فهرست مطالب

شیعه شناسی - پیاپی 30 (تابستان 1389)

فصلنامه شیعه شناسی
پیاپی 30 (تابستان 1389)

  • 224 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/07/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • دکترمحمدامیر شیخ نوری، محمدعلی پرغو صفحه 7
    در دوره شاه اسماعیل علمایی چون محقق کرکی به ایران آمده بودند، ولی این موضوع در دوره شاه طهماسب اول جدی تر مطرح شد و به صورت یکی از سیاست های اساسی دولت در آمد.
    در سایه همین سیاست صفویان بود که گروهی از علمای دینی جبل عامل به ایران آمدند و طبعا بر اوضاع و احوال فرهنگی، دینی و سیاسی جامعه عصر صفوی تاثیر گذاشتند.
    علمای جبل عاملی با انتقال افکار و دانش خود در زمینه های گوناگون، نسلی از فقی هان ایرانی را تربیت کردند که بعدها امور سیاسی دولت صفوی را به دست گرفتند. تلاش آنان برای مشروعیت بخشیدن به دولت صفوی بسیار مؤثر واقع شد. این علما از سویی توانستند فقه شیعه را در ابعاد سیاسی و حکومتی آن غنا بخشند و از سوی دیگر به حکومت صفویه به مثابه حکومتی شیعه یاری رسانند تا در نظر مردم به منزله حکومتی مشروع پذیرفته شود.
    کلیدواژگان: جبل عامل، تشیع، صفویه، حکومت، علما، تسنن، سلاطین
  • محمدرضا بمانیان، محمدرضا پورجعفر، فریال احمدی، علیرضا صادقی صفحه 37
    معماری قدسی، از دیرباز، عالی ترین بستر تکامل و تعالی روحی آدمیان بوده است. اوج اعتلا و شکوفایی هنر معماری مقدس اسلامی را می توان در ساحت مساجد جستجو کرد؛ در این بین به نظر می رسد مساجدی که در دوران طلایی قدرت معنوی، مالی و سیاسی شیعیان در این سرزمین شکل گرفته اند، واجد هویت معنوی ویژه ای بوده اند؛ از این رو این نوشتار بر آن است تا با بررسی دو شاهکار هنر و معماری اسلامی و شیعی این سرزمین، یعنی مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله اصفهان، به باز شناخت اصول قدسی حاکم بر طراحی مساجد شیعی بپردازد. به منظور انجام این مهم، از روش های تحقیق توصیفی تحلیلی و تطبیقی و شیوه های تحقیق مرور متون، منابع و اسناد تصویری، بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش، معرفی انگاره های وحدت و یگانگی، هم آوایی با طبیعت، ابداع و نوآوری و حضور نقوش و اشکال هندسی، به عنوان انگاره های قدسی حاکم بر طراحی مساجد شیعی و ارائه پیشنهادهای طراحی مساجد امروزی بر پایه این انگاره ها خواهد بود.
    کلیدواژگان: هویت معنوی، انگاره های قدسی، معماری قدسی، مسجد شیعی
  • آذر آهنچی، مهدی عبادی صفحه 71
    در اواسط دوره حکومت اولجایتو (حک703-716ق) که در نتیجه مجادلات مذهبی دو گروه عمده اهل سنت، حنفی و شافعی ها، مغولان ایران در آستانه رویگردانی از اسلام و مسلمانی بودند، تشیع نقش تاریخی مهمی بر عهده گرفت و با گرویدن اولجایتو به مذهب تشیع (709ق)، از تجدید آیین ها و سنن مغولی در ایران ممانعت شد. حضور فعال و مؤثر تشیع در عرصه مذهبی ایران در این برهه از زمان، علاوه بر اینکه به نفع اسلام و مسلمانان تمام شد، این فرصت را برای شیعیان فراهم آورد تا جامعه ایران را بیش از پیش با عقاید مذهبی خود آشنا سازند. اگرچه رسمیت تشیع پس از اولجایتو استمرار نیافت، اما تاثیر بسیاری در تحولات مذهبی ایران در ادوار بعد برجای گذاشت که برایند آن، رسمیت و تثبیت تشیع در عهد صفوی بود.
