فهرست مطالب

The International Journal of Humanities
Volume:21 Issue: 1, 2014

  • تاریخ انتشار: 1393/10/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فرد دالمایر صفحات 1-22
    این مقاله با هدف کشف رابطه بین شعر حماسی و خودآگاهی ملی و اینکه در مطالعه ی خاص چگونه شاهنامه ممکن است از این زاویه، تجزیه و تحلیل شود؟چه رابطه ای بین شاهنامه و خودآگاهی ملی ایران است؟ چگونه می توان سخنی درباره ی خودآگاهی ملی ایرانیان در این متن گفت؟[d1] متن چه چیزی را در مورد هویت ایرانیان آشکار می کند؟ یک سوال مرتبط نیز باید پاسخ داده شود؛ آیا شاهنامه حماسه است؟
    این صرفا یک سوال فضل فروشانه با تعاریف و برچسب مربوط نیست. آنچه که روشن خواهد شد این است که یک حماسه، بینش عمیق در مورد آگاهی ملی مردم است که چه کسی به آن ها تعلق دارد یا آن ها به چه کسی تعلق دارند. برای شناخت، یک شعر به عنوان حماسه و یا یک بیانیه ی مهم در مورد آگاهی ملی از مردم است.
    کلیدواژگان: شاهنامه، خودآگاهی ملی، شعر حماسی، ایران
  • کینگشوک چاتارجی صفحات 23-43
    بدون شک علی شریعتی از مهم ترین ایدئوگ های اسلامی پیش از انقلاب ایران بوده است، بخصوص تا آنجا که اسلام را یک نیروی سیاسی مورد احترام برای مردان و زنان جوان از طبقه متوسط سنتی در ایران نمود. شریعتی برای زمان خود از جهت تاثیر فکری و تعلیمی خود بدیع بود. جاذبه ایدئولوژی برای شریعتی در این بود که با آن انسان توان تعییر عالم خود را پیدا می کند. این مقاله تلاش بر کاوش نحوه ای است که شریعتی خوانش سیاسی خود از اسلام را پیش برد. در این میان مقوله «نظم عادلانه» مورد توجه است. بحث اصلی این است که برای شریعتی «نظم عادلانه» مهمتر از خود «نظم» است.
    کلیدواژگان: شریعتی، اسلام، ایدئولوژی، نظم عادلانه
  • علی صادقی صفحات 45-72
    این مقاله با هدف کشف رابطه بین شعر حماسی و خودآگاهی ملی و در مطالعه خاص چگونه شاهنامه ممکن است از این زاویه مورد تجزیه و تحلیل. چه رابطه ای بین شاهنامه و خودآگاهی ملی ایران است؟ چه کاری می تواند یک مورد ملی خودآگاهی ایران بر اساس این متن می گویند؟ متن چه آشکار در مورد هویت ایرانی؟ یک سوال مرتبط نیز باید پاسخ داده شود، شاهنامه حماسه است؟
    این یک سوال فضلفروشانه صرفا با تعاریف و برچسب مربوط نیست. به عنوان روشن خواهد شد، حماسه نشان می دهد مقدار زیادی در مورد آگاهی ملی مردم به چه کسی تعلق یا که به آن تعلق دارندبرای شناسایی یک شعر به عنوان یک حماسه است، به ساخت یک بیانیه مهم در مورد آگاهی ملی از مردم است.این سوال که آیا شاهنامه حماسه است یا نه از این رو دور از یک فضلفروشانه است.این به ما طول می کشد به سمت راست قلب از آگاهی ملی ایران.
    کلیدواژگان: شاهنامه، خودآگاهی ملی، شعر حماسی، ایران
  • عباس منوچهری صفحات 73-101
    با ظهور شرایط جدید در اروپای مدرن یک همزمانی تاریخی اتفاق افتاد، که از طریق آن شرایط پسا وسطائی اروپا در عین حال هم گسستی از گذشته خود اروپا بود، و هم یک پیوست تحمیلی با آینده عالم غیر اروپا. اما، برای غیر اروپائیان، همزمانی تاریخی متفاوت رغم خورد. آنها خود را گسسته از گذشته خود، و پرتاب شده در یک «وضع طبیعی» تحمیل شده یافتند. تجربه اروپائیان در گفتار استعماری روایت شده است. تجربه دنیای مستعمره شده در گفتار پسا-استعماری روایت شده است. این مقاله تلاشی است برای میزبانی نظری ملاقاتی بین گفتار استعماری و گفتار پسا استعماری.
