فهرست مطالب

شیعه شناسی - پیاپی 31 (پاییز 1389)

فصلنامه شیعه شناسی
پیاپی 31 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ابراهیم باوفا صفحه 7
    فرامانروایان آل بویه به عنوان دولتی شیعی و برخوردار از سنت های سیاسی و میراث فرهنگی ایرانی، صمیمانه به پیشرفت علم و تمدن اسلامی خدمت کردند. صبغه ایرانی و رنگ مذهبی شیعه آنان، خاصه تسامح و تساهل ایشان که ناشی از تفکر عقلانی شیعه است، دو جرم بزرگ و گناه نابخشودنی از نظر نویسندگان کتاب های خیانات الشیعه و اثرها فی هزائم الامه الاسلامیه و حیاه العلمیه فی العراق خلال العصر البویهی، است. با آنکه عهد آل بویه را دوران شکوفایی علمی و عصر طلایی توصیف کرده اند، ولی آثار مزبور، ضمن نفی نقش خاندان حکومتگر بویه در ایجاد نشاط علمی، عظمت حیات علمی در این روزگار را نتیجه روند طبیعی خلافت عباسی به حساب آورده اند و تسلط آنان را بر بغداد و خلافت اسلامی و مذاهب اهل سنت، خطر بزرگ دانسته اند و تلاش آنان در گسترش فرهنگ و آموزه های شیعی را خیانت به تاریخ اسلامی و دلیل نابودی عقیده، فکر و میراث امت اسلامی گفته اند. در این مقاله، برخی آرای تاریخی درباره آل بویه و شیعه در ارتباط با خلافت عباسی، مذاهب اهل سنت و اوضاع علمی و فرهنگی این دوره با محوریت آثار فوق، مورد نقد و تحلیل تاریخی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: آل بویه، احمد معزالدوله، عضدالدوله، تشیع، محمد عبدالرحمان، بن عباس معتوق، عباسیان
  • محمود تقی زاده داوری، امید بابایی صفحه 39
    رضاخان، برای تثبیت خود و ایجاد حکومتی عاری از نفوذ مذهب و روحانیان الهام گرفته از غرب به خصوص آتاتورک در ترکیه اقداماتی انجام داد. هرچند نوسازی در این دوره که با الگوی مدرنیسم غربی مطابقت دارد به صورت ناقص و نیم بند انجام شد، اما ثمره مهم آن، یعنی سکولاریسم پیگیری شد و تا حد قابل ملاحظه ای اجرا شد. در این راستا سازمان روحانیت شیعه به عنوان یک نهاد دینی در معرض تحدید و حذف از صحنه اجتماع قرار گرفت؛ تا جایی که اعضای این سازمان به صحنه رویارویی مستقیم با مصداق های نوگرایی عصر رضاشاه کشیده شدند. این مقاله تلاشی در پاسخ به این سؤال اساسی است که اصلاحات و سیاست های نوگرایانه رضاشاه چه تاثیری بر قدرت و نفوذ سازمان روحانیت شیعه در جامعه ایران داشته است؟ به نظر نگارنده رضاشاه با نوسازی ارتش و نظام اداری، نظام قضایی، نظام آموزشی و سازمان اوقاف حکومت خود، باعث کاهش چشمگیر نفوذ و قدرت روحانیت شیعه در سالهای 1299 تا 1320 شد.
    کلیدواژگان: سازمان روحانیت شیعه، رضاشاه، نوسازی، سکولاریسم
  • زهرا فهرستی صفحه 69
    از حکومت صفویه در ارمنستان تا امضای قرارداد ترکمانچای نزدیک به سیصد سال طول کشید. در طول این سه سده، ایران اسلامی که خود به تشیع گرویده بود، آثاری از تمدن خود را در آن منطقه به جای گذارد. وجه مشترک همه سلسله هایی که در این دوره به حکومت رسیدند، قدرت معنوی آموزه های تئوریک و عملی مذهب تشیع بود که در بستر فرهنگ متعالی ایرانی به خوبی رشد کرده بود.
