فهرست مطالب

شیعه شناسی - پیاپی 34 (تابستان 1390)

فصلنامه شیعه شناسی
پیاپی 34 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سجاد دادفر صفحه 7
    دربین شیعیان عراق، گروهی وجود دارد که در هورهای جنوب عراق زندگی می کنند. این گروه که با عنوان «اعراب مرداب ها» نیز مشهورند، افرادی هستند که بااتکا به محیط آبی خود، عمدتا به کارهای سنتی از قبیل کشاورزی، ماهیگیری وپرورش گاومیش مشغولند. منطقه مرداب ها یا هورهای جنوب عراق، اگرچه ازنظر اقتصادی ازغنی ترین بخش های کشور به حساب می آید، اما درنتیجه اهمال عمدی وهدفمند دولت های حاکم بر عراق، ساکنان آن همواره دچار فقر ومحرومیت اند. این محرومیت ها به دنبال اقدامات سرکوب گرایانه حزب بعث در چارچوب تجاوزهای هدفمند وگسترده تشدید شد. توجه به اهمیت اقتصادی هورها وشرایط شیعیان ساکن درآن، درکنار بررسی سیاست های حزب بعث درقبال این منطقه، اساس مقاله پیش روی را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: شیعیان، عراق، المعدان، حزب بعث
  • نعمت الله صفری فروشانی صفحه 35
    «شرطهالخمیس»یکی ازاصطلاحاتی است که در علم رجال شیعه شناخته شده است. شرطهالخمیس جزوگروه های انتظامی ای است که دردوران امام علی تشکیل شد. عمده فعالیت این گروه درحوزه داخلی خلافت امامبوده است. دورویکرد متفاوت نسبت به این گروه قابل مشاهده است:رویکرد نخست،به این گروه نگاهی تاریخی دارد و ارزش منفی یا مثبتی برای آن قائل نیست؛ولی رویکرد دوم نگاهی خاص و ویژه به این گروه داردکه برخاسته از نوعی نگاه تقدس آمیز به اعضای شرط هالخمیس است. رویکرد دوم که با فراز و فرود بسیار در تاریخ رجال امام یه همراه بوده، در بین رجال نگاران معاصر، برجستگی بیشتری یافته است. نوشته حاضر،نخست نگاهی گذرا به چارچوب تاریخی شکل گیری این سازمان کرده است و ساختار،ویژگی هاو کارکردهای آن را به صورت گذرا بررسی کرده است. سپس به واکاوید ورویکرد تاریخی و تقدس آمیز شرطه الخمیس درآثار رجالی امامیه پرداخته است.
    کلیدواژگان: شرطهالخمیس، اصحاب امام علی، رویکردرجالی، آثاررجالی
  • سیداصغر محمودآبادی، مریم سعیدیان جزی صفحه 65
    قبیله مراد یکی از شاخه های معروف قبیله بزرگ یمنی و قحطانی مذحج است. این قبیله طوایف متعددی دارد که با شناخت آنها سهم این قبیله در تاریخ اسلام مشخص می شود. قبیله مراد در زمان حیات رسول الله مسلمان شدند و در طی فتوح اسلامی، در مناطق مفتوحه عراق و مصر سکنا گزیدند و در تحولات سیاسی، نظامی و اجتماعی و فرهنگی و علمی تاریخ اسلام در قرن نخست هجری حضور داشتند. حضور این قبیله به ویژه در تاریخ صدر اسلام پررنگ تر است. رجال مرادی در طی دوران امویان، در مدیریت اداری، مالی و قضایی مشارکت داشتند؛ ولی این مقوله در دوران عباسی محدود، و مستندات موجود بیانگر سهم ویژه آنان در علوم اسلامی و برخورداری از مناصب اجتماعی چون قضاوت است. رجال مرادی در تحولات و جنبش های اجتماعی چون حرکت شیعه و خوارج حضور فعال داشته، دارای رویه های متفاوتی بودندکه بخش مهمی،برگرفته از ساختار قبیله ای مراد و گرایش های سیاسی، انگیزه های مذهبی و عصبیت های قومی این قبیله بوده است؛ اما درعین حال یکی از کارکردهای مهم قبیله مراد، وجود رجال علمی و مذهبی است که از این قبیله برخاستند و بسیاری از آنها از صحابه مشهور اهل بیت به شمار می آمدند و منابع روایی و رجالی این دوران بارها از آنها سخن گفته اند. اویس قرنی، هانی بن عروه مرادی و عبدالرحمن بن ملجم مرادی، از جمله معاریف رجال قبیله مراد هستند.
