فهرست مطالب

مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 39، پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احد فرامرز قراملکی، شادی نفیسی، مریم قاسم احمد* صفحات 1-31

    در میان معانی متعدد ریشه «کرم» ، معنای «بخشش» تنها در زبان های جنوبی حاشیه ای و دیگر معانی این ریشه، احترام، اعتبار و شرافت تنها در زبان عربی ملاحظه می شود. اما ظهور این معانی را در آخرین مراحل فرایند معناسازی «کرم» در فرهنگ عصر نزول، از لحاظ اجتماعی و فرهنگی چگونه می توان تحلیل نمود؟ و اینکه آیا فرایند معناسازی کرم، در قرآن نیز تداوم یافته و اصولا معانی ریشه «کرم» ، پیش از نزول و پس از آن، چه ارتباطی بایکدیگر دارند و از حیث علل، انگیزه وکارکرد چگونه اند؟ بر مبنای مطالعه انسان شناسانه پدیده بخشش، مفهوم کرم را در فضای عربستان قبل از نزول دوگونه می توان تحلیل نمود: 1) برپایه انگیزه ها و 2) از طریق کارکردهای بخشش. زیرا صاحبان قدرت با توجه به تغییر گفتمان اقتصادی شبه جزیره و با انگیزه کسب اعتبار، احترام و پرستیژ و به منظور پی ریزی مجدد قدرت اکتسابی به بخشش-روی می آوردند. بخشش، به آفرینش انگاره شرافت در میان مردم منجر می گردید و میان شرافت و بخشش وکسب و تثبیت قدرت بیشتر ارتباط برقرار می شد. صاحبان قدرت از طریق خلق انگاره بذل و بخشش های خویش و درافکندن آن خیال به اذهان مردمان، رفته رفته از مقبولیتی چشمگیر برخوردار می شدند. در مقابل از آنجا که مبدا کرم در جهانبینی قرآنی خداوند است ونه انسانها، باید بر محور تقوای الهی باشد، به همین دلیل نیز این دو تحلیل تبیین دقیقی از باز تعریف انتقادی «کرم» در جهانبینی قرآن پیش روی ما می نهد که در مواجهه با پدیده بخشش جاهلی از نظر بستر شکل گیری، انگیزه ی جبران و نوع انجام آن متفاوت است.

