فهرست مطالب

فصلنامه مقالات و بررسیها
شماره 1 (پیاپی 87، 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/05/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بررسی تقریر اشاعره از نظریه خلق از عدم
    مرتضی براتی صفحه 1
    آفرینش از مفاهیم اساسی در جهان بینی اسلامی است که نقشی برجسته در همه ابعاد اندیشه دینی ایفا می کند. در این میان متکلمان اشعری به منظور تعظیم خداوند، با وسعت بخشیدن به قلمرو قدرت و اراده الهی، نظریه خلق از عدم را برگزیده اند. این دیدگاه مبتنی بر پیش فرضها و لوازم خاصی است و از برخی مشکلات عقلی رنج می برد. در این مقاله سعی شده است مبانی این نظریه بررسی و مشکلات و لوازم عقلی آن مطرح شود و سپس مورد نقد قرار گیرد. ترکیب نظریه اشاعره با وجود شناسی ملاصدرا پیشنهادی است که می تواند تصویری قابل دفاع از خالقیت الهی پدید آورد.
    کلیدواژگان: خلق از عدم، فیضان، خلقت، اشاعره
  • احمد بهشتی، محمد شهابی صفحه 35
    با اینکه متکلمان امامی، اشعری و معتزلی، خداوند را مرید دانسته اند و در باب مساله اراده الهی بحث کرده اند، لکن از چند لحاظ میان آنها اختلاف است: 1 آیا اراده، صفتی است عین ذات یا زاید بر ذات؟ 2 آیا اراده، از صفات قدیم است یا حادث؟ 3 آیا اراده، از صفات ثبوتی است یا سلبی؟ 4 آیا اسناد اراده به خداوند حقیقی است یا مجازی؟ 5 آیا اراده، صفتی است موجود یا از احوال است؟ این نوشتار آراء هر سه مکتب کلامی را درباره مساله اراده الهی بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: اراده، اراده داعی صفت ذات صفت فعل حال
  • مجتبی زروانی ترجمه: علی غفاری صفحه 55

    بی تردید اندیشه های وجودشناختی شیخ اکبر، محیی الدین بن عربی و شنکره از بزرگترین ره آوردهای حوزه ه تحقیقات نظری و کشف و شهودهای عرفانی در گستر ه عالم اسلام و خطه پهناور هند، بلکه سرتاسر پهنه خاک به شمار می رود. اندیشهای عرفانی که در تنگنای حصار «وجود بما هو موجود» محدود و محصور نمی ماند، بلکه فراتر از همه شناخت آن را روزنه ای به روی خورشید و راهی به سوی رهایی می داند و مکتب رفیعی را بر شالوده آن استوار می سازد که به مکتب «وحدت وجود» معروف است. از این روی، نوشتار حاضر به لحاظ اهمیت موضوع برای شناخت عمیق تر و فهم هر چه بهتر آرا و اندیشه های وجودشناختی این دو اندیشمند بزرگ مسلمان و هندو براساس وجوه تشابه و قرابتهای قیاس پذیر که مآلا آنها را در کنه و ذات خود همسان جلوه می دهد، به بررسی و مقارنه مفهوم ذات بلا تعین در نظام عرفانی ابن عربی با نیرگونه برهمن شنکره، که در هر دو مکتب «وجود» خوانده می شود، می پردازد.