    کلیدواژگان: قبیله مراد، کوفه، فتوح، مصر، عراق، علوم اسلامی، تشیع
  • محمدعلی چلونگر صفحه 125
    حاکمیت و نفوذ فاطمیان در مغرب اسلامی، کوتاه و گذرا بود. کوشش های آنان برای اشاعه عقاید اسماعیلیان در مغرب با موفقیت چشمگیری همراه نبود. پژوهش حاضر در صدد است علل و عوامل عدم گسترش عقاید اسماعیلی و علل ناپایداری نفوذ فاطمیان در مغرب را مورد بررسی قرار دهد. فاطمیان با وجود آنکه پایگاهی نسبتا قدرتمند در دوران قیام و دعوت در مغرب به دست آوردند، بعد از رسیدن به حکومت، در اثر سیاست های خاصی که در پیش گرفتند، نتوانستند این نفوذ را حفظ کنند.
    کلیدواژگان: فاطمیان، تشیع، اسماعیلیان، مغرب، مالکی ها، خوارج، اهل سنت، امویان اندلس
  • قربانعلی کناررودی، سهیلا نعیمی صفحه 147
    آل کیا حکومتی محلی بود که در فاصله سده های هشتم تا دهم هجری قمری، در بخشی از گیلان موسوم به «بیه پیش» قدرت را به دست گرفت. فرمانروایان این حکومت، جملگی از سادات بودند و نسب خود را به امام سجاد می رساندند. شاه عباس اول، بنا بر مطامع سیاسی و اقتصادی، بساط حکومت کیایی را از گیلان برچید. از آنجا که آل کیا در بین حکومت های محلی گیلان پس از ورود اسلام طولانی ترین حکومت را دارد، پژوهش حاضر تلاش دارد عوامل ماندگاری این حکومت شیعی را مورد بررسی قرار دهد. جمع آوری مطالب در این نوشتار بر اساس روش کتابخانه ای است. تجزیه و تحلیل مسائل بر اساس روش تاریخی و با تکیه بر توصیف، تطبیق و تحلیل محتواست و تفسیر رویدادهای تاریخی، بر اساس تقدم زمانی رویدادها صورت پذیرفته است.
    کلیدواژگان: گیلان، حکومت محلی، آل کیا، بیه پیش، بیه پس
  • محمدرضاروحانی، حسام الدین آشنا صفحه 179
    در علوم اجتماعی معاصر غربی، رویکردهایگوناگونی در تعریف و تبیین فرهنگ وجود دارد که ریشه آن را می توان در مبانی فلسفه غرب و اساساشکل گیری دنیای نوعا متجدد جستجو نمود. در این تعاریف، همواره تکیه بر تمایلاتطبیعی و تعلقات دنیوی مردم بوده است. علامه محمدتقی جعفری (1302-1377) از متفکران معاصر شیعی، چنین فرهنگی را فرهنگ پیرو می داندکه برخی اصول عالیه انسانی، مانند فرهنگ قداست علم و معرفت را پایمال نموده است. اما در مقابل، فرهنگ پیشرو ریشه در اصول ثابت حیات تکاملی انسان داشته، مستند به تعقل سلیم و احساسات تصعیدشده مردم است. در این رویکرد، مقصود از فرهنگ، پدیده هایی است که حیات معقول بشر را قابل درک ساخته، بالتبع پذیرش آن موجب انبساط روانی انسان ها در زندگی هدفدار می گردد. در منطق قرآن، چنین حیاتی، حیات طیبه است.از منظر علامه طباطبایی (1281-1360) مفسر معاصر شیعی و شارحان او،حیات طیبه با سه شاخص مهم ایمان، عمل صالح و اخلاق فاضله شناخته می شود. در نگاه استعاری او،ایمان در حکم ریشه ای است که در زمین چنگ انداخته، محکم شده است. اخلاق فاضله درحکم ساقه و شاخه و اعمال صالحه، آثار شجره طیبه دین می باشند که هرلحظه قابلیت فزونی دارند.
