فهرست مطالب

شیعه شناسی - پیاپی 11 (پاییز 1384)

فصلنامه شیعه شناسی
پیاپی 11 (پاییز 1384)

  • 256 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/09/10
  • تعداد عناوین: 13
|
  • صفحه 7
  • مصاحبه
  • حدیث شناسی؛ قواعد و معیارهای نقد آن / میزگرد علمی با حجج الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رضایی، دکتر سیدرضا مؤدب و دکتر علی نصیری
    صفحه 11
    بررسی مبانی و قواعد نقد حدیث شیعه از جمله ضرورت های پژوهشی است که در این گفت و گوی علمی مورد تحلیل واقع شده است. در این گفت و گو، نخست تمایز فهم و نقد حدیث و تفاوت مبانی و قواعد آن بررسی شده و در ادامه، ضرورت نقد حدیث معلوم گردیده و بیان شده است که نقد حدیث از زمان صدور روایات شروع شده و تا کنون ادامه یافته و در دوران معاصر، از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است. مهم ترین معیار و قاعده نقد حدیث شیعه (عرضه روایات بر آیات) مورد بحث واقع شده و بیان گردیده که لازم است روایات اختلافی بر آیات شریفه عرضه شوند تا مخالفتی با متون آیات نداشته باشند...
  • مقالات
  • علی آقانوری صفحه 39
    این مقاله ابتدا به مفهوم و کاربرد لغوی و اصطلاحی «شیعه» و «تشیع» اشاره کرده، به دنبال آن، به گزارش تعاریف گوناگون این واژه می پردازد. بررسی دیدگاه های متفاوت درباره چیستی، خاستگاه و مصادیق فرقه ای دو اصطلاح «رافضه» و «امامیه» که به عنوان دو اصطلاح مشهور و گاهی مترداف با «شیعه» شناخته شده اند، ای مباحث اصلی این مقاله است.
  • رحیم قربانی صفحه 65
    مسئله تاثیر مناجات های حضرت علی (ع) در گستره تاریخ، بر صاحب نظران همه شاخه های علوم، مسئله ای غیر قابل انکار است. در میان شخصیت های اثر پذیر از سالک عارفان، الهام پذیری «لسان الغیب» حافظ معرفت، مسئله ای خاص است که به طور مبهم، در محافل علمی و ادبی مطرح شده است. نوشته حاضر الهام پذیری حافظ از امیر عارفان علی (ع)، در مبانی معرفت را به تصویر می کشد. اینکه حافظ از لحاظ مبانی هستی شناختی، خداشناختی و جهان شناختی، و از جنبه شهودی - عرفانی، قدم جای پای استاد عارفان نهاده مهمترین تصویر حاصل از این نوشته است؛ همان نکته ای که داعیه خود حافظ نیز به شمار می رود...
  • حجت الاسلام والمسلمین حسین بستان صفحه 95
    تاثیر مذهب تشیع و آموزه های آن بر الگوی خانواده در ایران معاصر، از چند جنبه قابل بررسی است. از مهمترین این جنبه ها، می توان به رواج الگوی خانواده «هسته ای» به موازات تثبیت نسبی جایگاه خویشاوندی، فراهم سازی بستر مناسب برای انطباق یافتن قانون کشور با تغییرات معطوف به افزایش اختیارات زنان و کاهش اقتدار مردان، پذیرش عمومی سیاست های کنترل موالید به استناد اصل فقهی «ضرورت»، پایین بودن میزان فرزندان نامشروع، رواج نسبی فرزند خواندگی بدون اعمال آثار حقوقی آن و قبح عمومی «طلاق» اشاره کرد.
  • بصیر احمد دولت آبادی صفحه 107
    مردم غور (هزاره جات) افغانستان بر اساس شواهد تاریخی، در زمان خلافت امیرالمومنین علی (ع) مسلمان شده و تا امروز از محبان و شیعیان اهل بیت (ع) به شمار می آیند. شیعیان افغانستان در تاریخ حیات خود، فراز و نشیب های متعددی را پشت سر گذاشته اند تا به آزادی نسبی رسیده اند. در این مقاله، سعی شده است به گوشه هایی از تلاش های شیعیان در راه احقاق حق خود اشاره شود.
  • حجت الاسلام والمسلمین رحیم ابوالحسینی صفحه 129
    هدف این مقاله آشنایی اجمالی مخاطبان گرامی با شرح حال و چگونگی حیات علمی «عالمان شیعه» است، از این رو، بخش پژوهش موسسه شیعه شناسی تعدادی از بزرگان شیعه را معرفی می نماید. در این قسمت، تعدادی از عالمان شیعه به اختصار معرفی می شوند.
  • گوستاو تایس ترجمه: مرتضی بحرانی صفحه 143
    مقاله حاضر به بررسی مراسم «حسی» در کشور ترینیداد می پردازد. مراسم «حسی» صورت بومی شده (کرولی شده) مراسم عاشورای امام حسین (ع) در این کشور است. مؤلف از یک سو، روند ورود مسلمانان به این شبه جزیره و برگزاری مراسم عاشورا را بررسی می کند و از سوی دیگر، فرایند ایجاد دگرگونی و تحول اساسی در این مراسم و پیوند آن با نوعی کارناوال محلی را تبیین می نماید. استدلال مؤلف این است که حضور گروه های مختلف در این مراسم (حتی غیر مسلمان ها) یک مسئله هویتی است که بر اساس آن، هر یک از گروه های اجتماعی تلاش می کند تا با تصوری که خود از این مراسم دارد و آن را صحیح و معتبر می داند، در این مراسم شرکت نماید و می توان از آن به عنوان یک «رقابت فرهنگی» نام برد.
  • منصور الجمری ترجمه: حسن جلالی صفحه 181
    در این نوشتار، نویسنده سعی کرده است تا توانایی اندیشه اسلامی را در رویارویی با جریان های فکری و موانع موجود - حتی نوع مستحدثه آن - در قالب مکتب فکری برخاسته از اندیشه های امام جعفر صادف (ع) به تصویر بکشد و در این زمینه، به ذکر نمونه هایی از نگرش های امام صادق (ع) در عرصه علمی پرداخته و بر این نکته تاکید می کند که حوزه «معرفت» در اسلام اصیل همساز با فرهنگ امامان (ع) با تعقل گره خورده است، تا آنجا که استدلال و استقرا، آن هم در سبک تجربی شان، با توجه به سفارش های آن امام به شاگردانش مبنی بر توجه به بعد تجربی و کاوش علمی مستمر در مسائل گوناگون، بنای بافت فکری و معرفتی بآن حضرت است...
