فهرست مطالب

معرفت فلسفی - سال هشتم شماره 2 (پیاپی 30، زمستان 1389)

فصلنامه معرفت فلسفی
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 30، زمستان 1389)

  • 212 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/03/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفحه 7
  • مجید احسن، یدالله یزدان پناه صفحه 11
    برخی بر این عقیده اند که سهروردی جز تغییر اصطلاحات، کار دیگری در فلسفه نکرده است؛ بر این اساس، اختلاف و افتراقی با مشاء ندارد. در مقاله حاضر، با تامل بر دیدگاه شیخ اشراق درباره عالم عقول و مقایسه آن با دیدگاه های ابن سینا، این فرضیه را به اثبات خواهیم رساند که سهروردی در عین آنکه از بستر مشایی بهره می برد و خود نخست مشایی بوده است، اما به طور روشن از این مکتب جدا می شود. او با توجه به مبانی فلسفی خاص خود، برخی مراتب هستی همچون عالم عقول عرضیه را اثبات می کند. افزون بر این، مراتب مورد اتفاق همچون عالم عقول طولیه نیز در دستگاه سازوار هستی شناختی وی تفسیر و تحلیل های جدید و مستقلی می یابد. البته، سهروردی در برخی موارد نسبت به ابن سینا کاستی هایی دارد؛ اما در مجموع، تبیین های وی در این باره دقیق تر به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: ابن سینا، شیخ اشراق، سهروردی، عقول طولیه، عقول عرضیه، عالم عقول، مراتب هستی
  • احمد سعیدی صفحه 43
    تقریبا همه حکما در اینکه حرکت و زمان از ویژگی های موجودات مادی بوده و عالم تجرد و موجودات مجرد کاملا منزه و برتر از آنها هستند، اتفاق نظر دارند. اما می توان با کمک مبانی حکمت متعالیه و دقت نظر در مفاهیم «مجرد»، «مادی»، «حرکت»، و «زمان» ثابت کرد که تنها مراتب عالی تجرد فارغ از حرکت و زمان اند و در مراتب نازل «تجرد»، نه تنها دلیل قاطعی بر استحاله «حرکت» و «زمان» نیست، بلکه چه بسا با الهام از پاره ای از آموزه های نقلی، بتوان ادله ای هم بر امکان و وقوع «حرکت» اقامه کرد.
    کلیدواژگان: حرکت، زمان، مادی، جسمانی، مجرد، صدرالمتالهین
  • احمد بهشتی، محمد نجاتی صفحه 71
    در حیطه علم النفس فلسفه اسلامی، حس مشترک به عنوان قوه ای ادراکی مطرح شده است که مفاهیم حسی، مفاهیم جعلی، و مفاهیم شهودی را ادراک می کند. این مقاله، در دو حوزه وجودشناختی و معرفت شناختی، به بررسی حس مشترک پرداخته است. فلاسفه مسلمان از دوره ابن سینا با طرح مسئله وحدت نفس و تنزل وجودی قوای نفس به حوزه مفهوم و اسم، به نوعی تقلیل گرایی وجودشناختی در باب حس مشترک جهت می یابند. در بستر معرفت شناختی، در این مقاله، ابتدا ادراکات حس مشترک به لحاظ حصولی و حضوری بودن بررسی، و سپس با طرح مسئله نمای مطابقت در حکمت سینوی، نگاه ویژه ابن سینا به این مسئله تبیین شده است. در نهایت، با طرح نظریه حرکت جوهری از دید ابن سینا (و اقتران با نگاه معرفتی ویژه ای که ابن سینا به حس مشترک دارد)، چالش فقدان محوریت اطلاقی معرفت از دیدگاه وی تاحدودی مرتفع شده است. حاصل این اقتران، گونه ای از معرفت شناسی خواهد بود که معرفت شناسی تشکیکی نامیده شده است.
    کلیدواژگان: حس مشترک، احساس، ادراک، تقلیل گرایی، حرکت جوهری، معرفت تشکیکی
  • محمد سربخشی صفحه 95
    موضوع «علم حضوری» جنبه های گوناگونی دارد. یکی از این جنبه ها بررسی تاریخی علم حضوری و بازکاوی نگاه فلاسفه گذشته است. پرسش از اینکه علم حضوری یکی از آموزه های جدید فلسفه اسلامی است یا سابقه ای دیرین دارد؛ و در صورت مثبت بودن پاسخ بخش دوم سؤال نقش فیلسوفان گذشته در آن چه بوده است، مهم ترین سؤالاتی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش ما در بررسی این سؤالات مراجعه به منابع اصیل فلسفه اسلامی و تحلیل آراء فلاسفه مهم این سنت بوده است. بدیهی است برداشت ما از مطالب قدما متاثر از یافته های جدیدی است که متاخران بر حرف های قدما اضافه کرده اند.
