فهرست مطالب

مطالعات فرهنگی و ارتباطات - پیاپی 15 (تابستان 1388)

فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
پیاپی 15 (تابستان 1388)

  • 170 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیدعلی اصغر سلطانی*، گودرز میرانی صفحه 1

    در این مقاله، برای تحلیل صفحه اول روزنامه ها و گفتمان حاکم بر آنها   دوره های چند ماه های از چندین روزنامه کثیرالانتشار را مطالعه کردیم تا دریابیم آیا صفحهآرایی صفحه اول روزنامه ها به شیوهای هدفمند انجام  میشود یا برحسب اتفاق و صرفا بر مبنایی زیباییشناسانه .در انجام این کار از مدل چندوجهی گونتر کرس و تیوفان لیوون استفاده شد که برای صفحهآرایی روزنامه چهار شیوه قایل است و اکثر روزنامه ها براساس یکی یا ترکیبی از   آنها صفحهآرایی میشوند. در تحلیل صفحه اول روزنامه های ایرانی به نتایج مشابه تحقیق کرس و فان لیوون رسیدیم که معتقدند صفحهآرایی صفحه اول روزنامه ها نوعی جهتدهی ایدیولوژیک برای هدایت خواننده و القای معانی خاص به او وجود دارد.

    کلیدواژگان: گفتمان، ارزش اطلاعاتی، برجسته سازی، کادربندی، مسیر خوانش، صفحه آرایی صفحه اول روزنامه ها
  • قربانعلی ابراهیمی*، شهرام پرستش، حسن ناصحی صفحه 23

    زبان جنسیتی حاکم بر گفتمان جنسیتی غالب بر فضای اجتماعی ایران، به عنوا  ن یکی از تاثیرگذارترین پدید ه های موجود   در کن ش های زبانی و غیر زبانی افراد، در   میان مجلات عامه پسند، به عنوان بخشی از  نگاه رایج بر مفهوم جنسیت، نمود  یافته اس ت. از آ ن جایی که ایدیولوژی حاکم، درصدد تزریق و بهر ه وری از نگاه   جنسیتی خودساخت های است که، تامین کننده مناف ع اش باشد، و این امر خود را به شکلی  قدر تمند، در بودن اجتماعی افراد دیکته نموده است، لذا، ما برآن شدیم تا   تاثیر و استیلای این خواست را، در ناخودآگاه ذهنی و گفتمان جنسیتی جامعه ی ایران، مورد تحلیل گفتمان قرار دهیم. در این راستا، برخی از داستانهای موجود   ، با پشتوان هی نظری  1386 در مجلات عامه پسند فارسی منتشر شد ه در سا لبرگرفته شده از دیدگاه میشل فوکو و روش شناسی نورمن فرکلاف، مورد تحلیل  گفتمان قرار گرفتهاند. در این پژوهش، یافته های هریک از متون، با مقول ه های  اساسی گفتمان مردانه، نظیر مردسالاری، نا م گذاری، تملک، وحشت و ثروت، مورد   تجزیه و ت حلیل قرار گرفت  هاند. نتیجه ی به دست آمده، حاکی از این است که،  ذهنیت افراد جامعه،   به   خصوص زنان، تحت تاثیر ناخودآگاهی است که، حامل  خواست گفتمان جنسیتی حاکم میباشد. لذا، آنها کنشهایی را در پیش میگیرند که، نه خواست و باور خودشان، که باید موکد گفتمانی است که  ، از آنه ا به عنوان   ابزاری در جهت دستیابی به اهدافاش، بهره میبرد .

    کلیدواژگان: جنسیت، سلطه، تحلیل گفتمان انتقادی، ایدئولوژی، ناخودآگاه ذهنی
  • تقی آزاد ارمکی*، فرزانه بازیار صفحه 49

    هدف اساسی در مقاله بازنمایی هویت اجتماعی روشنفکر در سینما با اتکاء به نظریه هویت اجتماعی جنکینز میباشد.در این تحلیل سعی شده است   تا 5 فیلم "هامون"،" اعتراض"، "نیمه پنهان"، "کاغذ بی خظ" و"یه بوس کوچولو" با مضمون روشنفکری براساس سه شاخص مهم بر گرفته از نظریه  "تعاملات وکنشهای اجتماعی" و ظرف "زمان و ،" هویت یعنی "خودمکان" مورد ارزیابی و تفسیر قرار گیرد. درآخر براساس تعریف آلاحمد از  "پرستیژ" و"یاس" که نمود  ،" ویژگیهای روشنفکر سهگانه "زایش به دست ، بارزقهرمان روشنفکر در عرصه سینمای بعد از انقلاب است می آید .نتیجه اصلی نشان دهنده آن است که خصوصیات اصلی که برای  روشنفکری در نظر گرفته شده چون جرات، جسارت و...در فیلمها وجود تحصیلات دانشگاهی مشاهده میشود ندارد و صرفا  تحصیلات دانشگاهی مشاهده میشود

