فهرست مطالب

دانش سیاسی - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز و زمستان 1396)

مجله دانش سیاسی
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهدی نادری * صفحات 5-34
    میزان و شدت خونریزی های، ویرانی ها و خسارت های جانی و مالی در جنگ، متاثر از رویکرد اخلاقی یا غیر اخلاقی رهبران فکری و به تبع آن جنگجویان می باشد. تئوری اخلاق جنگ می کوشد ماهیت رفتار نظامیان با نیروهای متجاوز و غیرمتجاوز را تبیین نماید. با شروع خشونت وصف ناپذیر گروه تروریستی داعش در عراق، آیت الله سیستانی با صدور بیانیه ای خطاب به نیروهای مجاهد عراقی و حشد الشعبی، آداب و حدود اخلاقی حاکم بر جهاد در اسلام را، تبیین نمودند. این نوشتار با کاربست روش تحلیل محتوای کیفی، درصدد پاسخ به این سوال اصلی است: «رهیافت آیت الله سیستانی به اخلاق جنگ چیست؟».
    بر اساس یافته های پژوهش، «اخلاق صیانتی» توان تحلیل تئوری اخلاق جنگ در دیدگاه آیت الله سیستانی را دارد. اخلاقی که مستند به آیات و سنت ائمه اطهار (ع)، صیانت از دین، جان و مال انسان ها (حتی دشمنان) را اصل و محترم می شمارد و می کوشد در ابعاد استراتژیک، تاکتیکی و رفتار جنگجویان، موازین اخلاقی و ارزش های انسانی را حاکم نماید. به اعتقاد آیت الله سیستانی برخورداری مجاهدان از موهبت و برکات الهی منوط به رعایت این حدود اخلاقی در جنگ با دشمنان می باشد.
    کلیدواژگان: آیت الله سیستانی، اخلاق جنگ، داعش، اسلام
  • میلاد موحدیان *، اصغر افتخاری صفحات 35-58
    موضوع نوشتار حاضر، مدارای سیاسی است که می توان آن را یکی از وظایف مهم حکومت ها و سیاست مداران برای تحقق اتحاد ملی و رشد اندیشه های مختلف اجتماعی به حساب آورد. برای شناخت مفهوم مدارا لازم است ابعاد مختلف آن مشخص گردد تا مخاطب بتواند فهم عمیقی نسبت به این موضوع پیدا کند. در این مقاله از نگاه آیت الله مهدوی کنی به تحلیل مدارای سیاسی پرداخته شده است. دلیل انتخاب ایشان برای این موضوع، باتوجه به جایگاه علمی و سیاسی ایشان و مشی مبتنی بر مدارای ایشان است که برای جامعه امروز می تواند الگو باشد. محققان نخست با بررسی تحلیلی متون اصلی در موضوع مدارای سیاسی، به هشت سوال اساسی درخصوص مدارا دست یافته و سپس دیدگاه آیت الله مهدوی کنی را در این محورها با استفاده از روش تحلیل محتوای آثار ایشان استنباط و ارائه نموده اند. سوالات محوری شامل این موارد است: مدارا (به چه معنایی، با چه مبنایی، از چه کسی، نسبت به چه کسی، درچه حوزه ای، با چه هدفی، تاکجا، با چه شاخصی). نتایج تحقیق نشان می دهد که: ایشان مدارا را به صبر، تحمل و نیکوکاری تعریف کرده اند. قدرت سیاسی، تقوای اجتماعی و تبعیت از ولایت را مبنای مدارا می دانستند. مداراکردن را وظیفه حاکمان جامعه اسلامی، و دوستان، مخالفان و حتی دشمنان را سه گروهی می دانستند که باید نسبت به آن ها با مدارا رفتار شود. مدارای بدون چارچوب را قبول نداشتند و هدف مدارا را ایجاد وحدت در جامعه می دانستند. برای مدارا حدومرزهایی قائل بودند و همچنین شاخص های مدارا در سیره سیاسی ایشان قابل مشاهده است. روش پژوهش، این تحقیق تحلیل محتوا است و نگارندگان در پی پاسخ به این سوال بوده اند که ابعاد مختلف مدارا در سیره آیت الله مهدوی کنی چه مفهومی دارد. در چارچوب تحلیلی مقاله نیز به تبیین ابعاد مفهومی مدارا پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: مدارا، مدارای سیاسی، جامعه اسلامی، آیت الله مهدوی کنی، انقلاب اسلامی
  • فرشاد شریعت * صفحات 59-75
