فهرست مطالب

پژوهش های عقلی نوین - پیاپی 4 (پاییز و زمستان 1396)

نشریه پژوهش های عقلی نوین
پیاپی 4 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حجت اسعدی* ، سید مرتضی حسینی شاهرودی صفحات 9-29
    این مسئله که آیا علم حضوری که از آن به عنوان سنگ بنای معرفت بشری یاد می شود، قابل اتصاف به صدق ‏و کذب هست و می توان روزنه هایی برای ورود خطا بدان، یافت یا نه، معمولا با پاسخ منفی از سوی ‏فیلسوفان مسلمان روبه رو است، اما در این نوشته بر خلاف دیدگاه مشهور حکما که علم حضوری را به دلیل ‏فقدان واسطه و فاصله، خطاناپذیر می دانند، با روش تحلیلی، مورد بررسی قرار می گیرد و در گام نخست با ‏اثبات حضوری بودن مشاهدات و مکاشفات عرفانی و در گام بعد با اثبات وجود خطا در مشاهدات عرفانی ‏و در برخی موارد وجود خطا در خود علم حضوری، خطاپذیر بودن این علم دست کم در مورد انسان اثبات ‏می شود، اما اثبات این مساله موجب اسقاط حجیت و اعتبار علوم حضوری نمی شود، بلکه معیار حجیت در ‏این ساحت از معرفت بشری عبارت است از رعایت شرط روش مندی و سلوک عقلایی که مورد پذیرش ‏دانشمندان این علم است.‏
    کلیدواژگان: علم حضوری، علم حصولی، مشاهده، مکاشفه، خطاپذیری
  • حمیدرضا اسکندری دامنه *، علی پورمحمدی صفحات 29-52
    معنای زندگی از جمله مهمترین دغدغه های انسان معاصر است. در عصر جدید اگر چه انسان پیشرفتهای چشمگیری در علم و تکنولوژی کرده است اما با معضلاتی از جمله بی معنایی زندگی درگیر شده است. این معضل عوامل مختلفی دارد. در این مقاله بر آنیم تلازم میان جاودانی و مسئله معنای زندگی را مورد برسی قرار دهیم. برای این منظور ابتدا به چیستی مرگ و نظریات گوناگون در این باره پرداختیم و سپس به پرسش معنای زندگی پرداخته و دلایل بروز این پرسسش و همچنین معنای مختلف آن را به تفصیل شرح دادیم و در نهایت مسئله جاودانگی و مسائل مترتب به آن مورد واکاوی قرار داده و در باب تلازم میان معنای زندگی و جاودانگی ،سه نوع نگرش را تفکیک کردیم:1- ضرورت جاودانگی برای معناداری زندگی. 2- نفی ضرورت جاودانگی برای معناداری زندگی. 3-جاودانگی عاملی برای بی معنایی زندگی. و به تفصیل به تحلیل و بررسی هر یک از این سه نگرش پرداختیم.
    کلیدواژگان: معنای زندگی، مرگ، جاودانگی، انسان، جهان پس از مرگ
  • محمد اصغری * صفحات 53-74
    در این مقاله می کوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا رورتی، فیلسوفی هگلی است؟ به یقین پاسخ به این پرسش آسان نخواهد بود و صرف آری یا نه، نمی تواند جوابی قانع کننده باشد، زیرا بدون شک رورتی از هگل تاثیر پذیرفته است. بنابراین به منظور ارائه پاسخی دقیق تر، ابتدا نگاهی اجمالی به جایگاه هگل در پراگماتیسم (قدیم و جدید) انداخته ایم تا ذهن خواننده نسبت به جایگاه هگل در اندیشه نئوپراگماتیستی رورتی روشن شود، سپس در بخش اصلی جایگاه هگل در اندیشه رورتی را تحلیل نموده ایم. برمبنای این تحلیل رورتی از چند جهت فیلسوف هگلی است. نخست این که همانند هگل دغدغه اجتماعی دارد و وظیفه فلسفه را در همین راستا تعیین می کند. هم چنین وی تحت تاثیر تاریخ گرایی هگل به نقد مدرنیته و فلسفه مدرن می پردازد و فلسفه و مسائل آن را یک پیشامد تاریخی قلمداد می کند. رورتی معتقد است که پس از هگل، فرهنگ فلسفی جای خود را به فرهنگ ادبی داد، فرهنگی که ریشه در تفکر هگلی دارد. اما در عین حال رورتی همانند هگل طرفدار عقل و روح مطلق نیست و از نظام سازی نیز به شدت بیزاری می جوید و از این رو به نقد این ویژگی های فلسفه هلگی می پردازد.
