فهرست مطالب

اندیشه نوین دینی - پیاپی 19 (زمستان 1388)

فصلنامه اندیشه نوین دینی
پیاپی 19 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عین الله خادمی صفحه 9
    مساله سعادت یکی از مسائل قدیمی و بنیادین علم اخلاق و فلسفه اخلاق است. ابن سینا سعادت را به مطلوب بالذات و غایت لذاته تعریف می کند و روش های متعددی از قبیل آشنایی با فضایل و رذایل، تکمیل قوه نظری و عملی نفس، رعایت نظریه حد وسط، ترک تعلقات دنیوی، نیت خالص داشتن، اعراض از ماسوی الله ، ذکر الاهی، سبک نشمردن نماز، موافقت فعل انسان با فعل ملک، غلبه قوای روحانی انسان بر سایر قوایش و مطابقت اعتقادات و افعال با امر الاهی پیشنهاد می دهد. او در زمینه های استناد به آیات قرآنی، تامل در استعمال واژه لذت، پذیرش معاد جسمانی از طریق شرع و عدم امکان دستیابی به سعادت برتر در دنیا، از شریعت اسلام متاثر است. دیدگاه او از جهت عدم توجه شایسته به کتاب و سنت و بحث ایمان در مساله سعادت مورد نقد است.
    کلیدواژگان: سعادت، فضایل، رذایل، عقل نظری و عملی، حد وسط
  • محمدعلی اخویان صفحه 43
    در این نوشتار، رابطه میان ایمان و معرفت در دو مکتب کلامی امامیه و اشاعره بررسی می شود. رابطه میان ایمان و معرفت با عنوان یک «مساله» ظاهرا برای اشعری ها مطرح نبوده است؛ اما چون آنها ایمان را حالتی نفسانی و عطای خدا می دانند، شاید بتوان نتیجه گرفت آنان ایمان را مقدم بر معرفت می دانند. البته دیدگاه متقدمان و متاخران اشاعره و تفاوت منظر آنها لازمه بحث از نسبت ایمان و معرفت است.
    امامیه بر این همانی ایمان و معرفت تاکید دارند. برخی از آنها بر این یکسانی به گونه ای اصرار می ورزند که تصدیق را مرادف شناخت و معرفت می شمارند و سبب کفر کافران را نه پیروی آنها از شیطان، بلکه عدم شناخت آنان از خدا و رسول می دانند. اگر معرفت، اصل ایمان و امری اکتسابی باشد چنانکه برخی از امامیه چنین می اندیشند پس ایمان، امری اکتسابی و مبتنی بر کوشش است.
    کلیدواژگان: ایمان، معرفت، اشاعره، امامیه، تصدیق، علم، حالت نفسانی
  • محمد مهدی گرجیان، مهدی زندیه صفحه 61
    نظریه حرکت جوهری و موضوع اتحاد عاقل و معقول از شاهکارهای شگرف فلسفی ملاصدرا است. این دو موضوع، علی رغم ارتباط وثیقی که با هم دارند، مشکلات متعددی را ایجاد کرده اند که حل آنها کلید حل معماهای فلسفی بسیاری خواهد شد. از جمله اینکه اگر بپذیریم علم که همان معلوم بالذات است، با جوهر نفس متحد و با یک وجود موجود می شوند و با توجه به نظریه حرکت جوهری و اینکه سرشت جهان در حال دگرگونی دائمی است و نفس نیز با کسب معارف جدید دم به دم در حال تغییر است. بر اساس اتحاد عاقل و معقول با عنایت به اصل ضروری سرایت حکم احدالمتحدین به متحد دیگر، چگونه می توانیم معارف ثابتی داشته باشیم؟ بررسی دیدگاه فلاسفه درباره این پرسش، محور بحث این مقاله است.
