فهرست مطالب
فصلنامه معرفت فلسفی
سال چهاردهم شماره 2 (پیاپی 54، زمستان 1395)
- بهای روی جلد: 35,000ريال
- تاریخ انتشار: 1395/12/24
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحه 7ابنسینا موجودی مجرد را به نام عقل فعال در نظام فلسفی خود پذیرفت و در پی تبیین عقلی برای ضرورت وجود آن برآمد. قبل از او، ارسطو عقل فعال را در فلسفه خود مطرح کرد. دغدغه اصلی ارسطو حل مسئله ادراک کلی بود؛ چراکه در نظام فلسفی او، نفس بهمثابه امری مادی، قادر به ادراک صور عقلی مجرد نبود. در نتیجه، ارسطو ضرورتا به عقل فعال مجرد رسید که جایگاه وجودشناختی آن در نزد وی، ابهاماتی دارد. ابنسینا در تلاش خود برای حل این مشکل، با رویکردی متفاوت با ارسطو به تبیین وجود عقل فعال پرداخت. آیا ابنسینا در رویکرد جدید خود، توانست به تبیین وجودی عقل فعال برسد و در صورت پاسخ مثبت، چگونه بدان پرداخت؟ در مقاله حاضر، پس از بیان رویکرد ابنسینا، با استفاده از قاعده الواحد و برهان ضرورت وجود عقل فعال به مثابه مفیض صور عقلی، وجود آن اثبات میشود و در پایان، نظر ابنسینا مورد ارزیابی قرار میگیرد.کلیدواژگان: عقل فعال، عقل منفعل، عقول طولیه، عقول مجرده، قاعده الواحد، نفس ناطقه، ابن سینا
-
صفحه 27یکی از فروع مهم اصل علیت، قاعده سنخیت علت و معلول است که موجب تقابل فیلسوفان مدافع این قاعده با مخالفان آن شده است. این مخالفتها را با توجه به دو معنای حداقلی و حداکثری سنخیت، میتوان به دو دسته تقسیم کرد: معنای حداقلی سنخیت در نظامهای فلسفی پیش از حکمت متعالیه معنا مییابد و معنای حداکثری نیز با توجه به مبانی خاص حکمت متعالیه چون اصالت وجود و تشکیک وجود تبیین میگردد. مخالفان معنای حداقلی سنخیت، متکلمان و بهویژه اشاعره هستند و مخالفان معنای حداکثری سنخیت شامل گروه های مختلفی از جمله برخی از فیلسوفان مخالف حکمت متعالیه، برخی اصولیین و نیز تفکیکی ها هستند. در این مقاله به تحلیل و نقد مخالفان معنای حداکثری و پاسخ به آنها بر مبنای حکمت متعالیه میپردازیم.کلیدواژگان: علیت، سنخیت علت و معلول، ضرورت علی و معلولی، اصالت وجود، تشکیک وجود، وحدت وجود
-
صفحه 53هایدگر معتقد است افلاطون با نظریه مثل و رویگردانی از حقیقت به صدق، سنگ بنایی را گذاشت که بر تمام تاریخ متافیزیک تاثیر داشت. تفکیک میان فاعل شناسا و متعلق شناسایی در فلسفه پس از افلاطون ادامه یافت و در فلسفه دکارت به نقطه اوج خود رسید. سوبژکتیویته حاصل از چنین تمایزی، سیطرهای تام و تمام بر انسان داشت و او را از جایگاه خود کنار زد و به ظهور تکنولوژی و علم جدید انجامید و بیخانمانی را برای انسان معاصر به ارمغان آورد. هایدگر راه رهایی از سیطره سوبژکتیویته را بازگشت به دیدگاه فیلسوفان پیشاسقراطی میداند و پرسش از هستی را در اولویت طرح فلسفی خود قرار میدهد. از دیدگاه هایدگر تنها موجودی که میتواند از هستی پرسش کند، دازاین است که با در جهان بودن در هستی غوطهور است و میتواند معنای آن را درک کند. طرح هایدگر به گونهای است که فلسفه اسلامی را نیز دربر میگیرد. ازاینروی پیش از هر گونه تطبیق و مقایسه میان این دو فلسفه، باید به نقدهای بنیادین هایدگر بر متافیزیک توجه لازم و کافی مبذول داشت تا از هر گونه رهزنی شباهتها و تمایزها دور مانیم.کلیدواژگان: متافیزیک، هستی، دازاین، فلسفه، انسان، هایدگر
-
صفحه 73انقسام علیت به خارجی و تحلیلی، کارکردهای فراوانی در فلسفه اسلامی دارد که گستره برهان از جمله آنهاست. برهان به عنوان تنها روش معتبر منطقی در اکتساب یقین، از رهگذر علیت تحلیلی بستر تحولات و کارکردهایی است. 1. کارآمدی برهان اقترانی حملی، 2. حصرگرایی اقسام برهان در «لم»، «دلیل» و «إن مطلق» (معلولین علت واحده) و رد برهان «ملازمات عامه» و 3. امکان طرح برهان «لم» در اثبات وجود حقتعالی و نقد برهان «شبه لم» از جمله تاثیرات علیت تحلیلی در گستره برهان است.کلیدواژگان: کارکرد، علیت تحلیلی، برهان ملازمات عامه، برهان لم، برهان إن مطلق، برهان شبه لم
-
صفحه 95نوشتار پیشرو درباره یکی از بحثهای مهم فلسفه حق است و آن پرداختن به این پرسش است که آیا «حق» در کاربرد «حق داشتن» از نظر آیت الله مصباح، امری تکوینی است یا اعتباری؟ برای مثال وقتی گفته میشود «خداوند حق خلق دارد» یا «انسان حق حیات دارد»، آیا حق موردنظر با قطعنظر از جعل جاعل دارای واقعیت نفسالامری و حاکی از واقع است یا امری اعتباری و قراردادی است؟ اگر حق نیز امری عینی و تکوینی باشد، در آن صورت حقها ازجمله امور عینی و نفسالامری بوده، کشفشدنی خواهند بود و برای پی بردن به حقها باید به امور عینی و تکوینی مراجعه کرد؛ وگرنه مفهوم حق از قبیل مفاهیم اعتباری و قراردادی بوده، حاکی از واقع نیست که در این صورت حقها متکی به اعتبار معتبرند. با توجه به اینکه آیت الله مصباح از شخصیتهای برجسته و صاحبنظر در علوم انسانی بوده، نظرشان در مسئله حق تاثیرگذار است، نوشتار حاضر به بررسی نظر ایشان در اینباره پرداخته و درصدد بیان این مدعاست که بر اساس مبانی آیت الله مصباح و معانی مختلف اعتباری چنین نیست که حق فقط ماهیتی اعتباری داشته باشد، بلکه میتوان برای حق ماهیتی غیراعتباری نیز قایل شد.کلیدواژگان: حق، تکوینی، عینی، نفس الامر اعتباری، قراردادی، آیت الله مصباح
-
