فهرست مطالب

مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) - پیاپی 33 (پاییز 1392)

نشریه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
پیاپی 33 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سرمقاله
  • سید احمد زرهانی صفحه 3
  • سید محمدتقی شاکری صفحه 5
    در این مقاله سعی شده است که براساس منابع اصلی اهل سنت اعم از کتب روایی، تاریخی و تراجم، اهمیت و محبت خارق العاده پیامبر(ص) به امام حسین(ع) مشخص و با برشمردن فضایل اخلاقی و معنوی و الگوبرداری از قیام آن حضرت، سرمشق قرار گرفتن وی برای پرورش روح آدمی و اسوه بودن او در بین امت اسلامی مورد تحلیل واقع شود و از این رهگذر تبیین گردد که با توجه به فصل الخطاب بودن و حجیت سنت پیامبر(ص)، محبت به امام حسین(ع) موجب نزدیکی و محبت میان خود مسلمانان می شود و این محبت مورد توافق می تواند گفتمان اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی را تقویت و پربار نماید.
  • علی اسودی صفحه 17
    بدیع یکی از مهم ترین آرایه های بلاغی در علم بلاغت است و یکی از سه قسم اصلی علم بلاغت به شمار می-رود، اما متاسفانه همواره به عنوان پیرایه ای لفظی برای ایجاد زیبایی و تنوع و یا آهنگین کردن سخن معرفی شده است. در این مقاله به مسائل بلاغی سوره مریم با رویکرد آرایه های بدیعی پرداخته می شود که در مورد بدیع، بر طباق، التفات و تکرار تاکید شده است. همچنین به تکرارهای موجود در این سوره پرداخته شده است. این بررسی بدون شک تنها به برخی از قضایای معنوی این سوره اشاره کرده است و باید اذعان کرد که قرآن اعجازی زاید الوصف دارد که عجز انسان مانع از درک آن می شود؛ زیرا هرگاه پژوهشگر بخواهد بخشی از این دریا را شناسایی کند، از قسمتی دیگر بازمی ماند و با دریایی مواجه می شود که پایانی ندارد و این امر بیانگر معجزه جاوید بودن قرآن کریم است. در این تحقیق از کتابهای اعراب، تفسیر و بلاغت به منظور پرده برداشتن از این حقایق ژرف بهره گرفته شده است. در این بررسی مشخص گردید استفاده از طباق و جناس، نه تنها از باب آرایه ای لفظی، بلکه موضوعی موثر بر معنای محوری سوره است. همچنین میزان تکرار افعال در صیغه های ماضی، مضارع و امر دارای معنایی قابل تامل است. تکرار واژه های الله ، الرحمن و رب نیز به ترتیب آماری متناسب با فضای رحمت و تدبیر امور، از جانب خداوند در موضوعات مطرح شده در آیات است.
  • محمد جعفری هرندی، عالیه عرب صفحه 26
    یکی از مسائلی که همواره در ابواب فقه و سایر متون اسلامی، مورد توجه و تاکید دانشمندان اسلامی قرار گرفته، مسئله «حفظ نظام» است. با توجه به کاربرد گسترده «ضرورت حفظ نظام» در ابواب مختلف فقه و اینکه در اکثر این موارد به حفظ نظام به عنوان دلیل یا حکمت حکم شرعی، استناد شده است، می توان آن را به عنوان یک قاعده فقهی مهم و فراگیر، طرح کرد و مورد بررسی قرار داد، هرچند در آثار فقهی پیشینیان، از چنین قاعده ای نام برده نشده است، این حکم کلی و عام یکی از احکام فقهی مذاهب اسلامی به شمار می رود. تبیین حکم ساز بودن این قاعده فقهی در حیطه احکام شرعی (اولیه، ثانویه و ولایی) موضوع اصلی این مقاله است. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی و کتابخانه ای است، بدین صورت که ابتدا با توجه به مفهوم شناسی واژه نظام در مباحث فقهی، انواع آن ذکر می شود، آن گاه حکم ساز بودن این قاعده فقهی در گستره احکام شرعی از جمله صدور احکام ثانوی و ولایی و همچنین چگونگی استناد احکام اولیه به آن مورد بررسی قرار می گیرد.
