فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
پیاپی 53 (زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حسین پاینده صفحات 11-29
    تاریخ گرایی نوین در زمره ی تاثیرگذارترین روش های تحلیل متن است که از اواخر دهه ی 1980 با مقالات و کتاب های استیون گرینبلت و سپس لوئی مانتروز نظریه پردازی شد. هرچند که این رویکرد ابتدا در نقد ادبی نضج گرفت، اما دامنه ی کاربرد آن به مطالعات فرهنگی تسری پیدا کرد و امروزه در کنار رویکردهایی همچون تحلیل انتقادی گفتمان، از متداول ترین شیوه های تحلیل متن محسوب می شود. معرفت شناسی ضدپوزیتیویستی نیچه و همچنین نظریه ی فوکو درباره ی گفتمان تاثیر بسزایی در شکل گیری شالوده های نظری این رویکرد داشته است. در نتیجه، تاریخ گرایان نوین معتقدند هرگز نمی توان شناختی عینی و موثق از تاریخ به دست آورد، «حقیقت تاریخی» برساخته ای گفتمانی و لذا متغیر است، و مفهوم «روح زمانه» فهم گفتمان های متکثر در هر برهه ی معین از تاریخ را ناممکن می کند. در مقاله ی حاضر، پس از بررسی مبانی نظری تاریخ گرایی نوین، خوانشی از رمان مشهور سووشون نوشته ی سیمین دانشور به دست داده می شود که طی آن، گفتمان های دوره ی اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم از منظر تاریخ گرایی نوین تحلیل می شوند. تمرکز این تحلیل بر شورش سمیرم و نحوه ی بازنمایی آن در سووشون است. به منظور پرداختن به زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تاریخی این واقعه، از روش انسان شناس آمریکایی کلیفورد گیرتس موسوم به «توصیف همه جانبی» یا «توصیف انبوه» استفاده شده و با استناد به منابع گوناگونی مانند آرشیو سازمان اسناد ملی، گزارش روزنامه ها، کتاب خاطرات و یادداشت های پهلوی اول، کتاب خاطرات سپهبد امیراحمدی، کتاب ها و مقالات تاریخدانان و پژوهشگران تاریخ معاصر،... تلاش شده است تا تصویری از کشاکش های گفتمانی در زمان این رویداد به دست داده شود. در گام بعدی، متون غیرادبی ای که نام بردیم، به موازات متن سووشون قرائت و از راه تحلیل گفتمان با آن مقایسه شده اند. این تحلیل نشان می دهد که صداهای خاموش در منابع رسمی تاریخ، چگونه در ادبیات می توانند شنیده شوند و به صورت گفتمان ها یا پاره گفتمان هایی مغایر با گفتمان مسلط تفسیر متفاوت خودشان از رویدادهای تاریخی را به خواننده ارائه دهند. تحلیل نحوه ی بازنمایی شورش سمیرم در سووشون از منظر تاریخ گرایی نوین نشان می دهد که حکومت مرکزی با ایجاد شناختمان هایی مانند «ملیت»، «مدنیت»، «یاغی گری»، «شرارت» و امثال آن، تقابلی دوجزئی بین فرهنگ و سبک زندگی عشایر از یک سو و پیشرفت کشور از سوی دیگر به وجود می آورد و بدین ترتیب راه را برای سرکوب آنان باز می کرد.
    کلیدواژگان: تاریخ گرایی نوین، روح زمانه، شورش سمیرم، سووشون، تحلیل گفتمان
  • محمد رضاپور قوشچی* صفحات 41-72
    سازش و مصالحه در فرهنگ سیاسی ما دارای بار منفی بوده و به همین دلیل به هرگونه ندای سازش و مصالحه انگ و بر چسب خیانت زده می شود. واقعیت آن است که جامعه ما در حال حاضر در شرایط مصالحه و آشتی بسر نمی برد و برداشت نادرست از این مفهوم، امکان هرگونه مصالحه را از جامعه سلب می کند. باید توجه داشت که مصالحه سیاسی به عنوان یک کنشگری سیاسی به معنی انفعال و وادادگی نیست. با توجه به اینکه مصالحه سیاسی نافی هویت های سیاسی نیست، لذا گروه ها و جریان های مختلف سیاسی با تاکید بر مصالحه سیاسی می توانند ضمن حفظ اصول و ارزش های خود به تعامل و تفاهم برسند. در ارتباط با این موضوع که مصالحه سیاسی چه نسبتی با گفتمان های مسلط در جمهوری اسلامی ایران دارد، در این مقاله ابتدا شکل گیری مهمترین گفتمان ها و چگونگی هژمونیک شدن آنها بررسی شده و در مرحله بعد، نسبت مصالحه سیاسی با هریک از این گفتمان ها مورد سنجش قرار گرفته است. پرسش اصلی مقاله این است که: آیا در شرایط موجود امکان مصالحه میان گفتمان های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟ با توجه به این سوال، فرضیه اصلی پژوهش بر این پایه استوار است که: هرچند هژمونیک شدن گفتمان ها به واسطه فرآیند ضدیت (Antagonism)، امکان مصالحه میان گفتمان های سیاسی را غیر ممکن می سازد، اما گفتمان ها به واسطه رویکرد آگونیسم(Agonism)، می توانند به مصالحه نسبی برسند. در آگونیسم ما با رابطه "دوست- دشمنی" طرف نیستیم، بلکه شاهد رابطه ی رقابت آمیزی هستیم که در آن مشروعیت مخالفان به رسمیت شناخته می شود. در جستجو برای نظریه ای که بتواند روش تحلیل مناسبی را برای این مقاله فراهم آورد، نظریه های معطوف به گفتمان به ویژه خوانشی که ارنست لاکلا و شنتال موفه از تحلیل گفتمان ارائه می دهند، انتخاب شده است.