  • سخنرانی - گفت و گو
  • مهدی حجت صفحه 189
  • صفحه 213
  • گزارش
  • معرفی چند کتاب درباره شیعه / کتابخانه تخصصی موسسه شیعه شناسی
    صفحه 243
|
  • Ali āqā Noori Page 39
    In this essay, first, the literal and specific meanings of the terms, Shi‛a and tashayyu‛, are examined. This is followed by a discussion of how the terms are defined in various contexts. The origin, rationale and usage of two parallel terms, rafidāh and Imamiyyah, which have sometimes been used to refer to the Shi‛a, are also considered.
  • Raheem Qorbāni Page 65
    Throughout history, Imam 'Ali's open-hearted prayers have had an indisputable impact on various scholars, among whom was Hāfiz, the most famous Iranian mystic poet. The Imam's influence on Hāfiz, however, has not been properly examined in the existing literature. It is a task on which the author embarks in this paper, particularly from an epistemic point of view. Ontologically, theologically and cosmologically, Hāfiz follows in Imam 'Ali's footsteps, a point the poet is proud of acknowledging. Hāfiz is, in particular, inspired by 'Ali on four points: the love of God, the realm of love, the burning excitement of love, and mystic humility.
  • Hossein Bostān Page 95
    In this paper, the author argues that the Shiite faith has influenced the family life pattern in contemporary Iran, as the nuclear family is the prevalent pattern, while kinship relations are also recognised. The approval of birth control policies, on the basis of the fiqh principle of "necessity", the low rate of illegitimate children, public acceptance of adopting children, while not taking into consideration the legal implications of such adoption, and public disapproval of divorce, are other indications of such influence.
  • BasĪr Ahmad Dulat-ābādĪ Page 107
    According to historical records, people of the Ghowr (Hazareh-jat) region in Afghanistan converted to Islam during the reign of Imam cAli, and since then have been among the advocates (Shica) of Prophet Muhammad’s Household (Ahl al-Bayt). Throughout history, the Shica of Afghanistan have had many ups and downs before reaching the relative freedom of today. Some aspects of their struggle for their rights are considered in this paper.
  • RahĪm Abul-HoseinĪ Page 129
    As part of the continued efforts of the journal to introduce some Shicite scholars in each issue, this article provides brief biographies and short accounts of the intellectual lives of several Shicite scholars. Some of the Shicite scholars are briefly introduced in this volume.
  • Gostave Tice Page 143
    This paper examines the “Husey” ritual in the country of Trinidad. The “Husey” ritual is the adopted local form of the ritual of Ashura of Imam Husayn (peace be upon him) in this country. The author examines the entrance of Muslims into this island and the Ashura ritual from one hand, and explains the process of changes and basic transformations in this ritual and its relation with a form of native carnival, from the other hand. The author argues that the participation of different groups (even non-Muslims) in this ritual is a matter of identity, on the basis of which every social group tries to partake in this ritual with its own conception of it, which it considers to be correct and valid. So it might be regarded as cultural rivalry.
  • Mansour Al-Jamari Page 181
    In this article, the author tries to prove that Islamic thought is capable of dealing with new trends of thinking and responding to new issues. For this purpose, he refers to the school of thought developed by the Sixth Shiite Imam, Jafar Sādiq (pbuh). The author argues that knowledge in Islam, as it is promoted by the Imams, is tied with reasoning. Deductive and inductive methods play a fundamental role in Imam Sādiq's school of thought, as he recommended his students to pay attention to empirical sciences, and he himself followed a discursive method when responding to his opponents. More importantly, the author criticizes those who try to introduce the Imam as merely a Shiite figure at the expense of restricting his thought to the Shia. Imam Sādiq's thought belongs to all Muslims, as it affected them all, and is inclusive of all Muslims.