    کلیدواژگان: لاتعین، اسم، شناخت، وصف، عدم، وجود، اضداد، تفکر
  • محمد سعیدی مهر، معصومه سهرابی صفحه 81
    یکی از مسایل مهم در حوزه فلسفه ذهن معاصر، مساله «اذهان دیگر» است که امروزه با دو رویکرد معرفت شناختی و مفهومی از آن بحث می شود. در این مقاله پس از توضیح صورت مساله در دو رویکرد یاد شده و مروری بر تاریخچه آن، بر مساله معرفت شناختی اذهان دیگر متمرکز شده، به بررسی یکی از پاسخ های ارایه شده به آن یعنی راه حل تمثیلی خواهیم پرداخت. مبنای اصلی این پاسخ آن است که ما می توانیم با تعمیم استقرایی حالات ذهنی خود به دیگران، باور به اذهان دیگر را موجه سازیم. پس از بیان برخی روایت های ابتدایی و تکمیلی این راه حل، ایرادات عمده ای که بر آن وارد شده است بررسی می گردد. البته ادعای نهایی این مقاله آن است که با دغدغه ارائه توجیه معرفت شناختی برای اعتقاد به اذهان دیگر، درجه احتمالی که از تمثیل مورد بحث حاصل می شود به حدی است که برای توجیه معرفتی این باور کفایت می کند.
    کلیدواژگان: فلسفه ذهن، معرفت شناسی، اذهان دیگر، تمثیل، حالات ذهنی، حالاتبدنی
  • قربان علمی، سیدماجد غروی نیستانی صفحه 101
    عشق انسانی که در آموزه های صوفیه و نیز منتقدان آنها غالبا با تعبیر «عشق مجازی» ظاهر می شود، یکی از مواضع غامض و دشوار در عرفان اسلامی است. اهمیت روزبهان در این عرصه، از آنجاست که وی نه تنها از به کاربردن اصطلاح رایج «عشق مجازی» تعمدا امتناع و به جای آن از تعبیر «عشق انسانی» استفاده می کند، بلکه تجربه عشق انسانی را برای تحقق عشق ربانی اجتناب ناپذیر می داند. آموزه روزبهان، بالطبع این پرسش را پیش می کشد که حیثیت معرفت شناختی عشق انسانی چیست که بدون تجربه آن، عشق ربانی رخ نمی نماید. در این پژوهش، به منظور یافتن پاسخ، نخست نشان داده می شود که تحسین عشق انسانی در اندیشه عرفا در قالب پارادایم های گوناگون رخ داده است؛ سپس جایگاه عشق انسانی در منظومه عرفانی روزبهان مورد کاوش قرار گرفته و با شرح واژه کلیدی «تجلی» و تبیین فرایند «تاویل»، نوآوری های روزبهان در این باب طرح و تحلیل گشته و وجوه تمایز اندیشه وی با عارفان دیگری که عشق مجازی را مقبول می داشته اند، تقریر شده است.
    کلیدواژگان: روزبهان بقلی، عشق انسانی، عشق مجازی، عشق ربانی
  • رضا فرشچیان صفحه 121
    قرائتی از سوره عصر که مغایر با قرائت های معتبر قرآن کریم می باشد به امیر مؤمنان (ع) نسبت داده شده است، از آن جهت که این قرائت در بردارنده اضافه هائی بر سوره عصر است، پذیرش آن به معنای حذف بخش هائی از قرآن کریم است، بررسی اسناد دو روایتی که این قرائت را به امام (ع) نسبت می دهد، بیانگر این است که این روایات از جمله اخبار آحاد است و جز توسط یک راوی مجهول الحال نقل نشده است، ابو اسحاق سبیعی تنها کسی است که روایت را از آن راوی نقل کرده است، روایت های ابو اسحاق از جهت عدم تصریح به سماع و تحدیث و نیز تدلیس او مورد نقد جدی رجالیان و محدثان قرار دارد، علاوه بر آن ابو اسحاق در سال های پایانی عمر از حافظه مناسبی برخوردار نبوده است، قرائت منسوب همراه با اختلاف نیز نقل شده است به گونه ای که این اضطراب و آن اخلال در سند، پذیرش آنرا ناممکن می سازد.
    کلیدواژگان: علی (ع)، سوره عصر، قرائت قرآنی، تحریف قرآن
  • یحیی کبیر صفحه 141
    استقراء، مساله ای است که از زمان ارسطو تاکنون فیلسوفان درباب آن سخن گفته اند. مشکل اساسی در مساله استقراء این است که چگونه می توان با مشاهده چند مصداق به نظریه یا فرضیه کلی دست یافت. فیلسوفان علم نظرات گوناگون عقل گرایی، تجربه گرایی، حساب احتمالات و غیره را مطرح کرده اند. شهید صدر در کتاب الاسس المنطقیه للاستقراء ضمن نقد دیدگاه های فیلسوفان غرب به ارائه نظریه نوینی پرداخته است. وی در این نظریه، دلیل استقرایی را در مرحله توالد موضوعی و توالد ذاتی تفسیر کرده و با تقسیم یقین به منطقی، ذاتی و موضوع، و با استمداد از علم اجمالی در علم اصول، یقین در دلیل استقرایی را موجه می سازد.
    کلیدواژگان: استقراء، یقین، علم اجمالی، توالد موضوعی، توالد ذاتی
|
  • The study of the Asharites view about ex nihilo
    Page 1
    Creation is one of the basic concepts which have a prominent role in all aspects of the Islamic world-view; especially that man has been invited to thinking and reflection in the creature and creative. That is why the philosophers, theologians and mystics have presented their view points in this sphere and opened a new opinion. Asharites tried to develop the sphere of divine will and power took the position of the ex nihilo. They claim that their view point was deduced from religious texts. This view point based on special grounds and requirements, bothers from some intellectual problems. This article tries to study the intellectual problems of this viewpoint.
  • Page 35
    The subject of Divine Will is discussed in three views of Imammieh, Moatazeleh, and Ashaereh scholars. In views of them, God has Will, however, there are differences between their beliefs: Is Divine Will a substance attribute or an attribute surplus to substance Is Divine Will an ancient or created attribute Is Divine Will an affirmative or privative attribute Is Divine Will a real or unreal attribute Is Divine Will an existing attribute In this article, the opinions of the three scholars are studied
  • Page 55

