فهرست مطالب

انتظار موعود - سال سیزدهم شماره 42 (پاییز 1392)

فصلنامه انتظار موعود
سال سیزدهم شماره 42 (پاییز 1392)

  • بهای روی جلد: 35,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/09/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن الویری صفحه 7
    اثرگذاری دین بر تمدن در دو ساحت قابل تصور است: ساحت خرد که به ظواهر تمدن مانند بناها، آثار علمی و آداب و رسوم مربوط است و ساحت کلان که به بنیان اندیشه ای و روح حاکم بر تمدن مربوط می گردد. ساحت نخست، با مروری بر منابع مربوط، به آسانی قابل اثبات است و ساحت دوم در آثار نظریه پردازان تمدن، بیش و کم مورد توجه قرار گرفته است. در قلمرو اسلام نیز اثبات ساحت نخست به دلیل بدیهی بودن، از استدلال بی نیاز است. برای اثبات ساحت دوم می توان افزون بر تجربه تاریخی، به استدلال عقلی دست زد. اسلام، در دو مقیاس فردی و اجتماعی، برای بالابردن ضریب اثربخشی آموزه های خود و به عنوان گامی برای تکمیل این آموزه ها؛ آن ها را به الگوهایی آرمانی پیوند زده است. بر این اساس، آموزه های مهدویت، می تواند از طریق ترسیم آینده ای دست یافتنی، در شکل دادن به روح حاکم بر تمدن جدید اسلامی نقش آفرین باشد. این ترسیم از آینده را می توان «چشم اندازی تجویزی» به شمار آورد که حلقه وصل مهدویت و تمدن جدید اسلامی است. نوشتار پیش رو، به واکاوی این نکته پرداخته و در پایان برای بهره گیری از این ظرفیت چند پیشنهاد ارائه داده است.
    کلیدواژگان: مهدویت، جامعه موعود، جامعه آرمانی، تمدن اسلامی، چشم انداز تجویزی
  • رحیم لطیفی صفحه 27
    باورهای اعتقادی، همواره صحنه نقادی و طرح شبهات بوده است. اعتقاد به امام غایب نیز از این امر مستثنا نیست. یکی از شبهاتی که متوجه این باور شده است، “انتفای فواید و لغویت امام غایب” است. ریشه شبهه مذکور حاصل دو برداشت اشتباه، یا ناقص از مفهوم غیبت، شئون و مناصب امام است. طراحان این شبهه پنداشته اند غیبت یعنی عزلت، اختفا و فقدان شخص و شخصیت امام و شئون امام (رهبری و حکومت سیاسی و حضور اجتماعی). بنابراین، امام غایب، یعنی حاکمی که هیچ حضور و نمودی ندارد!
    در حالی که براساس منابع لغت عرب، قرآن و سنت، اصولا غیبت، به معنای اختفا و فقدان شخص از جامعه نیست. امام غایب موجود است؛ فعالیت دارد؛ با امت مرتبط است؛ ولی هر کسی به تشخیص او موفق نمی شود؛ درست مانند غیبت حضرت یوسف7 و حضرت خضر7؛ نه غیبت حضرت عیسی7. این نوشتار تلاش می کند با استناد به قرآن، سنت و منابع کلامی، پاسخی نسبتا جدید و یا دست کم با روش نو ارائه دهد که در پرتو آن، عمق بیش تری از فواید امام غایب کشف می شود.
    کلیدواژگان: فواید امام، امام شناسی، مناصب نبی، غیبت شخص، غیبت شخصیت
  • فرزانه روحانی مشهدی صفحه 49
    بیش تر مفسران، مراد خداوند را از فتحی که در سوره نصر به پیامبر6 مژده می دهد، فتح مکه دانسته اند؛ درحالی که بررسی روایات شان نزول سوره در کنار شواهدی واژگانی، قرآنی و تاریخی در این سوره و سایر موارد فتح در قرآن، نشان از نادرستی این گمان تفسیری دارد. این پژوهش، کوشش کرده است با گردآوری، دسته بندی و بررسی روایات شان نزول سوره و ارائه شواهد پیش گفته نشان دهد سوره نصر پس از فتح مکه و در واپسین روزهای عمر پربرکت رسول الله نازل شده و مراد از فتح در سوره نصر، بر خلاف گمان بیش تر مفسران، فتح مکه نیست؛ زیرا روایاتی که به این مضمون وارد شده، علاوه بر آن که تنها از طرق اهل سنت است و شیعه بدان طریقی ندارد، در معارضه با روایات چندگانه دیگری است که برخی از این روایات از امام معصوم7 نقل شده و مضمون آن ها باهم سازگار است. سوره نصر، غلبه نهایی و پیروزی همه جانبه دین اسلام را بر همه ادیان و عقاید در همه نقاط زمین در دوران امام مهدی4 مژده می دهد.
