فهرست مطالب

معرفت فلسفی - سال هفتم شماره 4 (پیاپی 28، تابستان 1389)

فصلنامه معرفت فلسفی
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 28، تابستان 1389)

  • 196 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/07/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 7
  • مهدی برهان مهریزی، غلامرضا فیاضی صفحه 11
  • رضا اکبریان، زهرا محمود کلایه صفحه 57
  • سیدمحمدعلی حجتی، محمدصالح زارع پور صفحه 85
    در دهه اخیر استفان رید تلاش کرده است تا به واسطه ارائه یک نظریه صدقجدید، راه حل تازه ای برای پارادوکس دروغگو به دست دهد. او طرح صدقتارسکی را نقد، و به جای آن طرح تازه ای پیشنهاد نموده است. رید با اعمال اینطرح بر روی جمله دروغگو، نتیجه می گیرد که این جمله بدون هیچ تناقضی کاذباست. در این مقاله، ضمن شرح نظریه رید، تلاش می کنیم تا شباهت های رویکرداو را با رویکرد اثیرالدین ابهری نشان دهیم.
    کلیدواژگان: استفان رید، پارادکس دروغگو، اثیرالدین ابهری، طرح تارسکی
  • سیدعلی طاهری خرم آبادی صفحه 107
    به نظر می رسد، علی رغم تنوع تعاریف معرفت پیشین، همگان بر این اتفاق دارند که در تمایز میانمعرفت پیشین و پسین، نقش اصلی را مفهوم «تجربه» ایفا می کند و آنچه معرفت را به دو بخشتجربی و غیرتجربی یا پیشین و پسین تقسیم می کند، میزان نقش تجربه در توجیه آن است. بالطبعتعیین حدود تجربه برای روشن ساختن این تمایز کاری اساسی است. از سوی دیگر این سوال نیزمطرح است که: آیا می توان به یک قضیه، هم معرفت پیشین و هم معرفت پسین داشت؟ به عبارتدیگر، پیشین یا پسین بودن معرفت به یک قضیه، ریشه در خود قضیه دارد یا اینکه تعیین منبعتوجیه، بر عوامل بیرونی مبتنی است؟ در میان معرفت شناسان معاصر، این نظریه رایج شده استکه معرفت پیشین به یک قضیه با معرفت پسین به همان قضیه تنافی ندارد. در این مقاله، قصد من آناست که اولا معنای تجربه را روشن سازم؛ ثانیا اثبات کنم که ریشه تمایز میان دو قسم معرفت خودقضیه است. به عبارت دیگر، معرفت پیشین و پسین به قضیه واحد، ممکن نیست.
    کلیدواژگان: پیشین، تجربه، توجیه، قضیه، کلی، معرفت
  • مرتضی رضایی، سیدیدالله یزدان پناه صفحه 131
    طرح «نظریه مثل» و حضور تاثیرگذار آن در مباحث گوناگون فلسفی، مستند به افلاطون است و به دلیل آنکه دایره هستی را گسترده تر ترسیم می کند و از وجود موجوداتی با صفاتی ویژه سخنمی گوید، در دوره های گوناگون فلسفی و تاریخی موضوع گفت وگو بوده است.
    یکی از طرف داران این نظریه شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی است که جایگاهیتعیین کننده به مثل در نظام هستی شناختی خود می دهد و می کوشد از سویی با ارائه ادله ای متقنوجود این عالم را اثبات کند و از سوی دیگر، با تبیین روشن نسبت این عالم با مراتب وجودیمافوق و مادون آن، چهره ای معقول تر و پذیرفتنی تر در قیاس با تبیین افلاطون به آن ببخشد.
    مقاله حاضر کاوشی است در چیستی مثل از نگاه افلاطون و شیخ اشراق؛ ادله ای که شیخ اشراقبرای اثبات عالم مثل ارائه کرده است، و نیز جایگاهی که مثل در نظام هستی شناختی این دو متفکردارد. از آنجا که مقصود اصلی نگارنده، بررسی نگاه سهروردی به مثل بوده است، دیدگاه افلاطوننیز به اجمال کانون توجه قرار گرفته است تا اشتراکات و تفاوت ها بهتر خود را نمایان کند.
    کلیدواژگان: مثل، نظریه مثل، افلاطون، شیخ اشراق، سهروردی، نظام هستی شناختی
  • منصور مهدوی، محمد جواد صافیان صفحه 167
    هستی یکی از زیربنایی ترین مفاهیم فلسفه هگل است که نقطه شروع منطق او نیز شمرده می شود.در این مجال، به بررسی مقوله هستی در منظومه فکری هگل می پردازیم. یگانگی هستی با شناساییو اینکه هستی در نظر هگل دارای تجرد است و این تجرد ناشی از قواعدی است که او برایسه پایه های خود وضع می کند، از جمله مباحث ماست. از دیگر نقاط مهم بررسی هستی، یافتندلایل هگل در نخستین بودن این مقوله است؛ و اینکه او با چه توجیهی دیگر مقولات متکثر خود رابر این پایه می نهد؟ هگل همچنین برای هستی تقسیماتی قائل شده که ذکر آن آمده است. نکته قابلتوجه دیگر تفاوتی است که او میان «وجود» و «هستی» می نهد، این دو را با ظرافت از هم جدا می کندو هریک را در جایگاه خاص خود قرار می دهد. در کنار این مباحث، سنجش نظریات هگل بهمحک نقد، از دیگر محورهای اصلی ماست که کوشیده ایم به نحو منصفانه آن را بررسیم.
    کلیدواژگان: هگل، هستی، مثال مطلق، تقسیمات هستی، وجود و هستی متعین
|
  • Mahdi Borhān Yazdi, GholamreḌā FayyāḌi Page 11
    The prevalent view among epistemologists about “mental forms” is that they designate things by essence and in actuality. Ayatollah Fayyaḍi accepts this idea, but renders such a designation an instance of knowledge by presence and has a different view about the designator.The authors in this article try to compare the two theories and analyze their commonalities as well as their differences. Fayyaḍi believes that the designator is not the mental form, but the soul of the perceiving agent. He thinks that the designator of the objective things shows subjective designator, objective designator, and all its instances at the same time, and this is the implication of designation by essence. He introduces knowledge be presence as the source by which one can understand the mode of such a designation and all its attributes, and suggests that by esoteric analysis one can find out about such matters. Although he renders the designation of simple concepts, propositions, and judgments essential to them, he thinks that there are differences in the way of their designation.
  • Asadullāh FallāḤi Page 39