    آزادی مفهومی انتزاعی است که بیشتر با محدودیت های آن قابل فهم است. اما پرسش در اینجاست که آیا اساسا در ایده الیسم غربی مفهومی فراگیر از آزادی وجود دارد؟ این مقاله برای بررسی این مسئله چند برش مفهومی در قطب های ایده آلیسم غربی ایجاد کرده است. بر این مبنا، آزادی در چارچوب فلسفه سقراطیان زمینه ای جز فضیلت مآبی نداشت. سپس در دوره جدید به امنیت و مالکیت تقلیل یافت. این مقاله ضمن تحلیل گفتمانی آزادی، نشان می دهد که چرا و چگونه مفهوم آزادی در خاستگاه نهضت های قدیم، میانه و جدید آن، مفهومی زمینه ای و فلسفی دارد. لذا اساسا نگرش واحد و بلامنازع به آزادی در ایده آلیسم غربی، غیر علمی و غیر تاریخی است. این مقاله روش تحلیلی و مقایسه ای را برای پاسخ به چرایی و چگونگی مفهوم گفتمانی آزادی، در دو دوره قدیم و جدید در اندیشه سیاسی غرب را برگزیده است و نشان می دهد که چرا و چگونه آزادی در اصل یک مفهوم گفتمانی است و یا حداقل تعلقی خاص به جامعه خاص خود دارد و ضرورتا به شکل تعمیم یافته قابل مقایسه نیست.
    کلیدواژگان: آزادی، لیبرالیسم، فضیلت، امنیت، مالکیت
  • محمد جواد موسی نژاد، محمد باقر خرمشاد * صفحات 77-101
    سیاست گذاری تقسیم اراضی در جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار نهادهای حاکمیتی قرار گرفت. ضرورت ایجاد تغییرات بنیادی در وضعیت زمین و زمین داری در کشور، تمرکز شعارهای انقلاب بر عدالت اجتماعی و درخواست های روستائیان برای تغییر در شیوه زمین داری از عواملی بودند که موجب شد تا این مسئله مورد توجه قرار بگیرد. این فرآیند که از سال 1358 آغاز شد و تاکنون با فراز ونشیب هایی تداوم یافته است، دارای پیامدهایی در فضای اجتماعی روستاها و بالتبع کشور بوده است. مقاله پیش رو حاصل پژوهشی است که بدلیل موضوع نو و بدیع، در آن از روش مصاحبه عمیق برای گردآوری اطلاعات و داده بهره گرفته شده است. این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که پیامدهای اجتماعی تقسیم اراضی در جمهوری اسلامی ایران چیست؟ برای پاسخ به این سوال، ضمن رجوع به نخبگانی که در هیئت های 7 نفره تقسیم زمین در اوایل انقلاب مشغول به کار بوده اند و یا به نوعی در وضع و تصویب قوانین مربوط به زمین در جمهوری اسلامی ایران سهیم بودند، به گردآوری داده در مورد پیامدهای اجتماعی تقسیم اراضی پرداخته شد. تقویت بنیان های اقتصادی و اجتماعی روستاها، تقویت و تشویق همکاری جمعی بین روستائیان با شکل گیری نظام بهره برداری مشاع، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و ایجاد و تقویت سرمایه اجتماعی پیامدهای اجتماعی تقسیم اراضی انقلاب اسلامی ایران می باشد. با تدوین پرسشنامه جدیدی مجددا به نخبگان مذکور مراجعه شده و به اولویت بندی پیامدهای اجتماعی تقسیم اراضی در جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: تقسیم اراضی، جمهوری اسلامی ایران، اصلاحات ارضی، عدالت اجتماعی، توسعه
  • بهنام سرخیل *، فاتن خزعلی صفحات 103-133
    تصویرسازی در روابط بین الملل که تحت عناوینی همچون اعتبار، حیثیت و پرستیژ بین المللی مطرح می شود ، از آن روی اهمیت ویژه دارد که عموما تصویر واقعیت از خود واقعیت مهم تر تلقی می شود. علی الخصوص که بخش عمده ای از قضاوت های افکار عمومی و ارزش گذاری های کنش گران بین المللی (نظیر سازمان ها و شرکت های چندملیتی) متاثر از این موضوع بوده و حتی اغلب مکانیزم های موجود در عرصه بین المللی نیز بر پایه تصویرسازی ها استوار می گردد.
