فهرست مطالب

آینه معرفت - پیاپی 13 (زمستان 1386)

فصلنامه آینه معرفت
پیاپی 13 (زمستان 1386)

  • 178 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/11/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدمحمداسماعیل سیدهاشمی صفحه 1
    یکی از عوامل تاثیرگذار در تحول فلسفه یونانی و به ویژه الهیات فلسفی در قرون وسطی، طرح مباحث جدید در هستی شناسی از جانب حکمای اسلامی از جمله ابن سینا بوده است. مسئله تمایز وجود از ماهیت و به تبع آن تقسیم موجودات به ممکن و واجب و اعتقاد به عینیت و حقیقت برای وجود و وجود محض دانستن خدا، سبب تغییرات ساختاری در فلسفه یونانی گردید و مباحث جدیدی را وارد الهیات فلسفی نمود که هم به بسط و تکمیل فلسفه مشایی و هم به تقریب بین فلسفه و الهیات منجر شد.
    در این مقاله،مسئله تمایز وجود از ماهیت در فلسفه ابن سینا و نقش آن در تحول فلسفه مشاء و نیز تاثیر آن بر الهیات فلسفی قرون وسطی بررسی شده است.
    کلیدواژگان: موجود، وجود، ماهیت، حقیقت وجود
  • یوسف نوظهور، مریم فلاحتی صفحه 17
    برهان وجودی برهانی هستی شناختی است که دکارت برای اثبات وجود خدا اقامه کرده است. گرچه دکارت مدعی است که پیش از او کسی چنین برهانی نیاورده، ولیکن حقیقت این است که قدیس آنسلم در قرن یازدهم عین برهان دکارت را بیان کرده است.
    در این مقاله سعی شده است که اندیشه اصلی دکارت و آنسلم، ایرادات و انتقادات وارده بر آن و کیفیت تاثر دکارت از آنسلم در این خصوص تبیین و تشریح گردد.
    کلیدواژگان: برهان وجودیی، کامل ترین موجود، وضوح و تمایز، برهان لمی، ضروری الوجود
  • منیرالسادات پورطولمی صفحه 45
    قاعده «بسیط الحقیقه کل الاشیاء و لیس بشیء منها» ثابت می کند که واجب الوجود از آنجایی که بسیط الحقیقه است، واجد کمالات و جهات وجودی تمام اشیا و فاقد حدود، تعینات و نقایص آنهاست. این قاعده نخستین بار توسط صدرالمتالهین شیرازی به صورت برهانی بیان شده است. مقاله حاضر، نخست به توضیح و تبیین و تحلیل منطقی این قاعده می پردازد و درباره حدود موضوع و محمول و نوع حمل در آن به بحث می نشیند و پس از تحلیل منطقی برهان اثباتی آن، نشان می دهد که صدرالمتالهین در تدوین این قاعده در چهار محور زیر از آراء عرفا متاثر بوده است: الف) وحدت شخصی وجود؛ ب) ظهور اتم و اعلای اشیا در عالم اسما و صفات حق تعالی؛ ج) اعیان ثابته؛ د) تعبیر اجمال در عین تفصیل و تفصیل در عین اجمال. در نهایت این نتیجه حاصل می شود که نیل تام به حقیقت این قاعده به نیروی تفکر فلسفی در کنار شهود عرفانی امکان پذیر بوده است
    کلیدواژگان: بسیط الحقیقه، وحدت و کثرت، اجمال و تفصیل، وحدت شخصی وجود، تشکیک در مظاهر
  • اصل تفرد
    ابراهیم دادجوی صفحه 69
  • محمد ذبیحی، حمیدرضا خادمی صفحه 91
    بسیاری ازمباحث علمی و فلسفی را با محوریت خیال می توان تبیین، توجیه و حل کرد. کاربرد خیال در مباحث مختلف فلسفی اعم از هستی شناختی، معرفت شناختی و معاد شناختی همواره مورد توجه فیلسوفان مسلمان بوده است. در این میان، ابن سینا یکی از مهم ترین فیلسوفانی است که نظریات فراوانی را با حد وسط خیال تصویر و ترسیم کرده است. این مقاله بر آن است با نشان دادن جایگاه محوری خیال در نظام فلسفی ابن سینا، نخست با تبیین جایگاه خیال در بین حواس باطنی و چیستی و هستی آن به تبیین کارکرد خیال در مسائلی نظیر وحی، معجزه، حدوث اشیا و نقش معرفت شناختی آن در حوزه ادراک بپردازد و در نهایت جایگاه معادشناختی خیال را در ارتباط با نظریه تکامل که اثبات یا انکار عالم مثال مبتنی بر آن است بررسی کند