    کلیدواژگان: فرهنگ، دین، حیات معقول، حیات طیبه، شجره طیبه، علامه محمدتقی جعفری، علامه محمدحسین طباطبایی
  • مهدی گنجور، محمد بیدهندی صفحه 215
    یکی از مباحث مهم اخلاق کاربردیکه امروزه جامعه اسلامی را به چالش فراخوانده مسئله چگونگی رفتار و ارتباط با پیروان «دیگر ادیان» است. هرچند این مسئله در گذشته نیز وجود داشته، اما با طرح تئوری حکومت اسلامی و دیگر مباحث نوین کلامی، از جهت بررسی مبانی نظری و کاربردی، مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است؛ از این رو، نگارنده در نوشتار حاضر، با توجه به نیاز علمی جامعه امروزی به مباحث اخلاقی و بحران معیار در رفتار با غیرمسلمانان، درصدد استنباط و ارائه الگوی رفتار ارتباطی با پیروان سایر ادیان در پرتو سیره رضوی است. به این منظور، ابتدا به طرح دقیق مسئله پرداخته، برای حل مسئله، تصویری از هویت و چیستی «دین» در فرهنگ رضوی ارائه می دهد. در ادامه بحث، پلورالیسم دینی«هنجاری» به عنوان فرضیه و پاسخی به مسئله رفتار با پیروان دیگر ادیان از دیدگاه امام رضا مورد تحلیل قرار می گیرد. پایه گذاری و ترویج «گفت و گوی ادیان» توسط حضرت، از دیگر مباحث مهم این پژوهش است.
    غایت نوشتار حاضر، در استنباط و ارائه شاخص های الگوی رفتار ارتباطی با پیروان سایر ادیان در پرتو سیره رضوی تحقق می یابد. در این مقال، ادعا و اثبات شده است که از دیدگاه حضرت رضا، مناسبات ما با غیرمسلمانان باید مبتنی بر اخلاق انسانی، احترام و مهرورزی، مدارا و تسامح دینی، آزادی فکر و بیان، مخاطب شناسی و آشنایی با زبان و متون مقدس دیگر ادیانو همزیستی مسالمت آمیز باشد.
    کلیدواژگان: الگوی رفتار ارتباطی، پلورالیسم هنجاری، دیگرادیان، سیره رضوی، تسامح، همزیستی مسالمت آمیز
  • صفحه 251
|
  • Dr. Sajjad Dadfar Page 7
    There is a group among the Iraqi Shiites who live in the marshlands of southern Iraq. This group, also known as "the Arabs of the Marshlands" consists of the people who live on farming, fishing and growing buffaloes, thanks to their aqua-environment. Despite the fact that the marshlands of southern Iraq are among the economically richest parts of the country, their dwellers constantly suffer from poverty and deprivation because of the intentional disregard of the governments of the country. Their poverty increased as a result of the suppressive acts of the Bath Party along with their purposeful and expanded transgressions. The present article deals with the economical importance of the marshlands and the conditions of their Shiite dwellers, and also the policies taken by Bath Party in regard with this region.
  • Dr. Nematollah Safari Frushani, Abbas Mirzaie Page 35
    Shortat ol-Khamis is a term recognized in the Shiite Rijal science (the science that studies about the narrators and authenticity of traditions). Shortat ol-Khamis was one of the police forces formed during the governance of Imam Ali. The major mission of this group was related to civil affairs of Imam Ali's caliphate. There are two approaches concerning the study of this group: the first, deals with it from a historical viewpoint without any positive or negative attitude toward it; but the second, approaches it form a specific view and considers a holy characteristic for its members. The second approach has gone through ups and downs in the history of the Shiite Rijal science, and has achieved higher importance among the current scholars of Rijal science. The present article first provides a concise account on the historical framework within which the group was formed and studies its characteristics and functions briefly; next, it studies and analyzes the two historical and sacramental approaches toward Shortat ol-Khamis in the Shiite Rijali works.
