فهرست مطالب

دانش سیاسی - سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1385)

مجله دانش سیاسی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1385)

  • 196 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/02/27
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 5
  • مقالات
  • اصغر افتخاری صفحه 7
    این واقعیت که سیاست عملی تابعی از مفاهیم و نظریه هاست، تحلیلگران را بدان وامی دارد که در مقام شناخت و تجویز الگوهای مدیریتی، نسبت به درک معانی و ملاحظات اجرایی ناشی از ماهیت مفاهیم، اهتمام ویژه ای داشته باشند؛ از جمله این مفاهیم بنیادین که در حوزه فلسفه سیاسی معاصر بدان توجهی خاص شده است، می توان به «مصلحت» اشاره داشت.طرح مفهومی و نظری «مصلحت» در میراث فکری ایرانی، از جمله مزایایی است که پرسش از «چیستی» و «کاربرد عملی» مصلحت در اندیشه ایرانی را توجیه می کند. افزون بر اینکه بومی بودن این چارچوب تحلیلی و حضور عناصر هنجاری در آن، دلیل دیگری است که ضرورت طرح این پرسش را مشخص می کند. به منظور پاسخ به این پرسش، نویسنده نخست، و به اجمال، حوزه های اصلی اندیشه سیاسی در ایران را بررسی کرده و بر اساس آن، در هر حوزه، به شناخت معنا و شناسایی اصول کاربردی مصلحت در عرصه حکومتی، اهتمام ورزیده است. نتیجه آنکه تصویری نسبتا جامع از مصلحت ارائه شده که قابلیت عرضه در عرصه فلسفه سیاسی مدرن را داراست.
    کلیدواژگان: سیاست، قدرت، مصلحت، شریعت، حکومت، اندیشه سیاسی، ایران
  • احمد جالینوسی صفحه 39
    بعد از پایان دوران صلح بریتانیایی و شروع عصر صلح آمریکایی، ایالات متحده نقش اساسی و مهمی در ساختار امنیتی خلیج فارس و اداره ترتیبات آن به عهده گرفت و همچنان تلاش کرده پس از جنگ اول و دوم خلیج فارس، نفوذ و حضورش را تقویت کند؛ به ویژه اینکه در جریان اشغال کویت توسط عراق، کویت به عنوان یک عضو شورای همکاری خلیج فارس به وسیله سایر اعضای این سازمان امنیت منطقه ای حمایت نشده و آزادسازی کویت به وسیله ائتلاف نیروهای چندملیتی تحت رهبری ایالات متحده فراهم گردید.پس از حادثه 11 سپتامبر 2001م. ایالات متحده با اتخاذ راهبرد یکجانبه گرایی، حضور خود را در منطقه افزایش داد و کوشش کرد به همراه متحد سنتی خود، بریتانیا، به کشور عراق در سال 2003 میلادی تهاجم کند و زمینه حضور هژمونیک خود را فراهم نماید؛ بنابراین، تحولات راهبردی تحت سیاست یکجانبه گرایانه جدید امنیتی آمریکا در جهت هژمونی این کشور در منطقه پدید می آید.نویسنده مقاله در طی این پژوهش تلاش می کند به سؤال «جهت و ابعاد تحولات راهبردی در منطقه خلیج فارس پس از تهاجم ایالات متحده و بریتانیا به عراق در سال 2003م. چیست؟» به روش توصیفی- تحلیلی خ دهد.
    کلیدواژگان: خلیج فارس، ایالات متحده آمریکا، عراق، یکجانبه گرایی، راهبرد
  • محمد جواد جاوید صفحه 59
    در نگاه اول بررسی روابط پست- مدرنیسم و جمهوری اسلامی رابطه غریب و دست نیافتنی تلقی می شود. اما بازخوانی روابط دین و مدرنیسم به مثابه دو عنصر مؤثر در طرز تلقی ما از یک جامعه پست- مدرن، این امکان را به ما داده است تا دست کم مدعی نوعی عموم و خصوص من وجه در تحلیل روابط و تبیین تعامل جمهوری اسلامی در ایران و پست- مدرنیته موجود در غرب باشیم. در این فرض تنها بدان جنبه از عناصر پست- مدرنیسم عنایت شده که ناظر به مقوله معرفت و تعلق اعتقادی فردی و یا اجتماعی است. بالطبع جمهوری اسلامی نیز همچون پست- مدرنیسم متغیر وابسته ای است که بر محور نوع نگاه به معرفت دینی در این دوره ارزیابی و تفسیر شده است. حاصل این مقاله قبول نوعی تاثیر متقابل جمهوری اسلامی در معنای عام و جمهوری اسلامی ایران در مفهوم خاص آن با پست- مدرنیسم در فرایند قوت و قوام دینداری در عصر حاضر است.