صفحه 113در این تحقیق با تعریف علوم انسانی توصیفی و دستوری و بیان تفاوت روش تحقیق آنها نشان میدهیم که از منظر علامه طباطبائی ارزشها در تعیین اهداف و جهتدهی به مسائل علوم انسانی دستوری نقشی اجتنابناپذیر خواهند داشت. ازاینرو برای تولید علوم انسانی دستوری سعادتآفرین، نیازمند نظام ارزشی جامعنگر و کامل دین حق هستیم، و ازآنجاکه مسائل علوم انسانی دستوری بعد از تعیین هدف و دستیابی به توصیفهای لازم شکل میگیرند، رویکرد ایشان در استنباط مسائل این علوم در سه مرحله تبیین شده است: 1. گردآوری مبانی و توصیفهای لازم؛ 2. بیان یا دستکم در نظر داشتن اهداف دین حق در مسئله؛ 3. تنظیم پاسخ مسئله.کلیدواژگان: علوم انسانی دستوری، ارزش ها، ارزش های دین حق
-
صفحه 143تدوین «تاریخ منطق دوره اسلامی» نیازمند بسی پژوهشهای تاریخی درباره مسائل جزئی این منطق است. جستار کنونی بر یکی از آنها انگشت مینهد: اثبات عکس سالب کلی از رهگذر تباین موضوع و محمول آن (دلیل تباین)، که تئوفراستوس و ائودموس آن را ابداع کردند. این ابداع در جنبش ترجمه از طریق «فی انعکاس المقدمات» اسکندر افرودیسی (ترجمه ابوعثمان دمشقی) به فارابی و ابنسینا میرسد. دلیل تباین در طول تاریخ منطق در جهان اسلام، فراز و نشیبهای بسیاری از سر گذرانده که در این مقاله به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت.کلیدواژگان: عکس سالب کلی، تباین، تئوفراستوس، ائودموس، اسکندر افرودیسی، تاریخ منطق اسلامی
-
المخلصصفحه 172
-
Page 7Ibn Sina accepted, in his philosophical system, an abstract being, called Active Intellect, seeking to present a rational explanation for its existential necessity. Before him, Aristotle suggested the existence of Active Intellect in his own philosophy. Aristotles main concern was to resolve the issue of understanding universals, because in his philosophical system, the soul as a material being was not able to perceive immaterial intellectual forms. As a result, Aristotle necessarily believed in the non-material active intellect whose existential status for him is somehow ambiguous. In his attempt to resolve this issue, Ibn Sina took a different approach to explain the existence of active intellect. Was Ibn Sina successful in explaining the existential status of Active Intellect in his new approach? If yes, how did he deal with it? In the present article, after explaining Ibn Sinas approach, we will use the principle "al-wahid" to prove the necessary existence of Active Intellect as the one granting intellectual forms; and finally, evaluate Ibn Sinas view.Keywords: Active Intellect, passive intellect, longitudinal intellects, immaterail intellects, the principle of al-wahid, thinking soul, Ibn Sina
-
Page 27One of the important subsidiaries of the principle of causality is the rule of congruence between cause and effect, which has led to an opposition between the philosophers adhering this rule and those opposing it. Those oppositions may be divided into two groups considering two states of a minimum and a maximum congruence. The state of minimum congruence is meaningful in philosophical systems before transcendental theosophy, and the state of maximum congruence are explained by considering the special bases of transcendental theosophy such as principality of existence and gradation of existence. The opponents of minimum congruence are theologians, especially Asharites, and the opponents of maximum congruence consist of various groups including some philosophers opposing transcendental theosophy, some legal theoreticians (Usūliyyūn) and some separationists (Tafkīkīyyūn). In the present article, we have dealt with an analysis and review of the opponents of maximum congruence and their answer on the basis of transcendental theosophy.Keywords: causality, congruence between cause, effect, necessity of cause, effect, principality of existence, gradation of existence, unity of existence
-
Page 53Heidegger believed that Plato, with his theory of Ideas and by turning away from reality to truth, laid a foundation that affected the whole history of metaphysics. Separating the identifying agent and the identified thing continued in philosophy after Plato, and reached its zenith in Descartes philosophy. The subjectivity that resulted from such a distinction completely dominated man and deprived him from his status, culminating in the emergence of science and technology and bringing about homelessness for the modern man. Heidegger held that the way out from the domination of subjectivity was a return to the views of pre-Socratic philosophers, regarding a question about existence as a priority in his philosophical system. In Heideggers view, the only being that can put forward a question about existence is Dasein that is afloat in Being and can understand its meaning through its being-in-the-world. Heideggers ststen is such that encapsulates Islamic Philosophy as well. Thus, before any comparison and contrast between these two philosophies, one must pay enough attention to Heideggers basic criticisms on metaphysics so that one may be immune from any mistake on similarities and distinctions that exist between these two.Keywords: metaphysics, Being, Dasein, philosophy, human being, Heidegger
