فهرست مطالب

سینما و ادبیات - پیاپی 73 (اردیبهشت و خرداد 1398)

مجله سینما و ادبیات
پیاپی 73 (اردیبهشت و خرداد 1398)

  • 224 صفحه، بهای روی جلد: 170,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 56
|
  • سخنی با خوانندگان
    صفحه 4
  • سینمای جهان
  • زندگی و آثار آندری تارکوفسکی با نگاهی به بخش هایی از تاریخ سینمای روسیه/ گذار از فاجعه
    همایون خسروی دهکردی صفحه 6
  • گفت و گو با آندری تارکوفسکی/ فیلم هایم پرده هایی از زندگی ام هستند
    ترجمه: بهروز سلطانزاده صفحه 12
  • درباره سینمای آندری تارکوفسکی/ شیء مطلق فضای درون
    اسلاوی ژیژک ترجمه: صالح نجفی صفحه 16
  • سینمای آندری تارکوفسکی از دریچه ی «ایثار»/ خانه را روشن می کنند و می میرند
    امیرحسین سیادت صفحه 24
  • آندری تارکوفسکی و رستاخیز تصویر
    رامین اعلایی صفحه 28
  • مرزهای زمان و مکان در سینمای تارکوفسکی
    مهدی ملک صفحه 32
  • سولاریس به مثابه ماشین id
    برنا حدیقی صفحه 36
  • فست فوروارد به آخرالزمان
    سید محمد جواد سیدی صفحه 38
  • تارکوفسکی و تجربه کارگردانی اپرای بوریس گودونوف اثر مودست موسورسکی/ هیولای بوریس گودنوف
    ترجمه: رضا مولایی صفحه 40
  • نگاهی به سینمای تارکوفسکی/ سیاست فرم در برابر فرم سیاسی
    محمدحسین میربابا صفحه 42
  • نگاهی به فیلم غلتک و ویولن/ تصویر مسکوی چندچهره
    ترجمه: شهریار خلفی صفحه 46
  • فیلم ها و احساس ها
  • سرنوشت گابن
    ترجمه: محمدرضا شیخی صفحه 49
  • گابن؛ بازیگری پایبند اما نوگرا/ نگاهی به شب قلمرو من است
    ترجمه: محمدرضا شیخی صفحه 51
  • جیمز استوارت
    ترجمه: علی کرباسی صفحه 52
  • زیباترین چهره، بزرگ ترین بازیگر؛ لیلیان گیش، کری گرانت
    ترجمه: محمدرضا شیخی صفحه 54
  • حرفه ی کوتاه مدت و درخشش ابدی فرانسواز دورلئاک/ تقریبا مشهور
    ترجمه: بشیر سیاح صفحه 60
  • گم شده: گفت وگویی با لی کانگ-شنگ
    ترجمه: سعیده طاهری، بابک کریمی صفحه 64
  • ادای احترام کنت جونز به حضور شجاعانه جسیکا لنگ بر پرده ی سینما/ شجاعت نایاب
    ترجمه: بصیر علاقه بند صفحه 67
  • سینه فیل
  • «سینما وریته» و موج نو
    ترجمه: محمدرضا شیخی صفحه 69
  • سینما دیرکت امریکا و برادران می زلز
    مهدی جمشیدی صفحه 76
  • سینما و زنان
  • آنیس واردا: دریای درون
    آزاده جعفری صفحه 83
  • مصاحبه وایولت لوکا با آنیس واردا/ نگاه اولیس: تصویر، احساس و معنا
    ترجمه: فتانه جعفری صفحه 89
  • مطالب آزاد
  • سینما مظهر دموکراسی
    آلن بدیو ترجمه: صالح نجفی صفحه 94
  • گفت و گوی ویژه
  • گفت و گوی خسرو خورشیدی و محسن خیمه دوز/ معماری صحنه به روایت معمار صحنه
    صفحه 98
  • معماری صحنه چیست؟
    پیام فروتن صفحه 108
  • سینمای ایران
