فهرست مطالب

سفینه - پیاپی 2 (بهار 1383)

نشریه سفینه
پیاپی 2 (بهار 1383)

  • ویژه حدیث
  • 196 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/03/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • صفحه 2
  • مقالات
  • علی نقی خدایاری صفحه 7
    احادیث معصومان علیهم السلام در تفسیر قرآن، نقش و جایگاهی مهم دارند. کلیات آن در برخی از آیات و احادیث بیان شده است. اما مولف در این مقاله، سه کاربرد ویژه حدیث در تفسیر قرآن را تبیین می کند: اول - استخراج اصول و قواعد روش شناختی تفسیر (ویژگی های مهم قرآن مانند: هدایت، جامعیت، هماهنگی درونی، ذو وجوه بودن، جاری بودن در طول زمان، عام و خاص، محکم و متشابه، نهی از تفسیر به رای و...) دوم - تعیین و تکوین مبانی تفسیری، یعنی اینکه مفسر، کلیات نظام اندیشه دینی خود را از قرآن و سنت بگیرد، سپس به تفسیر قرآن بپردازد...
    کلیدواژگان: قرآن، معارف و مفاهیم، قرآن، تفسیر ماثور، حدیث، تبیین قرآن، منابع تفسیر قرآن، حدیث، قرآن، ویژگی ها، قرآن، انواع آیات، قرآن، تفسیر به رای، قرآن، علوم و تاریخ
  • محسن احتشامی نیا صفحه 29
    نویسنده در این گفتار، مبانی آیه الله میرزامهدی اصفهانی (1303 - 1365 ق) در باب فقه الحدیث را بر اساس نوشته های ایشان بررسی می کند و به این نتایج می رسد: - بخشی از تاریخ شیعه، مربوط به زمان حضور امام معصوم (ع) و بخش دیگر در زمان غیبت امام مهدی (عج) است. بحث اجتهاد و استنباط احکام، در هر دو دوره جریان داشته است. - استنباط احکام از ادله (قرآن و حدیث)، به دو شیوه جریان داشته، که به جریان های اصولی و اخباری مشهور است. - بزرگان این دو شیوه فکری، با هم اختلاف و تعارض مهمی ندارند، بلکه افرادی جاهل و نادان در هر گروه، نسبت به گروه مقابل جسارت کرده اند...
    کلیدواژگان: فقه شیعه، تاریخ، اصولیان، اخباریان، قواعد فقه، اصفهانی، میرزامهدی، فقه الحدیث امامی، قرن 14، اجتهاد
  • حجت الاسلام علی صدرایی خویی صفحه 48
    این مقاله، به معرفی کلی طرح «فهرستگان نسخه های خطی حدیثی و علوم حدیث شیعه» می پردازد که توسط موسسه دارالحدیث در حال اجرا است و تا کنون یک جلد از 16 جلد آن منتشر شده است. این فهرستگان، فهرستی است مشترک از کتابهای مربوط به حدیث شیعی در 185 کتابخانه، که 93 کتابخانه عمومی و 92 کتابخانه خصوصی را در بر دارد. ابتدا هدف طرح، مراحل تدوین و تنظیم اطلاعات، ساختار کلی معرفی منابع در این فهرست مشترک (از جهت کتابشناسی و نسخه شناسی)، فهرست های نسخه های خطی مورد استفاده در طرح (که 26 عنوان از آنها قبل از چاپ شدن مورد استفاده است) بیان می شود...
    کلیدواژگان: فهرستگان، نسخه های خطی حدیث و علوم حدیث شیعه، علم الحدیث، کتابشناسی، رجال، کتابشناسی، درایه الحدیث، کتابشناسی، کتابهای خطی، علم الحدیث، درایه الحدیث، تحلیل آماری کتابها
  • بخش ویژه
  • علامه شیخ آقابزرگ تهرانی ترجمه: دکتر سید مرتضی موسوی گرمارودی صفحه 67
    پیامبر خدا (ص) مسلمانان را به تحصیل دانش امر فرمود. اما این امر واجب کفایی بود برای گروهی از مسلمانان که قدرت و امکان کسب علم داشتند، بدین گونه که جمعی به کسب علم بپردازند و به دیگران بیاموزند. این دانشمندان علم آموختند و در دفترها نگاشتند. این دفاتر، «اصول» نام گرفت، که چهار صد اصل در این میان، امتیاز خاص یافتند. این اصول نزد شیخ کلینی صاحب کتاب کافی بود، که از آن در نگارش و تدوین کتاب خود بهره گرفت. پس از گذشت چند قرن، منابعی که در اختیار کلینی بود، از میان رفت، و نیاز به بررسی مجدد احادیث کافی پیش آمد...