  • Dr. Seyyed Asghar Mahmud Abadi, Maryam Saeedian Jazi Page 65
    The Morad tribe is one of the well-known branches of the great Yemeni and Qahtani tribes of Mathhij. This tribe consists of numerous clans the study of which determines the role of this tribe in the history of Islam. The members of the Morad tribe confessed Islam at the time of the life of the prophet of Islam, and during the conquests of Islam, they settled down in the conquered areas of Iraq and Egypt and they were present in the political, military, social, cultural and scientific reforms in the first century of the history of Islam after Hijra. The role of this tribe is more considerable specifically at the early period of Islam. The Moradi figures had positions in the official, financial and judicial administrations during the Umayyad rule; however, their role in the mentioned affairs got fainted during the Abbasid period and the available documents implies their involvement in other social affairs including judgment. The Moradi men had an active role in the social changes and movements like the Shiite and Khawarij movement, and they took different approaches, which for an important part resulted from the Moradi tribal structure, political tendencies, religious intentions and tribal prejudices. Meanwhile, one of the important contributions of the Morad tribe, is by the scientific and religious scholars risen from this tribe lots of whom were considered as famous companions of the household of the prophet (peace be upon them), and the tradition sources have repeatedly referred to them. Oveys-e Qarani, Hani Ibn-e 'Orveh Moradi and 'Abd ol-Rahman Ibn-e Moljam Moradi are among the famous figures of the Morad tribe.
  • Dr. Mohammad Ali Chelongar Page 125
    The duration of the rule of the Fatemide was short in the Muslim Morocco. Their attempt to propagate the Ismaeelide beliefs in Morocco was not considerably successful. The present research intends to study the reasons of the failure of the expansion of the Ismaeelide beliefs and the short life of the Fatemide power in Morocco. The Fatemides, despite their relatively powerful position during the uprise and propagation in Morocco, could not remain in power after they seized the throne because of their specific policies.
  • Dr. Qorban Ali Kenar Rudi, Soheila Naimi Page 147
    Al-e Kia was a local government which seized and kept the power through the eighth and tenth centuries (After Hijra) in a part of Iran, Gilan, know as "Biyah Pisheh". The rulers of this government were all from among the offspring of the prophet of Islam's household and descended from Imam Sajjad (peace be upon him). Shah Abbas the first, because of political and economical considerations, pulled the Kiaee government down the throne in Gilan. Since the Al-e Kia lasted more than all the other governments ruling in Gilan, the present research tries to study the reasons of the long life of this Shiite government. This research has collected data according to library method and the analysis of data has been done based on a historical, descriptive and comparative content analysis. The interpretation of the historical events has been done according to a chronological order.
  • Mohammad Reza Rohani, Dr. Hesam Ol-Ddin Ashna Page 179
    There are numerous approaches in the current Western social sciences for definition and clarification of culture, which are rooted in the Western philosophical principles and the development of modernism. These definitions constantly focus on the natural desires and the worldly interests of the people. Allameh Mohammad Taqi Jafari (1923-1998), one of current Shiite thinkers, considers such a culture as an inferior one which has disregarded some of the supreme human principles such as the holiness of knowledge. On the other hand, the superior culture roots in the unvarying principles of the developmental life of the man, which relies on the people's common sense and superb feelings. In this approach, culture refers to phenomena which have made the man's logical life comprehensible and naturally enhances the man through a spiritually purposeful life. In the Holy Quran, such a life is considered virtuous. From the view point of the current interpreter of the Holy Quran, Allameh Tabatabaei (1902-1981) and his followers, the virtuous life is characterized with three feature including the faith, good deeds and virtuous morality. Figuratively, in this view, the faith is like a root extending profoundly and strongly down the ground; the virtuous morality is similar to the body and the branches; and the good deeds are the fruits of the virtuous tree of the religion, which can constantly grow more in number.
  • Mahdi Ganjvar, Dr Mohammad Bidhendi Page 215
    One of the important issues of functional ethics –which is challenging for the Islamic society today– is how to develop relationship and treat with the followers of "other religions". Although this is not a new issue, as a result of the presentation of the Islamic government theory and other novel theological subjects, it has been noticed by the scholars from the viewpoint of the study of the theoretical and functional principles. Considering the necessity of the moral issues and the crisis of criterion for suitable behavior with non-Moslems, the author of this article intends to depict a model out of the Razavi conduct for appropriate treatment with the followers of other religions. Furthermore, the "approvable" religious pluralism, as a theory and a response to the problem of behavior with the followers of other religions is analyzed from Imam Reza's point of view. The establishment and propagation of "conversation of religions" by Imam Reza (p. b. u. h.) is another subject discussed in this work. The work concludes with the key features of a model for developing relationship with the followers of other religions based on Razavi conduct. It is claimed and proved, in this writing, that from Imam Reza's viewpoint the relationship with non-Moslems should be based upon morality, respect, affection, religious leniency and toleration, freedom of thought and speech, awareness of audience, and acquaintance with the language and divine scriptures of other religions and a peaceful coexistence.