    اکنون با نظرداشت روند کلی مناسبات دو بازیگر مهم بین المللی یعنی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی این پرسش مطرح می شود که آیا امکان شناخت ماهیت ، چرایی و به تبع آن دسته بندی اقدامات و شیوه های عمل آمریکا در حوزه تصویرسازی علیه ایران وجود دارد؟ مقاله حاضر درصدد است با شیوه تحقیق توصیفی تحلیلی و براساس رهیافت های هنجارگرایانه ، به تبیین وجوه مختلف تصویرسازی از جانب آمریکا و رابطه آن با مباحثی همچون امنیتی ساختن و تهدید فضای هنجاری کنش گران بین المللی بپردازد و ضمن بررسی استقرایی نمونه هایی از طرح ها ، برنامه ها و اقدامات دستگاه سیاست خارجی آمریکا بتواند دسته بندی مفهومی جدیدی از لایه بندی تصویر سازی تهدیدانگار نسبت به جمهوری اسلامی ایران ارائه نماید.
    کلیدواژگان: تهدید، تصویرسازی، جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا، امنیتی ساختن
  • سمیه حمیدی *، پیمان زنگنه صفحات 135-162
    جنبش های اسلامی معاصر از جمله جنبش های ضد هژمونیکی محسوب می شوند که در فرآیند تکاملی آن ها، برخورداری از ایدئولوژی، رهبری کاریزماتیک و تشکیلات سازمانی منسجم در ماهیت کنشگری آنان حائز اهمیت است. ایدئولوژی، تعیین کننده آرمان و استراتژی جنبش های اسلامی است که در جذب توده ها و آماده نمودن آنان برای کنش فعالانه موثر است. در این راستا نقش رهبری در تدوین، تفسیر و تحول ایدئولوژی از یک سو و برپایی تشکیلات سازمانی منسجم و منعطف، جهت هدایت و جذب توده های مردمی به سمت کنش دینی سیاسی قابل توجه است. با توجه به این که دو جنبش اخوان المسلمین و حزب الله از جمله جنبش های اسلامی هستند که سابقه چند دهه فعالیت سیاسی تشکیلاتی دارند اما به نظر می رسد که جنبش حزب الله لبنان به دلیل بهره مندی از مولفه هایی چون ایدئولوژی انعطاف پذیر، ساختار تشکیلاتی منسجم، رهبری کاریزماتیک و استراتژی های عمل گرایانه نسبت به اخوان المسلمین در جذب توده های مردمی و تاثیرگذاری بر عرصه قدرت سیاسی، کنش فعالانه تر و موثرتری را از خود به نمایش گذاشتهاست.
    کلیدواژگان: اخوان المسلمین، حزب الله، گرامشی، بوتکو، ایدئولوژی، هژمونی، رهبری
  • علی اکبر جعفری، میثم بلباسی، شهرام اسفندیار * صفحات 163-200
    سازمان همکاری شانگهای به عنوان نمونه بارزی از منطقه گرایی نوین در آسیا، با هدف حل وفصل اختلافات مرزی و تقویت اعتماد متقابل میان اعضاء به وجود آمد که تدریجا منجر به توسعه سازمان و توجه آن به موضوعات اقتصادی و بازرگانی و... گردید. ایران هم در سال 2004 عضو ناظر این سازمان منطقه ای شده و با توجه به این مسائل، مقاله حاضر با استفاده از رویکرد نظری منافع ملی و همگرایی و استعانت از روش توصیفی تحلیلی مترصد پاسخ به این سوال است؛ اهداف و منافع ایران در عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای چیست؟ این مقاله عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان را، منوط به موضع مثبت اعضا به ویژه روسیه و چین به عنوان موتور محرکه سازمان می داند و این گزاره را فرض می گیرد که استراتژی جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست های همکاری منطقه ای، کسب فرصت های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و هم چنین بالا بردن قدرت چانه زنی در برابر غرب است؛ که ازجمله دلایل و منافع اصلی علاقه مندی ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای بوده است. یافته های مقاله نشان می دهند که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، فرصت ها و دستاوردهای زیادی برای ایران در زمینه های اقتصادی، تجاری، سیاسی، امنیتی و فرهنگی داشته است و با توجه به پتانسیل و توانمندی های ایران، بر پیوند استراتژیک ایران و سازمان فوق الذکر افزوده شده است که با توجه به دگرگونی های بین المللی، ایران می تواند از پتانسیل های سازمان برای تامین منافع ملی و ارتقاء جایگاه خود در سطح منطقه ای و بین المللی در راستای اهداف چشم انداز بیست ساله گام بردارد.
