائه دین، بلاغت در کلام و برخورد محبت آمیز را رعایت کند.
    کلیدواژگان: الگوی ارتباطی، روحانیت، نسل جوان، جوادی آملی، عقلانیت، صداقت
  • سعید ارکان زاده یزدی* صفحه 139
    روزنامه نگاران ایرانی، این روزها بسیار بیشتر از گذشته از مطالب دیگر رسانه ها و خبرگزاری ها استفاده می کنند. طبق آیین نامه های اخلاق حرفه ای مطبوعات و کتاب های آموزش روزنامه نگاری، روزنامه نگاران باید در شرایط عادی، منابع خبری خود را به دقیق ترین وضع معرفی کنند و نام رسانه ای را که از مطلبش استفاده کرده اند، ذکر کنند. برای بررسی میزان ذکر منبع در روزنامه های ایران، هفت روزنامه سراسری در فصل تابستان 1393 در نظر گرفته شد که نماینده تنوع روزنامه ها در کشور باشند. با تحلیل محتوای تمام مطالب این روزنامه ها و با استفاده از آزمون کای اسکوئر، مشخص شد که میزان ذکر منبع بین روزنامه های سیاسی و غیرسیاسی به طور معناداری متفاوت است و این تفاوت معنادار بین حوزه های مختلف خبری نیز وجود دارد. با تحلیل محتوای این روزنامه ها مشخص شد حدود 25 درصد کل مطالب روزنامه ها منبع خبری ندارند. روزنامه های سیاسی بیشتر به ذکر منبع اهمیت می دهند و مطالب حوزه های ورزشی و حوادث، کمترین میزان ذکر منبع را دارا هستند.
    کلیدواژگان: روزنامه نگاری، منبع خبری، اخلاق حرفه ای، منبع خبری بدون نام، اینترنت
  • احمد رضایی*، نریمان محمدی صفحه 163
    معناهای فراغتی، ازجمله معناهای هویتی هستند که در اثر رشد روزافزون رسانه های ارتباطی، تغییراتی را تجربه کرده اند. درک معنایی تجربه های فراغت رسانه ای می تواند به سیاست گذاری های رسانه ای و فراغتی کمک کند. بررسی حاضر به تحلیل معنایی تجربه رسانه ای فراغت جوانان می پردازد. روش از نوع کیفی و ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه روایی بوده که طی آن با 35 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران بر اساس روش نمونه گیری هدفمند، مصاحبه شده است.
    یافته ها نشان می دهد که مناسبات قدرت رسانه ای و ایدئولوژی نهفته در آن که «متن تجارت محور» را رمزگذاری می کند، تجربه فراغت جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. تجربه رسانه ای فراغت، سبب تضعیف ارتباطات واقعی شده و ارتباطات را به درون شبکه های سایبری انتقال می دهد. تجربه فراغت در چنین حالتی، بیشتر نوعی تجربه فردی است تا جمعی. رسانه های ارتباطی می توانند هم زمان ابزاری برای کنترل و مقاومت باشند.
    کلیدواژگان: رسانه های ارتباطی، تجربه فراغت، مقاومت هویتی، روابط اجتماعی
|
  • Seyyed Hossein Sharaf*, Rasool Alamolhoda, Mohammadjavad Norouzi Page 7
    Cybernetic social networks have created a new situation in human life. Since the religion is in all aspects of life, the rules of conduct religious activities reproduce in the social network perspective. This paper focuses on the Islamic values of modesty, as a manifestation of Islamic values, and this article attempts to religion in legal and ethical dimensions, Theories of computer-mediated communication and human relations (attractions, perception management and social influence) to examine Combining the three methods and the tradition of qualitative research: focus groups, depth interviews, participatory and non-participatory observation to explore how Cybernetic Efaf Communicate are discussed in social networks. Virtual identity, intimate relationships in public space, constant contact with non-sex and … there are challenges that Efaf communicate how is studied in there.
    Keywords: Efaf, Human Communication, Efaf Communicate, Social Network, Cyberspace
  • Mohammad Rahmanpour*, Mohammadjavad Liaghatdar, Ebrahim Afshar Page 37
    The present study aims to elaborate on the cultural-social and human resource challenges facing information technology development in Iran higher education. The statistical population of the study includes the members of the faculty in some state universities. The universities are the University of Kordestan, Shiraz University, Alameh Tabatabayi University, Tehran University, Sharif technical University and Esfahan University. They were randomly selected. 150 members were selected through randomized, stratified method to answer a questionnaire. It was a researcher-made questionnaire. The results indicated that in socio-cultural dimension, the highness in the number of students in ratio to number of available computers, the weakness of searching morale among the students, and insufficient English commend of students and professors were the most important challenges facing the information technology development in Iran higher education according to viewpoint's professors.. In the human resources dimension, the main challenge was students and professor's unfamiliarity of how to use data bases.