    Certainly, the ontological thought of Ibn Arabi and Shankara is the greatest achievements in the spheres of theoretical researches and mystical intuitions in Islamic world, India and all over the world. This thought that prepares the way to freedom, salvation and formation of pantheistic school. This article attempts to study the views and thoughts of these great thinkers of Islamic and Hindu world about ontology and compare them. It shows that undetermined essence in Ibn Arabi’s school and Nirguna in Shankara’s viewpoint are similar

  • Page 81
    The problem of "Other Minds", as one of the most important problems of the contemporary philosophy of mind, is usually considered through two different approaches; i. e. the epistemological and the conceptual ones. In this paper, after a short discussion of these approaches and a survey of historical issues, we will focus on the "analogical argument" as one of well-known responses to the epistemological problem. The main basis of this argument is that we are able to justify our belief in other minds through an inductive generalization of our mental states. We first explain some versions of the argument and then try to examine the most important objections against it. The final conclusion is that the analogical argument results in a probability of the existence of other minds, which is enough high to justify the related belief.
  • Page 101
    Human love, which in Sufism and its critics’ expression usually appears in the phrase “virtual love”, is one of the most challenging concepts in Islamic mysticism. The primacy of Ruzbihan in this arena is in view of the fact that he declines to use the common phrase “virtual love” and instead he uses “human love”. He also emphasizes that experiencing of human love is inevitable for achievement of divine love. Ruzbihan’s opinion arises this question: “what is the epistemological quality of human love that without experiencing it, divine love isn’t achievable. In this research, in order to answer this question, first it will be shown that human love in mystic thoughts isn’t admired only in one paradigm. At least five different paradigms can be found in their thoughts. Then the place of human love in Ruzbihan’s mystic system will be analyzed by explaining the keyword “Tajalli” and the process of “Ta’vil”. Finally Ruzbihan’s initiatives will be expressed and important distinctions between Ruzbihan and other Islamic mystics, who admire virtual love, will be under consideration.
  • Page 121
    One reading (qaraat) of Asr sura,, which is inconsistent with other valid readings, has been attributed to Ali (p.b.u.h). Because this reading contains additions to the Asr sura, its acceptation is not possible. A survey of two chains of traditions about this reading of the Asr sura attributed to Ali (p.b.u.h) shows that these traditions are of isolated type (khabar vahed). It also shows that the main narrator is an unknown person and there is only one single narrator, named Abu Ishaq al-Sbiai, who narrates it from the previous unknown narrator. From the point of view of tradition scholars Abu Ishaq al-Sabii’s traditions are weak due to the fact that he often doesnt state clearly that he has heard traditions himself. furthermore he suffered from mental disorder in the last decades of his life. Therefore, his traditions couldn’t possibly be accurate. What's more, there are a number of different citations based on his traditions. All this implies that his traditions have not been transferred to us sound and safe.
  • Page 141
    Induction is the issue about which many philosophers have discussed. The main question was raised in quest for how it is possible to constitute a theory or a hypothesis just by assembling some extensions. Philosophers of science have indicated different speculations on the theme in view of empiricism, arithmetic, contingencies and... Martyr Sadr, in his book "Al ‘Asases Al Manteqeiya Le Al Isteqra", not only has criticized the western philosophers, but suggested a new theory, on the basis of which inductive demonstration has been analyzed into two stages of subjective production and essential production; and moreover, he has distinguished between essence logical certitude and subjective logical one. Additionally, by making use of collective knowledge in principles in Islamic jurisprudence, he justified certitude based on inductive demonstration.