فهرست مطالب

روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی - پیاپی 22 (زمستان 1388)

فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
پیاپی 22 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/15
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سخن سردبیر
  • مقاله
  • سوسن رحیم زاده، مریم بیات، آسیه اناری صفحه 87
    پژوهش حاضر به بررسی عوامل اجتماعی شناختی مرتبط با احساس تنهایی نوجوانان پرداخت. نمونه ای از 629 (314 دختر و 315 پسر) دانش آموز دبیرستانی شهر تهران (با میانگین سنی 16 سال) به طور تصادفی به تفکیک جنس، پایه تحصیلی (یکم، دوم و سوم به ترتیب 201، 206 و 221 نفر) و رشته تحصیلی (ریاضی، تجربی و انسانی) انتخاب شدند و مقیاس احساس تنهایی تجدیدنظرشده UCLA (راسل، پپلو و کاترونا،1980) و پرسشنامه خوداثربخشی کودکان و نوجوانان (موریس، 2001) را تکمیل کردند. یافته ها نشان دادند که توزیع نمره های احساس تنهایی در هر دو جنس برای دانش آموزان سال اول و دوم دارای کجی مثبت و بیانگر گرایش آنان به گزارش سطوح پایین احساس تنهایی بود. این توزیع برای دانش آموزان سال سوم و برای رشته های تحصیلی تفاوت معناداری با توزیع نرمال نداشت. همبستگی بین احساس تنهایی و خوداثربخشی اجتماعی در تمام گروه ها منفی و معنادار بود. تفاوت بین ضرایب همبستگی در گروه ها بر اساس تبدیل فیشر معنادار نبودند. استلزامهای پیشگیری از احساس تنهایی در نوجوانان به بحث گذاشته شد.
    کلیدواژگان: احساس تنهایی، خوداثربخشی اجتماعی، نوجوانان
  • علیرضا رجایی، محمدحسین بیاضی، حمید حبیبی پور صفحه 97
    نمونه ای از440 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد پرسشنامه های باورهای اساسی مذهبی (رجایی و دیگران، 1387)، بحران هویت (رجایی و دیگران، 1387)، و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند افرادی که نمره های بالایی در باورهای مذهبی اساسی داشتند، در بحران هویت نمره های کمتر و در سلامت عمومی نمره های بیشتری کسب کردند. بین بحران هویت و سلامت عمومی نیز همبستگی منفی معنادار به دست آمد. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که باورهای مذهبی اساسی، واریانس اندکی از بحران هویت (094/0=2R) و سلامت عمومی (023/0=2R) را در جوانان تبیین می کنند. یافته ها براساس نظریه های شناختی و هیجانی مورد بحث قرار گرفت.
    کلیدواژگان: باورهای مذهبی اساسی، بحران هویت، سلامت عمومی
  • بهروز مهرام، عفت توانایی شاهرودی صفحه 109
    این پژوهش با هدف تحلیل محتوای مقاله های علمی پژوهشی در مجله های روان شناسی شکل گرفت. سیصدوهفده مقاله منتشر شده در هفت مجله علمی پژوهشی بین سالهای 1386-1384، به طور تصادفی به 6 پژوهشگر روان شناسی ارائه شد تا براساس موضوع و روش های پژوهشی آنها تحلیل محتوا شوند. پژوهشگر دیگری نیز 20 درصد از مقاله های هدف را به طور تصادفی تحلیل کرد (ضریب توافق بین ارزیابها = 85/0). یافته ها نشان دادند که قلمروهای روان شناسی سلامت، تحولی، تربیتی، بالینی و مشاوره ای، فراوانترین موضوعها و استانداردسازی آزمون، همبستگی، مدلهای علی، تجربی و شبه تجربی فراوانترین روش های پژوهش بودند. مقاله ای درباره روان شناسی ورزش یا مبتنی بر روش های کیفی یافت نشد.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، موضوع و روش پژوهش، مجله های علمی، پژوهشی روان شناسی
