فهرست مطالب

معرفت فلسفی - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، زمستان 1385)

فصلنامه معرفت فلسفی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، زمستان 1385)

  • 184 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/02/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 7
  • فلسفه سیاست: مفهوم شناسی و روش شناسی / در گفت و گو با حضرت آیه الله محمدتقی مصباح
    صفحه 11
    در هر علمی، تعریف و تبیین مفاهیم امری ضروری است. در این گفتوگو، از مفاهیم رایج در ادبیات فلسفی و سیاسی روز، که جزو فرهنگ عمومی شده، استفاده گردیده است.
    «فلسفه سیاسی» دارای چند معناست: در یک معنا، جزئی از فلسفه، در معنای دوم «انتولوژی علم»، در معنای سوم «مبادی تصوری و تصدیقی علم»، و در معنای چهارم عبارت است از: نظر ثانوی نسبت به این علم، و خود علم را موضوع تحقیق قرار دادن.
    مسائلی که در علوم سیاسی و نه علم سیاسی مطرح می شود قواعدی کلی دارد که جزو مبادیاند، نه خود علوم. علوم سیاسی موضوع و روش خاصی دارد و بر اساس آن روش، باید مسائل مزبور حل شود. به مجموعه مقدماتی که مبادی علمی را اثبات کند، فلسفه آن علم گفته میشود.
    «فلسفه سیاسی اسلام» یعنی مبادی مسائل و مبادی علم سیاست که با عقل اثبات میشود. اسلامی بودن آن به یکی از سه دلیل است: یا موضوع خود را از نقل میگیرد، یا فیلسوفان اسلامی این مسائل را مطرح کردهاند، و یا فلسفهای است که میتواند افکار اسلامی را اثبات کند. اگر اثبات مبادی به کمک وحی باشد، آن را «کلام سیاسی» گویند.
    کلیدواژگان: علم سیاست، فلسفه سیاسی، فلسفه سیاسی اسلام، کلام سیاسی، مبادی تصوری، مبادی تصدیقی
  • جمعه خان افضلی صفحه 29
    در این نوشتار، ابتدا مبانی و زیرساختهای اندیشه سیاسی رالز با توجه به کلمات خود وی، با رعایت انصاف و بیطرفی شناسایی و ارائه شده سپس این مبانی و زیرساختها از زاویه های گوناگون مورد نقادی قرار گرفته است. نویسنده در بخش تقریر مبانی نظریه رالز و نیز در بخش نقادی این مبانی، از کلمات شارحان و مفسران کلام رالز بهره گرفته است. البته، آشنایان با اندیشه سیاسی رالز به خوبی میدانند که تبیین مبانی اندیشه سیاسی وی، همانند تبیین اصل اندیشه او، کاری بس دشوار است و به راحتی نمیتوان بر مشکلات فایق آمد و تبیینی مقبول همگان در این زمینه ارائه کرد؛ به ویژه مسایلی از این دست که کمتر در کانون توجه بوده و یا اصلا مورد توجه نبوده است. با این وصف، نوشتار حاضر میتواند دستکم پیشدرآمدی بر این قبیل مباحث باشد.
    کلیدواژگان: انسان گرایی، سکولاریزم، انسان شناسی وظیفه گرا، کثرت گرایی، نسبیت گرایی معرفت شناختی، موازنه تاملی، لیبرالیسم وظیفه گرا، لیبرالیسم سیاسی، رالز، فلسفه سیاسی
  • عسکری سلیمانی امیری صفحه 61
    آیا شهود خدا میتواند دلیلی بر وجود او باشد؟ کسانی مدعی شده اند که از شهود خدا وجود خدا نتیجه گرفته می شود و کسانی دیگر معتقدند از آنجایی که شهود خدا امری همگانی نیست، این امر نمیتواند دلیلی بر وجود خدا باشد. به نظر میرسد، شهود و رویت هر چیزی متضمن نوعی حیثیت دیگرنمونی است. برای کسی که چیزی را دیده است، وجود آن چیز اثبات میشود. این نوع استدلال قیاسی است نه استقرایی؛ زیرا نفی آن متضمن تناقض است.