    کلیدواژگان: سینما، هویت اجتماعی، هویت، روشن فکر، روشن فکر مابانه
  • کاظم کاظمی*، سید سعید زاهد صفحه 69

    پژوهش حاضر برای نخستین بار در ایران به بررسی حافظه جمعی گروه های اجتماعی می پردازد .متغیر وابسته، حافظه جمعی حوزویان مدارس علوم دینی شهر شیراز، مهم ترین وقایع دوره تاریخی آغاز حکومت پهلوی تا حال حاضر را شامل می گردد .مدل تجربی و فرضیه های این تحقیق بر پایه نظریه حافظه اجتماعی هالبواکس بنا شده است .رویکرد پژوهش کمی و در قالب تکنیک های آماری با شیوه پیمایش به مطالعه جامعه هدف می پردازد .از طریق روش نمونه نفر از طلاب و مدرسین حوزه علمیه مورد پرسش قرار 256گیری طبقه ای، گرفتند .عناصر برجسته حافظه جمعی این گروه، در اولویت یکم، واقعه انقلاب و در اولویت دوم واقعه جنگ ایران و عراق است .آزمون 1357اسلامی سال دومتغیره نشان می دهد که بین متغیرهای مستقل تحصیلات و قومیت با ، رابطه معنادار وجود دارد .همچنین بین متغیر 1357حافظه جمعی انقلاب مستقل مصرف فرهنگی و حافظه جمعی جنگ ایران و عراق رابطه معنی دار وجود دارد .بر اساس نتایج آزمون چند متغیره تحلیل رگرسیون لجستیک دو شقی، متغیر تحصیلات در معادله نهایی لگاریتم بخت گزینش واقعه انقلاب و نیز متغیر مصرف فرهنگی در معادله بخت گزینش واقعه جنگ ایران و عراق وارد شده است .دلایل پاسخگویان در توجیه اهمیت دو واقعه انقلاب و جنگ در چهار مقوله مرتبط با دین، پیشرفت و زبان مشخص گردیده اند .نتایج این پژوهش تاییدی برای نظریه هالبواکس دایر بر بازسازی عناصر برجسته حافظه گروهی در بستر چارچوب اجتماعی زمان حاضر می باشد

    کلیدواژگان: حافظه جمعی، انقلاب اسلامی 1357، جنگ ایران و عراق، حوزویان
  • سارا شریعتی *، وحید شالچی صفحه 93

    امروزه روایت سینما ازجمله مهم ترین روایت ها درشکل دهی به سوبژکتیو های فردی و جمعی ماست این روایت را می توان از جهات متعددی مورد تامل قرار داد .این مقاله در پی تامل در سینمای عامه ایران 90 پسند نیمه نخست دهه از باب چگونگی بازنمایی امر اخلاقی در آن است .این مقاله ضمن بررسی بازنمایی روایت اخلاقی مرجح فیلم های مورد مطالعه نشان می دهدکه کدام روایت یا روایتهای اخلاقی توانسته است گیشه های سینمای ایران را از آن خود کند ازاین رو منظری جهت شناخت تفسیر در اخلاقی این بخش از جامعه با روشی 8085 است .در این مطالعه شش فیلم پرفروش سالهای نشانه شناختی مورد بررسی قرار گرفته اند .جالب آنکه به رغم تفاوتهای متعدد)ژانر، مولف و... (دوگانگیهای متضاد مشترک متعددی در این آثار یافت می شود همچنین تقریبا گفتمان اخلاقی مشابهی بر همه این آثار غلبه دارد .رواداری، صداقت، شادی، روابط ناب و یک رنگی ارزشهای ممدوح و تمنا شده در این آثار است .همچنین در عموم این آثار ناسازه گونی میان شیوه روایت در سطح زیرین و ارزشهای مرجح در زمینه رواداری نمود دارد و دیگری در الکن ترین و بی دفاع ترین شکل بازنمایی می شود. 

    کلیدواژگان: امر اخلاقی، دوگانگی های متضاد، سینمای پر مخاطب ایران، نشانه شناسی
  • شاپور بهیان * صفحه 117

    پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق، نسلی از مبارزین را روانه جامعه کرد که خود را با تغییری جدید در ایدیولوژی مسلط رویاروی دیدند؛ ایدیولوژی  ، مبتنی بر حماسه و همبستگی و اتحاد ایثارگرایانه ملهم از ایده های انقلابیجای خود را به ایدیولوژی ملهم از ارزشهای بازار و اقتصاد بازار داد. این تغییر در شخصیتهای فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا بهصورتی نوعی بازنمایی شده است .این مقاله میکوشد با استفاده از نظریه پیر بوردیو درباره سرمایه نمادین چگونگی واکنش این قهرمانان را به این تغییر در چند فیلم از ارتفاع ، موجمرده ، روبانقرمز ، حاتمیکیا به نامهای: آژانسشیشهای  پست و به نام پدر نشان دهد. دراینحال که نشان میدهد خود تغییر ایدیولوژیک در فیلمهای مذکور انکارشده است. هدف این مقاله این است که نشان دهد ادعاهای قهرمانان حاتمیکیا از لحاظ مظلومیت و بیمهری جامعه نسبت به آنها در واقع ادعاهای یک گروه اجتماعی به حاشیه رانده شده از طرف نظم جدید است که بر اثر غلبه ایدیولوژی لیبرالیستی در اقتصاد و به محاق رفتن ایدیولوژی اولیه جنگ از همهسو متضرر شده اند و اکنون مخصوصا خواهان سرمایه های نمادین خود هستند .اما بازنمایی واقعیت در این فیلمها به همینجا خاتمه مییابد و فرایند جابهجایی در فیلمها، کارکردهای بازنمایی را دچار اختلال میکند.

    کلیدواژگان: جنگ، ایدئولوژی، حماسه، بازار، سرمایه نمادین، میدان، ذهنیت انسان
  • بازنمایی مصرف گرایی در سریال های تلویزیون / نحوه بازنمایی سرمایه های اقتصادی و فرهنگی در سریال های تلویزیونی
    مهدی فرجی*، نفیسه حمیدی صفحه 139

    رسانه ها، به ویژه تلویزیون، درحال بازنمایی بخشی از فرهنگ و زندگی روزمره هستند .این بازنمایی همیشه با ایدیولوژی های خاصی همراه است .ما تلاش کرده ایم تا یکی از این ایدیولوژی های بازنمایی حاکم بر سریال های تلویزیونی را ترسیم کنیم .در این مقاله نشان داده ایم که سریال های تلویزیونی درحال بازنمایی مصرف گرایی هستند. برای اینامر، نحوه بازنمایی آنها از سرمایه های اقتصادی و فرهنگی گروه های اجتماعی مختلف و همچنین نسبت میان کالاهای مصرفی بازنمایی شده با موقعیت اقتصادی، اجتماعی این گروه ها را تحلیل کرده ایم. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا استفاده شدهاست به قسمت از سریال53  از طریق سریالهای تلویزیونی که در سال 1376 تا 1383 از طریق تلویزیون پخش شده است به تحلیل محتوای آن ها پرداخته ایم. یافته ها نشان می دهد که سرمایه های اقتصادی به  طرز فاحشی بیش از سرمایه های فرهنگی به نمایش گذاشته شده است و کمترین نسبتی میان کالاهای مصرفی در این سریال ها و جایگاه اقتصادی، اجتماعی افراد وجود ندارد

    کلیدواژگان: بازنمایی، مصرف گرایی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی، کالای لوکس، سبک زندگی
|
  • Seyyed Ali Asghar Soltani*, Goodarz Mirany Page 1

    Samples of highly circulated Iranian newspapers were studied in this paper to answer the question of whether or not their front-page layouts are ideologically organized or merely aesthetically arranged. Methodologically, the Gunther Kress and Theo van Leeuwen’s multimodal approach was used in which four methods for layout are introduced and newspapers use one of these or a combination of them. In our study of Iranian newspapers, we reached a conclusion similar to Kress and van Leeuwen’s to the effect that the front pages of newspapers are not neutral and unbiased but try to ideologically direct their readers toward a specific meaning.

    Keywords: discourse, information value, salience, framing, reading paths, newspaper layouts
  • Ghorban Ali Ebrahimi *, Shahram Parastesh, Hasan Nasehi Page 23

    Gender Language which dominants the gender discourse of social climate in Iran, is one of the most influential phenomena in language and non-linguistic actions of individuals. This phenomenon has been revealed as a part of a common outlook on the concept of gender in among the popular magazines. Since the dominant ideology tries to incorporate and apply a self-constructed gender outlook that provides its interests, and since this has dictated itself powerfully in the individuals’ social being, we decided to study the influence and hegemony of this desire in the subconscious mind and the gender discourse in Iranian society. To this end, some of the stories in popular Persian magazines (published in 2007) were chosen with theoretical background taken from the Michel Foucault perspective and Norman Ferklaf methodology, the stories were then analyzed. In this study, the findings of each of the texts were analyzed with regard to the basic categories of male discourse, such as patriarchal, naming, property, wealth and fear. The findings suggest that subjectivity of people of the community, especially women, is influenced by an unconscious which carries the dominant gender discourse. Therefore, they follow actions not completely in accordance with their beliefs and desires, but rather support the discourse which is to be used as a tool for achieving the goals.