    کلیدواژگان: تشیع، ایران، رسمیت یافتن، اولجایتو، ایلخانان
  • محمدرضا حاجی اسماعیلی، محمدمسعود خوشناموند صفحه 105
    از جمله مسائل کلامی که از دیرباز نزد متکلمان مسلمان مورد مناقشه بوده، تلاش در فهم معنای عصمت پیامبران و ائمه و چگونگی آن است؛ به گونه ای که در تبیین موضوع عصمت با رویکردها و سازوکارهای متفاوتی مواجهیم که در صورت اعتقاد به هر کدام، این مفهوم دارای ساختاری متفاوت از دیگری خواهد بود؛ چنانچه اگر برداشت از عصمت با نگرشی غیرقابل توصیف با ادراک بشری همراه باشد، تنها دارای مفهومی افاضه ای است؛ ولی اگر با نگرشی اکتسابی و تجربه مند همراه گردد، معلول دو پدیده علم و اراده و دسترسی به آن در مراتب متفاوت ممکن خواهد بود.
    در این مقاله سعی شده با کاوش در اندیشه اندیشمندان شیعی، دیدگاه هایی که ایشان از مفهوم عصمت ارائه داده اند، بررسی گردد و در پایان بر این باور تاکید می نماید که عصمت خصیصه ای متعالی است که نه تنها معصوم را از دیگر همنوعان خود متمایز نساخته است، بلکه این ویژگی برای او از کمالات اختیاری به شمار می آید.
    کلیدواژگان: عصمت، علم، اراده، گناه، خطا
  • محمدعلی رضایی اصفهانی صفحه 127
    گرایش تفسیری، تاثیر عقاید، نیازها، ذوق و تخصص مفسران در تفسیر قرآن است. مفسران شیعه نیز همچون دیگر مفسران قرآن، دارای گرایش های فقهی، کلامی، فلسفی، اجتماعی و ادبی بوده اند؛ هرچند مفسران شیعه همه این گرایش ها را در چارچوب مذهب اهل بیت‰ تعریف کرده اند. در این نوشتار به صورت مبسوط تاریخچه، ویژگی ها، موضوعات گرایش های تفسیری و مهم ترین تفاسیر شیعه در هر مورد، معرفی شده است.
    نیز یادآوری شده است: گرایش های تفسیری دیگری مثل گرایش عرفانی، حدیثی و علمی در میان شیعه وجود داشته است. در دهه اخیر نیز گرایش های میان رشته ای در تفاسیر، مثل تفسیر تربیتی، مدیریتی، سیاسی و... در مورد قرآن مطرح شده است.
    کلیدواژگان: قرآن، تفسیر، مفسران، شیعه، گرایش
  • سیدعباس احمدی، محمدرضا حافظ نیا صفحه 155
    نقش آفرینی ایران در محیط های فراملی، از همان ابتدای انقلاب اسلامی، تاثیر عمیقی در میان جوامع داشت؛ در عین حال، این انبساط فضایی که در اثر آزادشدن انرژی نهفته در تشیع شکل گرفته بود و ماهیت مذهبی داشت، باعث شد سران کشورهای رقیب و نیز بازیگران فرامنطقه ای با حساسیت روند جدید را پیگیری و کنترل نمایند.
    به تدریج که سیاست های فرامرزی انقلاب اسلامی ایران شکل عملیاتی به خود می گرفت و اثرگذاری ایران در میان سایر کشورها و جوامع نمود عینی می یافت، از طرف مقابل نیز واکنش های مختلفی ابراز می شد که در شکل سیاست های تقابلی، به مرحله اجرا در آمده است. هدف همه این اقدامات، جلوگیری از انبساط فضایی قدرت تشیع بود که در اثر انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده بود.