    نتایج حاصل این پژوهش عبارت است از: توجه فیلسوفان از همان ابتدا به موضوع علم حضوری و تفکیک آن از علم حصولی، و دانستن احکام خاص علم حضوری. ضمنا یکی دانستن تعقل و علم حضوری، از طرف فیلسوفان مسلمان دست کم در برخی از مصادیق، از دیگر نتایج این پژوهش است.
    کلیدواژگان: علم، حضور، علم حضوری، تعقل، فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا، فلسفه اسلامی
  • رضا صادقی صفحه 125
    با اینکه ابطال پذیری از دیدگاه های تاثیرگذار در فلسفه علم قرن بیستم به شمار می رود، اما موفقیت این دیدگاه بیشتر در جنبه سلبی آن یعنی در نقد دیدگاه های رقیب است. در این نوشتار، ضمن بازخوانی نقدهای پوپر بر دیدگاه هایی مانند پوزیتیویسم و معینی گری، به لوازم نظریه ابطال پذیری در نفی علمیت فرضیه تکامل داروین اشاره خواهد شد؛ در پایان نیز استدلال خواهد شد که ابطال پذیری در جنبه ایجابی موفقیت چندانی ندارد و از ارائه توصیفی درست از نقش مشاهده در حوزه علم و نسبت آن با نظریه ناتوان است.
    کلیدواژگان: ابطال پذیری، اثبات پذیری، استقرار، تقرب به صدق، واقع گرایی پوپر، معینی گری، پوزیتیویسم، مشاهده، نظریه
  • رضا ماحوی صفحه 151
    کانت قوه حکم تاملی (خیال) را قوه ذوق زیباشناختی معرفی کرده است. هنگامی که خیال مستقل از فاهمه و عقل، و بر مبنای اصل غایتمندی ذهنی، صورت های محض اعیان را انتزاع کند، «زیبایی آزاد» عرضه می دارد، و هنگامی که این صورت ها را با مفهوم کمال (غایتمندی عینی درونی) عین همراه سازد، «زیبایی مقید» عرضه می دارد. کانت این اتصال را در زیبایی مقید، اتصال خیر و زیبا دانسته است. این نکته، ابهام وسیعی را در تلقی کانت از معنای زیبایی ایجاد کرده است؛ به گونه ای که برخی از مفسران، زیبایی مقید را زیبایی اصیل ندانسته، بلکه آن را محصول عقل دانسته اند. این نوشتار درصدد است با تشریح زیبایی آزاد و زیبایی مقید از نظر کانت، و تاکید وی بر استقلال حکم زیباشناختی، نادرستی این تفسیر را نشان دهد.
    کلیدواژگان: خیال، فاهمه، عقل، زیبایی آزاد، زیبایی مقید، غایتمندی
  • محمدحسین طالبی صفحه 169
    دانشمندان دوره اول یونان باستان قانون طبیعی را قانونی جهان شمول، ازلی، و بی همتا می دانستند و از آن به عنوان بنیادی ترین منبع برای اخذ بهترین معیارهای زندگی بشر یاد می کردند. مشکلات معرفت شناسانه نسل اول سوفسطاییان تاثیری عمیق در آرای فلسفی نسل های بعدی این نحله گذاشت؛ به طوری که در میان آنان، بر سر مسئله اعتبار قانون طبیعی اختلاف نظر پیش آمد. فیلسوفان یونانی که احکام عقل را پایه ای ثابت برای معرفت بشر می دانستند، از سرسخت ترین حامیان قانون طبیعی در دوره یونان باستان به شمار می آیند. رواقیان که نقش مهمی در توسعه بحث قانون طبیعی داشتند، مفاد آن را «زیستن بر طبق طبیعت» می دانستند.
    نوشتار حاضر به بیان انتقاداتی خواهد پرداخت که بر آموزه «قانون طبیعی» در دوره یونان باستان وارد است. این انتقادات در دو دسته جداگانه بیان می شوند: 1) انتقاداتی که در مسئله قانون طبیعی، به طور مشترک، بر همه اندیشمندان دوره یونان باستان وارد است: ابهام مفهومی قانون طبیعی، ابهام مصداقی آن و نیز ابهام در وجه تسمیه آن در حکمت عملی یونان باستان؛ 2) انتقادات نه گانه ای که به طور مجزا، به محتوای فکری برخی از این دانشمندان مربوط است. این گزاره ها با عنوان «انتقادات مختص» بیان می شوند.
    کلیدواژگان: قانون طبیعی، نقد قانون طبیعی، حکمت عملی، پیش سقراطیان، صوفسطاییا، فیلسوفان یونان باستان، رواقیان
|
  • MajĪ, Dahsan, Yadullā, Hyazdā, Npanā, H. Page 11
    Some people think that Surhavardi has done nothing in philosophy but changing technical terms; otherwise, his philosophy is not different from that of peripatetic. The authors in this article go through ShaykhIshrāq’s ideas about the world of intellects and compare them with those of IbnSinā in order to establish the claim that Suhravardi, despite the fact that he benefits from a peripatetic context, and was one of its adherents at the outset, takes a distance from them in the process of his philosophical development.On the basis of his philosophical principles, ShaykhIshrāq establishes some levels of being such as the world of horizontal intellects. Moreover, those elements common to his philosophy and that of peripatetics find new interpretation in his homogeneous ontological system. According to the authors, although Suhravardi’s theory suffers from some shortcomings, his analysis seems more accurate in general.