  • حسین زارع، محمود کمالی زارچ، فاطمه رضایی نسب صفحه 119
    به منظور تبیین سبک های شوخ طبعی براساس رگه های شخصیتی، 221 دختر و 127 پسر دانشجو به پرسشنامه های سبک های شوخ طبعی (مارتین، 1998) و فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO-FFI، کاستا و مک کری، 1992) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند سبک های شوخ طبعی سازش یافته (شامل پیونددهنده و خودفزاینده) با نوروزگرایی همبستگی منفی و با برونگردی، گشودگی، مقبولیت و وظیفه شناسی همبستگی مثبت معنادار داشتند، در حالی که سبک های شوخ طبعی سازش نایافته (شامل خودشکنانه و پرخاشگرانه) با نوروزگرایی همبستگی مثبت و با چهار رگه دیگر همبستگی منفی معنادار نشان دادند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام مشخص کرد که رگه های شخصیتی می تواند واریانس سبک های شوخ طبعی را به طور متوسط به قرار زیر تبیین کند: الف) نوروزگرایی و برونگردی هر چهار سبک شوخ طبعی (به ترتیب 17/0=2R و 38/0=2R)، ب) مقبولیت، سبک های خودفزاینده و پرخاشگرانه (025/0=2R)، ج) گشودگی، سبک خودفزاینده (01/0=2R) و د) وظیفه شناسی، سبک های شوخ طبعی خودشکنانه و پرخاشگرانه (02/0=2R). نتایج براساس رابطه آنها با رگه های اصلی شخصیت مورد بحث قرار گرفت.
    کلیدواژگان: پنج رگه شخصیت، سبک های شوخ طبعی، دانشجو
  • روح الله منصوری سپهر، محمدکریم خداپناهی، محمود حیدری صفحه 129
    مقایسه دو نظریه انسجام خود و تایید خود در تغییر بازخورد افراد نسبت به فرد مورد علاقه براساس یک طرح عاملی 2×2×2 هدف پژوهش بود. یک نمونه 120 نفری از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به دو گروه حرمت خود بالا و پایین براساس آزمون روزنبرگ (روزنبرگ، 1965). تقسیم شدند. سپس سناریویی مبتنی بر پارادایم ایفای نقش (نیل و دیگران، 2001) در اختیار آنان قرار گرفت که در آن تقاضای یک کودک 10 ساله برای دریافت امضای شخص محبوب آزمودنی ها در یک همایش مهم رد می شد. نیمی از آزمودنی ها دلیل قابل قبولی برای رد درخواست دریافت می کردند (موقعیت توجیه کافی) و نیمی دیگر دلیل مناسبی برای رد درخواست دریافت نمی کردند (موقعیت توجیه ناکافی). به منظور تعیین دو موقعیت تمرکز بر خود و نامتمرکز بر خود (متغیر مستقل سوم) نیمی از آزمودنی ها در هر دو شرایط توجیه کافی و ناکافی پیش از ارائه سناریو و نیمی دیگر پس از مطالعه سناریو آزمون حرمت خود را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که مطابق با نظریه انسجام خود (در هر دو موقعیت توجیه کافی و ناکافی) محبوبیت فرد از نظر شرکت کنندگان با حرمت خود بالا کاهش بیشتری داشت. نقش حرمت خود، تمرکز بر خود در فرایندهای ناهماهنگ، منبع ناهماهنگی (رفتار فرد یا دیگری) و پارادایمی که در آن ناهماهنگی رخ می دهد مورد بحث قرار گرفت.