    کلیدواژگان: انسان شناسی اقتصادی، احترام، بخشش، مبادله هدیه ای
  • محمدرضا شاهرودی ، معصومه آگاهی صفحات 32-59
    تفسیر اخلاقی، یکی از گونه های متمایز تفسیر قرآن کریم است و از جمله مهم ترین مولفه-های این مکتب تفسیری، مبانی و زیرساخت های معرفتی آن محسوب می شود. اعتقاد به وحیانی بودن قرآن، حجیت ظواهر قرآن و جواز تفسیر آن که از مبانی عام تفسیری است، در تفسیر اخلاقی قرآن نیز وجود دارد اما آنچه رویکرد اخلاقی به تفسیر قرآن را از سایر رویکردهای تفسیری متمایز می کند، مبانی خاص آن است که مهم ترین آنها عبارتند از: هدایت بخشی و انسان سازی قرآن، انحصار کمال انسانی در اخلاق مداری، ملازمه مفاهیم قرآنی با فضایل اخلاقی، اشتمال تکالیف شرعی بر بن مایه های اخلاقی و اخلاقی بودن زبان تخاطب در قرآن. بر اساس این مبانی و مستندات قرآنی، روایی و عقلی که زیرساخت این مبانی را تشکیل می دهد، می توان ادعا کرد که در سراسر قرآن، مفاهیم اخلاقی در قالب و زبان خاصی حضور دارد. از این رو عنایت به تفسیر قرآن با رویکرد اخلاقی امری بایسته و ضروری است.
    کلیدواژگان: اخلاق مداری، تفسیر اخلاقی، زبان اخلاقی، مبانی تفسیری، مبنای تکالیف شرعی
  • حسین شجاعی ، علی راد، علی ثقفیان صفحات 60-90
    بیش از دو قرن است که تغییر زاویه ای اساسی در نگاه به اسطوره پدید آمده. اسطوره دیگر در تعاریف اصطلاحی داستان-هایی خیالی پنداشته نمی شود. اسطوره شناسی امروزه شاخه ای علمی است که دایره ی فعالیتش به طور کلی خلاصه در دو حوزه ی تحلیل محتوا و تحلیل ساختارمی شود. در بعد تحلیل محتوا اسطوره شناس به دنبال کشف باورها، آرزوها و آرمان های گروه های مختلف انسانی است تا با پیجویی آنها به نحوه ی تجلی یافتن این آرمان ها در جهان بینی گروه های مختلف دست یابد؛ در بعد تحلیل ساختار نیز توجه به نوع روایت پردازی وعناصر دخیل درآن عمده ترین کاری محسوب می شود که پی-گرفته می شود. این دو ظرفیت قابلیت مناسبی را برای تعامل با علوم حدیث دارا می باشند. مخصوصا دو حوزه ی تحلیل ونقد احادیث دارای مناسبت لازم برای این ارتباط هستند. لکن زمانی این ارتباط برقرار خواهدشد که الگویی مناسب در این راستا تنظیم یابد. مقاله پیش رو قدمی در راستای تنظیم این الگوست. نویسندگان با روش کتابخانه ای ابتدا سعی نموده اند تا درکی درست از روش اسطوره ای در دو بعد تحلیل محتوا و تحلیل ساختار به دست آورند؛ سپس سعی شده با بومی سازی آن ها الگویی جدید برای نقد و تحلیل احادیث سامان داده شود. نتیجه ی این تحقیق نشان می دهد که اسطوره شناسی قابلیت بهره گیری ابزاری در حوزه ی نقد و تحلیل حدیث را دارا می باشد وبه واسطه ی آن به دو دستاورد مهم در حوزه ی حدیث می توان دست یافت. اولین دستاورد ارائه ی ساختاری نوین برای تحلیل صوری و شکل روایت پردازی حدیث است که در اموری چون شرح حدیث می تواند کارآمد باشد و دیگری گسترش الگوهای نقدمتنی حدیث می باشد
    کلیدواژگان: نقد اسطوره شناختی حدیث، تحلیل ساختاری حدیث، تحلیل آسیب شناختی
  • ابوالفضل خوش منش، فاطمه علیان نژادی صفحات 91-117
    قرآن کریم، این کلام الهی، از اجزائی تشکیل شده است که هر یک، کارکرد خاص خود را دارند. یکی از این اجزاء مهم، سوره می باشد که هر یک با ساختار و شاکله ی خاص خود، شخصیت و هویتی ویژه دارد. مفهوم ساخت به معنای شبکه ای است که عناصرآن در ارتباط متقابل با یکدیگر است و مفهوم ساختار سوره ناظر به تبیین نظم و ارتباط آیات، انسجام اجزاء و نیز ارتباطی است که بین همه این اجزاء با کلیت سوره ایجاد می شود. نگاه ساختارگرایانه به قرآن پیشینه در صدر اسلام دارد و در خود کلام الهی و روایات اهل بیت (ع) با ارائه ی گونه های متعدد روایی قابل رهگیری است. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که مفهوم اولیه ساختار در بیان قرآن و کاربرد آن در روایات اهل بیت (ع) چگونه است؟ از مهم ترین مصادیق توجه به این ارتباطات در کلام اهل بیت (ع) می توان به سرآغاز و پایان سوره، تبیین مفردات با نظر به کلیت سوره، ارتباط آیات مجاور و غیر مجاور، تفسیر سیاقی آیات و تقسیم بندی ساختار سوره در احادیث اشاره کرد. این موضوع ریشه در تفسیر قرآن به قرآن دارد و هدف این نوشتار بررسی این موضوع در سخن قرآن و حدیث است.
    کلیدواژگان: روایات اهل بیت، قرآن کریم، اتساق، ارتباط آیات، ساختارسوره
  • سید رضا مودب، محسن دلیر * صفحات 118-139

    تخصص و مهارت علامه طباطبایی در تفسیر و حدیث، روش شناسی او را برای یافتن ملاکهای عرضه بر قرآن در ارزیابی احادیث، دارای اهمیت کرده است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، به عملکرد علامه در دو تفسیر البیان و المیزان مراجعه و با تامل در نظریات ارائه شده در آثار دیگر ایشان، معیارهای مورد پذیرش علامه طباطبایی در استفاده از روش عرضه بر قرآن برای ارزیابی احادیث استخراج و روشن شده که مبنای محوری ایشان در پذیرش روایات تفسیری، یقین آور بودن آنهاست و عملکرد ایشان در هر دو تفسیر بر این مبنا تطابق دارد. همچنین روشن شده که بر خلاف آنچه نسبت داده شده، معیار ایشان در ارزیابی، تنها منحصر در عدم مخالفت احادیث با قرآن نیست، بلکه احادیث را بر اساس موافقت، مخالفت و عدم مخالفت آنها با قرآن ارزیابی کرده و موافق با قرآن را از آنجا که یقین به صدور آن از معصوم (ع) پدید می آید، پذیرفته و مخالف به نحو تباین کلی را چون یقین به عدم صدور آنها از معصوم (ع) پدید می آید، رد کرده و درباره احادیثی که عدم مخالفت آنها با قرآن ثابت شده، چون یقین به مضمون آنها وجود ندارد، وظیفه مفسر را توقف دانسته است، مگر اینکه در ارزیابی با ملاک های دیگر قرینه یقین آوری برای رد یا پذیرش آنها پیدا شود. همچنین روشن شده که مراد از موافقت و مخالفت از نظر علامه طباطبایی، گسترده تر از موافقت و مخالفت مضمونی است و مراد از قرآن، مفاهیم یقینی، همچون نص، ضرورت ثابت قرآنی، سیاق و ظهور هستند.