    این مقاله در صدد است با روش تحلیلی، به بررسی انواع موانع و شیوه های عملی و نظری ای بپردازد که در تقابل با قدرت یابی تشیع و تجدید حیات آن و در ارتباط با نقش آفرینی ایران بعد از انقلاب اتخاذ شده اند. این موارد در هشت محور «دینی فقهی، تشکیلاتی، سیاسی نظامی، مردمی، فیزیکی، نظری تئوریک، انتشاراتی و الکترونیک» تقسیم بندی شده اند.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، ایران، تشیع، مقابله، قدرت
  • سید محمد رضی مصطفوی نیا، ایمان فرخیان صفحه 193
    بدون شک فضایل و مناقب امام علی(ع) در جایگاه انسانی کامل، نه تنها در میان مسلمانان، بلکه در میان پیروان سایر ادیان نیز بازتاب گسترده ای داشته است که حاصل آن، کتب، مقالات و اشعار بسیاری است که در این باره نگاشته شده است. این شخصیت بی نظیر پس از چهارده قرن همچنان بزرگان و ادبا و اندیشمندان بزرگ دیگر ادیان، به ویژه پیروان دین مسیحیت را شیفته فضایل بی پایان خویش نموده است؛ در این میان عبدالمسیح فتح الله انطاکی شاعر و ادیب مسیحی، در قصیده علویه به مدح و وصف امام علی(ع) از جمله علم ایشان در موضوعاتی چون: تفسیر، قرائت، خداشناسی، فقه، تصوف و نحو پرداخته است. این مقاله به بررسی علم امام علی† در شعر انطاکی از زاویه عناصر بلاغی می پردازد.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، علم علوی، عناصر بلاغی، انطاکی
|
  • Muhammad Amir Shaykh Nuri , Muhammad Ali Parghu Page 7
    During the Shah Ismael reign, scholars like Muhaghegh Karaki had come to Iran, but this matter become more serious during the reign of Shah Tahmasb I and became a basic policy for the state.In the light of this Safavid policy, a group of religious scholars from Djabal 'Amel came to Iran and naturally influenced the cultural, religious and political conditions of the society in the Safavid era. Transmitting their thoughts and scholarship in various fields, the Djabal 'Amelian Scholars trained a generation of Iranian jurists which later managed political affairs in the Safavid government. Their efforts to legislate the Safavid government were very effective. In one hand, they enriched the Shia jurisprudence in political and governmental aspects, and in other hand, they helped the Safavid State as a Shia government in order to seem as a legitimate government to the people.
  • Muhammad Reza Bumanian , Muhammad Reza Purjafar, Faryal Ahmadi, 'Alireza Sadeghi Page 37
    Sacred architecture traditionally had been the highest ground for spiritual evolution and transcendence of humans. The peak height and flourishing of the art of the sacred Islamic architecture can be found in the mosques. In this regard, it seems that the mosques that formed in the golden period of the Shii spiritual, financial and political power in this country had an especial spiritual identity. Therefore, this writing, by examining two of the artistic and architectural Shii and Islamic masterpieces of this country, that is, Masdjed Imam and Masdjed Shaykh Lutfullah in Isfahan, tries to review the sacred principles dominated the designing of the Shii mosques. To attain this important goal, the methods of descriptive-analytic and comparative research and the methods of examining texts, resources and visional documents are used. The results gained in this research include introducing unity and uniqueness suppositions, assonance with nature, innovation and the presence of geometric impressions and paints as the sacred suppositions dominated the designing of Shii mosques, and giving suggestions for designing today mosques on the basis of these suppositions.