    کلیدواژگان: ناهماهنگی شناختی، حرمت خود، نظریه انسجام خود، نظریه تایید خود
  • صفورا سپهری، محمدعلی مظاهری صفحه 141
    پژوهش حاضر رابطه دو الگوی ارتباطی خانواده (الگوهای گفت وشنود و همنوایی) با حرمت خود، کمرویی و درجه تمایل به مهار را بررسی کرد. صدونودوچهار (97 دختر و 97 پسر) دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی ترجمه فارسی مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (ریچی و فیتز پاتریک، 1990)، پرسشنامه تمایل به مهار (برگر و کوپر، 1979)، پرسشنامه حرمت خود (روزنبرگ، 1965) و مقیاس تجدیدنظر شده کمرویی (چیک و باس، 1983) را تکمیل کردند. تحلیل همبستگی های بنیادی نشان داد افرادی که الگوی ارتباطی گفت وشنود را در خانواده گزارش کرده بودند، برای مهار وقایع روزمره زندگی تمایل بیشتری داشتند، در حرمت خود نمره های بالاتر و در کمرویی نمره های پایین تری به دست آوردند. الگوی ارتباطی همنوایی به طور معناداری با حرمت خود و تمایل به مهار همبستگی منفی و با کمرویی همبستگی مثبت نشان داد.
    کلیدواژگان: الگوی ارتباطی خانواده، گفت وشنود، همنوایی، حرمت خود، کمرویی، تمایل به مهار
  • محمد مجدیان، سید حسین سلیمی، محمدباقر حبی، علیرضا مرادی صفحه 151
    رابطه بین حرمت خود، مسند مهارگری و بازخورد مذهبی بررسی شد. نمونه ای شامل 175 پسر و 181 دختر دانشجو با میانگین سنی 5/19 سال به مقیاس بازخورد مذهبی (خدایاری فرد، 1378)، مسند مهارگری (لونسون، 1972) و حرمت خود (کوپراسمیت، 1967) پاسخ دادند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون بین بازخوردهای مذهبی، مسندمهارگری درونی و حرمت خود همبستگی مثبت معنادار را آشکار ساخت. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مسند مهارگری درونی با 31 درصد و حرمت خود با 4 درصد واریانس بازخورد مذهبی را تبیین می کنند.
    کلیدواژگان: بازخورد مذهبی، حرمت خود، مسندمهارگری
  • امیر کشاورز حسینعلی مهرابی، محمد سلطانی زاده صفحه 159
    این پژوهش رابطه بین سلامت روانی (نشانه های بدنی، اضطراب و بیخوابی، افسردگی و نارساکنش وری اجتماعی)، سبک های مقابله با تنیدگی (مسئله محور، اجتنابی و هیجان محور) و بازخوردهای مذهبی (اعتقاد به اصول دین، دوستی و بندگی خدا و عمل به مناسک مذهبی) و رضایت از زندگی را بررسی کرد. با یک انتخاب تصادفی120 نفر (55 مرد با میانگین سنی 30 سال و 65 زن با میانگین سنی 27 سال) از مردم شهر اصفهان به پرسشنامه های سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلیر، 1979)، مقابله با موقعیتهای تنیدگی زا (پارکر و اندلر، 1990)، بازخوردهای مذهبی (کشاورز، مهرابی و سلطانی زاده، 1387) و مقیاس رضایت از زندگی (دینر، امونس، لارسن و گریفین، 1985) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که رضایت از زندگی الف) همبستگی منفی معنادار با نشانه های بدنی، اضطراب و بیخوابی و سبک مقابله هیجان محور و ب) همبستگی مثبت معنادار با باور به اصول دین، انجام مناسک مذهبی، دوستی و بندگی خدا و سبک مقابله مسئله محور داشت. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که 45 درصد از واریانس رضایت از زندگی را نشانه های افسردگی (25 درصد)، دوستی و بندگی خدا (8 درصد)، سبک مقابله هیجان محور (7 درصد)، مقابله اجتنابی (3 درصد) و نارساکنش وری اجتماعی (2 درصد) تبیین می کنند. نقش سلامت روانی، سبک های مقابله و بازخوردهای مذهبی در رضایت از زندگی بحث شد.