    کلیدواژگان: احادیث جعلی، تفسیرهای المیزان و البیان، پالایش حدیث، عرضه حدیث بر قرآن، علامه طباطبایی
  • مهدی عابدی جزینی ، نفیسه ربانی، زهره ربانی صفحات 140-169
    زبان شناسی شناختی، شاخه ای از دانش زبان شناسی است که زبان را ابزاری برای نظم، سامان بخشی، پردازش و انتقال اطلاعات قلمداد می کند و به بررسی رابطه میان زبان، انسان، ذهن او و تجارب اجتماعی و فیزیکی او می پردازد. "طرح واره های تصویری" که حاصل حرکات جسم انسان، تعاملات ادراکی و نحوه برخورد با ادراک است، یکی از شیوه هایی است که "معناشناسی شناختی" برای درک مفاهیم انتزاعی از آن بهره جسته است. ازآنجایی که قرآن کریم کتابی است مبارک و برکتی است به وسعت همه روزگاران که علاوه بر عصر خود، کتاب هدایت و تربیت همه انسان ها در تمام دوران هاست؛ شایسته است برای هدایت، کشف حقایق آن و پی بردن به مفهوم و اراده متکلم در هر زمان، متن قرآن کریم محور اصلی قرار گیرد و ترکیب های آن به صورت دقیق، واکاوی و بررسی شود. لذا پژوهش حاضر سعی دارد با رویکرد زبان شناسی و با استفاده از روش وصفی تحلیلی، با کشف و ترسیم انواع طرح واره های تصویری، واژه انتزاعی "عذاب" را بررسی نماید. دستاورد پژوهش حاکی از آن است که خداوند برای بیان و تفهیم هرچه بیشتر مفاهیم ذهنی و انتزاعی، ازجمله واژه پرکاربرد "عذاب"، از ساختاری معنی دار و جسمی شده در فضای سه بعدی استفاده کرده است که بر اساس تجربه ما از جهان خارج نمود روشن تری می یابد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، زبان شناسی شناختی، طرح واره های تصویری، مفاهیم انتزاعی، عذاب
  • اعظم سادات حسینی، مهدی مطیع، سید مهدی لطفی صفحات 170-201

    یکی از ساختارهای قرآن برای بیان معارف، داستان پردازی است. قرآن کریم نیز مانند سایر کتب آسمانی برای آموختن قانونمندی-های هستی به آدمی و انذار و تبشیر وی و نیز اخبار از سرگذشت پیشینیان و حکایت پیامبران از داستان بسیار بهره برده است. از جمله این داستان ها، روایت حضرت مریم (س) است که به دلیل اشتمال آن بر نشیب و فرازهای گوناگون و ماجراهای خارق العاده از جمله ولادت طفلی بدون پدر و سخن گفتن وی در گاهواره، بسیار مورد توجه بوده است. شرح، تفسیر و بررسی این داستان و سایر حکایت-های قرآنی تلاشهای علمی بسیاری را به خود اختصاص داده و پژوهندگان با رویکردهای مختلف ادبی، نحوی، تاریخی، زبان-شناختی و… زوایای این قصص را مورد مداقه قرار داده اند.
    یکی از روش های نوپدید در مطالعه قصص قرآنی روایت شناسی است و وجه امتیاز آن از روش های دیگر آن است که شاکله روایت را موردبررسی قرارمی دهد و با توجه به ابعادمختلف داستان از قبیل روایتگر، شخصیت ها، زاویه دید، پیرنگ و…، امکان استخراج روشمند معانی نهفته در آن را فراهم می نماید.
    نوشتار حاضر ضمن گزارش روایت قرآن از داستان حضرت مریم (س) ، سعی دارد به بررسی مولفه های روایت شناسی در این داستان بپردازد. این بررسی نشان می دهد که علیرغم تفاوت قصص قرآنی با داستان های بشری از ابعاد گوناگون، داستان حضرت مریم (س) ، پیرنگی تقریبا مشابه با داستان های بشری دارد و الگوی ساختاری آن نیز با اندکی تفاوت، قابل تطبیق بر الگوی داستان های معمول است. بازنگری عناصری مانند روایتگر، شخصیت ها و زاویه دید در این داستان با رویکرد روایت شناختی نیز دست آوردهای تازه ای برای فهم این حکایت به ارمغان می آورد.