    کلیدواژگان: هگل، تاریخ گرایی، فلسفه، فرهنگ ادبی، پراگماتیسم، رورتی
  • مهدی گنجور * صفحات 75-96
    یکی از اساسی ترین کارکردهای فلسفه صدرالمتالهین-که نسبت به ساحت فلسفی آن کمتر مورد توجه واقع شده است- کارکرد هرمنوتیکی و تفسیر عقلانی معارف الهی با رویکردی وجودشناختی است.مساله اصلی این مقاله، ارایه یک الگوی کارآمد- مدل تاویلی- وجودشناختی صدرایی- به مثابه منطق فهم دین، در مقابل مدل فرم انگارانه تک گفتاری و مدل کثرت انگاری دینی نسبیت گرا می باشد. طراحی الگوی صدرایی از طریق بازسازی اصول و مبانی معرفتی و وجودشناختی حکمت متعالیه، از مهمترین یافته های پژوهش حاضر است.
    در این مدل، تقسیم بندی متداول و تثلیث رایج در بین هرمنوتیک پژوهان مدرن؛ یعنی مبنای متن محوری، مفسر محوری و مولف محوری، طبق اصول حکمت متعالیه درهم شکسته و هم متن، هم مخاطب و هم متکلم هرسه در فرایند فهم، مدخلیت و تاثیر بسزایی دارند.به نحوی که گویی عمل فهم دین، محصول تعامل و مشارکت هرسه عامل مذکور است.
    کلیدواژگان: ملاصدرا، مدل معرفتی، هرمنوتیک، دین، فهم دین
  • سید حسین حسینی * صفحات 97-118
    نقد پژوهی یکی از نیازهای کاربردی جامعه علمی به حساب می آید؛ اما این حوزه پژوهشی پر اهمیت، امروزه با آسیب ها و آفت-هایی روبرو است که از جمله آن، فرعی قلمداد کردن مساله نقد و فقدان نگاه روشمند به مفهوم نقد علمی است.
    در این مقاله پس از اشاره اجمالی به قلمرو مباحث نقد ادبی و نقد هنری، از عدم طرح موضوع مولفه های نقد علمی در این پیشینه سخن به میان آمده است و سپس با هدف ضرورت تمییز شاخصه های نقد علمی از نقدهای ذوقی و غیر علمی، به تبیین مولفه های هشت گانه نقد علمی پرداخته شده که عبارتند از: 1- نظام مندی، 2- الگومداری، 3- جامع نگری، 4- نگاه انتقادی، 5- ابتنای فلسفی، 6- تخصص مداری، 7- خلاقیت و 8- اخلاق مداری.
    بدون تردید برای دستیابی به یک "نظریه جامع نقد در حوزه علوم انسانی" نیازمند تبیین ضرورتها ، تعاریف و ویژگی های مفهوم نقد علمی هستیم چرا که بدون "نظریه نقد" راهی برای خروج از آسیبهای مطالعات نقد پژوهی علوم انسانی کشور وجود ندارد.