    کلیدواژگان: بینا فرهنگ بودگی، گفتار استعماری، گفتار استعمار شده، برخورد تمدنها، هرمنوتیک تفاوت، هرمنوتیک مقاومت
  • مصطفی یونسی صفحات 103-116
    با توجه به نقش مهم و افزونتر مکان نسبت به زمان و بعبارتی جایگاه و وضعیت فرد متعلق بدوران باستان در اندیشه، عمل و گفتار وی، در این مقاله در پی آن هستیم تا گفتار و سخن فردی بنام داریوش را آنگونه که در کتیبه های وی در بیستون در اختیار داریم با توجه به موقعیت ها و وضعیت های متعدد وی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. بعبارت دیگر بین کلام و موقعیت فرد مورد نظر چه نسبتی وجود دارد و برای انجام این کار از چارچوب اندیشه ای کلاسیک و ارسطو استفاده خواهد شد. نتیجه اینکه بر حسب رده بنده و دسته بندی مواضع و عناوین انواع گفتار تنظیم و پرداخته میشوند.
    کلیدواژگان: داریوش، ارسطو، مواضع، کلام، جدل
  • مرتضی بحرانی صفحات 117-142
    تاکنون، علاوه بر بررسی های تاریخی، سه نحوه خوانش از اندیشه سیاسی فارابی صورت پذیرفته است: یکی در ارتباط اندیشه این فیلسوف با تفکر یونانی، دوم در ارتباط با نسبتی که می توان میان فلسفه و دیانت برقرار کرد؛ و سوم، توضیح اندیشه فارابی بر اساس بحران(هایی) که فارابی با آن مواجه بوده است. در این مقاله، حسب نسبت فلسفه سیاسی فارابی با «یونان»، «اسلام»؛ و «بحران اجتماعی زمانه» این خوانش ها تحلیل و نقد می شوند.
    کلیدواژگان: فارابی، فلسفه سیاسی، دین اسلام، فلسفه یونانی، بحران اجتماعی
  • سیدمحسن علوی پور صفحات 143-164
    معمولا سینمای سیاسی را سینمایی می دانند که به یکی از امور مشخصا سیاسی - واقعه، زندگینامه، و یا فرایند سیاسی- بپردازد. در حالی که به نظر می رسد این تعریف نه جامع و نه مانع است و در شمولیت بر فیلم هایی که سویه های هنجاری - سیاسی دارند اما ضرورتا مسئله ای سیاسی را روایت نمی کنند ناتوان است. از این رو لازم است با بازاندیشی در این تعریف، مولفه های سینمای سیاسی هنجاری را شناسایی و معرفی کرد. مقاله حاضر با هدف انجام چنین کاری، به کاوش در وجوه هنجاری سیاسی آثار عباس کیارستمی سینماگر مشهور ایرانی می پردازد.
    کلیدواژگان: اندیشه هنجاری، سینمای سیاسی، دوستی، مقاومت، متافیزیک خشونت
|
  • Fred Dallmayr Pages 1-22
    Humanities is the oldest area of study that revolves around the study of human beings, what makes us human and our historical development, and what we are expected to do. This discipline deals with human behavior, human nature, social and political values. Humanities comprise of various disciplines that include art, history, law, linguistics, philosophy, religious and ethics among others. All these subjects affect us as human beings and has an effect on our historical development as well as where we are headed to. Proper teaching of the humanities goes beyond learning the best way to write a sentence or how to draw a comparison between historical figures. In other words, if sciences represent the development of the mind, the humanities, as the name implies, exemplify the development of the human soul. In the current paper, the author discusses the crucial contribution of the humanities by exploring its actual meaning as well as its distinctive features.