    کلیدواژگان: کافی، ارزیابی، کلینی، محمدیعقوب، حدیث شیعه، قرن چهارم هجری، اصول اربعماه، حدیث شیعه، قرن هفتم، حدیث شیعه، ارزیابی و بررسی
  • منصور میر صفحه 80
    آیت الله حاج شیخ علی نمازی شاهرودی (1333 - 1405) در کتاب «الاعلام الهادیه الرفیعه فی اعتبار الکتب الاربعه»، مطالبی مبسوط و مستدل در اثبات اعتبار چهار کتاب بزرگ و محوری شیعه (کافی، تهذیب، استبصار، من لایحضره الفقیه) به ویژه کتاب کافی آورده است. نویسنده این مقاله، چکیده ای از دیدگاه های ایشان را تحت عنوان هفت فصل آورده است. در این فصول، مطالبی درباره اصول رابعماه (چهارصد کتاب حدیثی)، اعتبار آنها و وجوب اعتماد به آنها می آید. سپس روشن می گردد که چهار کتاب موجود، برگرفته از آن چهارصد اصل است، و صاحبان این کتابها، آن اصول را در اختیار داشته اند...
    کلیدواژگان: کافی، بررسی احادیث، کلینی، محمدبن یعقوب، کتب اربعه، حدیث شیعه امامیه، قرن چهارم و پنجم هجری، اصول اربعمائه، تاریخ حدیث شیعه، مرآه العقول در شرح کافی، مجلسی، محمدباقر، کافی، پرسش ها و پاسخ ها
  • حجت الاسلام سید محمد جواد شبیری صفحه 109
    شناخت دین بدون رجوع به احادیث اهل بیت (ع) امکان پذیر نیست و احادیث را باید از منابع آنها یافت. کتاب کافی، از معتبرترین کتب حدیثی شیعه است که از قرن چهارم تا کنون در اختیار دانش پژوهان شیعی است. با وجود ارزش و اهمیت فراوان که این کتاب دارد، بی نیاز از نقد و بررسی اسناد احادیث نیست. این مقاله، بر اساس دروس آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی - از فقها و مراجع تقلید معاصر شیعه - تدوین شده، و در آن سخنان محدث بزرگ شیعی، میرزا حسین نوری در «خاتمه مستدرک الوسائل» پیرامون کتاب کافی، نقد و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: کافی، ارزیابی و بررسی، کلینی، محمدبن یعقوب، حدیث شیعه، قرن چهارم، نوری، میرزا حسین، شبیری زنجانی، سیدموسی، حدیث شیعه، بررسی های رجالی
  • حمید سلیم گندمی صفحه 141
    اهمیت و اعتبار کتاب کافی نوشته ثقه الاسلام محمدبن یعقوب کلینی، جمعی از دانشوران شیعی را بر آن داشته که پژوهش هایی درباره آن عرضه کنند. در این مقاله، شش تحقیق معرفی و نقد و بررسی می شود. موارد شماره 1 و 2 و 6، معرفی کلی از کتاب کافی و مولف آن را در بر دارند. کتاب شماره 2، به چهار مبحث مهم پیرامون اصول کافی می پردازد (امام مهدی (عج)، تقیه، بداء، قرآن). کتاب شماره 5، شرح ملا خلیل قزوینی (دانشمند شیعی قرن یازدهم هجری) بر کافی را می شناساند. و کتاب شماره 4، شیوه صحیح املای رجال و راویان کتاب کافی را می نمایاند. کتاب 1 تا 4 به زبان عربی، و کتاب 5 و 6 به زبان فارسی است.
    کلیدواژگان: کافی، کلینی، محمدبن یعقوب، کافی، شروح، کافی، اعتبار روایات، کافی، بررسی محتوایی، کافی، کتابشناس، حدیث شیعی، قرن چهارم هجری
  • اسناد و متون
  • آیه الله سیداحمد حسینی اشکوری صفحه 159
    «نهایه التحصیل فی شرح مسائل التفصیل» شرحی است مبسوط بر کتاب «وسائل الشیعه»، اثر مشهور شیخ حر عاملی، که بیش از 35800 حدیث در ابواب فقهی را با نظم و دقتی شگفت تدوین کرده است. این شرح، نوشته شیخ یوسف بحرانی حویزی از شاگردان شیخ حر عاملی است که درباره وی، اطلاعاتی بسیار اندک در دست است. در این مقاله، گزارشی می خوانیم از تنها نسخه خطی این شرح، که شناسایی شده است.