    متاسفانه بسیاری از آن آثار در اثر ناملایمات طبیعی روزگار و عناد و بی مهری کمونیسم از بین رفته است؛ تاریخ نگاری درستی نیز صورت نگرفته است و اطلاعات دقیق و جامعی در دست نیست.
    آنچه نویسندگان بیشتر بدان پرداخته اند، تعاملات اقتصادی دوران شاه عباس دوم با ارامنه جلفا و برخی تاثیرات ادبی بر زبان ارمنی است. نگارنده تلاش کرده است با تمام محدودیت ها، از خلال منابع پراکنده، تصویری از آثار تمدن مربوط به آن دوران، به ویژه آثار فرهنگی سیاسی را ارائه نماید.
    کلیدواژگان: ارامنه، حکمرانان، تشیع، فرهنگ ایرانی، شیعی، ارمنستان
  • حسن تلاشان صفحه 109
    در این نوشتار سعی شده است سامان ژئوپلیتیکی شیعیان در عراق آینده، تبیین شود. در ابتدا دو سناریوی اساسی درباره نظام سیاسی آینده عراق و ویژگی های هر کدام، مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی واقعیت های امروزی عراق می توان نتیجه گرفت از دو سناریوی نظام دموکراتیک مبتنی بر فدرالیسم و نظام استبدادی، شرایط برای تحقق سناریوی اول فراهم است.
    با توجه به عناصر ژئوپلیتیکی در صورت وقوع نظام دموکراتیک مورد نظر، می توان به این نتیجه رسید که وزن و قلمرو ژئوپلیتیکی شیعیان ارتقا خواهد یافت. جمعیت، حکومت و نهادهای سیاسی، موقعیت و منابع طبیعی، از جمله عناصر ژئوپلیتیکی است که مورد بررسی قرار گرفته اند.
    با توجه به تجزیه و تحلیل انجام شده، صحت فرضیه «در آینده وزن و قلمرو ژئوپلیتیکی شیعیان در داخل و خارج گسترش و تثبیت خواهد یافت»، اثبات شده است.
    کلیدواژگان: ژئوپلیتیک، ژئوپلیتیک شیعه، عراق، ژئوپلیتیک عراق، فدرالیسم، پان عربیسم
  • زهرا پیشگاهی فرد، بهرام نصراللهی زاده صفحه 129
    در نظام سیاسی امامت، امام معصوم از جانب خداوند منصوب می شود.
    در اندیشه و عمل حضرت علی که اولین امام و هویت بخش تشیع است، حضور مردم و رضایت آنان نقشی اثربخش دارد. علی علی رغم داشتن پشتوانه عصمت و نصب الهی، مدت 25 سال از خلافت دور ماند و سرانجام با خواست و اصرار مردم، حکومت و مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده گرفت. او شورای مهاجرین و انصار و اجتماع آنان بر فردی به عنوان امام را موجب خشنودی خدا می داند و بر انتخاب خود از سوی مردم صحه می گذارد.
    در این مقاله، متضاد یا قابل جمع بودن نصب الهی و انتخاب مردم، نقش آرای عمومی در مشروعیت سازی حکومت امام معصوم، به فعلیت رساندن ولایت امام منصوب از جانب خداوند، مقید یا مطلق بودن اعتبار شورا و بیعت و آثار شرعی و حقوقی آنها، جایگاه اهل حل و عقد و عامه مردم در انعقاد و شکل گیری امامت و...، براساس اندیشه ها و سیره عملی حضرت علی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: عصمت، امامت، ولایت، تشیع، شورا، بیعت، اهل حل و عقد
  • سیدعلی اکبر ربیع نتاج صفحه 165
    در این مقاله تفسیر المیزان که یکی از تفاسیر مهم شیعی عصر حاضر است، با تفسیر المنار که از تفاسیر معتبر قرن چهاردهم اهل سنت است، از نظر روش شناسی مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفته است. از رهگذر این مقاله، جایگاه تفسیر المنار در تفسیر المیزان، و روش شناسی نقد آرای شیخ محمد عبده و رشیدرضا به وسیله محمدحسین طباطبایی روشن خواهد شد. گفتنی است مؤلف المیزان با تکیه بر دیدگاه شیعی و شاخص هایی که به وسیله اهل بیت ارائه شده است. آرای مورد اختلاف مؤلفان المنار را در این موضوع نقد و بررسی کرده است. بسیاری از اختلافات دو تفسیر، معلول باورهای مبنایی مؤلفان آن است؛ ولی بسیاری از اختلافات دیگر، به تفاوت روش آنان در تحقیق و عدم پژوهش کامل در یک موضوع بازمی گردد.