    کلیدواژگان: فتح، نصر، فتح مکه، امام مهدی4، اخبار از غیب
  • محمد شهبازیان، محمد امین بالادستیان، روح الله شاکری زواردهی صفحه 73
    «عریضه نویسی» امری است که شیعیان آن را نوعی توسل دانسته که بدان وسیله حاجت خود را از خدای متعال، به واسطه امام معصوم7، درخواست می کرده اند. این روش، در سال های اخیر و به دلیل توجه رسانه های غربی به چاه جمکران، مورد دقت قرار گرفته و در اثبات یا رد آن سخنانی مطرح شده است.
    این مقاله که به روش پژوهشی توصیفی –تحلیلی است، تلاش می کند به این سوال پاسخ دهد که مستندات عریضه نویسی و آسیب های آن چیست.
    نتیجه از یک سو حاکی از بدعت نبودن اصل عریضه نویسی است و از سویی گویای عدم تقدس و موضوعیت نداشتن چاه جمکران و آسیب زا بودن توجه به این چاه می باشد. لزوم دقت مجدد در ادله اثبات عریضه نویسی، به دست آوردن مستندات تازه یافت و ارائه مستندات جدید از رسانه های غربی در این موضوع؛ از جمله دلایل نگارش این مقاله است.
    کلیدواژگان: عریضه نویسی، چاه جمکران، رقعه، آسیب شناسی، شیعه
  • محمد مهدی صمصامی، سید حسین قاضوی، مرتضی حسن پور صفحه 97
    در ایران اسلامی، امامزادگان بسیاری مدفون هستند و از جمله مباحث مطرح در این زمینه، صحت انتساب آنان به امامان: می باشد. در این مورد، کاوش هایی نیز صورت گرفته است. این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی، درصدد راستی آزمایی یک امامزاده منسوب به امام حسن عسکری7 در ایران است. این جستار با بررسی وکاوش درمتون کهن انساب نگاری و فضایل نگاری ائمه:، اثبات می کندکه امام حسن عسکری7 فرزندی به جز امام مهدی4 نداشته است. زمانه شناسی روزگار حیات آن حضرت نیز اثبات می کند که امام7 ازسامرا خارج نشده است. در پایان این نوشتار نظر کسانی که بر این باورند، امام حسن عسکری7 به ایران مسافرتی داشته و امامزاده ای را به ایشان منتسب می کنند؛ رد خواهد شد.
    کلیدواژگان: امام حسن عسکری 7، امام مهدی4
  • طیبه نقی پور، خدامراد سلیمیان صفحه 127
    پیشوایی معصومان:، به دو دوره تقسیم شده است: دوره حضور و دوره غیبت. هر یک از این دوره ها، دارای ویژگی هایی متمایز از دیگری است. یکی از ویژگی های دوره حضور، فراهم بودن همه زمینه های راهنمایی مردم به سوی حق و دوری از انحرافات و بی راهه ها بوده که در دوره پس از آن، با غیبت امام7، زمینه پدیدآمدن و گسترش جریان های انحرافی توسعه یافت.
    البته دیری نپایید که بیش تر این جریان های باطل و مدعیان دروغین، به سبب هدایت های ظاهری و باطنی امام غایب، روشنگری های نایبان خاص و تلاش علمای زمان، چون کف روی آب، نابود شده، به تاریخ پیوستند.
    این نوشتار در پاسخ به این پرسش است که چه عواملی بر فرایند شکل گیری و اضمحلال انشعابات انحرافی شیعه در غیبت صغرا، تاثیرگذار بوده و چه پیامدهایی داشته اند.
    بازخوانی و بررسی سه گروه: عوامل زمینه ساز، ادامه دهنده و انحطاط، و سرانجام پیامدها؛ این پژوهش را شکل داده است.
    کلیدواژگان: حضرت مهدی4، شیعه، جریان شناسی، امامیه، دوران غیبت صغرا، مهدویت
|
  • Mohsen Alvirie Page 7
    The influence of religion on culture is conceivable in two dimensions: the smaller realm is related to the appearances of civilization, such as buildings, monuments and customs and the larger area is related to the foundations of thought and the spirit governing civilization. The first realm is easily provable by reviewing the related resources and the second realm is more or less considered in the writings of theory makers of civilization. In the realm of Islam, the first area is needless of reasoning and arguments because of being evident. To prove the second realm we can use intellectual arguments in addition to historical experience. Islam, on both individual and social level, in order to improve the effectiveness factor of its teachings, and as a step toward the completion of its doctrine has linked them to the idealized models. Accordingly, Messianic teachings can play a role in shaping the spirit governing new Islamic civilization through the drawing of achievable future. Such a drawing of future can be considered as a “perspective outlook” which is a linking ring of Messianism and new Islamic civilization. The present paper has investigated this fact and at the end, in order to use this capacity, some suggestions have been presented.