    کلیدواژگان: وسائل الشیعه، حر عالمی، محمدبن حسن، احادیث فقهی، حدیث شیعه، قرن یازدهم هجری قمری، نهایه التحصیل فی شرح مسائل التفصیل، بحرانی، یوسف بن محمد، وسائل الشیعه، شروح
  • گزارش و معرفی
  • علی اکبر تلافی، شهلا بابازاده صفحه 169
  • بازتاب
  • حمید فرناق ترجمه: حمید فرناق صفحه 1
|
  • Mr .Ali Naghi Khodayari Page 7
    Summary:The narrations of the infallible leaders have an important role in explanation of the verses of Quran.This application and importance is stated in some of verses and narrations. How ever, the author has highlighted 3 Special application of the narrations in this regard.A.Methodological bases and rules of comment of Quran(The important characteristics of Quran such as guidance, comprehensiveness, internal harmony, multi-facets, its freshness during the centuries, its general and particular meanings, its similar and indisputable verses, rejecting of any allegorical interpretation of the verses, etc;)B. Recognition of the bases of Quranic comment. It explains that a commentator should receive the fundamentals of his (her) religious knowledge framework from the holy Quran and traditions of the infallible leaders, and then begins to comment the holy Quran. C. The role of narrations as a source of interpretation
  • Dr. Mohsen Ehteshami Nia Page 29
    The writer explains about the bases of narrative knowledge of Ayatollah Mirza Mahdi Isfahani (1885- 1944) according to his works, and reveals as follow:A: The Shia history can be divided in to 2 parts. In the first part, the holy Imams were present; and the second part relates to the period of absence of Imam Mahdi (p.b.u.h.).The practice of issue of religious opinions by the scholars has been performed in both times.B: The practice of issue of jurisprudence law, on the bases of the holy Quran and Islamic traditions, has been performed through 2 methods, which are popular as "Osouli" (rationalists), and "Akhbari" (fundamentalists).C: The high rank leaders of these 2 systems do not have very important conflicts or discrepancies.However, the ignorant and low informed people in both systems have insulted to the respected scholars in the counter group. D: During the time of the infallible Imams, and next during the absence of the infallible Imam, the narrators of the traditions have been in different levels of faith and knowledge. So, we can say that some of the religious leaders have been more aware and more knowledgeable than the others. Those Islamic scholars, who were more informed, had more power, and were more able to issue religious laws from the original sources. The Shia jurisprudence has been produced and gathered in this manner. The first group of the above scholars have been the fundamentalists (Akhbari), and the latter shcolars are mainly rationalists (Osouli). We believe that some backgrounds and viewponts in both schools are discussable, and could be criticized.The adopted approach of the late Ayatollah Isfahani will be analyzed in the next part of this essay.
  • Mr. Ali Sadraei Khoei Page 48
    Summary: This essay gives a general information about the "bibliography program" of the "Shiite traditions and related knowledge in handwriting manuscripts". This program is being performed by the institution of "Dar ol- Hadith"; and till now 1 volume from the total 16 volumes, has been published.In this essay the main targets, stages of prepare and process of information, a general frame for introducing of sources in this common list (from the bibliographic and manuscription views).This work includes a common list of books about the Shiite traditions in 185 libraries, that 93 of them are public places, and the other 92 libraries are private ones.The essay then provides an analytical and statistical survey over the commentary and explanatory books about the Shiite collections of traditions. In this regard, 97 topics of the Shiite commentary book about narrations in 479 handwriting copies are chronically introduced, that the first independent book in this field belongs to about 10 centuries ago. Among these are 19 books, which are handwritings of the authors, and the essay gives their names, and the places where they are available now. Thereafter 67 manuscripts are introduced which have not been published yet, and it will be useful to pay more attention to them. Then it gives an statistical information about the books, which reveals the importance of those subjects in the instructions and discussions of the Islamic scholar. At the end another statistical division of books, according to their languages (Persian and Arabic) is provided.