    کلیدواژگان: محمدحسین طباطبایی، محمد عبده، رشیدرضا، المیزان، المنار، روش های تفسیری، مبانی تفسیر
  • محسن رحمتی صفحه 189
    رابطه میان امیران سلسله طاهری و خلفای عباسی، رابطه محکم و نزدیکی بوده است؛ بر همین اساس آنها را سنی مذهب می دانند؛ اما پیدایش سلسله، با این نگاه در تناقض است؛ زیرا مؤسس آن، طاهر ذوالیمینین، نخستین امیر یا حکمرانی است که به مخالفت با خلیفه ای که از او منشور گرفته بود، برخاست؛ البته بعد از این عصیان، همچنان حکومت در دست فرزندان وی باقی ماند و او مؤسس نخستین سلسله مستقل ایرانی شناخته شد.
    ایجاز روایات مربوط به وی در منابع، شناخت ماهیت اقدام وی و انگیزه های او را در هاله ای از ابهام قرار داده است. تا کنون محققان بسیاری به مطالعه درباره طاهر و قیام وی پرداخته اند، اما کسی به تاثیر تشیع در قیام طاهر اشاره نکرده است. در این نوشتار سعی شده است با مطالعه و بررسی عقاید مذهبی طاهر و ارائه قرائن و شواهد کافی، شیعه مذهب بودن وی را بررسی نموده، در پی آن تاثیر این اعتقاد مذهبی را در عصیان طاهر علیه خلیفه، جستجو کنیم و آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.
    کلیدواژگان: طاهر بن حسین، تشیع
  • صفحه 211
|
  • Ebrahim Bāvafa Page 7
    Buyid rulers as Shiite state with Iranian cultural heritage and political traditions had great contributions to the progress of Islamic science and civilization. Iranian orientation and interest in Shiah Islam showed by them particularly their tolerance that originates from rational thought of Shiah are considered as fatal and unforgivable sins by the authors of such works as Betrayals of Shiites and their impact on the defeats of the Islamic Ummah and Scientific life in Iraq during the era of al-Buwayhi. Although Buyid era has been described as scientific flourishing and golden age, the above-mentioned works denied the role of ruling Buyid dynasty in promoting scientific exhilaration and believed the great scientific life of the period to be the result of natural process of Abbasid caliphate, considering the dominion of Al-Buyids over Baghdad and Islamic caliphate and Sunni Schools of Law as great danger. To these authors the attempts of Al-Buyids in cultivating the Shiah doctrines and culture were treason to Islamic history which resulted in ruining of belief, thought and heritage of Islamic Ummah. This article is an attempt to deal with some historical views on Al-Buyids and Shiah in regard to Abbasid caliphate, Sunni Schools of Law, and cultural as well as scientific conditions of this era on the basis of the afore-mentioned books with a critical and historical analysis.
  • Mahmood Taghizadeh Davari , Omid Bā, Bā, Ī Page 39
    Inspired by the West particularly by Atatürk in Turkey Reza Khan took some measures in order to establish himself and set up a government free from influence of religion and clerics. Although reconstruction of this era compatible with the pattern of western modernism was carried out partially and imperfectly, its important result i.e. secularism was taken up and implemented to considerable extent. In this regard the Shiite clergy organization as religious institution was subjected to delimitation and even removal from the scene of society to the extent members of this organization were led to the direct confrontation with concrete cases of modernity of Reza Shah era. This article attempts to respond the fundamental question what influence Reza Shah's reformations and modernist policies had on power and influence of Shiite clergy organization in Iranian society. According to the author of this article the influence and power of Shiah clerics decreased remarkably for two decades (1930-1950) as the result of Reza Shah's measures in reconstruction of army and administration, judicial educational systems and charitable endowments organization in his government.