    کلیدواژگان: قرآن، روایت شناسی، روایت، داستان، حضرت مریم
|
  • Ahad Faramarz Gharamaleki, Shadi Nafisi, maryam Ghasemahmad* Pages 1-31

    Among the many meanings of the root of the "worm", the meaning of "forgiveness" is seen only in the southern marginal languages, and other meanings of this root, respect, credibility, and honor are only mentioned in Arabic. But how can these meanings be analyzed in the last stages of the process of semanticization of "worms" in the culture of the age of decline, socially and culturally? And whether the process of semanticization of the worm persists in the Qur'an, and what are the main meanings of the "worm" before and after the decline, how are they related to each other, in terms of causes, motivation and function?
    According to a humanist study of the phenomenon of forgiveness, the concept of worm in the Saudi space before the descent of two ways can be analyzed: 1) based on motives and 2) through the functions of forgiveness. Because the owners of power, in view of changing the economic discourse of the paranormal region, were motivated to gain credibility, respect and prestige, and to regain the acquired power of forgiveness-zeal. Forgiveness led to the creation of the notion of dignity among the people, and was communicated between dignity and forgiveness and the consolidation of power. Owners of power have enjoyed a remarkable acceptance through the creation of their idolatry and forgiveness to the minds of peoples. On the contrary, since the origin of the worm in the Qur'anic worldview is God, not humans, it should be on the axis of divine reverence

    Keywords: Economic Anthropology, respect, credit, forgiveness, gift exchange
  • Mohammad Reza Shahroodi, Masoumeh Agahi Pages 32-59
    Ethical interpretation is one of the distinctive features of Quranic commentary, and one of the most important components of this kind of interpretation is its epistemological principles. The belief in the descent of the Qur'an through revelation, the validity of the appearances of the Qur'an and its interpretation of interpretations that follow from the general principles of interpretation are also present in the Qur'anic ethical commentary, but what distinguishes the ethical method from the interpretation of the Qur'an from other interpretive approaches is its specific principles. The most important of these principles are: guidance and education of the Qur'an, the monopoly of human perfection in morality, the application of Qur'anic concepts to ethical virtues, the creation of religious duties based on the ethical and ethical principles of the language in the Quran. Based on these Qur'anic foundations and documentation, the narrative and rational infrastructure that forms these principles can be claimed that throughout the Qur'an, moral concepts are present in a particular language and language. Therefore, it is essential to interpret the Quran with an ethical approach.
    Keywords: Ordinary ethics, moral interpretation, moral language, interpretive foundations, basis of religious duties
  • hossein shojaei, Ali Raad, ali saghafiyan Pages 60-90
    Today, the use of interdisciplinary tools is a major solution to the development of science and the elaboration of previous findings. Mythology is one of the most popular interdisciplinary tools that attracted the consideration of other sciences. This is certainly not a coincidence, but the vast potential of mythology make this capability. The authors of this paper, using the library method, are trying to propose a model for a mythical critique, which emphasizes two areas of pathology and structural analysis. In the field of pathology through the three stages of recognizing elements, goals and mythical species, in addition to the recognition of mythical hadiths in a methodical manner, the goals of the formation of such narratives are also revealed. In the field of structural analysis, while studying the form of narratives, the probability of occurrence of processing in them is examined. Although the final judging on the authenticity of a narrative requires the aggregation of all documentary and textual statements, through this process, valuable data is provided to the researcher who helps him to understand the correctness of a narrative as much as possible.
    Keywords: Hadith's mythological critique, Hadith structural analysis, Pathological analysis
  • ABOLFAZL KHOSHMANESH, fatemeh alian nejadi Pages 91-117
    The Holy Qur'an includes some especial parts with special functions. One of these especial parts is the surah, which has its structure and distinctive character, personality and identity. The concept of the structure of surah means the relation of verses, the coherence of components and the relationship that is created between the components with all the collection of Surah.
    The purpose of this disquisition is to examine this issue in the Quranic and hadithic and also seek to answer the question : how the basic concept of structure in context of Quran and usage in the traditions of Ahlul Bayt (A.S) are explained? This method is rooted in the exegesis of "Quran by Quran" that relies on coherence between verses and It is expressed by Qur’an and Hadith. The most important examples of these communications in the word of Ahlal Bayt (AS) are: Attending to the beginning and the ending of Surah, the context of the verses, the explanation of vocabulary in terms of the surah's structure, the relationship between the contiguous and noncontiguous verses, and the division of the surah structure
    Keywords: Hadith, Quran, Cohesion, communication of verses, Surah’s structure
  • Seyyed Reza Moaddab, Mohsen Deleer Pages 118-139