    Keywords: Messianic, the promised society, utopia, Islamic civilization, prescriptive outlook
  • Rahim Latifie Page 27
    Religious beliefs have always been a scene of criticism and submission of doubts. This does not exclude the belief in the Hidden Imam. One of the doubts been presented in this regard is “debunking of benefits and futility of the Hidden Imam”. The root of the abovementioned doubt can be the result of wrong or imperfect interpretation of the meaning of Imam’s absence, states and orders. The presenters of this doubt have considered the absence of Imam as his isolation, hiddenness, lack of personage and personality and orders (leadership, political administration and social presence). Thus, the Hidden Imam means a governor that has no presence and appeal. Meanwhile, according to resources of Arabic words, Quran and Sunnah, absence does not mean hiddenness and non-presence of the person from society, rather the absent Imam exists, has activities, and is in touch with society, but not everyone is able to recognize him, exactly like the absence of holy Yousof (Joseph), holy Khidr,- and not like the absence of Jesus Christ. This paper tries to present a relatively new or at least with a new method answer according to Quran, Sunnah and theological sources in the light of which a greater depth of benefits of the Hidden Imam is discovered.
    Keywords: benefits of Imam, Imamology, Prophet's orders, absence of character, absence of personality
  • Farz, Aacute, Neh RouhᾹ, Nie Mashhadie Page 49
    Most of commentators have considered God’s intention of bringing glad tidings of “Fat’h (Victory)” in surah An-Nasr as the conquest of Mecca. While the study of traditions of cause of revelation of surah beside the lexical, Quranic and historical evidences in this surah and other Fat’h instances in Quran, indicates the wrongness of this opinion. This research- by gathering, categorizing and reviewing the traditions of the cause of revelation of this surah and presenting the above-mentioned evidences- has attempted to show the surah An-Nasr has been revealed after the conquest of Mecca and in the last days of the holy Prophet’s life and the intention and meaning of “Fat’h (Victory)” in surah An-Nasr, unlike what most commentators think, is not the conquest of Mecca; because the traditions entered for this theme not only are transmitted by Sunnis and Shia has no authentic way to approve them, but also are in objection to other multiple traditions, some of which have been narrated from the infallible Imam and are compatible with each other in terms of their theme. Surah An- Nasr brings the glad tidings of Islam’s final triumph and overall victory over all religions and beliefs in all parts of the world at the time of Imam Mahdi.
    Keywords: Fath (Conquest, Victory), Nasr (Triumph, Support), conquest of Mecca, Imam Mahdi, news from the Unknown
  • Mohammad ShahbᾹ, ZiyᾹn., Mohammad Amin BᾹ, LᾹ, DastiyᾹn., Rouh Allah ShᾹ, Kerie ZavᾹ, Rdehie Page 73
    “Writing petition” is an issue that Shi’a has considered it as a means by which they ask for their general needs from the Almighty God through the infallible Imams. This method has received much attention in recent years because of the attention of western media to the Jamkarᾱn’s well and arguments have been presented in verification or rejection of this issue. This paper with a descriptiveanalytic method tries to answer this question: what writing-petition documents are and what harmful effects it may have. Results show that on one hand writing petition basically is not an innovation in religion and on the other hand show the lack of sacredness and relevance of Jamkarᾱn’s well and people’s attention to it is traumatic. The need for further precision in the evidences of petition-writing proofs, finding newly-found documents and presenting new documents to western media in this regard are the reasons for writing this paper.
    Keywords: petition, writing, Jamkarᾱn's well, letter, pathology, Shia
  • Mohammad Mahdi SamsᾹ, Mie, Seyyed Hasan GhᾹ, Zavie, MortezᾹ, Hasan Pour Page 97
    In Islamic Iran, many of Imams’ offspring are buried and among the issues raised in this area is the authenticity of their attribution to Imams. In this area, explorations have been done. This paper tries to verify the attribution of an offspring to Imam Hasan Askari with a descriptive-analytic method. This paper proves that Imam Hasan Askari had no descendant but Imam Mahdi by reviewing literature and exploring ancient texts of Imams’ ancestor-graphy and virtue-graphy. Also, studying Imam Askari’s period of life proves Imam has never left Sᾱmarrᾱ. At the end of this article, we reject the view of those who believe Imam Hasan Askari has traveled to Iran and attribute an offspring to him.
    Keywords: Imam Hasan Askari, Imam Mahdi, Seyyedeh Fatemeh, offspring of an Imam, Sᾱmarrᾱ
  • Tayyebeh Naghiepour, KhodᾹ, Mor, Aacute, D. Salimiy, Aacute, N Page 127
    The leadership of Infallible Imams is divided into two periods: the presence (of Imam’s) period and the Occultation period (the absence of Imam’s period). Each of these periods has characteristics distinct from the other one. One of the characteristics of the presence (of Imam’s) period is the availability of all backgrounds in guiding people to the truth and avoiding diversions and detours, and after this period, in the absence of Imam, the backgrounds for the emergence and spread of divergent currents have extended. Of course, it did not last long before most of the vicious flows and false claimants were annihilated like the sea floor and became history because of all the inward and outward guidance of the absent Imam, the select representative of Imam and the efforts of religious scholars. This paper is an answer to the question that what factors affect the process of formation and destruction of divergent branches of Shi’ite and what consequences they had. Reviewing and evaluating the three groupspredisposing factors, continuation and declination and finally consequences- has formed the basis of this paper.
    Keywords: Imam Mahdi, Shia, studying currents, Imamate, minor Occultation period, Messianism