    کلیدواژگان: گفتمان، هژمونی، آنتاگونیسم، آگونیسم، مصالحه سیاسی
  • امیر رستگار، باقر ساروخانی، اصحاب حبیب زاده، شهناز هاشمی* صفحات 73-96
    روابط عمومی موثر در سازمانها، بین المللی شده است و با توجه دگرگونی های پیش آمده و پر رنگ شدن عنصرارتباط، دیپلماسی رسانه ای در این روزها اهمیت بسیار یافته است. این رساله تلاش دارد الگوی دیپلماسی رسانه ای جهت استفاده موثر از رسانه ها برای حضور مطلوب سازمانها در عرصه بین المللی طراحی نماید.این مطالعه با روش شناسی کیفی و رویکرد تئوری زمینه ای انجام شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش را بیست و پنج نفراز اساتید ارتباطات، رسانه و روابط عمومی تشکیل می دادند که اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته جمع آوری گردید. داده های حاصل براساس نسخه کوربین و اشتروس(2008) تحلیل شدند. شیوه دستی و نرم افزار مکس کیودا 10 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.از تحلیل داده ها حدودا 940 کد سطح اول (کد باز) بدون محاسبه همپوشانی آنها استخراج شد. سپس این کدها براساس تشابها و تفاوتهای موجود با هم مقایسه و 26 زیر طبقه، 11 طبقه فرعی(شامل مفاهیم و زمینه) بدست آمد. نهایتا 4 طبقه اصلی برای مفهوم یک طبقه اصلی برای زمینه بوجود آمد. متغیر مرکزی این مطالعه "مدیریت سیستمی " و طبقات اصلی آن "فرایند" ، "عوامل تسهیل گر" ، "عوامل بازدارنده" و "دستاورد" و"زمینه" بودند. مجهز کردن مراکز روابط عمومی با دیپلماسی رسانه ای می تواند باعث اعلام موجودیت سازمان در عرصه بین المللی گردد. سازمانها می خواهند در تحولات جهانی اثر گذار بوده و سهمی از بازار جهانی را داشته باشد.
    کلیدواژگان: دیپلماسی رسانه ای، ارتباطات، رسانه، سازمان
  • نازیلا شفیعیان، علی اکبر فرهنگی*، مجتبی امیری صفحات 97-121
    تحقیق حاضر به منظور طراحی و تدوین الگوی کارکردی رسانه های جمعی و با تاکید بر توسعه سرمایه اجتماعی و مورد مطالعه معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. راهبرد پژوهش حاضراز نوع آمیخته کیفی- کمی بوده، که در مرحله کیفی از روش نظریه داده بنیاد، و در مرحله کمی از روش دلفی به منظور اعتبار سنجی یافته های بخش کیفی و به اجماع رساندن آرای نخبگان، بهره گرفته شده است. داده های میدانی در سه مرحله، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، و دو مرحله پرسشنامه نیمه باز- پاسخ و بسته-پاسخ، گردآوری شده، و با راهبردهای ، و آمارهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در پایان مرحله سوم، با کسب اجماع نخبگان در مورد مولفه های پژوهش، الگوی نهایی پژوهش ارائه گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن هستند که، صدای جمهوری اسلامی ایران، دارای چهار کارکرد اصلی، شامل؛ فراهم آوردن شرایط علی، بهره گیری از عوامل میانجی، ایجاد شرایط زمینه ای، و نیز تدوین راهبردهای فعال و فوق فعال در راستای توسعه سرمایه اجتماعی است.