    The author of the article has already analyzed Objective and verity propositions (القضايا الحقيقية) within the framework of modern logic. In one of them, he uses modern modal logic for formalizing verity propositions, and in the second one, he uses the undefined predicate of existence for formulating objective propositions. The second article introduced some definitions for existence in identity logic and in second-order logic, but was unable to use such definitions in its analysis of the objective propositions. In this article, basic flaws in identity logic as well as second-order logic in the analysis of objective propositions are shown, and a weaker logic, called “the logic of the omission of identity” is suggested which is believed to be able to express objective propositions. Furthermore, a weaker logic, compared to the standard second-order logic, called “second-order logic of Henkin” is employed, and its ability to formulate objective propositions is demonstrated. It argues for the idea that logic of Henkin is congruent with primary intelligibles, while standard logic is harmonious with secondary intelligibles.
  • RiḌā Akbariān, Zahrā MahmŪd-Kelāyeh Page 57
    The inquiry about the mode of the existence of natural universal, or quiddity, can be regarded as one of the complexities in the philosophies of Ibn Sina and Mulla Sadra. Natural universal has a different definition and consequences in the structure of each one of the two philosophies. To ignore such differences may cause numerous mistakes. Non-conditioned quiddity is nothing other itself, and this is while Ibn Sina claims that such a quiddity (natural universal) has objective existence. The question arises as to how it is possible for the non-conditioned reality to exist without losing its attribute as being non-conditioned.The authors in this article want to show that Ibn Sina has left some questions unanswered in his treatment of the issue of the mode of being natural universal enjoys, and Mulla Sadra has tried to find a justified answer to such problems without contradicting his most essential theory of the principality of existence. The article argues for the superiority of Mulla Sadra’s theory and the way it is congruent with the theory of the principality of existence.
  • Sayed Muhammad-Ali Hojati, Muhammad Sāleh ZārepŪr Page 85
    Stephen Read has tried, in the recent decade, to suggest a new solution to the Liar Paradox by proposing a new theory of truth. He criticized Tarski’s truth theory and suggested a new theory instead. By applying his theory, Read concluded that the liar sentence is false without any contradiction. The author in this article tries to show the similarities of Read’s approach to that of Athir al-din Abhari.
  • Sayed Ali Ṭāheri Khoramābādi Page 107
    Despite all the disagreements about the definition of A priori knowledge, all philosophers seem to agree on the major role “experience” plays in its difference with A posteriori knowledge, and the idea that the degree of this role in the justification of knowledge is the basis for such a division. Obviously, to determine the limits of experience is essential for explaining such distinction. There is also a question to be answered as to whether it is possible to have both a priori and a posteriori knowledge of one proposition. In other words, whether being a priori or a posteriori is rooted in the proposition itself, or external elements determine the suitable source of justification? It is held by most of the contemporary epistemologists that there is no contradiction involved in having both a priori and a posteriori knowledge of one proposition.The author in this article tries to first explain the meaning of experience, and secondly, to argue that the root of the distinction between the two types of knowledge is in the propositions themselves, and it is impossible to have both kinds of knowledge of one proposition.
  • MurtaḌā Rezā'I, Sayed Yadullāh Yazdānpanāh Page 131
    The Theory of Ideas suggested by Plato has had a great impact on different fields of philosophical discussion because it suggests a wider universe including being with a distinctive feature. Shaykh Ishrāq, Shahābuddin Suhrawardi sympathized with this theory. He gives a determining place to “ideas” in his ontological system and tries to establish it through firm arguments. He also makes all his efforts to give this theory a more plausible and more rational structure by explaining the relation of the world of ideas with its superior and inferior worlds. This article is an inquiry into the definition and nature of ideas from the viewpoint of Plato and Shaykh Ishrāq, the latter’s arguments for establishing such a world, and the place of this theory in the ontological system of the two thinkers. The main objective of the author, however, has been to investigate about Suhrawardi’s point of view; therefore, Plato’s theory has been discussed in order to show the commonalities and the differences between the two theories.
  • MansŪr Mahdavi, Muhammad Javād Sāfiyān Page 167
    Existence is one of the most basic concepts in the philosophy of Hegel as it is a starting point in his logic. This article inquires about this important concept in the thought system of Hegel. The authors discuss Hegel’s idea about the unity of existence and consciousness, its abstract nature because of the rules governing Hegel’s triads, and Hegel’s arguments for existence being a primary concept. They will look into his justifications for building other concepts on this basis, as well as his divisions for existence. The way Hegel differentiates between existence and being is another issue to be discussed in this article. The authors also criticize Hegel’s ideas in these regards.
  • Page 4