  • صالح پرگاری، سید مهدی احمدی فر، زینب پورزعفرانی صفحه 39
    هم زمان با شروع دعوت در عراق، رهبران مرکزی دعوت، اندکی پس از سال 260ق داعیانی را به جبال، خراسان، آذربایجان و... فرستادند. دعوت اسماعیلی با فعالیت داعیان برجسته ای چون ابوحاتم رازی، ابویعقوب سجستانی و مویدالدین شیرازی، موفقیتهای چشمگیری در نقاط مختلف به ویژه ایران به دست آورد و حتی با وجود مخالفتهای شدید خلافت عباسی و حکومتهای سنی سامانیان، غزنویان و سلجوقیان، جنبش اسماعیلیان در ایران متوقف نشد. با مرگ مستنصر و اختلاف و درگیری های اسماعیلیان فاطمی مصر بر سر جانشینی، نهضت اسماعیلیان به دو شاخه تقسیم شد. اهتمام ویژه اسماعیلیان به نشر و توسعه نهضت در سالهای متوالی و به وجود آوردن کشش و گیرایی مذهبی در جذب توده مردم و استفاده از زمینه های سیاسی و اجتماعی آنها و مدیریت صحیح در این جریان، سرآغاز دعوت جدید در ایران بود. رهبری نهضت اسماعیلیان در ایران را حسن صباح بر عهده داشت که اینها، اسماعیلیان نزاریه نامیده می شدند.
  • عباسعلی مشکانی سبزواری صفحه 49
    ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی، مرحله نهایی فرایند تکاملی انقلاب اسلامی را به خود اختصاص داده است. از طرف دیگر، ایجاد امت اسلامی، نیازمند وحدت و همدلی مسلمانان منطقه و جهان است. بر این اساس یکی از مهم ترین کارویژه های مهم جمهوری اسلامی حرکت در مسیر گسترش فرهنگ تقریب و وحدت اسلامی و بسترسازی برای ایجاد امت اسلامی از این طریق است. مقاله حاضر پس از تبیین چیستی فرایند تکاملی انقلاب اسلامی، امت اسلامی و وحدت مسلمانان، به تحلیل نسبت سه سویه این هر سه پرداخته است. ایجاد دنیای اسلام و امت اسلامی، در گرو ارائه الگوی صحیح به جهان اسلام است. بر این اساس در بخش پایانی مقاله، به اثبات ظرفیتهای الگویی انقلاب اسلامی برای جهان اسلام پرداخته شده است. این مقاله با روش تحلیلی و از طریق مطالعه کتابخانه ای، با محوریت دیدگاه ها و بیانات مقام معظم رهبری سامان یافته است.
  • محمدفاروق آشکار تیزابی صفحه 65
    تفسیر طبری یکی از مشهورترین تفاسیر ماثور اهل تسنن است که در قرن سوم به رشته تحریر درآمده است. روش تفسیری طبری در این تفسیر، غالبا روایی با استفاده از روایات پیامبر(ص) و اقوال صحابه و تابعان است، ولی این به این معنا نیست که این تفسیر، صرفا روایی محض است، بلکه طبری در کنار استفاده از روایات، در بسیاری از موارد از روش تفسیر قرآن به قرآن، اجتهاد و عقل و غیره در تفسیر آیات استفاده کرده است؛ یعنی در تفسیر خود روایت را با درایت جمع کرده است. بنابراین یکی از روش های تفسیری طبری، استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن است که در این مقاله برای اثبات این موضوع به موارد استفاده وی از این روش همچون: بیان معنی صحیح لغات قرآنی، خطابهای قرآن و قرائت و سبب نزول صحیح آیات، جرح و تعدیل روایات متعارض تفسیری، تفصیل مجملات قرآن، مقید کردن آیات مطلق قرآن، و تفسیر صحیح آیات پرداخته می شود.
  • صفحه 84
|
  • Seyed Mohammad Taqi Shakeri Page 5
    This article with basing on Soni’s original resources such as Hadith books and translations specifies the great love of Prophet Mohammad (PUH) to Imam Hosein (PUH). Moreover, with considering moral and spiritual values of Imam (PUH) these points would become analyze: Imam’s resurrection must be an example for others and follow him as a model for raising human soul and putting him as a ideal for Islamic Ummah. In this case with paying attention to validity of Prophet’s Sonnah (PUH) and this point that affection to Imam Hosein (PUH) will cause to friendliness and closeness between Muslims, so this agreed affection could fortify and unite proximity of Islamic sects.