  • سینمای ژانر؛ تهدید یا فرصت/ نفس تنگی «ژانر» در دل «نئولیبرالیسم»/ نشست علیرضا داوودنژاد، محسن امیریوسفی، جواد طوسی
    صفحه 111
  • سینمای ژانر: چگونه مهم تر از چرا...
    حسام نصیری صفحه 122
  • امکان پیدایش ژانر در سینمای متاخر ایران
    بصیر علاقه بند صفحه 126
  • مک گافینی به نام ژانر
    مسعود مشایخی راد صفحه 130
  • سایه های بی شکل
    شاهین محمدی زرغان صفحه 134
  • اکران و اکنون
  • گفت وگو با سروش صحت درباره اولین فیلم سینمایی اش «جهان با من برقص»/ ذهن جهان را به تصویر کشیده ام
    مرسده مقیمی صفحه 138
  • شعر و داستان
  • گیوتین چشم به راه
    اوژن شاوت ترجمه: قاسم صنعوی صفحه 143
  • شنل مرتد
    برتولد برشت ترجمه: علی اصغر حداد صفحه 146
  • نوشته های پس از مرگ
  • پسامرگی
    احمد اخوت صفحه 150
  • زندگی بعد از این
    امی همپل ترجمه: احمد اخوت صفحه 156
  • نقد و بررسی
  • ادبیات؛ مسئله یا سوال/ چه کسی خالقان را خلق کرد/ علیرضا سیف الدینی، منیرالدین بیروتی، خلیل درمنکی، پویا رفویی پاسخ می گویند
    صفحه 159
  • بامداد و شامگاه ادبیات داستانی کنونی ایران
    شاپور بهیان صفحه 172
  • اسطوره و ادبیات رئالیستی
    محمود حدادی صفحه 174
  • منطق ادبیات مسئله گرا
    محسن خیمه دوز صفحه 177
  • داستان و روایت های ماقبل
    ابوتراب خسروی صفحه 180
  • مسئله ی عاملیت
    ابراهیم دم شناس صفحه 182
  • رمان و تعهد؟
    سهیل سمی صفحه 184
  • امر بی کران ادبی: الف
    موریس بلانشو ترجمه: ناصر نبوی صفحه 186
  • ادبیات چه چیزی می پرسد؟
    شهریار وقفی پور صفحه 188
  • طالب آزاد
  • بکت خوانی در عصر ترامپ یا چگونه زندگی زیر سایه ی فاشیسم را تاب بیاوریم
    فرهاد محرابی صفحه 190
  • هیروگلیف
  • آدم این قصه
    اورهان پاموک ترجمه: صالح حسینی صفحه 193
  • تجربه ای از خوانش تروماتیک در کتاب سیاه اورهان پاموک/ عارضه ی پروستی
    پویا رفویی صفحه 195
  • تروما در ایثار تارکوفسکی و ناممکنی نقد ادبی/ دوازده قدم دورخیز
    پیام چمانی صفحه 198
  • بازگشت به اصول
  • بازگشت به اصول؛ دوم- گوستاو فلوبر
    امیرحسین خورشیدفر صفحه 202
  • چگونه فلوبر ادبیات را برای همیشه متحول کرد
    جیمز وود ترجمه: سپیده امامی صفحه 203
  • هنر روایتگری
    ترجمه: فرشته اسدزاده صفحه 206
  • تربیت احساسات؛ دو نسخه ی متفاوت/ فلوبر چگونه سبک خود را تثبیت کرد
    ترجمه: صهبا نیک رفتار صفحه 210
  • لغتنامه عقاید کلیشه ای
    ترجمه: بهار احمدی فر صفحه 214
  • نقد کتاب
  • کوتاه درباره کتاب سینما و مرگ؛ نوشته میلاد روشنی پایان
    مهدی ملک صفحه 221
  • درنگی بر کوچ شامار نوشته فرهاد حیدری گوران/ کلام کوچ: تقریر فاجعه/ تصویر دیگری
    امین حدادی صفحه 219