    کلیدواژگان: نظام دوقطبی، منافع ملی، همگرایی، منطقه گرایی، سازمان همکاری شانگهای، ج، ا، ایران
|
  • Mahdi Naderi * Pages 5-34
    The extent and severity of the destruction and financial damages are the effects of the ethical and unethical approaches of intellectuals and the warriors. The theory of war ethics intends to define the nature of forces’ behavior with the un/aggressor. With the start of ISIS war in Iraq, Ayatollah Sistani issued a statement addressed to the Iraqi Mujahedeen forces to explain the ethics of Jihad in Islam. This article using qualitative content analysis methods aims to to reply to the main question: “what is Ayatollah Sistani’s approach to war ethics?”
    According to former studies, “preventive ethics” have the power to analyze the theory of war ethics in Ayatollah Sistani’s perspective. The ethics that are based on the Koranic verses and Sonat, respect people’s life and property, and try to align them with the human values and moralities. Based upon these ethics, Mojahedins can benefit from Gods’ blessings to the extent that war ethics are respected.
    Keywords: Ayatollah Sistani, Islam, ISIS, war ethics
  • Milad Movahedian *, Asghar Eftekhari Pages 35-58
    Tolerance has been investigated by various aspects. The subject of this paper is political tolerance, which can be considered as one of the important duties of governments and politicians to achieve national unity and the growth and advancement of different thoughts in society. To accurately understand the concept of tolerance, it is necessary to specify its various dimensions so that the audience can find a profound understanding of this key concept. In this article, from the perspective of Ayatollah Mahdavi Kani, the definition and analysis of political tolerance has been addressed. The reason why Ayatollah Mahdavi Kani is selected for this subject is his scientific and political position and his orbit based on his theory that can be a model for today's society.
    Using the method of analysis of the main texts on the issue of political tolerance, researchers have achieved eight main questions about tolerance, and then inference and presentation of Ayatullah Mahdavi's view on these eight axes using their content analysis method. The axis is: What does tolerance mean? What are the basics of tolerance? , Who is tolerant of whom is worthy?, Tolerance to whom is it necessary? What tolerance is required? What is the purpose of tolerance? And finally, where is tolerance and what indicators are understood? The results of the research show that: he defined tolerance as tolerance, patience and enjoyment and charity. Political power, social solidarity and compliance with the Provincial considered the basis of tolerance. Tolerance was the duty of the rulers of the Islamic community, and considered friends and opponents and even enemies as three groups that they should be treated with tolerance towards them. They did not accept tolerance without framework and they considered the goal of tolerance as creating unity in Islamic society. For tolerance, there were boundaries, for example, the system of oppression of the kingdom, the counter-revolutionaries of the outskirts, harming national interests, insulting the sanctity, carrying out vices in the public domain, etc., were not tolerated. There are also indicators of tolerance such as respect for minorities, dialogue with opponents and human behavior with enemies in their political arena.
    Keywords: Political tolerance, Islamic societies, Islamic revolution, Ayatollah Mahdavi Kani
  • Farshad Shariat * Pages 59-75
    Freedom is an abstract concept that is more understandable with its constraints. Freedom within the fabric of the Socratic philosophy was just a virtue. In the Christian era, at first, it had a theosophical meaning and then in context of Scholastic era changed, as servant of God. Then in the modern age, it reduced as security and possessive individualism. Analyzing freedom as a discourse, this article shows why and how each concept of freedom has its proper context in history and political philosophy; ancient and modern. Therefore, the unity and uncontested attitude is essentially unconscious and non-historical. By a comparative and analytical method, this article pursues freedom as a discourse through its observation in ancient and modern in western political philosophy, and consequently shows that why and how freedom is a discourse and originally has its own philosophical and historical context; specifically fabricated for its proper society, and is not necessarily comparable in the general form.
    Keywords: freedom, Liberalism, Virtue, Security, Ownership
  • Mohammad Javad Mosanejad, Mohammad Bagher Khoramshad * Pages 77-101
    The policy of dividing land in the Islamic Republic of Iran immediately became the agenda of sovereign institutions, right away after the victory of the Islamic Revolution. The necessity of making fundamental changes in the state of land, and land use in the country, the focus of the revolutionary slogans on social justice, and the demands of villagers to change land management were among the factors that led to this issue being addressed. This process, which began in 1979 and has continued with ups and downs, has had implications for the social space of the villages and the country.