  • Ali Aswadi Page 17
    Badi’ (the art of good writing) is an important rhetoric ornament in rhetoric science and it is belongs to one of three parts of this science. But unfortunately this science introduce as a lexical ornaments for making beauty, diversity and musical tone in locution. This article would illustrate rhetoric issues in Soorah of Maryam with Badi’s ornaments approach which in Badi’ emphasizes on Tebaq, Eltefat and Tekrar (repetition). Also the text illustrates the ornament of repetitions in this Soorah. This examination with no doubt point out only to few spiritual topics of this Soorah and we must confess that Qur’an has magnificent miracles that disability of Mankind cannot understand it, because when a researcher wants to discover a part of this sea s/he will dismiss other parts and will face with an endless sea. Therefore this subject is a reason for miracle’s eternity of Qur’an. This research utilize from Arab’s books, interpretations and rhetoric science for discovering these truths. This examination specified using Tebaq and Jenas not only as a lexical ornament but also as an effective subject for axial meaning of Soorah. Moreover the repetition of verbs in past and present tenses and in recommendation verbs it has deliberative meaning. The repetition for words “Allah”, “Rab” and “Al Rahman” statically are applicative with merciful and prudent environment in the said subjects that are mentioned in Qur’an’s verses.
  • Mohammad Jafari Harandi, Aliyeh Arab Page 26
    The topic of “preserving the Nezam” (sovereignty) is an issue that always Islamic scholars pay attention and emphasize to it in jurisprudence and Islamic texts. With paying attention to spread function of the necessity of “preserving the Nezam” in different sections of jurisprudence and also in most of these cases “preserving the Nezam” is relying as a reason for Shar’ee orders (Hokm), so we could examine this subject as a jurisprudence important and spread method. Although the past Jurisprudence texts didn’t mention to this method but this general and common method is one of jurisprudence orders (Hokm) of Islamic sects. The main subject of this article is to illustrate that this is an order (Hokm) in Shar’ee orders’ field. The research’s method of this article is descriptive and library work. The method works in this way that at first different meaning of the word Nezam would discuss with paying attention to concept of this word. Then this jurisprudence method would examine Shar’ee orders in spread of issuance of secondary and Velaee orders and also the way of relaying primary orders.
  • Saleh Pargari, Seyed Mahdi Ahmadifar, Zeinab Pour Zaferani Page 39
    With beginning of invitation in Iraq, the central leaders of invitation fewness after 260(Hegira) sent messengers to Jebal, Khorasan, Azerbaijan and …. Esma’eli invitation starts with messengers such as Abu Hatam Razi, Abu Yaqoob Sajestani and Moa’yed Alddin Shirazi; and brought remarkable progress in various especially in Iran, and even Esma’eliyeh movement didn’t stop with all solid disagreements of Abbasi’s Caliphate and Soni government of Samaniyan, Qaznaviyan and Saljooqiyan. Esma’eliyeh movement divided in two parts with Mostanser’s death and disagreements and conflicts of Fatemi Esma’eliyeh of Egypt through deputy. Special attempt of Esma’eliyeh for publishing and improving the movement in successive years, making religious attraction and fascination for attracting masses and using from their political and social backgrounds, and managing this movement correctly was the beginning of the new invitation in Iran. The movement’s leadership of Esma’eliyeh in Iran was taken by Hasan Sabah who they named as Esma’eliyeh of Nazriyeh.
  • Abbasali Meshkani Sabzevari Page 49
    Establishing an Islamic world and Islamic Ummah is final completing stage of Islamic revolution’s process. On other hand the establishment of Islamic Ummah needs unity and empathy of Muslims’ regions. For this reason an important task of Islamic republic is moving toward improving proximity culture and Islamic unity and also making foundations of Islamic Ummah. This article after illustrating the completing process of Islamic revolution then analyzes concepts of Islamic Ummah and Muslims’ unity. For establishing Islamic world and Islamic Ummah presenting a correct model for Islamic World is needed. With these bases the final section would proof capacity of Islamic revolution model for Islamic World. This article firmed by analytical method and library studying with axial views of Ayatollah Khame’nee.
  • Mohammad Farooq Ashkar Tizabi Page 65
    Tabari interpretation is one of the most famous Ma’soor interpretations of Soni that it was written in the third century. The interpretive method of Tabari in this book is mostly Revaee with utilizing from Prophet Mohammad’s (PUH) Hadith and Sahabeh and Tabe’an’s words. Nevertheless, this does not mean that this interpretation is only Revaee rather Tabari in many cases utilize from other interpretations’ methods such as Qur’an to Qur’an interpretation, Ejtehad, logic and etc. this meaning that he in his book uses tact to interpreted Hadith. Furthermore, one of Tabari’s methods is Qur’an to Qur’an interpretation which this article for proofing this subject mentions some of these topics such as: mentioning the correct meaning of Qur’an’s words, Qur’an’s addressing, Reading (Qara’at), the correct reasons for Nozool of Qur’an’s verses, rectifying interpretive conflicted Hadith, give detail for Qur’an Mojmalat, stipulating Motlagh verses of Qur’an, interpreting Qur’an verses correctly.