    کلیدواژگان: جمهوری اسلامی ایران، پست، مدرنیسم، سکولاریسم، مدرنیته، هویت دینی، جمهوریت، اسلامیت
  • غلامرضا خواجه سروی صفحه 85
    رقابت سیاسی از موضوعات پذیرفته شده در نظام جمهوری اسلامی است. ثبات سیاسی نیز ذهن مشغولی عمده کسانی است که به تداوم حیات نظام سیاسی علاقه‎مندند. این مقاله در پی آن است که برای تحلیل پیوند دو مؤلفه رقابت سیاسی و ثبات سیاسی، چارچوبی ارائه دهد که در پرتو آن بتوان تاثیر ثبات سیاسی را بر رقابت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران سنجید. برای این منظور لازم است مفاهیم مهمی چون رقابت و ثبات سیاسی تحلیل و بررسی شود و بر اساس آن ساختار نظری ای استوار شود که از قابلیت لازم برای تغییر رفتارهای سیاسی و در ادامه ارائه تجویز برای سیاستهای آتی برخوردار باشد. نویسنده در این مقاله با نگاه به شرایط جمهوری اسلامی ایران، در پی آن است که بنای یک چارچوب نظری بومی را بگذارد.
    کلیدواژگان: رقابت سیاسی، ثبات سیاسی، مشارکت سیاسی، ایران، سیاست
  • جلال درخشه صفحه 117
    بازسازی اندیشه دینی یکی از مؤلفه های اساسی گفتمان دینی- سیاسی ایران معاصر به شمار می‎آید که در جهت تجدید حیات دینی و کارآمدتر کردن دین صورت پذیرفته است. این بازسازی متضمن اهدافی چون تعمیم اندیشه دینی برای ایفای نقش برتر سیاسی و اجتماعی، همانند کردن آن با مقتضیات زمان و بهره‎گیری از توانمندی های دین برای مبارزه با استبداد داخلی و سلطه خارجی بوده است. گسترش دامنه این بازشناسی در میان اندیشمندان شیعی ایران نقطه عطفی در تحولات فکری و عملی تاریخ معاصر ایران است. این مقاله در صدد است که ضمن توضیح این مقوله و تاثیر آن بر گفتمان سیاسی شیعه، بازسازی اندیشه دینی را از دیدگاه استاد مطهری(ره) تبیین کند.
    کلیدواژگان: اندیشه دینی، ایران معاصر، گفتمان سیاسی شیعه، استاد مطهری
  • کاووس سیدامامی صفحه 143
    در تبیین مسائل قومی در ایران غالبا روابط میان اعضای گروه های قومی با اعضای جامعه بزرگ تر نادیده گرفته می شود و بر نقش فرایندها و ساختارهای کلان و نیز سوءاستفاده خارجی و نخبگان قومی از تفاوتهای قومی تاکید می شود. تحقیق حاضر تلاشی است برای فهم روابط قومی از منظر تجربه های روزمره مردم و سازوکارهایی که از طریق آن، هویتهای جمعی و مرزهای قومی در روابط میان «خود» و «دیگری» و در پرتو مناسبات قدرت شکل می گیرند.
    برای این منظور نویسنده ضمن اشاره به دیدگاه های کلان موجود در این زمینه و نقد و بررسی آنها به ضرورت طرح و مبنا قرار دادن رویکردی جایگزین اشاره دارد که ترکیبی از دو رویکرد «رابطه ای» و «برساخته گرا» است. در مقاله استدلال می شود که تنوع قومی در ایران همچنان ماندگار خواهد بود و تفاوتهای قومی می توانند تحت شرایط خاصی در خدمت بسیج احساسات گروهی و خلق هویتهای واگرا قرار گیرند. آگاهی به شرایط و عواملی که سبب تنش در روابط قومی در ایران می شوند، می تواند به اتخاذ راهکارهای اجرایی بهتر و مؤثرتر مدد رساند.