    کلیدواژگان: حرکت جوهری، ثبات معرفت، اتحاد عاقل و معقول، تکامل نفس
  • سیدشهاب الدین حسینی صفحه 87
    با توجه به اهمیت موضوع ولی، ولایت و خاتم ولایت در عرفان اسلامی و محل اختلاف بودن آخرین ولی در میان اندیشمندان غربی که در حوزه عرفان اسلامی قلم زده اند، این پژوهش تلاش خواهد کرد ضمن گزارش مهم ترین دیدگاه های موجود، به بررسی و نقد آنها بپردازد و دیدگاهی را که با اندیشه های شیعی، نزدیک تر و سازگارتر است، تبیین و توجیه نماید.
    کلیدواژگان: ختم ولایت، حقیقت محمدیه، انسان کامل، ولایت مطلقه، ولایت مقیده، خاتم اولیا
  • یدالله دادجو صفحه 115
    نظریه تجربه دینی رهیافتی است که پیش آهنگان طرح آن، متفکران غربی هستند و برجسته ترین آنان شلایرماخر است. تعریف دقیق تجربه دینی به دلیل ابهام در معنای تجربه و دین مشکل است؛ ولی این مطلب مورد اتفاق است که هر چیزی که تجربه خوانده شود، باید به وصفی از دیدگاه فاعل آن توصیف شود. با فرارسیدن عصر جدید و ظهور تجربه گرایانی چون هیوم، الاهیات طبیعی به این نسبت رسید و اعتبار کتاب مقدس محل تردید قرار گرفت؛ ولی پیشگامان این مکتب، سرآغاز دین و دیانت را احساسات، عواطف و نوعی تجربه درونی معرفی کردند. بی شک چنین تفسیری از دین و وحی نمی تواند بیان گر حقیقت دین الاهی باشد. از این رو اشکالات فراوانی به این نظریه وارد است که در این مقاله به آنها اشاره می شود.
    کلیدواژگان: تجربه، دینی، وحی، تفسیر
  • فاطمه نیازکار صفحه 141
    نبوت در بنی اسرائیل دارای دو نقش سخنگویی و پیشگویی است. این دو نقش برای حضرت مسیح در اناجیل چهارگانه دیده می شود؛ اما نویسندگان این اناجیل در بیان، نقشی فراتر از نبوت را برای وی در نظر گرفته اند که مقام الوهیت است. در انجیل برنابا، مقام عیسی مقام نبوت است و او فرزند خدا یا خدا بودن خود را انکار کرده، خود را بنده خدا می خواند و دیگران را به عبودیت الاهی دعوت می کند. در این انجیل، علاوه بر اینکه از نبوت برخی از انبیای پیشین (آدم، ابراهیم و موسی) سخن آمده، بشارت ظهور پیامبر اسلام نیز آمده است که از این نظر با قرآن مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: اناجیل چهارگانه، انجیل برنابا، قرآن، نبوت
  • محمدرضا فریدونی صفحه 163
    علامه سید محمدحسین طباطبایی از مفسران بزرگ معاصر با رویکرد توحیدی خاص و از تربیت یافتگان مکتب مرحوم سید علی قاضی، ضمن تفسیر آیات قرآن کریم در پاره ای مواضع، به مساله ای مهم در معرفت ربوبی با عنوان وجدان فقر ذاتی پرداخته است. نوشتار حاضر به تحلیل این مساله از نگاه مرحوم علامه می پردازد. لذا در ابتدا متذکر شرافت و عظمت مساله توحید می شویم. آنگاه به ارتباط توحید و وجدان فقر ذاتی می پردازیم و با طرح پاره ای از اوصاف الاهی، تاثیر آن در افعال و نگرش انسان را بررسی می کنیم.
    کلیدواژگان: توحید، فقر ذاتی، مالکیت الاهی، اراده و مشیت الاهی، ولایت الاهی، هدایت الاهی، رزاقیت الاهی
|
  • Eynollah Khademi Page 9
    Happiness has been regarded as an old problem in the field of ethics. Avicenna has known it as something demanded in itself and aimed for itself; the ways offered by him includes becoming aware of moral and immoral qualities, breeding all powers of the soul, acting in a moderate manner, leaving earthly wishes, having pure intention, putting all beings other than Allah away, mentioning Allah, paying attention to prayer, bing in agreement with angle in action, conquest of spiritual powers over other ones and Divinly accepted actions and believes. When studying happiness, he is affected by Divine law. His view has little been desireably documented upon The Book and Tradition and it is the reason why it has been critcised.