  • Zahra Fehresti Page 69
    It took some three centuries from Safavid rule in Armenia to signing of Turkmenchay treaty. During this era Islamic Iran which embraced Shia Islam had left signs of her civilization in the region. The dynasties that came to power during this period share the spiritual power of theoretical doctrines that grew well and flourished in the background of Iranian high culture. These signs and traces, however, were lost due to natural elements in the course of the time and Enmity and hostility of communism. There is no proper historiography nor exact and comprehensive information available. Authors were interested more in economic relationships of Shah Abbas the second with Julfa Armenians and some literary influence of Farsi on Armenian language. In spite of shortcomings the author of this article attempted to give a picture of civilization of that era particularly its cultural-political aspects for the modern audience.
  • Hasan Tā, Lā, Shā, N Page 109
    This article is an attempt to give an account of geopolitical order of Shiites in future Iraq. Two main scenarios about the future political system of Iraq along with the characteristics of each are first examined. Considering the realities of contemporary Iraq, one can conclude that the ground is more prepared for the realization of democratic system based on federalism than the scenario of despotism. In regard to geopolitical elements it can be concluded that in case of a democratic system, geopolitical force and domain of Iraqi Shiites will be promoted. Population, government, political institutions, natural resources and conditions are among the geopolitical elements that have been discussed in this article. Through thorough analysis attempt was made to show the truth of the hypothesis that geopolitical force and realm of Shiites both inside and outside of Iraq would be established and promoted.
  • Zahra Pishgahifard, Bahram Nasrollahi Page 129
    According to political system of Imamate the Infallible Imam is ordained by God. According to Imam Ali who was the first in identification of Shia Islam people can play an effective role by their presence in the government. Though endowed with infallibility and divine ordainment, Imam Ali was prevented from caliphate, and finally undertook the government and administration of Muslim Community as result of will and insistence of people. He regarded the consultations of the Emigrants (Muhaajireen) and assistants as their agreement on an individual as Imam to be the ground for God's pleasure and endorsed his own election by people. This article attempts to discuss compatibility or incompatibility of divine ordainment and election by people, role of public opinion in legitimization of government by infallible Imam, realization velayat (guardianship) of an divinely ordained Imam, conditionality or unconditionality of the authority of council, allegiance and their religious and legal effects, place of prominent members of community. And masses at large in conception and formation of Imamate etc. all on the basis of the ideas and practices of Imam Ali.
  • Seyed Ali Akbar Rabi Nattaj Page 165
    This article is to make contrasts and comparisons methodologically between Al-Mizan which is one of the most important Shia Contemporary exegetical work and Al-Manar which is regarded as authoritative Sunni work in 14th century in Islamic calendar. The place of Al-Manar in Al-Mizan and methodology of the critique of Muhammad Abdu's ideas and those of and Rashid Riza by Allameh Tabatabaee are thus explained. It is worth noting that the author of Al-Mizan subjects the ideas of Al-Manar on the basis of Shiah points of view and standards presented by the Progeny of the Holy Prophet. The differences of these two exegetical works are thus caused by difference of opinion of the two authors in their basic beliefs. Many other differences, however, originates from their exegetical methodology in dealing with the problems in question.
  • Mohsen Rahmati Page 189
    The ruling Tahirid dynasty are closely and strongly related to Abbasid caliphs and thus they were regarded as Sunni Muslims. This account, however is inconsistent with the rise of the Tahirid dynasty. For its founder, i.e. Tahir Zulyaminein, was the first Amir or ruler to rise against the caliph from whom he had received the charter. After this revolt however the rule remained in hands of his children and thus he was recognized as founder of the first independent Iranian dynasty. The lack of detailed accounts concerning him in historical sources cast some doubts upon the nature of his action and his motivations. Many scholars have so far studied Tahir and his uprising but no mention was made to influence of Shiism in his uprising. This article makes an attempt to examine Tahir's religious beliefs and present sufficient evidences about his tendencies toward Shiah Islam, analyzing finally the impact of such religious beliefs on his revolt against the caliph.