    Keywords: Humanities, Liberal Arts, Inter, Disciplinary, Mankind, UNESCO
  • Kingshuk Chatterjee Pages 23-43
    Ali Shariati was undoubtedly among the most important of the prerevolutionary Islamist thinker particularly insofar as he made Islam a politically respectable force for many young men and women in Iran's traditional middle classes. Shariati was novel for the time in terms of his education and intellectual influences. The clear attraction of ideology for Shariati is that he believes by means of it man is endowed with the capacity to transform the world around him. The current paper tries to explore the manner in which Shariati carried out his highly politicized reading of Islam, assigning centrality to the notion of a just order. Author argues that Shariati's quest for a just order is more important than the order itself.
    Keywords: Shariati, Islam, Ideology, Just Order
  • Ali Sadeghi Pages 45-72
    This paper aims to explore the relationship between epic poetry and national self-consciousness and in particular study how Shahnameh may be analyzed from this angle. What is the relationship between the Shahnameh and the Iranian national self-consciousness? What can one say about the Iranian national self-consciousness on the basis of this text? What does the text reveal about the Iranian identity? A related question should also be answered, is the Shahnameh an epic? This is not a pedantic question concerned merely with definitions and labels. As will become clear, an epic reveals a great deal about the national consciousness of the people to whom it belongs (or who belong to it); to identify a poem as an epic, is to be making an important statement about the national consciousness of a people. The question of whether the Shahnameh is an epic or not is hence far from a pedantic one. It takes us right into the heart of Iranian national consciousness
    Keywords: Shahnameh, national self, consciousness, epic poetry, IRAN
  • Abbas Manoochehri Pages 73-101
    Modern Europe witnessed a historical simultaneity as the result of which, not only Europe ruptured from its own past, rather a forced attachment to the non- European's future was also forged. This historical "development" has been narrated in the "colonial discourse". On the other hand, for the non–Europeans, however, a different historical simultaneity took place. Hence; the colonized/non -Europeans found themselves forcefully ruptured not only from their own selfhood, but also thrown in an imposed 'state of nature' dispossessed of their identity. This historical experience has been narrated in the "post-colonial discourse". The current paper is an attempt to host a 'meeting' between the colonial and the post-colonial discourses.
    Keywords: Interculturality, Colonial Discourse, Discourse of the colonized, Clash of Civilizations, Differential Hermeneutics, Hermeneutics of Resistance
  • Mostafa Younesie Pages 103-116
    With regard to the essential role and function of topos / place (in comparison with time) in the thinking, acting and speaking of the ancient individuals, it is possible to analyze the inscribed speeches of ancient Persian kings according to their conceptions of topos or place. For reaching to this aim Dariu's inscriptions in Behistun (DB) will be chosen and they will be analyzed within an appropriate heuristically Aristotle framework.
    Keywords: Topos, Logos, Action, Darius, Aristotle
  • Morteza Bahrani Pages 117-142
    Addition to historical analyses, three different types of reading of the ideas of al-Farabi have been offered: First, the connection between his ideas and the Greek thought; second, the connection between his ideas and theology, and the relationship that can be established between philosophy and religiousness; and third, the explication of al-Farabi’s ideas on the basis of the crisis (-es) he faced. In the present article the relationship between al-Farabi’s philosophy and Greece, Islam and the social crisis of the time are elaborated on.
    Keywords: Al, Farabi, Philosophy, Greek Philosophy: Political Philosophy, Religion, Crisis
  • Seyedmohsen Alavipour Pages 143-164
    Political Cinema is defined as a "political event", a "biography", or "process". Such a definition is, however, not inclusive enough to cover the films which focus on the normative aspects of politics without necessarily narrating a special political issue. By reviewing Abbas Kiarostami’s films, this article attempts to revise the definition of political cinema and propose the notion of normative political cinema.
    Keywords: Normative Thought, Political Cinema, Friendship, Resistance, Metaphysics of Violence