    کلیدواژگان: نقد علمی، نظریه نقد، روش شناسی نقد، نقدپژوهی
  • حسین اسعدی * صفحات 119-134
    در این مقاله تلاش نموده ام پاسخ ملاصدرا به «شبهه معدوم مطلق» را با بهره بردن از مفهومی تازه در فلسفه معاصر تحلیل نمایم. مفهوم خطای طبقه بندی در اندیشه گیلبرت رایل، فیلسوف بزرگ تحلیل زبان، جایگاهی ویژه دارد و رایل با مفهوم سازی این اصطلاح، نظریه کلاسیک ذهن و بدن را در فلسفه معاصر ویران می کند. نوشتار حاضر این ایده را پیش می نهد که مفهوم خطای طبقه بندی در اندیشه ملاصدرا وجود دارد و ملاصدرا در منحل نمودن متناقض نمای معدوم مطلق با تعبیر و اصطلاحی دیگر از همان مفهوم بهره برده است. جانمایه تحلیل ملاصدرا از متناقض نمای معدوم مطلق این است که نسبت به تمایز مفهوم معدوم مطلق وآن چه مصداق این مفهوم فرض می شود، اگاه شویم، یعنی اخبار از معدوم مطلق و عدم اخبار در یک طبقه منطقی قرار نمی گیرد و در این مقام ما به مفهوم خطای طبقه بندی می رسیم. پس متناقض نمای معدوم مطلق، مصداقی فنی برای خطای طبقه بندی محسوب می شود. ثمره این پژوهش، بهره بردن از زبان و واژگانی تازه برای مفاهیم فلسفی در سنت فلسفه اسلامی است به این بیان که فیلسوف سنت ما با مفهومی که به وسیله رایل صورت بندی شده، آشنا است و از آن بهره نیز برده است. بنابراین در این سپهر مقایسه ای، گفتگویی مشترک میان دو فیلسوف از دو سنت متفاوت را پیش نهاده ایم.
    کلیدواژگان: رایل، خطای طبقه بندی، ملاصدرا، معدوم مطلق، حکم
|
  • hojjat asadi *, Seyyed Morteza Hosseini Shahrudi Pages 9-29
    Muslim philosophers have usually provided a negative answer to this question that whether presential knowledge, which is believed to be the building block of human knowledge, could be endowed to truthfulness and falseness and if one can find some glimmers of fallibility to it or not? The present research has analytically investigated the widely held views of wise men who believe that presential knowledge is infallible due to lack of distance and mediation. In the first phase, mystic visions and unveilings are proved to be presential and in the next step they are proved to be fallible. Likewise, the existence of errors in the presential knowledge itself signifies its fallibility which is proved in human beings however. Nonetheless, it should be taken into account that proving this issue does not lead to waiving authority and credibility of presential knowledge, but the criterion for authority in this realm of humanistic knowledge includes observing the methodological requirements and rational conducts acceptable by the scholars of such a knowledge.
    Keywords: Presential Knowledge, Empirical Knowledge, Vision, Unveiling, Fallibility
  • hamidreza eskandari *, ALI POURMOHAMMADI Pages 29-52
    The meaning of life is one of the most important concerns of contemporary human. Although human has made spectacular advances in science and technology, he has encountered calamities such as meaninglessness of the life in whose creation many factors have been involved. The present paper is an attempt to investigate the issue of eternality and life meaning. To pursue this end, the meaning of the essence of death and different views in this regard are explained first and then the question of what is the meaning of life, the reasons for proposing such a question as well as its different meanings are addressed in details. Finally, the issue of eternality and its related issues are analyzed and the meaning of life and eternality and their implication with respect to three types of views are separately discussed: 1. The requirement of eternality for a meaningful life; 2. Negating the requirement of eternality for meaningfulness of life; 3. Eternality, a factor for a meaninglessness of the life. Having elaborated these three views, it would be clarified the different views to the meaning of eternality leads to adopt various views to the issue of life meaning.
