فهرست مطالب

شیعه شناسی - پیاپی 9 (بهار 1384)

فصلنامه شیعه شناسی
پیاپی 9 (بهار 1384)

  • 283 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/04/20
  • تعداد عناوین: 14
|
  • مصاحبه
  • صفحه 3
    عقل یکی از مفاهیم محوری در اندیشه شیعی است، گرچه «عقل» در تفکر شیعی معنایی فراتر از عقل تجربی دارد، اما عقل یعنی قوه فاهمه و مدرکه بشری غیر از حس و شهود از جایگاه ویژه ای برخوردار است. عقل حجت شرعی و یکی از منابع استنباط احکام دینی است. بشر در مرحله دریافت و ادراک متون دینی به عقل نیاز دارد و قوام دین به عقل است. گرچه عقل نیز افراد را از وحی بی نیاز نمی کند. اصول اعتقاد مبتنی بر استدلال عقلی اند. حتی امور تعبدی دین نیز با عقل سلیم ناسازگاری ندارند. ...
  • مقالات
  • غلامحسن مقیمی صفحه 25
    «ولایت تدبیری» که در کلام، تحت عنوان «امامت و خلافت» و در فقه، به «ولایت فقهی ظ شناخته می شود، درباره حکومت و اداره کشور است. اگر چه مباحث ولایت تدبیری از ابتدا، در حوزه های علمیه جریان داشته، اما در سالهای اخیر، با استقرار نظام جمهوری اسلامی بر پایه نظریه «ولایت مطلقه فقیه» توسط امام خمینی رحمهالله بیشترین مسائل نظری در ساحت اندیشه سیاسی شیعه را موجب شده است. از این رو، تامل و اندیشه در مفهوم «ولایت تدبیری» به عنوان مهمترین مفهوم فقه سیاسی شیعه، ضرورتی عاجل و مبنایی دارد.
  • حجت الاسلام والمسلمین قادر فاضلی صفحه 59
    هر یک از انسان های وارسته و با عظمت معمولا خود را وامدار شخص یا اشخاص با عظمت دیگر دانسته اند. مولوی نیز به عنوان یکی از شخصیت های بزرگ اسلامی در کتاب مثنوی، علاقه شدید خود را نسبت به چند نفر نشان داده است. از میان این شخصیت ها، او به دو نفر نه تنها علاقه، بلکه عشق نشان داده است که عبارتند از: حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع). از دیدگاه مولوی، تنها کسی که صلاحیت مولویت برای تمام مسلمانان و بلکه تمام انسان ها را دارد امام علی (ع) است. ...
  • حجت الاسلام والمسلمین رحیم ابوالحسینی صفحه 111
    هدف این مقاله آشنایی اجمالی مخاطبان گرامی با شرح حال و چگونگی حیات علمی «عالمان شیعه» است. از این رو، بخش پژوهش موسسه شیعه شناسی در هر شماره تعدادی از بزرگان شیعه را معرفی می نماید. در این قسمت، تعدادی از عالمان شیعه به اختصار معرفی می شوند.
  • رسول سعیدی زاده صفحه 135
    در این مقاله تاریخچه شیعیان جبل عامل با تاکید بر نحوه مهاجرت و نشو و نمای سادات علوی در منطقه لبنان از جمله سید عبدالحسین شرف الدین به صورت اجمالی مورد بحث قرار گرفته است.
  • حجت الاسلام والمسلمین حسین بستان صفحه 151
    همسر گزینی در جامعه ایران از جنبه های متعدد، تحت تاثیر آموزه های مذهب شیعه قرار دارد که نگارنده درصدد بیان میزان و موارد این تاثیر گذاری بر الگوی ازدواج در جامعه ایران می باشد. قداست و ارزش معنوی ازدواج، نقش والدین در انتخاب همسر برای فرزندان، قاعده محرمیت، قاعده درون همسری دینی و مذهبی، الگوی چند همسری، رسم مهریه و آداب مربوط به زمان اجرای مراسم عقد و عروسی و الگوی ازدواج موقت از مواردی هستند که تاثیر آموزه های اسلامی و شیعی بر آنها آشکارتر است.
  • پروین دخت اوحدی حایری صفحه 169
    نهاد وکالت از عصر امام صادق (ع) مطرح و سازمان دهی شد، در عصر امامان بعدی روز به روز بر دامنه فعالیت آن افزوده گردید و در شرایط سیاسی و اجتمماعی گواگون، تغییرات و تحولاتی را تجربه کرد. از جمله اهداف این سازمان، پدید آوردن مجموعه ای از وکیلان، با برنامه ای مشخص بود تا در گوشه و کنار جهان اسلام، به ویژه در سرزمین هایی که شمار شیعیان بیشتر بود، به فعالیت بپردازد. این سازمان نقش مهمی در برقراری ارتباط میان شیعیان و مراکز استقرار رهبری شیعه ایفا می کرد.
  • لیاقت علی تکیم ترجمه: حجت الاسلام مصطفی معلمی صفحه 179
    در این مقاله، تاثیرات مراجع تقلید، خطبا و علمای شیعه ساکن در خارج از آمریکا همچون لبنان، عراق و ایران بر شیعیان آمریکا بررسی شده است. انقلاب اسلامی ایران، تلاش مهاجران جدید شیعی، مخالفت اهل سنت با شیعیان و آثار محمد تیجانی السماوی تاثیر بسزایی بر روند گرایش به تشیع بر جای نهاده اند. ولی با گذشت دو دهه از انقلاب اسلامی و پیدایش نسل جدید و جوان شیعه در آمریکا و تحولات پدید آمده در عرصه بین الملل، به ویژه خاورمیانه، نیاز به تحول در برنامه های مذهبی مشهود است.