  • Mohammadali Akhaviyan Page 43
    The relationship between faith and knowledge, from Shiite and Asharite`s point of view, has been explained in this paper. It should be noted that this point had not been the concern for Asharits, but since they considered human faith as an inner state and God-given gift, it may be concluded that faith is prior to knowledge for them. Needless to say, early and recent Asharits` views and their difference is needed for a full discussion on the subject. Imamiyyeh, however, emphasizes on the sameness of them and consider confirmation as synonyms for knowledge. They, therefore, say that the infidelity of unbelievers is not because of their following the Satin. It, however, is due to lack of knowledge on God and his messenger. If, as Imamiyyeh says, knowledge be the essence of faith and something acquirable, so would be the case of faith.
  • Mohammadmahdi Gorgian, Mahdi Zandiyeh Page 61
    Undoubtedly the theory substantial departure as a great innovation has been originally established by Molla Sadra and fundamentally affected Islamic philosophy. Another important theory explained by Sadra after Avicenna's opposition is the unity of the knowing and the known. Though the theories are deeply interrelated, they have caused various problems that solving them would prepare the ground to solve many other philosophical problems. As is claimed in the second theory, the known by essence is the same as the knowing with regard to existence. However, on the basis of the first theory human soul, as the knowing, while in gradual departure by arriving at new knowledge at every instance, would cause the known to change. Here the question arises that how we can argue for unchangeable knowledge? This paper has studied the question.
  • Seyyed Shahaboddin Hoseini Page 87
    Islamic mysticism has given a high importance to Guardian, Guardianship and the Seal of Guardianship. Western scholars of Islamic mysticism are not of the same view on the last Guardian. This study, reporting the most current views, tries to explain them critically and justify the one more compatible with Shiites.
  • Yadollah Dadjoo Page 115
    The theory of religious experience is an attitude originally founded by Western scholars, of those the most leading is Fried Schleiermacher. Because of the ambiguties in the meanings of religion and experience, one hardlt can present an exact definition for religious experience. It is, however, in full agreement to say that every so-called experience would necessarily be qualified by some characteristics. When new age came and empiricist philosophers like Hume appeared, natural theology stopped and the authority of the Bible was put in doubt. Such scholars as Hume, therefore, inevitably considered religion as something originated from human feelings, emotions and inner experience. Doubtlessly such an interpretation never can explain the essence of Divine religion. This paper has studied the theory and its difficulties in a critical and analytical way.
  • Fatemeh Niazkar Page 141
    For Israelite sons, prophecy is of two roles of speech and prediction. The roles can be seen for Jesus in fourth Gospels. The authors of the Gospels, however, have known him of a higher dignity, i. e. Divinity. In the Gospels of Matthew, Mark and Luke, Jesus has been called the son of God and in the fourth, the word of God, that is the intermediary in creation and the same as God. Further, in the Gospel of John a glad tiding is found on the coming of a so called Para Cletus that seems to be the Prophet of Islam. Jesus, in the gospel of Barnabas, denied his being God or the son of God and introduced himself as the salve of God and, so, invited people to worship him. Just like Quran, in this Gospel, the adventure of the past prophets like Adam, Ebrihim, and Moses as well as the coming of the prophet of Islam have been mentioned. Jesus, in Quran, has been introduced clearly and those having false conception about him are told that he was only the prophet of God and his slave In answering to their doubt about his being born from a virgin mother, also, has been said that his creation was the same as Adam, with no father and mother, and both are created by the power of Allah almighty.
  • Mohammadreza Fereidooni Page 163
    As a great contemporary interpreter with a particular monotheistic approach and an educated scholar in the late seyyed Ali Qazi's school, Allameh Tabatabyi when interpreting some verses has presented an important problem on the knowledge of God under the title of perceiving existential poverty. This paper has intended to study the problem analytically. At first the high position and dignity of monotheism has been brought into eyes, and then the relation between existential poverty and monotheism has been made clear. Finally, referring to some of Divine qualities, it has been shown that how perceiving existential poverty affects one's action and thought.