    کلیدواژگان: رسانه های جمعی، رادیو، صدای جمهوری اسلامی ایران، الگوی کارکردی، سرمایه اجتماعی
  • سید محمد مهدی زاده، محبوبه علی محمدی صفحات 103-131
    خانواده بستری مناسب برای شناخت ارزش ها و روند تغییر آنها در طی زمان است، نمونه ای خرد از جامعه کلان که به واسطه آن اولویت های ارزشی و ترجیحات رفتاری در دوره ای خاص، فهم می گردد. با این هدف، مقاله حاضر، سبک زندگی خانوادگی به نمایش درآمده در فصل نخست سریال کیمیا را با تمرکز بر الگوی مصرف مورد بررسی قرار می دهد تا از این رهگذر، چگونگی بازنمایی ساختار طبقاتی در دوره پیش از انقلاب اسلامی را نشان دهد. یافته های این مقاله مبتنی بر نشانه شناسی سه گانه کاودری- سلبی، بارت و فیسک، عناصر بصری و روایی متن را مورد تحلیل قرار می دهد. نتایج حاکی از آن است که در این بازنمایی طبقه متوسط با سه عنصر «مذهب»، «سنت» و «فرهنگ» پیوند خورده، به این ترتیب از طبقه بالای «فرادست، منفعت طلب و قدرتمند» متمایز می شود. این بازنمایی، «ارزش های ایدئولوژیک» را به نفع «ارزش های اقتصادی» برجسته می نماید و پیشگامی طبقه متوسط را در جنبش مردمی، موجه می سازد.
    کلیدواژگان: خانواده، طبقه، سبک زندگی، الگوی مصرف، بازنمایی
  • سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی* صفحات 123-157
    خاستگاه جشنواره های فیلم غرب است اما با گسترش فرهنگ غرب این نوع جشنواره به پدیده ای جهانی بدل شده است. «مطالعات جشنواره های فیلم» حوزه ای میان رشته ای و جدید است. این مقاله از منظر سیاستگذاری فرهنگی به جشنواره های تلویزیونی در ایران توجه می کند. رویکرد این مقاله به سیاستگذاری فرهنگی از منظری خرد و معطوف به «سیاستگذاری رویداد» است؛ بدین معنا که به جای اهداف و محتواها، بر شکل برگزاری جشنواره تاکید می شود. شکل برگزاری جشنواره های تلویزیونی برگرفته از نمونه های غربی است، لذا این مقاله با نگاهی تطبیقی به تحلیل مراسم اختتامیه دو جشنواره تلویزیونی جام جم و گلدن گلوب می پردازد. این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی بهره می برد. بخشی از یافته-ها نشان می دهد در حالی که در اختتامیه جام جم بیش از همه مقامات سیاسی و مدیران اداری جشنواره بازنمایی و برجسته می شوند، در گلدن-گلوب اثری از حضور مقامات سیاسی دیده نمی شوند و مقامات جشنواره نیز تمایل چندانی به حضور در جلو دوربین ها ندارند. در پیوند با گفتمان تلویزیون که از یک سو مبتنی بر سرگرمی و از سوی دیگر متکی به «حال» و رویدادهای جاری جامعه است، مراسم گلدن گلوب نیز ضمن حفظ رویکرد سرگرمی به رویدادهای اصلی جامعه آمریکا واکنش نشان می دهد. این در حالی است که جام جم نه از رویکرد سرگرمی بهره چندانی می برد و نه به رویدادهای جاری جامعه توجه چندانی دارد. می توان مدعی شد علیرغم استانداردهای یکسانی که برای برگزاری جشنواره های فیلم وجود دارد گلدن گلوب بازتابی از ساختار تجاری صنعت فیلم و تلویزیون در آمریکا و جشنواره جام جم بازتابی از ساختار دولتی و انحصاری صنعت تلویزیون در ایران است.
    کلیدواژگان: جشنواره فیلم، تلویزیون، سیاست گذاری فرهنگی، جشنواره جام جم، جوایز گلدن گلوب
  • مبین رحیمی، کمال خالق پناه* صفحات 189-220
    مدرنیزاسیون در تمامیت خود به مثابه تجربه ای تاریخی آسیب زا و متناقض بود. در این میان تجربه جنگ به عنوان یکی از آسیب ها، بازنمایی از تجربه مدرنیته برای جوامع غیرغربی است. در چنین بستری است که سینما به به بازنمایی این تجربه می پردازد. هدف پژوهش حاضر هم فهم چگونگی بازنمایی تجربه جنگ به واسطه منظومه مفهومی والتربنیامین، در سینمای کردستان است. در نگاه بنیامین اگرچه جنگ باعث فقیرشدن تجربه ها می-شود اما از طرفی دیگر سینمای سیاسی توانایی بازچنگ آوری تجربه ای دیگر را برای انسان های بدون تجربه فراهم می کند. در چنین فضایی تئوریک است که فیلم های «آپارتمان مورچه ها، چهار ترانه برای کرکوک ، 74» مبتنی بر روش نشانه شناسی مورد خوانش واقع شدند که هر کدام از فیلم ها مبتنی بر یک دیالکتیک رمزگانیدرصدد بازنمایی کردن تجربه جنگ به مثابه یک تجربه فقیر هستند. حضور رمزگان های مستندگونه مبتنی بر غیاب داستان در فیلم ها، بازنمایی تجربه را مواجه با یک بحران می کند. اما از سویی دیگر، مستندگونگی، فضایی سیاسی را به فیلم ها می بخشد. در نهایت می توان گفت چشم انداز سینمای ستم دیدگان بستری برای پروبلماتیزه کردن فیلم ها برای بتصویر کشیدن سطوری دیگر از تاریخ چندخطی رافراهم می کند.