  • سخنرانی
  • گفت و گو
  • شیعیان یمن؛ بررسی وضعیت فرهنگی سیاسی / گفتگو با دکتر عصام العماد
    صفحه 225
  • گزارش
  • حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل صفحه 243
|
  • Gholām-Hasan Mokimi Page 25
    In this work, the author outlines what is called “wilayat-e tadbiri”, which is known in theology as “Imamat and Khilafat” (or religious political leadership), and in fikh as “wilayat-e fakih” (or the political authority of a leading religious scholar). Although such a subject has long been discussed at Shicite seminaries, since the Islamic Revolution of 1979, and the introduction of the idea of the absolute political authority of a fakīh by Imam Khomeini, it has given rise to more debates. As the most important topic in Shi’ite political fikh, the idea of “wilayat-e tadbiri” deserves much more scholarly attention urgently.
  • RahĪm Abul-HoseinĪ Page 111
    As part of the continued efforts of the journal to introduce some Shicite scholars in each issue, this article provides brief biographies and short accounts of the intellectual lives of several Shicite scholars. Some of the Shicite scholars are briefly introduced in this volume.
  • RasŪl SaidĪ-Zādeh Page 135
    In this paper, the history of the Shica in Jabal cĀmil of Lebanon, and particularly the immigration of Sadāt, or the descendents of Prophet Mohammad, including Seyyed cAbdol-Hossein Sharaf al-Din, the Lebanese Shicite theologian, are explored
  • Hossein Bostān Page 151
    This piece assesses the extent to which the practice of choosing spouses in Iranian society has been influenced by the Shicite faith. The Islamic and Shicite doctrine have had a particular impact on the practice of marriage in the following cases: confirmation of the sacredness and value of marriage, recognition of the role of parents in choosing spouses for their offspring, prohibition of marrying certain close relatives, prohibition of marriage outside the Islamic community, and recognition of practices such as polygamy, temporary marriage and the allocation of marriage-portion for the wife [mehriie], as well as the rules on the timing of the marriage ceremony
  • Parvin-Dokht Ovhadi Hā'Eri Page 169
    It was in the period of the sixth Shicite Imam, Imam Sādik, that the institution of wikālat, or representation, was introduced and organised. Under other Imams, the institution was expanded and, depending on social and political circumstances, underwent some developments. It was aimed at organising Imams’ representatives to various parts of the Islamic world, particularly Shicite communities, under the supervision of the chief representative. The institution played an important role in communication between the Shica and the leadership of the community
  • Liyakat Cali TakĪm Page 179
    In this paper, the impact of Shicite culamā living in Iraq, Iran and Lebanon on the Shica in the US is analyzed. The Islamic Revolution of Iran, immigration of Shicite people, the opposition of the Sunnis, and the works of Muhammad Tījānī al-Samāwī, have all given rise to a new trend towards the Shicite faith in the US. However, two decades after the Islamic Revolution in Iran and the subsequent international and Middle Eastern developments, revising the religious education for the new generation of Muslim Shica in the US is a necessity