    کلیدواژگان: خیال، حواس باطنی، وحی، معجزه، ادراک، عقل فعال، تکامل، عالم مثال
  • محمد جواد دکامی صفحه 115
    اعتقاد به سریان کمالات وجودی از قبیل حیات، علم، قدرت، اراده، تکلم و... در تمام مراتب هستی اعم از مادی و مجرد از اصول مسلم و پذیرفته شده در «حکمت متعالیه» است. در دوران معاصر، دانشمندان علوم تجربی با تحقیقات گسترده در مورد برخی مواد و اشیای ظاهرا بی جان مانند آب، وجود نوعی شعور و آگاهی را در آنها به اثبات رسانده اند، این در حالی است که قرن ها پیش اندیشمندان و حکمای مسلمان مانند صدرالمتالین شیرازی(ره) با الهام از آیات نورانی قرآن کریم و با براهین متقن عقلی به اثبات سریان علم و آگاهی در میان اشیای مادی پرداخته بودند. در قرآن کریم آیات فراوانی وجود دارد که بر وجود علم و شعور در همه اشیا به خصوص اشیای مادی دلالت می کند، مانند آیاتی که در آنها از تسبیح عمومی همه مخلوقات اعم از مادی و مجرد سخن به میان آمده است، چرا که تسبیح فرع علم و شعور است و تا علم و شعور در کار نباشد آن هم محقق نمی شود.
    صدرالمتالهین شیرازی نیز با استفاده از اصولی چون «شوق هیولی به صورت»، «اصالت، بساطت و وحدت تشکیکی وجود»، «رابطه موجودات طبیعی با آثار و غایاتشان» و اینکه «همه مخلوقات مظاهر ذات و مجالی صفات حضرت واجب تعالی هستند» به اثبات سریان علم و آگاهی در همه مراتب هستی به خصوص در اشیای مادی پرداخت.
    کلیدواژگان: علم، شوق هیولی به صورت، بساطت وجود، تشکیک وجود، تسبیح حالی، تسبیح قولی
  • مرتضی شیرودی صفحه 133
    در دوران تجدد، تنها زمزمه هایی اندک از ضرورت اجتناب ناپذیر رویکرد به حقیقت اصیل(دینی)، در حیات اجتماعی غرب، به چشم می خورد، ولی با طرح و ارائه آراء اندیشمندانی چون اریک وگلین، فیلسوف سیاستمدار آلمانی(متوفای 1985)، جهان خسته شده از هیاهوی بی بنیاد حقیقت مدرنیته، به حقیقت دینی گرایش بیشتری یافت، زیرا آن گونه که آلیس ساندوز از همکاران، شارحان و ویراستاران آثار وگلین گفته است:«با همه گیرشدن و گسترش بحران حقیقت تجددی، جهان غرب به تدریج بر اهمیت دیدگاه های وگلین وقوف یافت،» اما او چه گفت و چه نوشت که در ترویج نگاه به دین و حقیقت برآمده از آن، مؤثر افتاد؟(پرسش)؛ احتمالا آشکار نمودنزیان های نظری و عملی مدرنیته و نشان دادن آثار اتصال به وجوه متعالی در زندگی بشر، از دلایل رویکرد به اندیشه های وگلین و در نهایت توجه به حقیقت برآمده از دین شده است (فرضیه). مقاله حاضر درصدد است به بررسی این فرضیه بپردازد.
    کلیدواژگان: وگلین، حقیقت، تجدد (مدرنیته)، دین، اعاده، واقعیت ثانویه، تجرد متعالی و هستی برزخی
  • چکیده انگلیسی مقالات
    صفحه 1
|
  • Yousof Nowzohoor , Maryam Falahati Page 17
    The ontological argument is an existential argument put forward by Descartes to prove the existence of God. Although Descartes claims that his argument is original, the fact is that Saint Anselm introduced the same argument in the 11th century. This article intends to explain and clarify the core of Descartes’ and Anselm’s argument and the nature of the influence of Anselm on Descartes and expound the criticisms raised against it.