    کلیدواژگان: رویت خدا، قیاس، استقراء، علم حضوری، علم حصولی، اثبات وجود خدا
  • عبدالرسول عبودیت صفحه 81
    اندیشه ساعتساز لاهوتی یا خدای ساعتساز، تصویری نادرست از خدا است که از دیرباز کم و بیش در ذهن بشر وجود داشته است و در دو سده اخیر، به دنبال نظریات جدید علمی، رواج یافته است. در پنجمین شماره همین نشریه، این اندیشه بررسی شد و نشان داده شد که استدلالی که به چنین نتیجهای منجر شده، از نوع تمثیل و منطقآ عقیم است و بنابراین، نتیجهای که از آن گرفته شده است عقلا قابل قبول نیست. در ادامه و در تکمیل نقد اندیشه ساعتساز لاهوتی، در این مقاله به بررسی اندیشه رخنهپوش لاهوتی پرداختهایم. در این بررسی ابتدا رخنهپوش لاهوتی را تصویر کرده، سپس ویژگی های آن را برشمردهایم و هر یک را نقد کردهایم. در حقیقت، بررسی اندیشه رخنهپوش لاهوتی تکمیل بررسی اندیشه ساعتساز لاهوتی است. از اینرو، خوانندگان گرامی را پیش از مطالعه این مقاله به مطالعه «تحلیل و بررسی اندیشه ساعتساز لاهوتی» ارجاع میدهیم.
    کلیدواژگان: خدای رخنه پوش، رخنه های طبیعت، فرضیه، توصیفگر
  • محسن موسی وند صفحه 91
    نظم» و راه بررسی نظام دقیق و پیچیده عالم طبیعت است. این برهان به دلیل سهم زیادی که حس و تجربه در آن دارد و همچنین به دلیل انس بیشتر انسان با محسوسات و جهان ماده، فهمش برای غالب انسانهایی که با اصطلاحات پیچیده و فنی فلسفه و کلام آشنا نیستند، راحتتر است. این برهان هرچند با تقریرهای امروزیاش در مکاتب متقدم کلامی نیامده است، اما میتوان از آن به عنوان مقدمهای برای فهم براهین کاملتر و دقیقتر اثبات خدا بهره گرفت. در این نوشتار، سعی شده نظرات گوناگون درباره این برهان بررسی شود و به اشکالات وارد شده بر آن پاسخ داده شود.
    کلیدواژگان: نظم، برهان نظم، برهان غایی، تمثیل، تجربه، برهان لمی، برهان انی
  • محمدحسین زاده صفحه 105
    علم حضوری ویژگی های بسیاری دارد که آن را از علم حصولی متمایز میسازد. در میان انبوه ویژگی ها، تنها برخی از آنها، همچون خطاناپذیری، امری معرفتشناختی است، اما عمده آنها وجودشناختیاند. برای اینکه این ویژگی ها را تمییز دهیم و ویژگی های معرفتشناختی آنها را از وجودشناختی تفکیک کنیم، لازم است نگاهی گذرا به این ویژگی ها داشته باشیم.
    در این مقاله، پس از تقسیمات علم حضوری، بدین نتیجه رهنمون میشویم که قلمرو علم حضوری گسترده است و موارد بسیاری را دربر میگیرد. از عصر شیخ اشراق تاکنون، نمونه های بسیاری ذکر شده که درخور توجه و بررسی است. سپس، مکاشفه یا تجربه عرفانی نیز با علم حضوری بررسی کردهایم. در ادامه، به این مسئله پرداختهایم که آیا معرفتهایی که از راه مکاشفه و تجربه عرفانی حاصل میشوند، حضوریاند یا حصولی، یا برخی حضوری است و برخی دیگر حصولی؟
    کلیدواژگان: وجود علمی و عینی، خطاناپذیری، علم حصولی، مکاشفات عرفانی، تاثرات حسی، علم حضوری همگانی و غیرهمگانی، مثال متصل و منفصل، کشف معنوی و صوری
  • محمد شجاعی شکوری صفحه 147
    در مکتب ابطالگرایی، رابطه میان نظریات و حقایق نه از نوع ایجابی، بلکه سلبی است؛ یعنی با دانستن ابطالهای متعددی که به دست آوردهایم، میدانیم جهان بدان گونه که قبلا میاندیشیدیم، عمل نمیکند و آنها باطل شده است. در مکتب «ابطالگرایی»، ابطالها و سلبها اصل هستند و تاییدها نقش فرعی ایفا میکنند. نقش ایجابی نظریه را میتوان چنین بیان داشت که نظریه جدید واجد تاییداتی است که در نظریه سابق نبوده است. بنابراین، در ابطالگرایی، نمیتوان ادعای تطابق کامل یک نظریه با واقعیت را داشت، بلکه میتوان گفت: نظریات علمی به تدریج، به حقیقت نزدیکتر میشوند. از آنرو که هر نظریه لاحق فاقد ابطالهای سابق است، نظریه لاحق از این بابت که تعدادی از ابطالها و اشتباه های نظریه سابق را ندارد، کاملتر و به حقیقت نزدیکتر شده است.