    Keywords: Life Meaning, Death, Eternality, Human, the World after Death
  • Muhammad Asghari * Pages 53-74
    This paper tried to answer whether Rorty was a Hegelian philosopher. The answer to this question would not be a convincing “yes/no” response since Rorty was influenced by Hegel. Thus, to help the reader understand the place of reason in Rorty’s neo-pragmatic thought, this paper considered the place of Hegel in (classic and neo) pragmatism. Later, in the discussion, we referred to the status of Hegel in Rorty's philosophy. Upon this analysis, Rorty was a Hegelian in several aspects. Similar to Hegel, he had social concerns and justified the role of philosophy in the same direction. Under the influence of Hegel, Rorty, too, criticized modernity and modern philosophy and considered philosophy and its issues a historical contingency. Therefore, he held that after Hegel, the philosophical culture had been replaced by the literary culture, which rooted in Hegel’s philosophy. However, unlike Hegel, Rorty did not support the Hegelian absolute spirit and his systematization.
    Keywords: Hegel, Rorty, Historicism, Pragmatism, Literary Culture, Philosophy
  • Mahdi Ganjvar * Pages 75-96
    Among the most fundamental functions of Mulla Sadra’s philosophy one can mention the hermeneutic and intellectual interpretation of divine gnosis with an ontological approach, an issue which has not been addressed adequately. The main concern of the paper is to propose a working model as the logics of understanding religion which is a Sadrayeean hermeneutic ontological model. This model is formulated against the dogmatic form-based and religious relative pluralism models. The findings of this research lead to the reconstruction of a model through the gnostic and ontological principles and foundations of transcendental wisdom. In such a model, the common categorization and trinity among researchers in the field of hermeneutics – text oriented basis- authorship-orientation, and interpretation oriented are deformed. Thus, the texts produced from such processes, the audience, and the theologians all take drastic parts in the process of understanding, thresholding, and influencing.
    Keywords: Mulla Sadra, Gnostic Model, Hermeneutic, Religion, Understanding Religion
  • sayyed hossein hosseini * Pages 97-118
    Criticism research is one of the functional needs of the scientific community. This field of research is of a paramount significance albeit it is faced with some defects and shortcomings, among which is being considered peripheral and there is lack of a methodological view to scientific criticism. This paper attempts to have a glance at the domain of literary and artistic criticism issues and then discusses the lack of considering topics on the criteria for scientific criticism. The second part of the paper points out to the necessity of making distinctions between scientific and objective criticism and that of subjective and non-academic ones. Scientific criticism is systematic, model-oriented, comprehensive, critical, enjoys a philosophical basis, specialized, creative, and ethical. Admittedly, to reach a comprehensive theory in of criticism in humanities the significance, definitions and characteristics of scientific criticism should be stated as without having criticism theories there would be no way to avoid damages of criticism research studies for Islamic sciences.
    Keywords: Scientific criticism, Theory of Criticism, Methodology of Criticism, Researching Criticism, Humanities
  • Hossein Asaadi * Pages 119-134
    In this paper, I tried to analyze Mulla Sadra’s solution to the paradox of Ma‘dūm Motlaq (absolute non-existent) with the aid of “category mistake.” This concept had an important place in the thought of Gilbert Ryle, who conceptualized it to undermine the classical view of the mind-body problem. In this paper, we argued that Sadra used the same concept in other terminologies to solve the paradox of absolute non-existent. The basis of Mulla Sadra’s solution to the paradox rested on distinguishing the concept of Ma‘dūm Motlaq, and the object of that concept, which showed the knowledge of the two was not in one logical category. This meant there were two different logical categories to solve the paradox. Thus, the paradox itself became an instance of a category mistake in the thought of Ryle. We argued that category mistake, expressed by Ryle, had been used by early Islamic philosophers like Mulla Sadra.
    Keywords: Ryle, Category Mistake, Mulla Sadra, Ma‘d?m Motlaq, Judgement