    کلیدواژگان: کردستان، تجربه جنگ، والتر بنیامین، فقر تجربه، نشانه شناسی
  • سیده زهرا اجاق* صفحات 221-247
    آموزش سواد رسانه ای در ایران به شکل رسمی و غیررسمی در حال گسترش است و نیاز به متون یا منابعی وجود دارد که به طور علمی شاخص های مناسب برای محتوای آموزش را شناسایی و ارائه کنند. با توجه به این که مخاطب مستقیم و غیرمستقیم این آموزش ، کودکان هستند، در این مقاله با انتخاب رویکرد کودک محور به رابطه کودک با رسانه، مدل های برساخت گرای آموزش سواد رسانه ای مطالعه و تحلیل می شوند. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل ثانویه مبتنی بر اسناد، ویژگی های روش و محتوای مناسب برای آموزش سواد رسانه ای را مشخص می کند. این پژوهش نشان می دهد که شیوه آموزش باید از حالت یک سویه به چند سویه، و از تک گویی به گفتگویی تغییر کند. همچنین لازم است محتوای آموزشی در دو سطح نظری و عملی به کودکان یاد داده شود. در سطح نظری کودکان متناسب با سن خود، مبانی مفهومی رسانه را با تاکید بر مفهوم بازنمایی و واژگان اصلی علم مطالعات رسانه یاد می گیرند و با شناخت روش نشانه شناسی از آن برای تحلیل رسانه ها استفاده می کنند. در سطح عملی نیز مهارت تولید رسانه ای، نقد و بازخورد دادن را یاد می گیرند. سه شاخص اصلی برای انتخاب محتوای مناسب نظری و عملی عبارت از یادگیری مفهوم بازنمایی، خودکارآمدی، و بازاندیشی هستند.
    کلیدواژگان: آموزش سواد رسانه ای، کودک، برساخت گرایی، شاخص های محتوای آموزشی، تحلیل ثانویه مبتنی بر اسناد
  • امیر کیهان*، مهدی فرقانی، افسانه مظفری صفحات 249-284
    مقاله حاضر درباره شرایط گسترش رسانه های اجتماعی پیام رسان موبایلی، در میان قومیتهای حساس کشور است. هدف شناخت و تحلیل ارتباط بین مصرف رسانه های اجتماعی مبتنی بر نرم افزارهای پیام رسان موبایلی و هویت قومی اقوام ترک و کرد به صورت درزمانی (فرایندی) است. بدین منظور این موضوع از دید متخصصین رسانه های اجتماعی و هویت قومی بررسی می شود. استراتژی تحقیق استقرایی و روش کیفی مصاحبه عمیق است. روش تحلیل داده نیز براساس نظریه مبنایی است.بر اساس نتایج بدست آمده کاربران رسانه های اجتماعی موبایلی صرفا بر اساس ماهیت هویتی قبلی شان اقدام به انتخاب راهبرد کنش در حوزه هویت قومی می کنند. رسانه های اجتماعی موبایلی برای کاربران کرد و ترک این امکان را فراهم کرده است که به بازتولید و تقویت گرایش های خود بپردازند. به این ترتیب آن ها به برجسته سازی دغدغه های هویتی خود پرداخته و طبق پیشینه هویتی خود در سه دسته عاملیت هویت ستیز، عاملیت هویت جو و عاملیت هویت طلب افراطی (تمامیت خواه) طبقه بندی شده و به استفاده از رسانه های اجتماعی می پردازند، این فعالیت ها نیز پیامدهای هویتی در سطح فردی و جمعی برای آن ها داشته و به تکوین هویت قومی و فراقومی آن ها کمک می کند.