-
Page 73Dividing causality into external and analytical ones has many functions in Islamic philosophy; one of them is in the sphere of argument (burhān). Argument as the only reliable logical method in obtaining certainty is the breeding ground for some evolutions and functions through analytical causality: (1) the efficiency conjunctive categorical argument, (2) exclusivism of various types of argument in apriori, cause, and absolute inna (the effects of one cause), and refutation of argument of general concomitants, and (3) the possibility of putting forward an apriori argument in proving existence of God Almighty and review of the quasi-apriori argument are among the effects of analytical causality in the realm of argument.Keywords: function, analytical causality, the argument of general concomitants, apriori argument, argument of absolute inna, quasi-apriori argument
-
Page 95The present article deals with one of the important philosophical discussions on right; that is the question of whether right in the usage of having right is a real entity or a conventional one. For example, when we say God has the right to create or man has the right of living, is this right, disregarding the making of the Maker, real in itself or a conventional one? If right is an objective reality, then all rights are among objective are discoverable realities,, and one must refer to objective realities to find out about them. Otherwise, the concept of right is among conventional affairs, does not show any reality and, in that case, all rights depend on the subjective consideration of those who create such conventions. Since Ayatolah Mesbah is among prominent and authoritative experts in human sciences, his view on the issue of right is an influential one. The present article attempts to investigate his view in this regard and is seeking to explain the claim that based on the foundations of Ayatollah Mesbahs ideas, as well as various meanings of the word conventional, right is not merely of a conventional nature; rather, one may consider a non-conventional nature for it as well.Keywords: right, real, objective, conventional, Ayatollah Mesbah
-
Page 113Defining descriptive and prescriptive human sciences and stating their differences in their respective methodologies, the present study shows that values, for Allama Tabatabai, have an inescapable role in determining the goals and directing the issues of prescriptive human sciences. Accordingly, to produce felicity-generating prescriptive human sciences, we need a comprehensive and perfect system of values from the true religion. And since the issues of prescriptive human sciences are formed after determining the goal and achieving the necessary descriptions, Allamas approach in inferring the issues of human sciences are explained in three stages: (1) collecting the necessary foundations and descriptions, (2) explaining, or at least considering, the goals of the true religion in a given issue, and (3) compiling the answer to that issue.Keywords: prescriptive human sciences, values, values of true religion
-
Page 143Compiling The History of Logics in the Islamic Period needs much historical research on minor issues of that logic. The present inquiry focuses on one of them: proving the contradiction of general negative through a contrast between subject and its predicate (contrast argument), initiated by Theophrastus and Eudemus. This initiation reached Farabi and Ibn Sina in Translation Movement through Iskandar Afrudisis Fī Inikās al-Muqaddamāt (translated by Abu Uthman of Damascus). The contrast argument has experienced many vicissitudes throughout history of logics in Islam. We have discussed this fact in detail in the present article.Keywords: contradiction of general negative, Theophrastus, Eudemus, Iskandar Afrudisi, history of Islamic logics