  • Ahmad SaĪdi Page 43
    MullaSadra as a comprehensive thinker, reviews various philosophical, theological, and mystical approaches to the problem of revelation and its essence, and tries to assimilate all the different elements in his predecessors’ interpretations into his own epistemological view in this regard. This is why one encounters three approaches in Sadr al-Muta’allihin’s various works that he works toward their unification and solving their inconsistencies.The authors in this article try to show that Mullah Sadra connects different approaches with diverse foundations into the geometry of his Transcendental Philosophy in order to argue for the idea that the essence of revelation is an existential fact, rather than a quiddity. As a result, it has a gradational character which begins with the Imperative Qur’an (Qur’an Amri) and ends with the Created Furqān(FurqānKhalqi). Such an understanding of revelation brings with it a special understanding of the Qur’an with an existential flavor. His attention to diverse levels and dimensions of revelation has prevented him from falling prey to reductionism by reducing revelation to one of its features, such as its verbal discourse or rational understanding.
  • Ahmad Beheshti, Mohammad Nejati Page 71
    In the Islamic philosophy, common sense is conceived as a cognitive faculty that perceives sensual, conventional, and intuitive concepts. This article deals with the issue of common sense ontologically and epistemologically. Muslim philosophers, since IbnSina, have adopted an ontologically reductionist approach to common sense by suggesting the unity of nafsand by reducing its faculties to mere concepts and names. In this article, common sense is epistemologically investigated. The question of whether common sense provides knowledge by presence or be presentation is examined first, and then IbnSina’s idea is explained with regard to the issue of correspondence. At the end, the authors study the problem of substantial motion in IbnSina to answer a challenge to his theory concerning lack of any pivot for absolute knowledge. The conclusion is some sort of epistemology, called gradational epistemology.
  • Mohammad Sarbakhshi Page 95
    The problem of “knowledge by presence” is a multidimensional issue, one of which concerns its historical background and searching for the ideas of the preceding philosophers in this regard. The main questions that this article wants to answer are: is this issue a new idea in Islamic philosophy or does it have a history, and if it has a history, what is the role of the preceding philosophers in this regard?The author in this article has pursued this objective through reviewing and analyzing main works of some of the prominent Muslim philosophers. Evidently, his interpretation of them rests on the new findings in the Islamic philosophy. The conclusion is: Muslim philosophers, from the outset, have distinguished knowledge by presence from representational knowledge on the basis of their distinctive features, though under different rubrics. Another finding is that philosophers, at least in some instances, have equated “ta’aqqul” (reasoning) with knowledge by presence.
  • Rezā, Sā, Deqi Page 125
    Falsifiability was one of the influential theories in the field of the philosophy of science in the twentieth century. However, its success is mostly due to its negative role, namely, in criticizing the opponents. The author in this article reviews Popper’s critiques of such theories as positivism and determinism, while reflecting on the consequences of rejecting Darwin’s hypothesis of evolution as scientific. At the end, the article concludes that falsifiability enjoys no acceptable success on thepositive side, and is unable to correctly explain the role of observation in science and its relation to theory.
  • Rezā, Mā, HŪ, Zi Page 151
    Kant suggests reflective judgment (imagination) as the aesthetics taste. When imagination, independent of understanding and reason, abstracts pure forms of objects on the basis of subjective purposiveness, then “free beauty” is produced. On the other hand, when it combines these forms with the concept of the perfection of an object (objective inner purposiveness), then it develops “dependent beauty”. Kant considers such a combination in dependent beauty to be a combination of good and beautiful. This point has caused a great ambiguity in Kant’s idea about beauty, so much so that some interpreters do not deem dependent beauty as a genuine beauty, but a product of reason.This article argues for the falsity of this interpretation by explaining Kant’s understanding of free and dependent beauty, and his emphasis on the independence of aesthetic judgment.
  • Mohammad Hoseintālebi Page 169
    Scholars of the first period of the ancient Greece used to consider natural law as a universal, eternal, and unique law. It was taken to be the most basic source for deciding about the best criteria for human life. Epistemological problems of the Sophists left a lasting effect on the philosophical ideas of the next generations which led to a debate about the credibility of natural law. Greek philosophers who believed in rational judgments as firm basis for human knowledge defended natural law phenomenon, and Stoics, who had a great role in the development of the debate over natural law, interpreted it as “living according to nature”.The present article has a critical approach to the idea of natural law as depicted in Ancient Greece. The critiques are divided into two categories: a) general critiques which include all ancient Greek philosophers such as: the conceptual ambiguity, uncertainty in the instances, and doubt about the term “natural law” in that period; b) Specific critiques which targets individual thinkers.