    کلیدواژگان: هویت قومی، رسانه اجتماعی موبایلی، دانشجویان، قوم کرد، قوم ترک
  • زهره افتخار، ثریا ضیایی، هادی شریف مقدم صفحات 285-303
    هدف این مقاله واکاوی ورود فناوری های اطلاعاتی تاثیرگذار بر اطلاع یابی در حوزه های علمیه است. نوع پژوهش کاربردی و روش اجرای آن پیمایشی بوده و از رویکرد تحلیلی استفاده شده است. شیوه گردآوری داده ها پرسشنامه است و روایی صوری ابزار توسط متخصصان تایید گردید؛ همچنین از ضریب آلفای کرنباخ برای تایید پایایی استفاده شد. در این پژوهش از روش نمونه گیری چندمرحله ای استفاده شده است و در مجموع 313 نفر در استان‏های فارس و بوشهر جامعه پژوهش را تشکیل دادند. روش‏های آماری توصیفی و استنباطی به منظور تجزیه تحلیل داده‏ها به کاررفته و از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. در این بخش ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون‏های فریدمن و کورسکال والیس به کار رفت. یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که استفاده از کتابخانه با میانگین (66/3)، انتخاب کتاب های چاپی با میانگین (48/4)، شرکت در کلاس‏های درس یا کارگاه‏های آموزشی با میانگین (18/2)، انجام پژوهش با میانگین (05/2)، به ترتیب جهت دسترسی، انتخاب، رویارویی با موقعیت بحران و کسب مهارت های پژوهشی، توسط جامعه پژوهش در اولویت نخست قرار دارند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میان رفتار اطلاع یابی جامعه پژوهش، با موقعیت مواجه با بحران رابطه منفی معنی دار و با مهارت های پژوهشی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: فناوری های اطلاعاتی، اطلاع یابی، حوزه های علمیه، استان فارس و استان بوشهر
  • محمد عثمان حسین بر، طیبه کوچک زایی، بهروز روستاخیز* صفحات 305-321
    از دیرباز و در جوامع مختلف، صاحبان هویت های گوناگون، شیوه های متنوعی را و به منظور نمایش این هویت ها در زندگی خود به کار می گرفته اند. با تامل در فرهنگ های گوناگون می توان به حفظ، نگهداری و انتقال آنها از طرق گوناگون اشاره نمود. در این میان، موزه ها مکان هایی معنادار برای ارائه و نمایش هویت فرهنگی هستند که به صورتی نمادین عمل می کنند. از سویی، فرهنگ های گوناگون، متاثر از نوعی جهانی شدن یک رنگ کننده که آن ها را تحت الشعاع قرار داده، در تکاپویی پر جنب و جوش به منظور تمایزبخشی میان خود و دیگری-ها افتاده اند. بنابراین و با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ در جامعه ایرانی، این پژوهش در پی پرداختن به این موضوع در چارچوب پیشینه و ادبیات موجود در انسان شناسی و مشخصا حوزه مربوط به انسان شناسی موزه است. از این رو، مقاله حاضر با الهام از این ادبیات و با اتخاذ روش مردم نگاری، تلاشی به منظور فهم نقش موزه ها در ارتباط بین هویت قومی و ملی (فرا قومی) با توجه به معنای تجربیات زیسته بازدیدکنندگان موزه های مورد مطالعه در شهرستان های زابل و زاهدان می باشد. یافته های به دست آمده در قالب پنج مضمون عمده و یک هسته مرکزی ارائه گردیده اند. پنج مضمون عمده عبارتند از: کسب دانش و آگاهی تاریخی، تشدید حس تعلق خاطر قومی- ملی، تقویت منزلت قومی- ملی، تقویت خودآگاهی و خودباوری قومی- ملی، و زیبایی شناسی قومی- ملی. هسته مرکزی که کل روایت ارائه شده بر آن دلالت می نماید نیز، به تولید، بازتولید و بازنمایی هویت قومی- ملی در موزه ارجاع دارد.
    کلیدواژگان: بازدید از موزه، هویت قومی، هویت ملی، اقوام بلوچ و سیستانی
  • حسین علی افخمی، مسعود علی دادی صفحات 323-340
    این مقاله با رویکرد تحلیلی- تاریخی به بررسی محتوای دو روزنامه غیر حزبی (مستقل) کی هان و اطلاعات و نقش آنها در جریان ملی شدن صنعت نفت می-پردازد. دو روزنامه سراسری که به علت استمرار در انتشار و استقلال نسبی به علت اتکا به درآمد آگهی ها از موثرترین رسانه های چاپی در تاریخ ایران معاصر بشمار می روند که از قدرت بالایی برای شکل دهی به افکار عمومی برخوردار بوده اند. در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران، مطبوعات به عنوان نهاد رسانه ای بی رقیب و سازنده افکار عمومی عمل می کردند. شواهد تاریخی حاکی است که در این دوره اغلب احزاب هر کدام دست به انتشار هفته نامه یا روزنامه ای می زدند تا اخبار و رویدادها را با توجه به چارچوب فکری و ایدئولوژیک خود منتشر کنند.در این پژوهش با توجه به پیشنه این دو روزنامه غیر حزبی، نحوه انتشار و بازتاب مطالب خبری و تحلیلی مربوط به ملی شدن صنعت نفت با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کمی بررسی می شود. جامعه آماری این تحقیق کلیه مطالب مربوط به مسائل ملی شدن نفت ایران در ماه های اسفند و فروردین سالهای 30-1329 در دوره نخست وزیری محمد مصدق را شامل می شود.یافته تحقیق نشان می دهد روزنامه اطلاعات، نسبت به روزنامه کی هان در چهار هفته قبل و بعد از روز (29 اسفند) ملی شدن صنعت نفت ایران، سوگیری مثبت تری در انتشار اخبار و رویدادها داشته است.