    Allamah Tabatabai's expertise and skill in commentaries and hadiths, has made his methodology important in finding the criteria for using the Qur'an to evaluate interpretive hadiths. In this article, referred to Allameh's actions in his two interpretations: al-Bayan and al-Mizan by using descriptive and analytical method, and by reflecting on the views expressed in his other books, extracted his accepted criteria in exploiting method of using the Qur'an to evaluate hadiths and cleared that his pivotal basis in accepting interpretative hadiths is their creating certainty and his practice is consistent on this basis in both interpretations. It also shows that contrary to what is attributed, his criterion for evaluation is not limited to the fact that hadith is not oppose Qur'an, but evaluated the hadiths on basis of their congruency, opposition, and non-opposition to Qur'an and accepted what approved with Qur'an since obtained it is sure to be issued by Imam(AS) and rejected what opposed to Qur'an as total variation since it is sure not to be issued by Imam(AS) and the duty of the interpreter about what proved that has non-opposition with Qur'an, is to stop about their content, cause there is no certainty about it content, unless rejected or accepted in evaluating with other criteria, when found certain creator indication. Also clear that the aim of congruency and opposition, In the view of Allamah are broader than congruency and opposition to the content and aim of Qur'an, is certain concepts, such as text, Qur'anic necessities, essence and appearance.

    Keywords: Forging Hadiths, Al-Bayan, Al-Mizan Interpretations, refinement of Hadith, Evaluation of the hadiths by the Quran, Allamah Tabatabai
  • Mahdi Abedi Jazini, nafiseh Rabbani, null null Pages 140-169
    Cognitive linguistics is a branch of linguistic knowledge that considers language as a tool for the order, organization, processing and transmission of information and examines the relationship between languages, man, his mind and his physical and social experiences. "Image schemas", which are the result of movements of the human body, perceptual interactions, and how to deal with perception, is one of the ways in which "cognitive semantics" has been used to understand abstract concepts. Since the holy Quran is blessed book and it is the bounty in the vastness of all times which it in addition to its age is the guidance and training book of all human in all age, the text of holy Quran deserves sticks the main axis for guidance, discovery of its truths and to understand of the concept and speaker's purpose at any time and its combination are carefully analyzed and investigative.
    Therefore the present study tries to examine the abstract word "torment" with the approach of linguistic and which using an analytic descriptive method, by discovering and drawing of various image schemas. The result of the research show that God has use a meaningful and physically structured in the 3D space for to express and to understand more abstract and mental concepts, including an all-purpose term "torment", which according to our experience of earthly appear more enlightened
    Keywords: the holy Quran, cognitive linguistics, image schemas, abstract concepts, torment
  • Azam sadat Hoseyni, Mahdi Motia, seysed mehdi lotfi Pages 170-201


    One of structures ofQuran inexplaining its teachings is narration.Quran has abundantly taken advantage ofstory forteaching the inherent rules of universe to man,warning and annunciating him, and also informing him of the story of the predecessors and prophets. One of these Quranic narratives,is the storyof Mary thathas been highly considered due to its inclusion of various upsand downs and extraordinary adventures such as a childbirth without a father and his speech in cradle. Many scientific attempts have been devoted to description, commentary and analysis of this story and other Quranic narratives, and many researchers have scrutinized various aspects ofthese stories by different literary,semantic, historical and linguistic approaches.
    One of the emerging approaches in the study of Quranic stories is “Narratology” and its distinguishing aspect from other approaches is that it studies the structure of astory and provides the possibility of methodological extraction of implicit meanings in it considering the various aspectsof astory suchas narrator, characters, point of view, plot, etc.
    The present article, while reporting the narration of Quran from the story of Mary, attempts to study thenarrative components in this story. This study indicates that despite thedifferences between Quranic stories andhuman stories in various aspects, the story of holy Mary has a plot similar to that of human stories and its structural pattern, with a slight difference, is applicable to that of common stories. Reviewof elements such as narrator, characters, and point of view in this story by the use of narrative approach brings aboutnew achievements to understand this story

    Keywords: Quran, Narratology, narrative, story, the holy Mary