    Keywords: Gender, Domination, Critical discourse analysis, Ideology, Unconscious mind
  • Taghi Azad Armaki *, Farzane Bazyar Page 49

    The main objective of this paper is to examine the reappearance of the social identity of intellectuals in cinema with emphasis on the Jenkin’s theory on social identities. In this analysis five movies namely “Hamoon”, “Objection”, “The Hidden Half”, “Unscathed Paper” and “One Little Kiss” with the theme if intellectualism have been evaluated and interpreted based on the three significant indices of the identity theory “Self”, “Social Interactions and Stimuli”, throughout “Time and Place”. In the final stage, based on definitions of the intellectuals as provided by Ale Ahmad in three aspects “Generating”, “Prestige” and “Disillusionment” which have been represented in the post revolutionary cinema, analysis has been made. The main conclusion reflects that major characteristics that have been considered for the intellectual such as courage, bravery and … are not present in these moves and merely the academic achievements are observed.

    Keywords: Cinema, Social Identity, Identity, intellectual, quasi
  • Kazem Kazemi *, Saeid Zahed Zahedani Page 69

    This paper examines social memory of clergies who study in traditional religious schools and its relationships with social indicators of the group. The main goals of the research have been exploration of principal elements of collective memory of clergy groups as well as explaining the respondents’ justifications for prominent events. This survey was carried out through distributing a questionnaire to clergy people of religious schools in Shiraz city. Through a probability approach of cluster sampling, 256 students and teachers were selected. They were asked about the most important national events in almost the last nine decades as well as their reasons for the importance of the prominent events. The relationships of independent variables to the prominent group memory were examined. The results indicated the absolute primacy of 1979 Revolution and War between Iran and Iraq memory among other ten events in this epoch. The great change, progress, religion and retrogress were the main categories for the justification of Revolution and War’s primacy. There are significant relationships according two variables analysis: Revolution’s memory and education as well as race; War’s memory and cultural consumerism. Education appeared in the final Logistic regression model for Revolution memory and cultural consumerism in War’s. Generally the results confirmed the Halbwachs theory of collective memory.

    Keywords: Collective Memory, Islamic Revolution of 1978, Iran, Iraq war, Clergymen
  • Sara Shariati*, Vahid Shalchi Page 93

    Today the cinematic narrative is one of the most important narratives in forming individual and collective subjectivity, which is a subject to ponder on. This article is to consider the ethic representation in the popular Iranian cinema throughout the first half of the 90’s decade in Iran and focus on the preferred reading. This article aside from examining the representation of he preferred ethic narrative among selected ovies attempts to indicate which ethic narrative has been able to attract the most audience among the society and to thus provide an outlook to the recognition of ethic interpretation of this section of the society. In this research, six of the best selling movies in the years 2001-2006 have been studied by semiotic methods. It is interesting to point out that despite numerous differences (genre, author, …) many common binary oppositions exist in these works, and there is also an almost similar ethic dialogue dominating over all works. Tolerence, honesty, joy, pure and non-hypocritical relationships are the accepted values in these movies. Moreover in most of these works, a paradox among the narrative methods in the inner layer and the preferred values(tolrerance) canbe observed.

    Keywords: Ethical issues, Binary oppositions, The popular cinema of Iran, Semiotics
  • Shapour Behyan * Page 117

    The war remains a generation of warmen entering in to the society who found themselves with a change in to the dominant ideology: the epic ideology which was depended on revolution and war’s values was replaced by market and economic values. They didnt accept this change, and begain to express their dissatisfaction. They wanted to recover these values and believed that the war has not been ended yet. This article try to show this change in course of the Pierre Bourdieu’s theories about symbolic capital and the field. and to show how they respond to this problem in several films by Hatami Kia named Glass Agency, Red Ribbon. Wave of Dead, In the Name of Father. This Paper is aimed to show that heros’ claims about society’s unkindness to them are in fact a group’s claims who was outcasted by new group who is the representaion of new ideology.but representation of reality in these films ends in this point. And the displacement process is disordered by representational funections.

    Keywords: war, ideology, epic, market, symbolic capital, generational consciousness
  • Mehdi Faraji *, Nafiseh Hamidi Page 139

    The media, especially television, is representing culture and everyday life. The representation is constantly followed with ideology. We try to illustrate the dominant ideology in TV series. In this article, it is illustrated that TV series represent consumerism. For this purpose, methods of representation of cultural and economic capitals in different social groups and, the relationship between represented commodities with social and economic status are analyzed. We used content analysis in this article and randomly selected 53 episodes of series that had been broadcasted between the years 1997 and 2004. Data reflect that economic capitals dramatically performed more than cultural capitals. The relationship among represented commodities and social and cultural status in these serials is in its lowest level.

    Keywords: Representation, Consumerism, Social Capital, Cultural Capital, Life Style, Luxury Commodity