    کلیدواژگان: ملی شدن صنعت نفت، مطبوعات ایران، کیهان، اطلاعات
|
  • Hossein Payandeh Pages 11-29
    New Historicism is one of the most influential methodologies of textual analysis which was theorised in the essays and books of Stephen Greenblatt and Louis Montrose in the late 1980s. Although this approach took its roots in the field of literary criticism, its impact has subsequently been expanded to cultural studies and is today considered, along with other approaches such as critical discourse analysis, to be among the most common methodologies of textual analysis. Nietzsche’s anti-positivist epistemology and also Foucault’s theory of discourse have had a considerable impact on the formation of New Historicism’s theoretical foundations. Consequently, New Historicists believe it is impossible to gain an objective or authentic knowledge of history. They also regard “historical truth” as a discursive construct and, as such, subject to change. They, therefore, reject the notion of “spirit of the age” as a reductive and misleading concept for understanding the multiple discourses operating in any specific period of history. This essay begins with an overview of the theoretical concepts of New Historicism and goes on to offer a reading of the Savushun, a novel by the modern Iranian author Simin Daneshvar, from the perspective of this critical approach in order to analyse the variety of discourses in the period of Iran’s occupation by the Allied armies during World War II. Focusing on the Samirom uprising in the same period, this essay intends to analyse the literary representation of this historical event in the novel. Applying the American anthropologist Clifford Geertz’s method of “thick description” and drawing on a variety of sources such as the archives of the Organisation of National Historical Documents, newspaper reports, diaries of Reza Shah, memoirs of Lieutenant General Amirahmadi, as well as articles and books written by historians and scholars of contemporary Iranian history, the essay attempts to offer a picture of discursive conflicts during the time of Samirom uprising. In doing so, the above-mentioned non-literary texts are read along the text of Savushun and compared with the novel by way of discourse analysis. The results of the analysis indicate how the silent voices of history are allowed to be heard and represented as minor or counter-discourses offering their own interpretations of historical events to the reader. The New Historicist analysis of Samirom uprising’s representation in Savushun shows how the central government in Iran created epistemes such as “nationality”, “civility”, “insurgence”, “banditry” and the like, by setting up a binary opposition between nomads’ culture and life style on the one hand and the country’s development on the other, in order to pave the way for the suppression of the nomads.
    Keywords: New Historicism, Spirit of the Age, Samirom Uprising, Savushun, Dsicourse Analysis
  • Mohammad Rezapour Ghuoshchi Pages 41-72
    In Iranian culture, reconciliation have negative connotations and hence any compromising voice and effort receive some kind of betrayal label. The fact is that our society is not currently in a state of reconciliation, and the misunderstanding of this concept deprives the society of any compromise. It should be noted that political reconciliation as a political act does not mean passivity and submission. Since political reconciliation does not deny political identities, different political parties and streams, while maintaining their principles and values, can reach an understanding with an emphasis on political reconciliation. Regarding the relationship between political reconciliation with dominant discourses in the Islamic Republic of Iran, this article first studies the formation of the most important discourses and how they have become hegemonic, and in the next stage, the relationship of political reconciliation with each of these discourses have been assessed. The main question of this article is: Is there a possibility of compromise between political discourses in the Islamic Republic of Iran in the present circumstances? Regarding this question, the main hypothesis of the research is based on the fact that: although the hegemony of discourses through the process of antagonism makes it impossible to reconcile political discourses, however, discourses can reach a relative reconciliation through the Agonism approach. In Agonism, we are not dealing with “friend- hostile” relationship, but we see a competitive relationship which recognizes the legitimacy of the opposition.  In search of a theory that can provide an appropriate analysis method for this article, discourse-oriented theories, in particular the readings by Ernst Loclau and Chantal Mouffe from discourse analysis, have been selected.
    Keywords: Discourse, Hegemony, Antagonism, Agonism, Political Reconciliation
  • Amir Rastegar, Bagher Sarokhani, Ashab Habibzadeh, Shahnaz Hashnaz Pages 73-96
    Effective Public Relations Departments in Organizations are working in international level. Given the changes that have occurred and bolding the element of communication, media diplomacy has become very important during these days. This PhD dissertation tries to design media diplomacy model for effective use of media for the desirable presence of organizations in international arenas.This study was conducted with qualitative method and grounded theory approach. The participants of this research were 25 individuals who have knowledge in media, public relations, communication. The data needed for the study was collected through a deep and semi-structured interview with participants. Obtained data were analyzed on the basis of “Corbin and Strauss version (2008)”. Manual method and the Software of MAXQDA 10 were used for data analysis.With analyzing data, about 940 primary codes (open coding) were extracted without calculating their overlapping. Then, these codes were compared on the basis of the similarities and differences and 26 subcategories (including concepts and contexts) were obtained. 11 sub-sub categories were appeared and four main categories for concept and a main category for context were come out. Core variable was “systemic management" in media diplomacy and four main categories for concept were “process”,” facilitating factors”, “hindering factors” and “achievement” and one main category for context was” context for realizing media diplomacy”.Equipping public relations with media diplomacy can notify the existence of an organization in the international arena. Organizations want to have an impact in global changes and to have a share in global market.