  • Monirossadat Pourtolami Page 45
    The principle that ‘simple reality is all entities but not any of them’ proves that the ‘necessary being’ possesses the perfection and existential aspects of all entities but is devoid of their limits, realizations and defects. This principle was for the first time presented by Sadr al-Motaelhin Shirazi as an argument. The present article intends to first explain, clarify and logically analyze the above-mentioned principle and discuss the borders of the subject and the argument predication and the type of predicates. Second, following a logical analysis of the demonstrative argument, it will show that Sad al-Motalehin, in his development of the principle, has been influenced by the mystics in the following four aspects:A. personal unity of being;B. the most complete realization and exalted manifestation of entities in the word of Divine Names and Attributes;C. eternal hecceities;D. the undifferentiated mood which is at the same time the differentiated mood and vice versa. And finally, the article concludes that the complete attainment of the above-mentioned principle is only possible through philosophical contemplation along with mystic intuition.
  • The Principle of Individuation
    Ebrahim Dadjooy Page 69
    The principle of individuation is one of the most important principles of metaphysics. Any being is either pure form or a mixture of matter and form. But this being possesses individuation as well. Can this individuation be attributed to its form or matter? The present article intends to discuss this principle in its historical context from Aristotle to Sadr-al-Motalehin in brief and demonstrate that, in spite of different interpretations, all philosophers and commentators should view the criterion of distinction and individuation of a being as to be its form and not its being.
  • Mohammad Zabihi , Hamid Reza Khademi Page 91
    A lot of academic and philosophical issues can be delineated, justified and settled through recourse to imagination. The use of imagination in different philosophical issues including ontological, epistemological and eschatological ones has been of interest to Muslim philosophers. Among them, Avicenna is one of the greatest philosophers who has set out a great number of viewpoints with recourse to the moderate view of imagination. The present article, through demonstrating the pivotal position of imagination in Avicenna’s philosophical system, intends to first explain the position of imagination among the internal senses and its rationale and reality so that its function in relation to issues such as revelation, miracle, creation of things and its role in the epistemology of perception and ultimately the eschatological position of imagination in relation to the theory of evolution on which the demonstration and denial of the world of ideas is based could be explicated.
  • Mohammad Javad Dakami Page 115
    The belief in the flow of the existence perfections such as life, knowledge, power, will, verbal ability, etc. in all levels of existence, material or immaterial, is a well-established principle in transcendent theosophy. It is only in recent times that researchers in experimental sciences have proved the existence of some type of intellect and awareness among apparently inanimate objects such as water through extensive research; while, centuries ago, such a possibility had been considered by scholars and Muslim philosophers such as Sadr al-Motalehin Shirazi inspired by the luminous verses of the Holy Quran and valid logical reasoning. In the holy Quran, there are many verses which imply the existence of knowledge and intellect among all objects especially the material ones. The implication is clear in such verses which speak about the universal rosary of all creatures irrespective of whether they are material or immaterial because rosary is the by-product of knowledge and intellect. Using the principles of “enthusiasm of matter in form”, genuineness, simplicity and unity of being”, “the relation between natural beings and their works and purposes”, and that “all creatures are the manifestation of God’s exalted attributes”, Mollasadra has also considered the flow of knowledge and awareness in all levels of existence.
  • Mortaza Shirodi Page 133
    Born long ago, modernity attained power and supremacy and remained as such for centuries. Coming with the claim of saving man and the promise of bringing happiness to human beings, it is for decades that modernity has lost its drive. It is no longer the source of a true political system, a remedy for wars, killings and destructions; and an upholder of justice and spirituality. What is left for modern man is doubt and suspicion which has endangered his life with anxiety and lack of direction. Why has this happened? What are the causes of the recent political and social disturbances? Is modernity ill or is the problem with modernists? What are the remedies? The response provided by Voeglin to these questions is to first show the defective innovative nature of modernity and then suggest a remedy emanated from the original truth, true wisdom, the exalted being and the religious experience.