    کلیدواژگان: رضایت از زندگی، سلامت روانی، سبک های مقابله با تنیدگی، بازخوردهای مذهبی
  • مروری بر پژوهشها
  • محترم نعمت طاوسی صفحه 169
  • چکیده پژوهشهای روان شناختی
  • زهره صیادپور صفحه 172
  • بررسی کتاب
  • محمدتقی دلخموش صفحه 174
  • معرفی پایگاه های اطلاعاتی
  • اخبار
|
  • Susan Rahimzadeh, Maryam Bayat, Asieh Anari Page 87
    he present study examined socio-cognitive factors involved in loneliness among adolescents. A sample of 629 (314 fe- males and 315 males) high school students in Tehran (16 years old on average), randomly selected on the basis of gen- der, grade level (201 sophomores, 206 juniors and 221 seniors) and educational fields (mathematics, science and humanities), completed the UCLA Revised Loneliness Scale (Russell, Peplau & Cutrona, 1980) and the Children and Adolescents Self-Effi- cacy Questionnaire (Murris, 2001). Findings showed that the distribution of loneliness scores for sophomores and juniors of both sexes was positively skewed and indicative of the respondents’ inclination to report low levels of loneliness. The distribu- tion of loneliness scores for seniors and across fields of study was normal. The correlation between loneliness and social self-efficacy for all study groups was negative and significant. The differences between the coefficients of correlation using a Z transformation in groups were not significant. Implications for prevention of loneliness in adolescents are discussed.
  • Ali Reza Rajaee , Mohammad Hossein Bayazi, Hamid Habibipour Page 97
    sample of 440 students in Mashhad Islamic Azad University completed the Basic Religious Beliefs Questionnaire (Rajaee et al., 2008), Identity Crisis Questionnaire (Rajaee et al., 2008), and the General Health Questionnaire (Goldberg, 1972). The results showed the persons with high scores on basic religious beliefs had low scores in identity crisis and more ge- neral health. A significant negative correlation was found between the identity crisis and general health. Multiple regression ana- lysis showed that basic religious beliefs explained variance of identity crisis (R2=0.094) and general health (R2=0.023) among young adults. The results were discussed based on cognitive and emotional theories.
  • Behrouz Mahram, Effat Tavanaee Shahroudi Page 109
    his study aimed the content analysis of academic articles in psychology journals. Three hundred seventeen articles of seven scientific Iranian journals published in 2005-2007 were given randomly to 6 psychology researchers to content analysis regarding their topics and research methods. Another researcher reanalyzed 20% of the target articles randomly (in- terrater correlation coefficient = 0.85). Findings demonstrated that the areas of health, developmental, educational, clinical, and counseling psychology were the most frequent subjects. The most common designs were test standardization, correlational, causal-models, experimental and quasi-experimental studies. No articles about sport psychology or any articles based on qualitative methods were found.
  • Hossein Zareh , Mahmoud Kamali Zarch , Fatemeh Rezaei Nasab Page 119
    n order to explain humor styles based on the personality traits, 221 female and 127 male university students completed the Humor Styles Questionnaire (Martin, 1998) and the Five Factor Personality Inventory (Costa & McCrae, 1992). The results suggested that adaptive humor styles (including affiliative and self-enhancing styles) were correlated with Neuroticism (negatively) and with Extraversion, Openness to Experience, Agreeableness and conscientiousness (positively), while the ma- ladaptive humor styles (included self-defeating and aggressive styles) were correlated with Neuroticism (positively) and with the four big traits (negatively). Step by step regression analysis showed that personality traits could explain the variances of the humor styles in the following ways: a) Neuroticism and Extraversion explained all four styles of humor (respectively average R2=0.17, average R2=0.38); b) agreeableness explained self-enhancing and aggressive styles (average R2=0.025); c) Openness explained self-enhancing style (average R2=0.05) and d) Conscientiousness explained affiliative, self-defeating and aggressive styles of humor (average R2=0.02). Results were discussed based on their relations with main personality traits.