    Keywords: media Diplomacy, Communication, Media, rganization
  • Nazeela Shafian, Ali Akbar Farhangi, Mojtaba Amiri Pages 97-121
    The present research has been carried out in order to design and compile a functional model of mass media and the case study of the Voice of Islamic Republic of Iran with an emphasis on the development of social capital. The research strategy is based on qualitative-quantitative mixed strategy, in which the grounded theory method has been used in the qualitative phase, and in the quantitative phase Delphi method has been used in order to validate the findings of the qualitative section, and to gain the consensus the elites.The field data were collected in three stages, the deep and semi-structured interviews, and the two half-opened and closed-response questionnaires, then they were analyzed with Grounded Theories strategies and descriptive statistics. The final model of research was presented at the end of the third stage, when the elite consensus was achieved. The findings of the research indicate that, the Voice of the Islamic Republic of Iran has four main functions for the development of social capital which contains; preparing the causal conditions, the use of intermediaries, the development of the field conditions, and the compilation of the active and extra active strategies.
    Keywords: Mass Media, Radio, Voice of the Islamic Republic of Iran, Functional Model, Social Capital
  • Seyed Mohammad Mehdizadeh, Mahboobeh Alimohammadi Pages 103-131
    Family and class representation based on the consumption pattern: The narrative of the pre-revolutionary period in “kimiya” seriesFamily is appropriate Institution to recognize social values. It shows preferable behaviors in a Special period. According to this view, this article study life style in first season of “kimiya” series to determine Class structure Representation. For this purpose, emphasis on Consumption pattern including daily & cultural consumption. Research method is Semiotics approach Composed of Cowdery- Selby, Barthes & Fiske. This method can analyze Images & story of serial and offer Strong results. The Results from this research show families in middle class as a Symbol of tradition and religion have important role in Islamic revolution but The upper class as a symbol of Wealth and power were in front of people. The Results from this research show families in middle class as a Symbol of tradition and religion have important role in Islamic revolution but The upper class as a symbol of Wealth and power were in front of people
    Keywords: Representation, Family, Class, Life Style, Consumption Pattern
  • Seyed Jamaledin Aknarzadeh Jahromi Pages 123-157
    Although the West is the cradle of film festival, now in favor of the West hegemony, film festival is a global phenomenon. Many film and television festivals held in Iran too. This article considers the Festivals through cultural policy lens. Our approach to cultural policy is micro and pay attention to ‘event policy’. It means this article focus on the form of television festivals Most of film festivals around the world imitate western festivals in form, although the context influences the form obviously too. Through a qualitative content analysis, this article compares Jam-e Jam Festival, as the most important television festival in Iran, with Golden Globes Awards. The results show as the Golden Globes reflects the commercial structure of the US film and television industry, Jam-e Jam is the reflection of the monopolistic television industry in Iran. While Golden Globes represents celebrities, Jam e Jam pays attention to political officials mostly.
    Keywords: Film Festival, Television, Cultural Policy, Jam-e jam Festival, Golden Globes Awards
  • Kamal Khaleghpanah, Mobin Rahimi Pages 189-220
    Modernization, in its totality, was as harmful and contradictory as the historical experience. In the meantime, the experience of war as one of the damage is a representation of the experience of modernity for non-Western societies. In this context, the cinema is about to represent this experience. The purpose of the present study is to understand the way in which the experience of war is represented by the Walter Benjamin conceptual system in the Kurdish cinema. In Benjamin's view, though, the war can lead to poor experience, but on the other hand, the political cinema provides the ability to bring another experience to inexperienced people. In such a theoretical context, the films "Ants Apartment, Four Pieces for Kirkuk, 74" were read on the basis of the semiotic method, each of which based on a script-based dialectic, attempted to portray a war experience as a poor experience. The presence of documentary codes based on the absence of stories in films presents the experience of a crisis. But on the other hand, documentary film gives the political space. Finally, it can be said that the perspective of the oppressed cinema paves the way for the pro-romatisation of films to illustrate another aspect of multidimensional history.
    Keywords: Kurdistan, War Experience, Walter Benjamin, Poverty Experience, Semantics
  • Seyyed Zahra Ojagh Pages 221-247
    Media Literacy Education (MLE) is increasing in Iran, Formally and informally. so it is needed to know true educational text, scientifically. This article studies constructive models of media education by child- centered approach which concentrates on children’s media interaction and their ability to use media content according to their wants and needs. By using Secondary research as a method of the study, this paper indicates true method and content for Media Literacy Education. It finds that educational method must change from one- way method to multi-way one and from monologue to dialogue. Also, educational content should be learned in two dimensions: first, in theoretical level to learn theoretical framework of media studies and semiotics method in simple words, because to understand media content. Second, at practical level, it is needed to learn skills of media production, critical skills and sending feedback because to be an active actor in media environment. Three main criteria to select true content are learning representation, self-efficacy, and self-reflection.