    To this end, this research intends to gather information and data through a deep interviewing method. In this method, plus referring to the elites who worked in the 7-person delegation of land in the early days of the revolution, or somehow contributed to the establishment and approval of land laws in the Islamic Republic of Iran, the results were compiled by dividing the social consequences lands were dealt with. In the next step, the AHP (Hierarchy Analysis) technique has been used more than other methods in management science. In this regard, by elaborating a new questionnaire, the elites have been referred to this section to prioritize the social consequences of land division in the Islamic Republic of Iran.
    Keywords: land dividing, The Islamic Republic of Iran, social justice, development, land modifications
  • Behnam Sarkhil *, Fanten Khazali Pages 103-133
    Image making in international relations that is also called under various titles such as credit, reputation and international prestige arises, is so important because the picture of reality is generally seen more important than the reality itself. In particular, most evaluations and judgments of the public or international actors (such as organizations and multinational corporations) are taken from image making and even most of the existing mechanisms in the international arena are also based on the image makings.
    Regarding the relations between Iran and the USA, in general, this question may arise whether it is possible to categorize the threatening acts of the USA against Iran? So this article is intended by using the descriptive analytical method and with approaches based on constructivism and the social side nature of international relations to clarify the concept of threat and its relation to topics such as Securitization and the threat of Normative space of international actors. And investigating the actions and reactions of the USA, this article aims to pose new conceptualizations of different layers of the threatened.
    Keywords: the threat, image making, IRI, USA, securitization
  • Somayeh Hamidi *, Peyman Zanganeh Pages 135-162
    Deconstruction is a strategy for demonstrating the contribution of philosophy to achieving the meaning of democracy in the postmodern world. It seeks to establish philosophical principles consistent with the principle of tolerating others and democracy in the post-democracy world. Meanwhile, Derrida's ideas in the field of socio-political democracy, such as future democracy and its oncoming challenges, are also rooted in his philosophy. Hence, democracy and deconstruction are the two sides of a coin, and one cannot be understood without the other. This connection is unbreakable and necessary and pivotal to Derrida's thinking about philosophy and politics. The breakthrough has come to suggest new horizons with the critique of modern systems including Western democracies that marginalized forces on the frontiers of democracy can actively participate in determining their own destinies. Contrary to positive methods, the underlying breach does not have a relative relation with the ultimate clarity of the Western society, and it is considered to be the fruits of the linear maturity of history. On the contrary, with the critique of metaphysical systems, it is a strategic breakthrough, so that the inertia of the universe becomes the instrument of successive negotiation. As far as the subject of this article is concerned, it attempts to define the Western metaphysical breakdown, then it shows how Derrida has benefited from this strategy in order to open up the political blockade of Western democratization with ongoing openings. The study of the link between deconstructive philosophy and democracy and how they interact with each other will be the cornerstone of this article.
    Keywords: Metaphysics of Presence, Deconstruction, Liberal Democracy, Future Democracy
  • Ali Akbar Jafari, Meisam Belbasi, Shahram Esfandiyar * Pages 163-200
    The Shanghai Cooperation Organization as an example of the new regionalism in Asia, in April 1996 to join Russia, China, Central Asian states (except Turkmenistan) and observer status of Iran, India, Mongolia and Pakistan was formed. It seems that the primary purposes of the organization were resolving border disputes and strengthening mutual trust and good neighborly relations between members of the belt, which gradually led to the gradual development of the organization and its attention to issues of economic and business. This paper describes important aspects of the Shanghai Cooperation Organization and seeks to answer the question of what Iran can benefit from full membership in the Shanghai Cooperation Organization and in this way, what opportunities and challenges to be confronted? This paper assumes Iran's permanent membership in an organization as subjected to a positive stance of Russia and China as the driving engine of the organization's members, and regards it in line with the strategy of the Islamic Republic of Iran, the policy to gain the opportunity, security, economic, commercial, cultural, and also enhancing the bargaining power of the West. These are among the main reasons for the Iran’s interest in full membership of the Shanghai Cooperation Organization.
    Keywords: Bipolar system, Convergence, Regionalism, Shanghai Cooperation Organization, The Islamic Republic of Iran