  • Page 67
    The holy prophet of Allah (p.b.u.h) encouraged all the muslims to obtain education an knowledge. However, it was not abligatory to all muslims. Those who were competent to learn knowledge, were asked to teach other muslims. Those learned men wrote their knowledge in the notebooks, which were called later as "Osoul (Fundamental). 400 of these "Qsouls" were distinguished over others. They were handed over from a generation to another, until it was provided to Sheikh Kolaini, who used those books in preparing and completion of his book. After centuries the sources which were available to kolaini, were demolis shed, and some of the scholars felt it necessary to repeat the evaluation of the narrations collected in Osoul Al -Kafi. Hence, the scholars of the 7 th century'(A.H.) put measures and scales for evaluation of the narrations.His excellency Sheikh Agha Bozorg Tehrani, the great shia bibliographer in the 14 A.H.century in this short book, which is published here for the first time; discusses the method and procedure used by H.E. Kolaini in collecting the book "Al-kafi", and evaluation and assessment of this valueable book by the scholars in next centuries.Key words: " Al - Kafi", evaluation / Kolaini, Mohammad bin Yaghoub /Shia narrations, 4th century (a.h) / the 400 Osoul books /Shia narrations, 7th century/ Shia narrations, evaluation and review.
  • Mr.Mansour Mir Page 80
    The died Ayatollah Hajj Sheikh Ali Namazi Shahroudi (1333-1405 H, equal to 1914-1984) has provided detail and reasoning discussions in his book," Al -Alam ol- Hadieh Al- rafieh fi Etebar Kotob el Arbaeh" about the credit and Scientific values of the 4 grand and basic narrative collections (Al - Kafi, Tahzib, Estebsar, and Man la- Yahzarhol Faghih): with special attention to the Kafi book.In this essay the writer has provided the viewpoints of Ayatollah in 7 chapters. In these chapters you receive informations about the 400 narratives books; their authencity, and the necessity to have trust and confidence in those books.Then he reveals that these 4 books are extracted from those 400 basic narrative books; and those 4 authors had studied those 400 books in their libraries.Therefore, even if some of the narrators of the traditions were not henest and credited by 100%, since the authors have had the original books in their hands, they had no problem nor difficulty with the correct and exact form and dictation of the narrations. Then he makes 8 questions about the Al- Kafi, and provides the clearing answers.And lastly, he considers the attitude and kind attention of Allameh Majlesi to the traditions explained in Al - Kafi, which are deliberately observed in his book," Merat ol -Oghul "; and makes it clear that his excellency, Allameh Majlesi has also enough trust and confidence in the narrations mentioned in Al- Kafi. Keywords: Al - Kafi, evaluation of narrations of the infallible leaders of Islam/Kolaini, Mohammad bin Yaghoub/ the 4 basic narrative books /the Immamiya Shia traditions, 4th and 5th century / the 400 old narrative books /The history of Shia traditions/ The book " Merat Ol-Oghul" as an explanatory book to the book Al-Kafi / Majlesi, Mohammad Bagher/ Al - Kafi, inquiries and replies.
  • Syed M.Javad Shobairi Page 109
    :It is clear that the true knowledge about Islam without submitting to the narrations and traditions of the infallible household of the holy Prophet (p.b.u.t) is impossible.Furthermore, we should recive the true traditions from the reliable sources. Al- Kafi is one of the most reliable Shia narrative books, which has been available to the Shia Scholars and students from more than 1100 years ago. However, in spite of its special value and importance, it nees to be discussed and criticized in different respects.This essay is prepared according to the view points and speeches of Ayatollah syed Mousa Shobairi zanjani, from the contemporary Shia Jurists and religious leaders.In this essay, the views and ideas of the grand Shia Scholar (narrator), Mirza Hossain Nouri, about Al-Kafi, in his book," Khatemeh Mostadrak al- vasayel" is discusses and evaluated.
  • Mr.Hamid Salim Gandmi Page 141
    The importance and crdit of the book "Al-Kafi" compiled by SeghatOl-Islam Mohammad bin yaghoub Al - Kolaini, has encouraged many ofthe Shia scholarsto prepare and publish investigations and interpretations about it. In this essay 6 of those works are introduces and criticized.Three of these give information about Al-Kafi an its respated author, Four of them are in Arabic language, and 2 others in Persian language. The 2nd book discusses four impootant Subjects of al- Kafi, i,e, Imam Mahdi (p.b.u.h.), dissimultion, innovation or change in creation, and Quran. The book four is a bibliography of the narrators of the traditions collected inal- Kafi.
  • Ayatollah Syed Ahmed Hoseini Eshkavari Page 159
    Summary: " Nehayat ol- Tahsil fi Sharh -e- Masael O- Tafsil" is a comprehensive explanatory book over the book of " Vasael O-shia", The known work of sheikh Horr Ameli, who has classified more than 35,800 narrations under differnet jurisprudence subjects with a very interesting order.The above explanatory book is written by sheikh yousef Bahrani Hovaizi, who was a student of Sheikh Horr Ameli,There is little information about him.In this essay you will get a report and some information about the unique hand - written copy, which has been recognized by now.