    Keywords: Media Literacy Education (MLE), Child, Constructivism, Criteria of Educational Content, Secondary Analysis
  • Amir Keyhan, Mehdi Forghani, Afsaneh Mozaffari Pages 249-284
    The present article is about the conditions for the spread of mobile social media, among the most sensitive ethnicities in Iran. The purpose is to identify and analyze the relationship between the use of mobile social media and the ethnic identity of Turk and Kurds in a continuous process. To this end, this issue is being examined by social media and ethnic identities professionals. The research strategy is inductive and the qualitative method of deep interviewing. The data analysis method is also based on the grounded theory.Based on the results, mobile social media users choose ethnic identity strategies action based solely on their previous identity. Mobile social media for Kurdish and Turkish users has made it possible to reproduce and strengthen their tendencies. In this way, they highlight their identity concerns and, according to their identity background, classified into three types of identity seeker agency, identity opponent agency, and extreme- identity seeker agency and use social media. , These activities also have individual and collective identity implications and help develop their ethnic and trans-ethnical identities.
    Keywords: ethnic identity, Mobile Social Media, University students, Kurdish People, Turkish People
  • Zohre Eftekhar, Soraya Ziaei, Hadi Sharif Moghadam Pages 285-303
    This paper aims to survey the current status of process information seeking behavior base on Information technology in Seminary. The method of this study is a survey with analytical approach. Data collection tools in this study was questionnaire and in order to assess validity (content), the views of Knowledge and Information Sciences expert’s assessment was used; and the questionnaire reliability was obtained by Cronbach alpha. Sampling is purposeful; the research population involves Female students in Seminary of Fars and Bushehr provinces. Descriptive and analytical statistical methods such as Spearman's correlation coefficient, Kruskal-Wallis and Friedman tests were utilized. The collected data analyzed with SPSS for Windows.The results showed that library, printing books, contribution in the classrooms or attending the workshops, is so important for research population. The Findings showed library (3.66), printing books (4.48), contribution in the classrooms or attending the workshops (2.18), conducting the researches (2.05), selected by research population for accessing and using information resources, crisis situation and research skills.
    Keywords: Information Technology, Information seeking behavior, Seminary, Fars, Bushehr
  • Mohammad Osman Hosseinbor, Tayebeh Kuchekzaee, Behrouz Roustakhiz* Pages 305-321
    For a long time and in different societies, the owners of various identities have used a variety of ways to represent these identities in their lives. By thinking in different cultures, it is possible to preserve, maintain and transfer them in various ways. In the meantime, museums are meaningful places to present cultural identity that act symbolically. Various cultures, influenced by a kind of monochrome maker globalization, have been fallen in a vibrant roam to differentiate between themselves and others. Therefore, and given the importance of the category of culture in Iranian society, this research seeks to address this issue within the framework of the history and literature in the field of anthropology, and specifically the field of anthropology of the museum. Therefore, the present article inspired some concepts of phenomenological approach and by adopting the method of ethnography, is an attempt to understand the role of museums in the relationship between ethnic and national (trans-ethnic) identity with regard to the meaning of the experiences of visitors of museums in the cities of Zabol and Zahedan. The findings are presented in the form of five major themes and a central core. The five main themes are: the acquisition of historical knowledge and knowledge, the strengthening of the ethnic-national attachment, and the strengthening of ethnic-national dignity, the strengthening of self-awareness and ethnic-national self-esteem and ethnic-national aesthetics. The central core to which the entire narrative implies also refers to the production, reproduction and representation of the ethnic-national identity in the museum.
    Keywords: Museum, ethnic identity, Baluch, Sistani, Sistan, Baluchestan
  • Hoseinali Afkhami, Masoud Alidadi Pages 323-340
    This article will take a look at the historical-analytical review of the content of the newspaper Kayhan and Etelaat and their role in the national oil industry flow fitted. The press is one of the most important communication medium for contemporary fitted one on Iran, a trend that the high power to shape public opinion, yet fitted. During Iran's national oil industry, press-fitted as a rival organization operates without media-and public opinion have fitted shape. The parties each hand to publish a weekly newspaper set up news or fitted to suit your party intellectual framework. What this research investigated how the release of the national oil industry-related news on behalf of publications, because no party intellectual framework and to freely hand fitted to the news release. So we fitted with little content analysis of news content and information about two keyhan newspaper reviews.The research findings showed that the newspaper Kayhan newspaper, information in the four weeks before and after the Iranian national oil industry, the positive news release more fitted
    Keywords: Nationalization of Oil Industry, Iran Press, Kayhan, Etelaat