    کلیدواژگان: ابطال گرایی، نظریه سابق، نظریه لاحق، واقع نمایی دور، نقد، گزاره های حسی، کارل پوپر
|
  • Page 11
    Defining and explaining the main terms are necessary in any discipline. In this discussion, contemporary terms in the philosophical and political literature, which have become part of popular culture, are used. The term, "political philosophy" is used to convey different meanings: first, it is assumed as part of philosophy; secondly it means the ontology of political science, thirdly it is meant to consist of both the perceptual and affirmative foundations of this discipline, and still in a fourth use, it involves a second-order study of politics, and the discipline is a subject of such an investigation. Political sciences have their own subject matter and methodology, according to which they solve their problems. Problems investigated in the political sciences are based on certain universal principles, which are their foundations—and not their problems. A collection of such principles is called political philosophy. "Islamic political philosophy" refers to those fundamental issues in the discipline of political sciences that are rationally discussed and established. It is "Islamic" either because its issues and subject matters are determined by Islamic sources narrated from the Prophet and the infallible Imams, or because its problems are suggested by Muslim philosophers, or because it is a philosophical enterprise capable of establishing Islamic ideas and teachings. Providing solutions for the same subject matters, based on revelation, belongs to another discipline, called "political theology".
  • Jumah Khān AfḌali Page 29
    The first part of this article is an attempt to collect and "fairly" introduce the foundations and infrastructure of John Rawl's political theory by reviewing his ideas across different works. Afterward, they are criticized from various points of view. The author has benefited from the works of the interpreters and commentators of Rawls in both parts. As researches in the field of political philosophy are well aware, explaining the foundations of Rawl's political theory, as well as introducing the system of his political ideas, is not an easy task, and their obstacles are not easily overcome. For this very reason, one is not expected to suggest a reading of his ideas that gains unanimous acceptance, especially in such issues that has already attracted less, or no, attention. Therefore, this article can be viewed as a preliminary work in this arena.
  • 'Askari Sulaymāni AmĪri Page 61
    Can witnessing (shuhūd) God be considered a proof of His existence? Some have claimed that from such a witness one can conclude God's existence. On the other hand, some have opposed that it cannot be viewed as a proof because witnessing God is not a public matter. According to the author, witnessing and shuhūd of something involves a reference to something else; therefore, for the person who has witnessed it, its existence is established. This is a deductive, and not an inductive, argument because its negation leads to self-contradiction.
  • 'Abd Al-RasŪl UbudĪyat Page 81
    The idea of the Divine Watchmaker or a Watchmaker God is a false idea about God that has been there in some people's mind almost form the time of antiquity. Following modern scientific theories during the last two centuries, this idea has been revived. In a previous article, this idea was criticized, and the author had shown that the argument leading to this conclusion is but an analogy, which is logically sterile. He concluded that such an argument is rationally unacceptable. The present article deals with the idea of the God of gaps. First, it explains the idea, and then its features are described and criticized. Since this is a complement to its predecessor, we highly recommend reading "An Analysis of the Idea of Divine Watchmaker" first.
  • MuḤsin MŪsāwand Page 91
    Design argument and the analysis of the accurate and complex system of the natural world is one of the proofs for the existence of God. Understanding this argument is easier for most of the people who are not familiar with technical and abstract philosophical terminology. That is because sense perception and experience have a great role in this argument, and human being is more associated with the material and sensible world. Although modern versions of this argument cannot be found in earlier theological schools; however, they can serve as an introduction for understanding more precise and more comprehensive arguments for the existence of God. The author in this article tries to examine different view points about this argument and to answer criticisms about them.
  • MuḤammad Ḥussainzādeh Page 105
    From amongst various traits of knowledge by presence that distinguishes it from knowledge by representation, only a few—such as infallibility—are epistemological ones. All other differences are ontological features. The article reviews theses characteristics in order to differentiate the two types. Sifting through all divisions of knowledge by presence, the author concludes its vast domain, many of them are discovered and mentioned by Muslim philosophers from the time of Shaykh Ishrāq, that need attention and appraisal. In the last part of the essay, the relation between mystical experience, or intuition, and knowledge by presence is discussed, and three possibilities are evaluated: a) all mystical intuitions are presential; b) they are all representational; c) some of them are presential and others representational.
  • MuḤammad Shujā'I ShakŪri Page 147
    According to the falsification theory, the relation between theories and realities is not positive, but negative, that is, by gaining access to various falsifications, we understand that the world does not work the way we previously thought, and that those theories are false. In this theory, falsification is essential, and confirmation is peripheral. A positive role of a theory can be explained in terms of the fact that the new theory contains new confirmations lacked in a previous theory. According to Falsificationism, one cannot claim perfect correspondence of a theory to reality; rather, one can only allege that scientific theories gradually approach reality; and that is because later theories lack previous falsifications and therefore by avoiding some of their predecessor's falsities, they are more complete and more proximate to reality.
  • ABSTRACTS
    Page 4