    Keywords: information technology, higher education, Iran, world
  • Mohammad Reza Rasouli*, Saeideh Bandegimonfared Page 67
    This study aims to explore themes of cultural, social and youth in Tehran's Facebook pages. This study examines this issue: the social network (Facebook) what form of cultural and social content is displayed? This research is a descriptive - analytical and sampling methods to perform content analysis based on 30 users between the ages of 15 and 29 were IRFacebook selected. Data collection techniques, reverse the process took them through software Spss 21. The validity and reliability of formal study by Scott coefficient with a value of 85% is obtained. Research findings indicate that more women than men in the population and most of them are Facebook users are aged 25 years and also the most educated people on your Facebook audience up Qshrkarbran said.
    Keywords: cultural, social content, social networks, Facebook, youth
  • Mohammad Moeinaddini*, Ahmad Nadalian, Mohsen Marasi Page 87
    Using descriptive _ analytical methodology, the present paper aims at studying some of the major features of folk art in order to examine the role of style in the genre. Folk art serves as a reflection of the folk culture, historical background, aspiration as well as expectations of a society. Simple structure, sentimentalism, narration and the ability of the genre to communicate are the contributing features of folk art to the development of strong historical, social and cultural ties among different classes of a society. Besides displaying the personal taste of the folk artist, style as the context for their ideology, enjoys profoundly rooted publicity within a social culture due to the socio-cultural nature of the art. It goes without saying that the folk artist is free to develop their independent style as well as to produce artistic creativity within cultural and aesthetic principles of their society.
    Keywords: Folk art, Style, Culture, Society, Aesthetics
  • Karim Khanmohammadi*, Seyyed Abbas Hosseini Page 111
    Based on the thoughts of Ayatollah Javadi Amoli, through an analytic approach, i.e. analysis of the conceptual features in human communication, one can think of three communication models: methodical, regular and supreme. Therefore, this article deals with the favorable model of communication between the clergy and the young generation within the framework of “supreme communication”. Considering the structure of the spiritual personality and the characteristics of the youths, Ayatollah Javadi Amoli believes that clergy will be capable of setting a successful communication with the young generation by paying attention to two central features including “rationality” and “honesty”. In this model, rationality necessitates that the clergy in their communication with the young generation pay attention to the following features: recognition of the youth identity, religious instruction, encouragement of rationality, control of sensual aspirations, bearing doubts in mind, and suggestion of constructive models. Furthermore in the interaction with the youths, based on the concept of “honesty”, it is necessary for the clergy to be eloquent, polite, and affectionate in preaching the religion.
    Keywords: communication model, clergy, young generation, Ayatollah Javadi Amoli, rationality, honesty
  • Saeed Arkanzadehyazdi* Page 139
    Iranian Journalists, nowadays use contents of other media more than the past. According to handbooks and textbooks of professional ethics in journalism, in normal situation journalists should identify their sources clearly and declare the name of medium which is used in their articles. For assessment of sourcing in Iranian newspapers, 7 national newspaper were selected which they shown variety of journalism atmosphere in Iran. By content analysis of all articles in these newspapers and Chi-square test, the researcher understand that there in a significant difference between political and apolitical newspapers in sourcing and also this difference is significant in various news beats. This research shows that about 25 percent of articles in newspapers have not any source. In political newspapers, sourcing is more important and in news beats, sports and events desks have the least sourcing.
    Keywords: journalism, news source, professional ethics, anonymity, internet
  • Ahmad Rezaeii*, Nariman Mohammadi Page 163
    Leisure meanings are one of the identity meanings In the face of increasing communication media’s have experienced changes. Semantic understanding of leisure experience regarding the media factor can contribute to Media and Media Policy. This research focuses on semantic analysis of youth leisure experience. Research method is qualitative and the technique is narrative interview in which 35 students of Mazandaran University has been interviewed that was selected by purposive sampling. Research findings are showing that media power relations and the underlying ideology in which is encoding commercial texts, influences the youth leisure practice. Practice of media leisure, debilitates real communication and has transferred communication into the cyber networks. Leisure practice in this situation is a kind of personal experience rather than being social. Communicative medias are apparatuses of leisure control; they can also be apparatuses of resistance.
    Keywords: Communication Media, Leisure Practice, Identity Resistance, Social Relations