    کلیدواژگان: قومیت، ایران، هویت، ناسیونالیسم قومی، سیاست قومی
  • معرفی کتاب
  • محمدرضا احمدی طباطبایی صفحه 167
  • علی اکبر علیخانی صفحه 177
  • صفحه 189
|
  • Dr. Asghar Eftekhari Page 7
    The fact that practical politics is a function of concepts and theories has made the analysts endeavor specifically to understand the meaning and executive aspects derived from the nature of concepts in order to realize and prescribe managerial models. One of these basic concepts especially dealt with in contemporary political philosophy is “expediency”.The conceptual and theoretical rendering of “expediency” in Iranian intellectual heritage are the assets that justify our asking about the nature and practicality of expediency in Iranian thought. The indigenous nature of this analytical framework and the presence of normative elements in it are other reasons that determine the necessity of such a question.To answer this question, the writer has first, and succinctly, surveyed the main fields of political thought in Iran and, on that basis, has tried to realize the meaning and practical principles of expediency in government. The result is a relatively comprehensive picture of expediency which can be presented in modern political philosophy.
  • Dr. Ahmad Jalinousi Page 39
    After end of Pax Birtanica, Pax Americana begins in Persian Gulf and specially U. S regional Policy plays an important role after the first and second war in the region. This paper examine the impact of U.S invasion in 2003 to Irak Which occupied Kuwait in 1990 and tried to access massive destruction weapons with focusing on security arrangements in Persian Gulf.It is necessary to mention that the Gulf cooperation council could not help and support Kuwait against Irak. Therefore, U.S and its traditional supporter U.K Attacked iraqi batiste regime in attention to change it. Then U.S attempted to increase its influence and presence in the region for accessing to hegemony in Persian Gulf. The question as follows: What is the impact of U.S regional strategy based on unilateralism after its attack to Irak on regional security arrangements in Persian Gulf?We shall try to answer to this question by descriptive and analytic methodology.
  • Dr. Mohammad Javad Javid Page 59
    Associating the I.R. of Iran with postmodernism seems to be far-fetched at first sight. But a “religion-modernism” relationship as two effective factors in our understanding of a postmodern society has enabled us to claim at least some overlapping features when analyzing the interrelationship of the I.R. of Iran and the western postmodernism. The assumption here has only considered that aspect of postmodernism which deals with the epistemology and the social or individual ideologies. Quite naturally, the I.R. of Iran, the same as postmodernism, is a dependent variable examined according to how the religious knowledge is viewed at the time.The result is the approval of some kind of mutual influence between the Islamic Republic in its general and specific senses and postmodernism in the process of the invigorated religiosity in the present time.
  • Dr. Gholam Reza Khajeh-Sarvi Page 85
    Political Competition is both Sanctioned and Practised in the Islamic Republic of Iran. Those Concerned with longetivity of the current Political System are also Concerned about Political Stability.The author attempts to offer a frame work for analyzing the relationship between Political contest and stability, and measuring the impact of Political contest on Political stability in the Islamic Republic of Iran.
  • Dr. Jalal Derakhsheh Page 117
    Reconstruction of religious thought is a main Component of religion _ political discourse in contemporary Iran and reflects a long-Standing aspiration to revive religion and to make it more amenable to contemporary human needs. Reconstruction involves defining a broader political and Social role for religion, adapting religious thought to requirements of time, and utilizing potentials inherent in religion the tight against internal despotism and external domination. Expanding in the Scope of this reconstruction, has been a major turning Point in Shi`I Political discourse and Practice.In this article, the issue of reconstruction of Shi`I thought and its impact on contemporary Shi`I Political thought is addressed in light of Morteza Motahari’s work and views on reconstruction of religious thought.
  • Dr. Kavous Seyed Emami Page 143
    When expounding on ethnic problems in Iran, the relations between the members of the ethnic groups and those of the larger community are often neglected and the role of processes and big structures and misuse of ethnic differences by foreign forces and elite groups are highlighted. The present study attempts to understand the ethnic relations from the point of view of people’s everyday experiences, and the mechanisms by which the social identities and ethnic boundarics are developed in the relations between “self” and “others” and in light of power relations.To achieve this, the writer overviews and criticizes the existing general perspectives and propounds an alternative perspective that combines the “relational” and “constructivist” approaches to ethnic relations. On the basis of this analysis, Iran will continue to have ethnic diversity, while ethnic differences can, under particular circumstances, lead to mobilization of group sentiments and construction of divergent identities. Awareness of such circumstances and factors that elicit tension in ethnic relations in Iran can help policymakers to come up with better and more effective policies.