  • Azar Ahanchi , Mahdi Ebadi Page 71
    In the middle of Uldjaytu reign (703-716 A.H), that in the result of sectarian conflicts between the two major Sunni groups, the Hanafis and the Shafiis, when the Mongols of Iran were about to apostasy from Islam, Shiism played an important historical role and, by the conversion of Uldjaytu to Shiism (709 A.H), it had been prevented from the renewal of Mongolan traditions and costumes in Iran. The active and influential presence of Shiism in the religious arena of Iran in this period of time, in addition to being in the benefit of Islam and the Muslims, gave the Shia the opportunity to familiarize the Iranian society with their religious beliefs. Although the official recognition of Shiism did not continue after Uldjaytu, it had so many effects on the Iranian religious changes in the next periods that its consequence being the official recognition and establishment of Shiism in the Safavid period.
  • Muhammad Reza Haji Ismaeli, Muhammad Masud Khushnamvand Page 105
    One of the traditionally controversial theological issues among the Muslim theologians, is to attempt to understand the meaning and quality of the prophets and Imams infallibility; so that in explaining the subject of infallibility, we find different approaches and resolutions that with belief in each one, this concept would have different structure from the other case. As if one understands infallibility accompanied with an approach that is indescribable by human knowledge, it would have a granted concept; but if one understands it accompanied with experiential and acquired approach, it would be the effect of the two phenomena of knowledge and willing, and access to it would be possible in different degrees.In this paper, by excavating in Shii thinker's thoughts, it is attempted to examine the viewpoints that thinkers had suggested and finally it emphasizes that infallibility is a transcendental characteristic which not only did not distinguish the infallible from his/her other fellow mankind, but also this characteristic is one his/her optional perfections.
  • Muhammad Ali Rezaei Isfahani Page 127
    An exegetical tendency is the effect of beliefs, needs, taste and expertise of the exegetes in Quranic exegesis. The Shia exegetes, like other Quranic exegetes, have legal, theological, philosophical, social and literal tendencies, although the Shia exegetes defined all these tendencies within the framework of Ahl ul-Bayt school of faith. In this writing, the history, features, subjects, exegetical tendencies and the most important Shii commentaries in each case are introduced in detail.It also had been mentioned that there were also other exegetical tendencies among the Shia such as mystical, hadith and scientific tendencies. In the recent decade there have arisen interdisciplinary tendencies in exegesis like educational, managing, political etc. about the Quran.
  • Seyed Abbas Ahmadi , Muhammad Reza Hafeznia Page 155
    Iranian playing a role in meta-national arena, from the very beginning of Islamic Revolution, had a deep impression among the societies. At the same time, this atmosphere expansion that formed by the release of the energy latent in Shiism and had a religious nature, brought about the heads of rival countries and other meta-regional role players to sensitively pursuit and control the new process.Gradually, when the Islamic Republic of Iran's meta-boundaries were assuming an operational form and Iran's impressiveness among the other countries was taking an objective manifestation, there also showed different responses from the contrary side that were conducted in the form of confronting policies. The goal of these proceedings was to prevent the atmosphere expansion of Shii power which came into being by the effect of Islamic Revolution of Iran.This essay wants, by analytic method, to examine the variety of obstacles and practical and theoretical ways that were adopted in contrary to the Shii taking power and its revival and in relation to the after-revolution Iran's playing role. This various kinds are divided into eight parts of "religious-legal, organizational, politico-military, popular, physical, theoretical, publication and electronic".
  • Seyed Muhammad Razi Mustafavinia , Eiman Farrukhian Page 193
    Of course the virtues and merits of Imam 'Ali (peace be upon him) as a perfect man had a broad reflection not only among the Muslims, but also among the followers of other religions, so that many books, essays and poems written in this field are resulted. This unique character, after fourteen centuries, continues to fascinate the great lords, the literati and the thinkers of other religions, especially the followers of the Christian faith, to his endless virtues. In this regard, the Christian poet and literate, 'Abd ul-Masih Fath ul-lah al-Intaki, in "the 'Alawid Ode", (Kasida al-'Alawiah), praised and described Imam 'Ali (p.b.u.h.), including his knowledge in matters like Quranic exegesis, recitation, Theology, jurisprudence, tasawwuf (mysticism) and syntax. This essay examines Imam 'Ali's Knowledge from the point of rhetorical elements.