  • Ruhollah Mansouri Sepehr ÷M. Karim Khodapanahi÷ Mahmood Heidari Page 129
    his study compared self-consistency and self-affirmation theory with the aim of changing attitude toward a favorite individual in the context of 2×2×2 design. A sample of 120 male students of Shahid Beheshti University participated in this study. Using the Rosenberg Self-esteem Scale (Rosenberg, 1965) participants were divided into two groups of low and high self-esteem. Next based on the Role Playing Paradigm (Nail et al., 2001) a scenario was read to the participants in which during a momentous meeting a person favorite to the participants rejected the request of a ten year old child who asked for his/her autograph. Half of the participants received a good explanation for this behavior (sufficient justification) while the rest received a poor explanation (insufficient justification). In order to determine two conditions of self-focus and non self-focus (third independent variable) half of the participants under both conditions (i. e., sufficient and insufficient justification) an- swered the Rosenberg Self-esteem Scale before and after the scenario was read to them. Consistent with the self-consistency theory, findings revealed that in both conditions of sufficient and insufficient justification the popularity of the individual decreased more among the participants with high self-esteem. The role of self-esteem, self-focus in dissonance processes, the source of dissonance (one's own behavior or anothers) and the paradigm in which dissonance occurs are discussed.
  • Safoora Sepehri, Mohammad Ali Mazaheri Page 141
    he present research investigated the relationship between two patterns of family communication (including conver- sational and conformity patterns) with self-esteem, shyness, and the desirability of control. One hundred ninety four stu- dents (97 females, 97 males) at Shahid Beheshti university completed Persian translations of the Ritchie Revised Family Comm- unication Pattern (Ritchie, 1991), the Desirability of Control Questionnaire (Burger & Cooper, 1979), the Self-Esteem Ques- tionnaire (Rosenberg, 1965) and the Revised Cheek and Buss Shyness Scale (Cheek & Buss, 1983). Canonical correlation ana- lysis determined that the persons who reported a conversational communication pattern in their family had more desire for control over events occurring in one’s life and obtained higher scores in the self-esteem and lower scores in shyness. Confor- mity communication pattern was significantly correlated with self-esteem and the desirability of control (negatively) and shy- ness (positively).
  • Mohammad Majdian - Seyed-Hossein Salimi_-Mohammad Bagher Hobbi_-Alireza Moradi Page 151
    he relationship between self-esteem, locus of control, and religious attitude was studied. A sample of 181 female and 175 male university students (19.5 years old on average) responded to the Religious Attitude Scale (Khodayarifard, 1999), Le- venson Locus of Control Inventory (Levenson, 1972), and the Self-esteem Inventory (Cooper-Smith, 1967). Pearson’s correla- tion analysis revealed a significant positive correlation among the religious attitudes, internal locus of control and self-esteem. Step by step regression analysis revealed that the internal locus of control and self-esteem respectively accounted for 31% and 4% of the variance in the religious attitude.
  • Amir Keshavarz, Hossein Ali Mehrabi, Mohammad Soltanizadeh Page 159
    his research explored the relationship between mental health (somatic symptoms, anxiety, insomnia, depression and so- cial dysfunctioning), coping styles, religious attitudes and life satisfaction. A random selection of 120 (55 males, mean age: 30 and 65 females, mean age: 27) Isfahan people answered the General Health Questionnaire (Goldberg & Hillier, 1979), The Coping Inventory for Stressful Situations (Parker & Endler, 1990), Religious Attitudes Questionnaire (Keshavarz, Me- hrabi & Soltanizadeh, 2009) and the Satisfaction with Life Scale (Diener, Emmons, Larsen, & Griffin, 1985). Results showed life satisfaction was correlated: a) negatively with somatic symptoms, insomnia and emotion-focused coping style; b) po- sitively with a belief in principles of religion, performing religious rituals, reverence, and problem-focused coping style. Step by step regression analysis revealed that 45% of life satisfaction could be explained by symptoms of depression (25%), re- verence (8%), emotion-focused coping (7%), avoidant coping (3%), and social dysfunctioning (2%). The roles of mental health, coping styles, and religious attitudes in life satisfaction are discussed.